reizen 1e klas | NS Community
beantwoord

reizen 1e klas

  • 15 April 2022
  • 19 reacties
  • 4899 Bekeken

Goedemiddag,

Ik vraag me af, waarom ik altijd netjes voor de 1e klas betaal en dat ik bijna iedere week, door te korte treinen, in een 1e klas zit,  vol met luidruchtige jeugd, die in Lelystad instappen. Er komt echt nooit controle langs en ik vraag me af waarvoor ik betaal, als iedereen maar gewoon gaat zitten. Ik vind het echt heel vervelend. 
ik zou graag een reactie van uw kant willen horen.

 

Met vriendelijke groet,

 

Gea van Oosting

icon

Beste antwoord door Rene74 15 April 2022, 19:41

Bekijk origineel

19 reacties

Reputatie 7
Badge

Een zeer terechte klacht maar helaas geen prioriteit voor NS.

Reputatie 7
Badge +3

Je stelt de vraag verkeerd. Jouw vraag zou moeten zijn waarom anderen niet voor de 1e klas betalen maar er wel gaan zitten. Het antwoord daarop is dat er al langere tijd geen enkele controle is.

Reputatie 7

Daar gaan we weer 😉

Een zeer terechte opmerking maar er verandert niets helaas.

Zie de vele andere topics over dit onderwerp. De antwoorden daaruit zijn:

1. dat de trein een vrijplaats is geworden waar ieder doet wat hij wil

2. dat dat komt door slechts zeer sporadische controle 

3. en dat dat weer komt door het beleid van NS waarin controle niet op nummer één staat, maar ergens in onderste regionen

4. dat veel mensen gewoon onbetaald 1e klas gaan       zitten omdat ze de 2e klas te "vol" vinden of geen zin hebben verder te lopen

5. dat sommigen 1e klas maar onzin vinden en niet     meer van deze tijd.  

6. Dat je met 2e klasvervoerbewijs toch zeker wel je     telefoon mag opladen bij de 1eklas stoel

7. dat vele mensen denken dat alleen maar staan in de 1e klas óók mag met 2e klas vervoerbewijs 

 

 

Reputatie 5

Ik vind het wel een terechte vraag. Waarom betaal je extra voor de 1e klas als er zoveel mensen onterecht en zonder betalen 1e klas reizen? NS belooft meer ruimte en rust. Maar die is er niet door gebrek aan controle van conducteurs. Het kam best zijn dat dit geen prioriteit heeft bij NS. Maar het gevolg is dat mensen hun 1e klas abonnement dan gaan opzeggen omdat het geen meerwaarde meer heeft.

Badge +3

Ik vind het wel een terechte vraag. Waarom betaal je extra voor de 1e klas als er zoveel mensen onterecht en zonder betalen 1e klas reizen? NS belooft meer ruimte en rust. Maar die is er niet door gebrek aan controle van conducteurs. Het kam best zijn dat dit geen prioriteit heeft bij NS. Maar het gevolg is dat mensen hun 1e klas abonnement dan gaan opzeggen omdat het geen meerwaarde meer heeft.

In dat geval zou men uiteindelijk de 1e klas kunnen opheffen en krijgen de scheefrijders hun ‘gelijk’.

Maar die vergeten dat een trein hooguit 20-25% zitplaatsen 1e klas heeft, dus dat bij ‘enorme drukte’ (de voornaamste reden om 1e klas te gaan zitten blijkbaar?!) er alsnog mensen zullen moeten staan in dat spits ICM-3’tje dat later op de avond gewoon met 7 bakken rijdt, of een VIRM-4 waar je op zijn minst een VIRM-6 mee kunt vullen aan reizigers.

De NS heeft dan het nakijken, want mist de extra inkomsten voor de 1e klas, ook al is die maar halfvol als er geen scheefrijders plaats nemen.

Gewoon meer controle (al is het maar in de 1e klas, ben je zo klaar mee) is dus welkom. Maar dat is al vaker geopperd (dovemansoor kapot) 😥

Reputatie 3

Als ik vanavond hoor dat er een solo stel ICM3 (4040) is ingezet tussen Amersfoort en Zwolle, met diverse lieden waarvan bij controle duidelijk zou worden of ze een 1e klas kaartje hebben alsmede passagierend personeel (beetje gevoel,dan ga je daar niet zitten in zo'n kort treintje!) terwijl mensen die in Amersfoort instapten met een 1e klas kaartje niet konden zitten, dan is er structureel iets mis met het plannen van de treinen. Degene die ik sprak heeft 06-13181318 gebeld, want: onveilig als je zelf mensen gaat vragen of ze wel een eerste klas kaartje hebben. Als dank is zijn telefoonnummer geblokkeerd.... geweldige vondst die wassen neus.... 

 

1 - planning op de schop

2 - 0613181318 opheffen als men niets doet

3- elke trein na elk station controle, net zoals in België en Duitsland

 passagierend personeel (beetje gevoel,dan ga je daar niet zitten in zo'n kort treintje!)

Dat is ook altijd de regel (geweest) voor NS personeel dat reist op Businesscard van de werkgever: maak, indien nodig, ruimte voor de klant. Helaas wordt die regel weinig onder de aandacht gebracht.

Badge +3

 passagierend personeel (beetje gevoel,dan ga je daar niet zitten in zo'n kort treintje!)

Dat is ook altijd de regel (geweest) voor NS personeel dat reist op Businesscard van de werkgever: maak, indien nodig, ruimte voor de klant. Helaas wordt die regel weinig onder de aandacht gebracht.

Oh, en toch @Henk_NL “vind je het een probleem als we/ze (stiltecoupé zeszitje) toch praten”? Haha… 😅

Ik vind dat geen probleem, als ik toch wat op m’n Switch een game doe. Het even vragen was netjes. De situatie daarna minder. 
 

Je zal mij niet horen zeggen dat NS personeel geen zitplaats mag gebruiken. Ik vind wel dat, als het bedrijf vraagt om bij drukte die plaatsen af te staan, het niet meer dan redelijk is dat ook te doen. Het is verbazingwekkend hoe vol bepaalde treinen zitten met NS’ers. 

3- elke trein na elk station controle, net zoals in België en Duitsland

In Duitsland heeft 50% van de treinen helemaal geen conducteur. Daar wordt alleen af en toe steekproefsgewijs gecontroleerd door een controleploeg

Reputatie 7

In Duitsland heeft 50% van de treinen helemaal geen conducteur. 

Betreft dat ook alleen treinen zonder 1e klas? 

Ik lees weleens op de Deutsche Bahn Community en daar lees je eigenlijk zelden iets van klachten en vragen over grijsrijden in de 1e klas.

Ik denk dat dit echt voornamelijk iets Nederlands is. Eigenwijs, eigenzinnig en wars van opgelegde regels als je die zelf onzin vindt.

Reputatie 3

3- elke trein na elk station controle, net zoals in België en Duitsland

In Duitsland heeft 50% van de treinen helemaal geen conducteur. Daar wordt alleen af en toe steekproefsgewijs gecontroleerd door een controleploeg

Ik denk dat je het dan hebt over regionaal vervoer (RB of S lijnen) alle IC's en ICE's waar ik de afgelopen 20 jaar mee in Duitsland heb gereisd wordt er na elk station opnieuw gecontroleerd en het Zugpersonal heeft een feilloos geheugen....

Reputatie 7
Badge +3

Degene die ik sprak heeft 06-13181318 gebeld, want: onveilig als je zelf mensen gaat vragen of ze wel een eerste klas kaartje hebben.

 

Dat nummer is om onveilige situaties te melden, niet om te klagen dat een ander misschien niet (genoeg) betaald heeft voor z'n kaartje. Het is niet aan reizigers om anderen daar op aan te spreken.

Reputatie 3

Je hebt moeite met begrijpend lezen mrfreeze? Het is buitengewoon onveilig als je als betalende 1e klas reiziger de mensen die "vinden dat ze in een drukke trein in de 1e klas mogen zitten" aanspreekt, daarom zou 13181318 gelijk de HC in kwestie dienen te bewegen zijn/haar werk te doen in primair opzicht: kaartjes controleren.... 

Reputatie 7
Badge +3

Je hebt moeite met begrijpend lezen mrfreeze? Het is buitengewoon onveilig als je als betalende 1e klas reiziger de mensen die "vinden dat ze in een drukke trein in de 1e klas mogen zitten" aanspreekt, daarom zou 13181318 gelijk de HC in kwestie dienen te bewegen zijn/haar werk te doen in primair opzicht: kaartjes controleren.... 

Dat nummer werkt niet. Ge-appt toen besmettingen hoog waren en mondkapje verplicht en ik om groter kans om veiliger te reizen gekozen had voor 1e klas. Hing er iemand hoestend en snotterend zonder mondkapje over 2 stoelen laptop op te laden. Moest maar elders gaan zitten. Verkassen naar andere 1 e klas had geen zin want ook daar jongeren zonder mondkapje. Reis van bijna 2 uur geen conducteur gezien.

Het is buitengewoon onveilig als je als betalende 1e klas reiziger de mensen die "vinden dat ze in een drukke trein in de 1e klas mogen zitten" aanspreekt, daarom zou 13181318 gelijk de HC in kwestie dienen te bewegen zijn/haar werk te doen in primair opzicht: kaartjes controleren.... 

Onveilig is natuurlijk onzin. En dat conducteurs weigeren te werken is algemeen bekend, NS heeft niets te zeggen over wat de conducteurs doen.

Reputatie 7
Badge +3

Het is buitengewoon onveilig als je als betalende 1e klas reiziger de mensen die "vinden dat ze in een drukke trein in de 1e klas mogen zitten" aanspreekt

 

Daarom moet je dat dus ook niet doen. Je creëert dan zelf de onveilige situatie.

Reputatie 7

En dat conducteurs weigeren te werken is algemeen bekend, NS heeft niets te zeggen over wat de conducteurs doen.

Als dat werkelijk zo is wordt het tijd dat NS daaraan eens iets gaat doen.

Vandaag een lange rit gemaakt naar familie aan de andere kant van het land. Tweemaal een conducteur gezien die op zijn gemak een praatje maakte met allerlei reizigers - veel ouders met kinderen - en ondertussen ook controleerde. Zal misschien ook aan deze dag (1e Paasdag) liggen: heel ander publiek. Daarnaast zat de 1e klas vol ( veel lange- afstandsreizigers) en was er een ontspannen sfeer, wat sociaal contact met anderen. Een fijne reis gehad. 

Reputatie 3

En dat conducteurs weigeren te werken is algemeen bekend, NS heeft niets te zeggen over wat de conducteurs doen.

Als dat werkelijk zo is wordt het tijd dat NS daaraan eens iets gaat doen.

Vandaag een lange rit gemaakt naar familie aan de andere kant van het land. Tweemaal een conducteur gezien die op zijn gemak een praatje maakte met allerlei reizigers - veel ouders met kinderen - en ondertussen ook controleerde. Zal misschien ook aan deze dag (1e Paasdag) liggen: heel ander publiek. Daarnaast zat de 1e klas vol ( veel lange- afstandsreizigers) en was er een ontspannen sfeer, wat sociaal contact met anderen. Een fijne reis gehad. 

 

 

De laatste tijd zie ik tot mijn vreugde ook weer meer HC's René! Het geeft toch een gevoel van gastvrijheid 

Reageer