beantwoord

Reizen met kleine kinderen

  • 29 March 2024
  • 7 reacties
  • 219 Bekeken

Reputatie 2

Wij reizen zelf bijna wekelijks met de trein, vanuit het Zuiden naar de Randstad en weer terug. Er is regelmatig "iets" aan de hand, zoals seinstoringen, werkzaamheden, en daarbij geen of slechte info van de ns, etc , maar wij passen ons daaraan aan. Nu heeft mijn dochter een peuter van 3 jaar en geen auto, om van de randstad naar het zuiden te komen is ze aangewezen op het OV. En nu merken we dat dat echt niet makkelijk is. Over een traject wat normaal ruim 2 uur is 4 uur doen, terwijl je al met de bus naar het station moest gaan. Niet weten of en wanneer de trein verder gaat, zoals vanochtend, bij een seinstoring bij Geldermalsen. En de eerste trein die wel gaat is heel kort en heel vol, daar kun je toch niet met een klein kindje in? Wachten op tochtige stations omdat de trein niet verder gaat met een koude en huilende peuter, vieze toiletten in de trein die je wel moet gebruiken met een net zinnelijke peuter, etc.. wij hebben ons nu maar voorgenomen om hen nu vaker met de auto te brengen en te halen. Voor ons bijna een dagtocht, heen en terug. 

We willen toch dat meer mensen met het ov gaan? Dus ook de gezinnen? Alleen al betere informatievoorziening bij storingen zou helpen. Langere treinen als de storing net voorbij is. Schone treinen en toiletten en een betere infrastructuur met minder storingen, etc.

icon

Beste antwoord door henkputs 29 March 2024, 12:53

Bekijk origineel

7 reacties

We willen toch dat meer mensen met het ov gaan? Dus ook de gezinnen? 

Dat willen "we" helemaal niet. De overheid zet tegenwoordig juist meer in op autoverkeer.

Reputatie 7

We willen toch dat meer mensen met het ov gaan? Dus ook de gezinnen? 

Dat willen "we" helemaal niet. De overheid zet tegenwoordig juist meer in op autoverkeer.

Waar haal je dat vandaan als ik vragen mag?

De wegen slibben verder dicht, de bevolking groeit de komende decennia, nog meer autoverkeer is de oplossing? Nog meer parkeergarages en auto's in al overvolle straten overal? In zo'n drukbevolkt en dichtbebouwd land als het onze hoort juist een uitgebreid en volwaardig ov-aanbod te zijn - zodat dat een goed alternatief is in veel gevallen. Men loopt alleen tegen het feit aan dat er veel te weinig aan gedaan is en relatief weinig geïnvesteerd de laatste jaren, en vaak nog zo goedkoop mogelijk, zodat de kwaliteit ook maar matig is (HSL). Het ov wordt gezien als een ontzettend dure, onrendabele bodemloze put, niet als een kwalitatieve duurzame voorziening middel ten nut van het grote algemeen waar logischerwijs altijd wel geld bij zal moeten, maar aan de andere kant ook weer veel oplevert op andere vlakken. Zo krijg je natuurlijk wel een beweging richting nog meer auto, een zichzelf versterkend effect, en nog meer teloorgang van ov.

Reputatie 5

Dapper van je dochter dat ze met peuter de trein neemt. Ik ben het altijd blijven doen ondanks kleine rampen, zoals toen een in 't Harde gestrande trein plotseling begon terug te rijden naar Amersfoort, terwijl de kleine kinderen (destijds 6 en 1, nu volwassen) onder een afdakje voor de stortbui schuilden, en wij met Oma de bagage aan het uitladen waren. Je ziet nog maar zelden kinderen in de trein, want doorgaans zitten ze op een achterbank. En in de trein zelf is het ook niet altijd makkelijk met kinderen. Als het maar even niet lukt ze te vermaken en ze lastig worden zie je de andere reizigers zuur worden. En probeer maar eens in te stappen met een kind op de arm op een druk tussenstation. Aan je invechten in een vervangende bus kun je maar beter helemaal niet beginnen. Ik heb in dit reizigersforum wel eens voorgesteld aan een kindercoupé te denken, zoals in Duitsland, Zwitserland en Japan, maar dat idee werd weggehoond. Er mag geen stoel worden opgeofferd.

Dat je er een dag voor gaat uittrekken om dochter en kleinkind te halen begrijp ik. Toch zou ik het waarderen als ze de trein blijft nemen. Met een ruime voorraad eten en drinken, warme kleren, water, zeep, een rol toiletpapier en een degelijke paraplu moet het te doen zijn. En wellicht is er toevallig een medepassagier die zich herinnert zelf klein te zijn geweest, of die met een kind heeft gereisd, om je dochter moed in te spreken.

We willen toch dat meer mensen met het ov gaan? Dus ook de gezinnen? 

Dat willen "we" helemaal niet. De overheid zet tegenwoordig juist meer in op autoverkeer.

Waar haal je dat vandaan als ik vragen mag?

Het ov wordt gezien als een ontzettend dure, onrendabele bodemloze put, niet als een kwalitatieve duurzame voorziening middel ten nut van het grote algemeen waar logischerwijs altijd wel geld bij zal moeten, maar aan de andere kant ook weer veel oplevert op andere vlakken. 

Precies dus wat ik zeg. Het OV wordt gezien als een bodemloze put en dus wordt er liever gemikt op meer autoverkeer. 

Dat van die bodemloze put klopt ook wel. De kosten rijzen de pan uit, er rijden steeds minder bussen en treinen en de tarieven zijn torenhoog.

Als de loonkosten in het huidige tempo blijven stijgen en het OV net zo arbeidsintensief georganiseerd blijft als nu wordt het zowel voor reizigers als overheid onbetaalbaar.

Reputatie 7

Het ov wordt gezien als een ontzettend dure, onrendabele bodemloze put, niet als een kwalitatieve duurzame voorziening middel ten nut van het grote algemeen waar logischerwijs altijd wel geld bij zal moeten, maar aan de andere kant ook weer veel oplevert op andere vlakken. 

 

Logischerwijs ??

Reputatie 7

Precies dus wat ik zeg. Het OV wordt gezien als een bodemloze put en dus wordt er liever gemikt op meer autoverkeer. 

Alsof veel meer autoverkeer geen problemen en kosten oplevert.... 

Openbaar vervoer zou toch veel aantrekkelijker te gebruiken moeten zijn, dat vermindert de enorme autodruk die er nu al is. Mikken op meer auto's maakt het alleen maar moeilijker om ov in stand te houden, dat moet je juist proberen om te buigen vind ik. Wie wil leen land waarin de auto's het bijna volledige straatbeeld bepalen. Er is in de straten al nauwelijks plek. Mensen hier in de buurt parkeren regelmatig op de groenstrook omdat er geen plek is. Een stuk lopen, nee dat willen ze niet.

Reputatie 7
Badge +3

Mijn ouders hadden geen auto en wij hebben er ook nooit een gehad. Altijd met OV gereisd, eerst alleen met baby en later met 2 kinderen en meestal alleen met de kinderen. In onze tijd geen apps en mobieltjes. Afhankelijk van omroep op station en teletekst. Maar we hebben het gered vanuit de randstad naar het zuiden en weer terug. Jarenlang en daarna jarenlang om de week heen en weer voor mantelzorg.

Reageer