Skip to main content
beantwoord

Rood scherm geldig vervoersbewijs

  • January 9, 2025
  • 23 reacties
  • 820 Bekeken

Goedemorgen allen,

Onlangs werd een andere reiziger gecontroleerd op het vervoersbewijs. Het scherm van de conducteur lichtte rood op, maar hij zei toch dat het in orde was. Heeft een rood scherm een andere betekenis? Ik heb ook wel eens meegemaakt dat mensen een waarschuwing kregen en de conducteur dan op het touchscreen van zijn schermpje tikte. Heeft het rode scherm daar betrekking op? Dus een signaleringsfunctie dat een reiziger onder de verhoogde aandacht staat? Zo ja, hoe lang blijft die signalering zo’n persoon “achtervolgen” (kennelijk had ze haar leven gebeterd, nu had ze blijkbaar in ieder geval een geldig vervoersbewijs), dus actief op het scherm van de conducteur.

Beste antwoord door Robert B

De melding over ‘geen geldig reisrecht’ (bijv. incheck bij een verkeerde vervoerder) die een conducteur krijgt kan hij wegklikken en daarmee een afwijking registreren óf het te laten voor wat het is en de volgende persoon te controleren. Velen weten dat blijkbaar niet en doen het eerste.

Bij NS Flex zoekt het systeem het dan wel uit (zelfde als bij 1e klas afwijkingen), en volgt meestal een correctie van 50 euro (bij 1e klas 20 euro).

Maar volgens de regels (waar het precies staat weet ik ff niet) mag je zo’n ‘boete’ ook direct voldoen bij de conducteur door 30 euro te betalen (met PIN), dus een conducteur moet je in ieder geval op de hoogte brengen dat er iets niet klopt (en wat dat is).

Zeggen dat ‘het zo goed is’ is onvoldoende, laat staan zeggen ‘ik heb je bij deze ingecheckt’ (want dat kunnen ze niet). Door deze praktijken krijg je mogelijk te maken met hogere kosten (mocht je echt aan het zwartreizen zijn) én het probleem wordt verlegd naar de Klantenservice (alsof die het nog niet druk genoeg hebben).

23 reacties

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • 2457 reacties
  • January 9, 2025

Het is tegenwoordig (m.i. illegaal en onethisch) beleid van NS dat conducteurs dat zeggen als ze iemand een boete opleggen. Als reden hiervoor geeft NS aan geweld tegen conducteurs te willen vermijden.


Er is geen’verhoogd toezicht’. Hoezo ? Had je al een paar incidentjes met de NS ?

 

Wat er wel gebeurt, is dat de terminal van de conducteur wat vreemds opmerkt. Meestal is dat, dat je kaart niet is ingecheckt. De terminal ‘licht dan rood op’ en de conducteur bevestigt dat (meestal). Je kan zelfs niet ingecheckt zijn bij een station met poortjes: dan heeft de paal je kaart niet gezien en je bent per ongeluk meegelopen met de vorige reiziger. 

 

Doordat de conducteur bevestigt, wordt bij de eindafrekening (‘back office’) de zaak automatisch nagekeken. Heb je wel correct uitgecheckt (maar dus niet per ongeluk ingecheckt), dan krijg je automatisch een ‘boete’ wegens gemiste incheck. Hoe je die dan terug krijgt ? Daar heeft de NS een complete pagina over geschreven. Leuker kunnen we het niet maken, gemakkelijker wel.

 

Een andere mogelijkheid in hetzelfde genre is, dat je in de eersteklasse zit met een tweedeklasse-kaartje. Dat kan de conducteur ook intoetsen op zijn terminal. Die prijsverhoging kan je natuurlijk niet terug krijgen.

 

Het zou van service en klantvriendelijkheid getuigen, dat de controleur je dit uitlegt. Maar daarvoor zit je bij het verkeerde bedrijf.

 

Ik neem aan, dat je inmiddels per e-mail automatisch bericht hebt gekregen, wat er precies fout is gegaan.


mrfreeze
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 7514 reacties
  • January 9, 2025

Het ging in dit geval om een andere reiziger, dus daar zal Melake geen bericht van krijgen 😉

 


  • Reisleider*
  • 161 reacties
  • January 9, 2025

Heel toevallig heeft de reiziger tegenover mij zojuist ook een rood scherm bij controle. Volgens de conducteur is rood foute boel. Meneer zelf dacht dat hij wel goed ingecheckt was. Toen zei ze: dat vind ik altijd heel bijzonder. Mensen zeggen dat ze denken dat ze wel of niet ingecheckt zijn, maar het zou toch zo fijn zijn als men zou zeggen dat ze zeker weten of ze ingecheckt zijn. 

Ik heb geen idee of de beste man nu achteraf een correctie krijgt maar hij reisde in elk geval via een zakelijk abonnement.


Tochjo
Forum|alt.badge.img+4
  • 13193 reacties
  • January 9, 2025

Ingecheckt zijn bij een andere vervoerder levert ook een rode balk op. Dan is er dus wel ingecheckt, maar is het toch niet oké.


  • Auteur
  • Reisleider*
  • 96 reacties
  • January 9, 2025

Heel toevallig heeft de reiziger tegenover mij zojuist ook een rood scherm bij controle. Volgens de conducteur is rood foute boel. Meneer zelf dacht dat hij wel goed ingecheckt was. Toen zei ze: dat vind ik altijd heel bijzonder. Mensen zeggen dat ze denken dat ze wel of niet ingecheckt zijn, maar het zou toch zo fijn zijn als men zou zeggen dat ze zeker weten of ze ingecheckt zijn. 

Ik heb geen idee of de beste man nu achteraf een correctie krijgt maar hij reisde in elk geval via een zakelijk abonnement.

Interessante vraag.

Waar ik nog op zoek naar ben is wat de consequentie is voor mensen die zo'n waarschuwing krijgen/de conducteur een waarschuwing registreert bij de betreffende ov-kaart. Hoe lang die zichtbaar blijft voor conducteurs bij toekomstige gevallen. Ik heb een conducteur daar iig nog nooit iets over horen uitleggen/informeren over hun rechtspositie aan reizigers aan wie zulke waarschuwingen werden uitgedeeld.


MoDe
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 13875 reacties
  • January 9, 2025

 

 

Waar ik nog op zoek naar ben is wat de consequentie is voor mensen die zo'n waarschuwing krijgen/de conducteur een waarschuwing registreert bij de betreffende ov-kaart. Hoe lang die zichtbaar blijft voor conducteurs bij toekomstige gevallen. Ik heb een conducteur daar iig nog nooit iets over horen uitleggen/informeren over hun rechtspositie aan reizigers aan wie zulke waarschuwingen werden uitgedeeld.

Het zijn geen waarschuwingen aan de reiziger. Het zijn meldingen op het scherm van de conducteur dat er mogelijk niet ingecheckt is en als er niet ingecheckt is, volgt een boete van €50 bij flexreizigers of een boete van €50 + ritprijs bij op saldo reizigers of mensen zonder ov-chipkaart.

Het zo mooi zijn dat de boete zo wordt geregistreerd dat er een volgende keer een melding komt en er een hogere boete bij een notoire zwartreiziger mag worden uitgeschreven.


Robert B
Forum|alt.badge.img+4
  • 30589 reacties
  • Antwoord
  • January 9, 2025

De melding over ‘geen geldig reisrecht’ (bijv. incheck bij een verkeerde vervoerder) die een conducteur krijgt kan hij wegklikken en daarmee een afwijking registreren óf het te laten voor wat het is en de volgende persoon te controleren. Velen weten dat blijkbaar niet en doen het eerste.

Bij NS Flex zoekt het systeem het dan wel uit (zelfde als bij 1e klas afwijkingen), en volgt meestal een correctie van 50 euro (bij 1e klas 20 euro).

Maar volgens de regels (waar het precies staat weet ik ff niet) mag je zo’n ‘boete’ ook direct voldoen bij de conducteur door 30 euro te betalen (met PIN), dus een conducteur moet je in ieder geval op de hoogte brengen dat er iets niet klopt (en wat dat is).

Zeggen dat ‘het zo goed is’ is onvoldoende, laat staan zeggen ‘ik heb je bij deze ingecheckt’ (want dat kunnen ze niet). Door deze praktijken krijg je mogelijk te maken met hogere kosten (mocht je echt aan het zwartreizen zijn) én het probleem wordt verlegd naar de Klantenservice (alsof die het nog niet druk genoeg hebben).


  • Auteur
  • Reisleider*
  • 96 reacties
  • January 10, 2025

De melding over ‘geen geldig reisrecht’ (bijv. incheck bij een verkeerde vervoerder) die een conducteur krijgt kan hij wegklikken en daarmee een afwijking registreren óf het te laten voor wat het is en de volgende persoon te controleren. Velen weten dat blijkbaar niet en doen het eerste.

Bij NS Flex zoekt het systeem het dan wel uit (zelfde als bij 1e klas afwijkingen), en volgt meestal een correctie van 50 euro (bij 1e klas 20 euro).

Maar volgens de regels (waar het precies staat weet ik ff niet) mag je zo’n ‘boete’ ook direct voldoen bij de conducteur door 30 euro te betalen (met PIN), dus een conducteur moet je in ieder geval op de hoogte brengen dat er iets niet klopt (en wat dat is).

Zeggen dat ‘het zo goed is’ is onvoldoende, laat staan zeggen ‘ik heb je bij deze ingecheckt’ (want dat kunnen ze niet). Door deze praktijken krijg je mogelijk te maken met hogere kosten (mocht je echt aan het zwartreizen zijn) én het probleem wordt verlegd naar de Klantenservice (alsof die het nog niet druk genoeg hebben).

Duidelijk! Begrijp ik dan goed dat de keren dat ik heb gehoord dat de conducteur een waarschuwing gaf aan een reiziger en tikte op zijn scherm, in feite die reizigers geld heeft gekost, en de optie van het registreren van een waarschuwing zonder financiële consequenties voor die reiziger niet bestaat?


  • Auteur
  • Reisleider*
  • 96 reacties
  • May 3, 2025

Gisteren om 16.00 uur vertrok mijn trein vanaf het beginstation. De conducteur begon direct met controleren van de vervoersbewijzen. 6 op de 10 reizigers reisden met een dalkaart. Ze hielden zich allemaal van de domme: van daluren en wanneer die waren, nee, daar hadden ze nog nóóit van gehoord. Ze kregen... jawel, een waarschuwing. Om dus meer context te geven aan dit (mijn eigen) topic: de conducteur in deze specifieke gevallen legde aan hen uit dat dit géén boete inhield. Het voelt als iemand die gewoon het spitstarief voldoet wel bijzonder oneerlijk dat deze mensen in het geheel geen directe consequentie van hun handelen hoeven te ervaren, ze hebben zélfs door mogen reizen zonder geldig reisrecht: immers, ze hebben niet alsnog hoeven bijleggen tot aan de prijs van een kaartje met spitstarief. Een vreemd signaal van de conducteur dat het reizen zonder geldig reisrecht in de hand werkt, terwijl dat in strijd is met de voorwaarden van NS.


Robert B
Forum|alt.badge.img+4
  • 30589 reacties
  • May 3, 2025

Als je voor 16:05 incheckt met een dalabonnement mag je gewoon de spits in reizen.

Met een daluren e-ticket mag je doordeweeks tussen 16:00 en 18:30 niet reizen.


  • Auteur
  • Reisleider*
  • 96 reacties
  • May 4, 2025

Klopt ja. Mijn verhaal gelezen? Ze kregen dus een waarschuwing. Die kregen ze niet omdat ze het juiste reisrecht hadden.

Maar goed, afgaande op de totale stilte na mijn bericht, rijd iedereen hier verder met een dalticket in de spits...


mrfreeze
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 7514 reacties
  • May 4, 2025

Maar wat bedoel je precies met een ‘dalticket'?


  • Auteur
  • Reisleider*
  • 96 reacties
  • May 4, 2025

Een vervoerbewijs waarmee ze volgens de conducteur niet meer na 16u in de trein mochten zitten. Terwijl ze dat wel deden.


mrfreeze
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 7514 reacties
  • May 4, 2025

Ben ik nog steeds nieuwsgierig wat voor tickets dat dan precies waren. Kan me haast niet voorstellen dat 60% van de reizigers met een actieticket of Jongerendagkaart reist. Als ik zelf met de trein reis, zie ik de meeste mensen bij controle toch een OV-chipkaart aanbieden.
Hoe dan ook, het is het goed recht van de conducteur om mensen een waarschuwing te geven i.p.v. een boete. Ook handhavers en politie doen dat regelmatig als zij denken dat dat op dat moment de beste oplossing is. Dat het oneerlijk aanvoelt snap ik ook.
Je zou overigens zelf natuurlijk ook een Dal Voordeel-abonnement kunnen nemen. Als je dan om 16 uur de trein neemt, kun je ook gewoon met korting reizen.


Robert B
Forum|alt.badge.img+4
  • 30589 reacties
  • May 4, 2025

Als 6 van de 10 reizigers een daluren e-ticket (bijv. Jongeren Dagkaart) hadden, en er 20 reizigers in de coupé zaten zouden er 12 boetes uitgeschreven moeten worden en dan ben je met gemak een uur verder.

Dus dan maar de trein uit en een team V&S erbij, of een waarschuwing…


  • Auteur
  • Reisleider*
  • 96 reacties
  • May 4, 2025

Ja maar ze zijn de trein dus niet uitgezet. Lees nou eens wat ik schrijf. Ze hoefden niet eens de reguliere verschuldigde ritprijs te betalen. Als je dan perse geen boete wil uitschrijven, geen idee waarom je dat niet zou willen maar goed als je geen consequenties aan het niet naleven van regels wil verbinden prima, is dat nog tot daaraan toe, maar nu kunnen ze gecontroleerd voor te weinig geld reizen.

 


MoDe
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 13875 reacties
  • May 4, 2025

Ja maar ze zijn de trein dus niet uitgezet. Lees nou eens wat ik schrijf. Ze hoefden niet eens de reguliere verschuldigde ritprijs te betalen. Als je dan perse geen boete wil uitschrijven, geen idee waarom je dat niet zou willen maar goed als je geen consequenties aan het niet naleven van regels wil verbinden prima, is dat nog tot daaraan toe, maar nu kunnen ze gecontroleerd voor te weinig geld reizen.

 

Boden ze een ov-chipkaart aan, of een e-ticket (geprint of op de telefoon)? Dat is mij niet duidelijk.

En was de controle bij een station of vlak voor een station? Je kunt niet uit een rijdende trein gezet worden.


  • Auteur
  • Reisleider*
  • 96 reacties
  • May 4, 2025

Ongelofelijk hoe hier alleen maar geschopt wordt tegen (deel) argumentatie, en niemand ook maar iets geeft om het principe dat deze mensen zonder geldig vervoerbewijs carte blanche krijgen.


Robert B
Forum|alt.badge.img+4
  • 30589 reacties
  • May 4, 2025

De controle was vlak na vertrek op het beginstation om 16:00 dus iedereen met een daluren e-ticket (wel 6 van de 10 volgens ​@Melake) zaten fout, foei!😣

Die kwamen (deze keer) dus weg met een waarschuwing, omdat de conducteur geen mogelijkheid of tijd of zin had om tientallen boetes uit te schrijven.

Zoiets ❓


MoDe
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 13875 reacties
  • May 4, 2025

Ongelofelijk hoe hier alleen maar geschopt wordt tegen (deel) argumentatie, en niemand ook maar iets geeft om het principe dat deze mensen zonder geldig vervoerbewijs carte blanche krijgen.

Je geeft geen antwoord op mijn vraag of ze ov-chipkaart of e-ticket aanboden.

Het is mij ook niet duidelijk of ze al voor 16 uur in de trein zaten en hoelaat het eerstvolgende station aangedaan werd. Dat kan ook meespelen of mensen beboet worden. Maar als jij stelt dat 6 van 10 geen geldig vervoersbewijs hadden, zou de conducteur gezien de tijd die het zou kosten niet iedereen een boete kunnen geven. Je krijgt dan een willekeur. Die wel en die niet en hier een nieuw topic daarover.

Persoonlijk vind ik dat je iedereen zonder geldig vervoersbewijs moet beboeten, maar kan mij indenken dat een conducteur dat niet altijd kan.


Robert B
Forum|alt.badge.img+4
  • 30589 reacties
  • May 4, 2025

Semi on-topic, via X:

Dat is dan dubbel pech 😥

Als je het ticket hebt kan je het gebruiken, en niet gebruiken mag natuurlijk ook (jammer dan) maar dat weten we verder niet 😅

Inchecken met een e-ticket hoeft niet en kan ook helemaal niet*, dus einde verhaal.

* Een poortje ziet een geldige code en zal zeggen ‘Passage OK’ maar registreert verder niets.


Thom
Forum|alt.badge.img+5
  • Super user
  • 25337 reacties
  • May 4, 2025

Ongelofelijk hoe hier alleen maar geschopt wordt tegen (deel) argumentatie, en niemand ook maar iets geeft om het principe dat deze mensen zonder geldig vervoerbewijs carte blanche krijgen.

Het is hier al jaren het geval dat daar tegen ingegaan wordt. En fors ook.