Schrapend geluid Treinstel 2522 lage snelheid | NS Community
beantwoord

Schrapend geluid Treinstel 2522 lage snelheid

  • 1 November 2021
  • 4 reacties
  • 168 Bekeken

Reputatie 1

Hoi allen,

Deze middag vanaf Tilburg Universiteit naar Den Bosch gereisd. Wat mij opviel is een onregelmatig schrapend geluid bij het afremmen en optrekken, maar ook bij een lage snelheid. Heb het nog niet eerder gehoord. Het betreft treinstel 2522 (Flirt IV). Ik zag eerder al een melding bij treinstel 2506.

icon

Beste antwoord door Anonymous 1 November 2021, 16:47

Bekijk origineel

4 reacties

Hey,ik heb me laten vertellen dat dit voornamelijk gebeurd met optrekken en dat het door de gladheid komt van de herfst.

 

 

Reputatie 1

Dat zou kunnen natuurlijk, maar zoals ik al zei, ik reis nu ruim een jaar met de trein en ik heb dit nog niet eerder gehoord. Vanochtend niets van gemerkt. Het klinkt bijna alsof de vloer tegen de onderkant schrapt, dat kan natuurlijk niet, maar zo valt het te omschrijven.

Een volgende keer even kijken of je de Hc kunt vinden en deze inlichten, deze kan dan ook luisteren of het een normaal geluid is of niet.  Het klopt dat treinen ook ‘ander’ geluid maken als deze last hebben van gladheid en dat is meestal bij het optrekken en afremmen. 

Gladheid komt veelal voor als het wat vochtiger is en iets meer in de herfst waar het effect door een stofje uit de bladeren de gladheid verergert, maar ook in de rest van het jaar wil het bij regen wel eens glad zijn op het spoor.

 

Reputatie 1

Dankjewel Jeroen voor je reactie!

Reageer