Zag deze quote op Wikipedia Hanzelijn:
Vanaf 2026 wil de NS een snelheidsverhoging op de Hanzelijn naar 180 km per uur invoeren. Om welke exacte delen van het traject het gaat is nog onbekend.
Lijk me wat voorbarig. Zie de instroom van ICNG via opstelterrein Zwolle traag gaan. Eerst zien dan geloven.
Lijk me als er met 180 km p/u gereden wordt op Hanzelijn dat dit tussen Drontermeertunnel - opstelterrein Lelystad is. Tussen station Zwolle - Drontermeertunnel kan in principe amper met 180 km p/u gereden worden omdat de snelheidsverhoging pas vanaf de Hanzeboog is. De trein zal voor station Kampen Zuid vaart moeten minderen naar 160 km p/u. Die heuvel richting station Kampen Zuid helpt daarbij.
In principe kan bij de opstelterrein Lelystad nog met 180 km p/u gereden worden. Daarna volgt al snel de oude spoorlijn Lelystad Centrum - opstelterrein waar met maximaal 140 km p/u gereden kan worden.
Daarbij is de vraag of er genoeg ERTMS treinen zijn in 2026. En hoeveel treinmachinisten zijn bevoegd om met ERTMS te werken? Hoop dat in de dienstregeling 2026 inderdaad met 180 km p/u gereden wordt op de Hanzelijn.