Skip to main content

Snelheidsverhoging op Hanzelijn

  • May 25, 2025
  • 1 reactie
  • 209 Bekeken

Hanzeboog

Zag deze quote op Wikipedia Hanzelijn: 

Vanaf 2026 wil de NS een snelheidsverhoging op de Hanzelijn naar 180 km per uur invoeren. Om welke exacte delen van het traject het gaat is nog onbekend.

Lijk me wat voorbarig. Zie de instroom van ICNG via opstelterrein Zwolle traag gaan. Eerst zien dan geloven. 

Lijk me als er met 180 km p/u gereden wordt op Hanzelijn dat dit tussen Drontermeertunnel - opstelterrein Lelystad is. Tussen station Zwolle - Drontermeertunnel kan in principe amper met 180 km p/u gereden worden omdat de snelheidsverhoging pas vanaf de Hanzeboog is. De trein zal voor station Kampen Zuid vaart moeten minderen naar 160 km p/u. Die heuvel richting station Kampen Zuid helpt daarbij. 

In principe kan bij de opstelterrein Lelystad nog met 180 km p/u gereden worden. Daarna volgt al snel de oude spoorlijn Lelystad Centrum - opstelterrein waar met maximaal 140 km p/u gereden kan worden. 

Daarbij is de vraag of er genoeg ERTMS treinen zijn in 2026. En hoeveel treinmachinisten zijn bevoegd om met ERTMS te werken? Hoop dat in de dienstregeling 2026 inderdaad met 180 km p/u gereden wordt op de Hanzelijn. 

1 reactie

  • May 25, 2025

Heb je niet een paar dagen geleden al een ander bericht over hetzelfde onderwerp geplaatst? Sowieso heb je de afgelopen jaren al vele malen hierover berichten geplaatst, en antwoord gekregen. En ook nu is het antwoord dat dit echt niet voor 2027 gaat gebeuren, maar waarschijnlijk pas later omdat er onvoldoende zekerheid is op voldoende ICNG. Wel zou men eventueel bij vertraging harder kunnen gaan rijden als ProRail de snelheidsverhoging wel volgens planning oplevert, maar die planning was ook pas per december 2026. Maar de dienstregeling plannen op 180km/u vraagt om lastig omkeerbare aanpassingen op de Flevo- en Gooilijn en dat zal men pas doen als men absoluut zeker is dat er voldoende ICNG is.