beantwoord

Sollicitatieprocedure machinist & HC

  • 19 January 2023
  • 4 reacties
  • 1061 Bekeken

Goedenavond,

Ik ben eind november aangedragen door een machinist van de NS om de vacature van Machinist standplaats Eindhoven in te vullen. Netjes ontvangstbericht gehad, maar we zijn ondertussen 8 weken, 5 mails en 3 telefoontjes verder en er is nog niks concreets uit gekomen. Ben vorige week een dienst met een HC meegelopen, beviel me echt super dus heb ook een sollicitatie voor HC lopen in Eindhoven.

Ik zie mezelf het werk echt wel doen, maar het is naar mijn mening echt slecht dat het 2 maanden moet duren zonder ook maar iets vatbaars te hebben. Ik heb in mijn carrière nog nooit een sollicitatie gehad waarbij tussen solliciteren en reactie langer dan 3 dagen zat, is dit normaal bij de NS?

icon

Beste antwoord door Erryt NS 19 January 2023, 21:23

Bekijk origineel

4 reacties

Hallo Gray500 en welkom bij de NS Community,

 

Ik kan helaas niet intern achterhalen hoe lang je gemiddeld dient te wachten. Als ik zoek via Google krijg ik via deze website het antwoord dat het gemiddeld 47 dagen duurt. Je zal in ieder geval wel een antwoord krijgen. Ik hoop dat je deze snel krijgt.

Het kan inderdaad lang duren bij de NS omdat mensen die geschikt geacht worden daarna allerlei test moeten doorlopen voordat ze aangenomen worden. Vallen daarbij mensen uit dan laten ze nog wat sollicitanten komen waarbij er dan weer een paar doorgaan voor de test totdat ze op het gewenste aantal nieuwe machinisten zitten.

Het solliciteren naar beide functies zou ik zelf afraden, met de reden dat de NS dat ook ziet en je gaat vragen of je wel zeker weet dat je machinist of Hc wilt worden of dat je twijfelt.  Bij recruitment zet zo'n sollicitatie naar een andere functie juist vraagtekens bij je andere sollicitatie qua motivatie om juist voor dat beroep te kiezen.

Don't shoot the messenger maar dat is wel wat ik uit mijn omgeving heb begrepen van iemand die ook voor beide vacatures solliciteerde en uiteindelijk dus niet uitgenodigd werd.

 

Dag Jeroen,

Ik begrijp dat het voor zo’n grote organisatie lang kan duren, en dat ze beperkt zijn qua aannemen van mensen vanwege de resultaten van de testen. Wel blijf ik het dan apart vinden dat de campagne nog steeds loopt als de aanloop van sollicitanten “overweldigend” is.

Misschien heb je wel gelijk met betrekking tot het solliciteren op 2 functies tegelijk, maar ik zou zoiets eerder als flexibel interpreteren dan twijfelend.

 

@Gray500

Omdat de vacatures per standplaats zijn en kandidaten i.h.a. niet willen verhuizen en qua standplaats dus inflexibel zijn blijft het voor HRM bij NS lastig. Het succes/falen van de ene kandidaat zal de sollicitatieprocedure van de andere kandidaat beïnvloeden. Je kunt natuurlijk niet ongezien met 50 kandidaten aan de slag gaan en dan 30 geschikte kandidaten overhouden terwijl je er maar 15 nodig hebt. Deze balanceer act speelt bij veel bedrijven, zeker bij een lange, ingewikkelde selectieprocedure.

Reageer