Door mijn autisme en astma kan ik geen mondkapje dragen. Mag ik in het OV een spatscherm dragen. Anders word ik wel heel erg beperkt in mijn bewegingsvrijheid , daar ik ook geen rijbewijs / auto bezit. Ik ben in het bezit van een autisme pas.
spatscherm in OV
Beste antwoord door Thom
De regelgeving een mondkapje te moeten dragen, geldt echt voor iedereen, en er zijn geen uitzonderingen.
Gezien de weerstand die er bij een deel van de bevolking tegen het mondkapje is, zal het dan smoesjes regenen en mensen die het echt niet kunnen, kunnen in wezen dus niet reizen. De maatregel is nodig omdat de anderhalve meter afstand in de trein niet te realiseren is. De besmettingskans neemt gelukkig af, maar een tweede golf moet worden voorkomen.
Alle regelgeving heeft twee kanten. Het beperkt aan de ene kant en het beschermt aan de andere kant. De bescherming van u en anderen is nu noodzakelijk. De trein met een toenemend aantal reizigers is nu eenmaal een potentiële besmettingsbron. De maatregelen zijn vervelend maar uitzonderingen maken is lastig gezien de opstelling van de mensen die met een oncontroleerbaar verhaal komen, maar het eigenlijk gewoon niet willen.
Uw pas geeft ook geen recht op een uitzonderingspositie in deze, hoe vervelend ook. Overigens blijkt dat ademen in nagenoeg alle gevallen wel gaat in de praktijk. Uw autismestoornis is een ander verhaal en daar is in zijn algemeenheid niets van te zeggen als het gaat over wat de praktische gevolgen er van zijn. Maar ook dan is het mondkapje dus zonder meer verplicht.
Bedenk dat velen nu de trein mijden. Zeker de risicogroepen en mensen met ademhalingsmoeilijkheden vallen daar in veel gevallen ook onder. Ik reis zelf ook niet, en ben normaal toch echt een fanatieke treinreiziger.
Ik wil er wel aan toevoegen dat velen niet reizen, omdat mensen de mondkapjes niet op willen zetten. En dit nog wel onder het mom van ‘vrijheid’. De risicogroep wordt daarmee echter wel alle vrijheid ontnomen om te kunnen reizen met een gering risico. Sommigen kunnen zich een opname op een IC echt niet permitteren. Zij zouden wel kunnen reizen als iedereen het elementaire fatsoen had daar rekening mee te willen houden.
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.