In principe zou er in de nieuwe dienstregeling weer intercitymaterieel moeten rijden, al was dat vorig jaar ook gepland en kwam men er een paar weken van te voren op terug. Overigens is het zeker niet zo dat er uitsluitend sprinters rijden, het gaat alleen om de intercity’s die Utrecht als begin- of eindpunt hebben waarvan ongeveer de helft met sprintermaterieel rijdt van/naar zowel Rotterdam als Den Haag. De intercity’s die doorgaan naar Amersfoort rijden wel altijd met IC materieel, dus als je de trein van een kwartier eerder of later neemt heb je wel een echte IC trein.
Doordat ICNG te laat wordt afgeleverd, heeft NS een tekort aan IC treinen.
Tegelijkertijd heeft NS een overschot aan sprinters. Hierom rijden op sommige spoorlijnen (ook tussen Utrecht en Den Haag) tijdelijk sprinters in intercity dienst.
Dienstregeling 2024: Tussen Rotterdam en Utrecht rijden 4x per uur intercity, waarvan 2x per uur sprinter materieel ingezet wordt. In de NS reisplanner kunt u zien welke trein gepland staat.
Intercity van Rotterdam naar Utrecht met vertrektijd :05 (naar Groningen) en :35 (naar Leeuwarden) worden gereden met intercity materieel (meestal ICM). :20 en :50 worden door sprinters gereden. Voor de rustigste beleven kunt u het beste vooraan in de trein plaatsnemen.
Intercity van Utrecht naar Rotterdam met vertrektijd :18 en :48 (afkomstig uit Groningen of Leeuwarden) worden gereden met intercity materieel (meestal ICM). :03 en :33 worden door sprinters gereden. Voor de rustigste beleven kunt u het beste achterin de trein plaatsnemen.
Den Haag Centraal - Utrecht Centraal heeft zeker niet altijd een IC, de sprinter vanuit Rotterdam Centraal gaat meestal weer terug naar Den Haag Centraal.