beantwoord

Staan in de coupe van de 1e klas

  • 5 November 2022
  • 74 reacties
  • 3886 Bekeken


Toon eerste bericht

74 reacties

Reputatie 3

Het is niet moeilijk om die regel te snappen; het is moeilijk om die regel zelf te verzinnen als die niet duidelijk wordt gecommuniceerd. Ik vind de regel niet per se overduidelijk of van zichzelf sprekend.

Reputatie 7
Badge +3

Het is niet moeilijk om die regel te snappen; het is moeilijk om die regel zelf te verzinnen als die niet duidelijk wordt gecommuniceerd. Ik vind de regel niet per se overduidelijk of van zichzelf sprekend.

Wat begrijp je niet aan de regel dat een vervoersbewijs geldig is in de klasse waarvoor je deze gekocht hebt?

Reputatie 7

Een regel wordt doorgaans beter begrepen en nageleefd als de zinvolheid van de regel duidelijk is.

Misschien dat hier eens duidelijk uitgelegd kan worden waarom je bij een volle 2e  klas niet in de 1e klas zou mogen staan.

Reputatie 7
Badge +3

Een regel wordt doorgaans beter begrepen en nageleefd als de zinvolheid van de regel duidelijk is.

Misschien dat hier eens duidelijk uitgelegd kan worden waarom je bij een volle 2e  klas niet in de 1e klas zou mogen staan.

Omdat een 2e klaskaartje alleen in de 2e klas geldig is? Je kunt tegenwoordig met flex eenvoudig een upgrade nemen.

Iets te vaak meegemaakt dat men alvast 1e klas ging zitten met 2e klas kaartje omdat ze het te druk vonden worden, terwijl in de 2e klas veel stoelen dienden als bagageopslag.

Reputatie 7
Badge +3

Het lijkt me evident waarom je met een tweede klas vervoerbewijs niet in de eerste klas mag staan. Tenzij daar uitdrukkelijk toestemming voor wordt gegeven door het treinpersoneel.

Het klinkt waarschijnlijk heel elitair maar reizigers die voor de eerste klas betaald hebben, zitten natuurlijk niet te wachten op een gangpad dat helemaal volstaat met mensen die niet voor de eerste klas betaald hebben. Je mag je alleen in de eerste klas ophouden als je daarvoor betaald hebt of uitdrukkelijk toestemming hebt gekregen van het treinpersoneel.

Aan de andere kant vind ik het nogal achterbaks wanneer zonder verdere toelichting correctietarieven worden gebruikt. Mensen die niet met Flex reizen worden over het algemeen zonder boete weggestuurd uit de eerste klas. Flex-abonnementhouders zijn dan wel erg makkelijke prooien voor het controlerend personeel.

Reputatie 7

Een regel wordt doorgaans beter begrepen en nageleefd als de zinvolheid van de regel duidelijk is.

Misschien dat hier eens duidelijk uitgelegd kan worden waarom je bij een volle 2e  klas niet in de 1e klas zou mogen staan.

Omdat een 2e klaskaartje alleen in de 2e klas geldig is?

De zinvolheid van de regel blijkt niet uit de herhaling van de regel.

 

Je kunt tegenwoordig met flex eenvoudig een upgrade nemen.

Dat is waar. Maar waarom je bij een volle 2e klas niet zou mogen staan in de 1e klas maakt dat niet duidelijk.

Reputatie 7

Klopt het dat een upgrade van 2 naar 1 buiten de daluren 25 euro kost terwijl het correctietarief 20 euro bedraagt ?

Reputatie 7
Badge +3

Een regel wordt doorgaans beter begrepen en nageleefd als de zinvolheid van de regel duidelijk is.

Misschien dat hier eens duidelijk uitgelegd kan worden waarom je bij een volle 2e  klas niet in de 1e klas zou mogen staan.

Omdat een 2e klaskaartje alleen in de 2e klas geldig is?

De zinvolheid van de regel blijkt niet uit de herhaling van de regel.

 

Je kunt tegenwoordig met flex eenvoudig een upgrade nemen.

Dat is waar. Maar waarom je bij een volle 2e klas niet zou mogen staan in de 1e klas maakt dat niet duidelijk.

Omaat je met een 2e klas vervoersbewijs niet in de 1e klas mag zijn….

Reputatie 7
Badge +3

Klopt het dat een upgrade van 2 naar 1 buiten de daluren 25 euro kost terwijl het correctietarief 20 euro bedraagt ?

Dat klopt. Echter die upgrade is voor reizen op saldo en correctietarief voor reizen op rekening.

Reputatie 7
Badge +3

Met Flex betaal je 67% bovenop de ritprijs 2e klas. 

https://www.ns.nl/klantenservice/wijzigen/klasse-wisselen.html

Ik heb geen idee wat het correctietarief is. €20 lijkt me niet onredelijk. Je weet immers niet hoe lang de reis gaat duren.

 

Reputatie 7

Een regel wordt doorgaans beter begrepen en nageleefd als de zinvolheid van de regel duidelijk is.

Misschien dat hier eens duidelijk uitgelegd kan worden waarom je bij een volle 2e  klas niet in de 1e klas zou mogen staan.

Omdat een 2e klaskaartje alleen in de 2e klas geldig is?

De zinvolheid van de regel blijkt niet uit de herhaling van de regel.

 

Je kunt tegenwoordig met flex eenvoudig een upgrade nemen.

Dat is waar. Maar waarom je bij een volle 2e klas niet zou mogen staan in de 1e klas maakt dat niet duidelijk.

Omaat je met een 2e klas vervoersbewijs niet in de 1e klas mag zijn….

 

Regels waarvan, zo te zien, de zin niet kan worden uitgelegd kun je maar beter afschaffen. Het voorkomt een hoop gedoe.

Reputatie 7

Met Flex betaal je 67% bovenop de ritprijs 2e klas. 

https://www.ns.nl/klantenservice/wijzigen/klasse-wisselen.html

Ik heb geen idee wat het correctietarief is. €20 lijkt me niet onredelijk. Je weet immers niet hoe lang de reis gaat duren.

 

Wat kost een gehele dag 1e klas reizen met een vrij-abonnement. Hoeveel je extra betaalt schijnt te verschillen per abonnement. Ik kan het echter niet vinden.

Hoeveel had je nu extra moeten betalen met het abonnement van TS: AltijdVrij, om in de 1e klas te gaan zitten in de spits ?

Badge +3

Bij NS Flex is het niet mogelijk reizen in de eerste klas af te kopen voor een hele dag. Je betaalt altijd een vast percentage van de ritprijs tweede klas. Hoe langer je reist, of hoe vaker op een dag, hoe meer je betaalt. In de tabel hieronder zie je waar dat per abonnement op neerkomt voor de totale ritprijs (inclusief kosten voor de tweede klas bij niet afgekocht reisrecht).
 

Reputatie 7

Dat is redelijk duidelijk maar dan begrijp ik het derde aandachtspunt in het screenshot van imark niet.

Badge +3

Ik denk dat dat gaat over reizen met bijvoorbeeld Dal Vrij en Weekend Vrij buiten de vrij-reizenperiode. Maar het staat er wat raar, dat klopt.

Badge +3

 Flex betaal je 67% bovenop de ritprijs 2e klas. 

 

Die laaste regel is overbodig, bij NS Flex betaal je gewoon 67% extra per reis dus precies zoals de eerste regel al zegt. Uiteraard is bij een vrij-abonnement het 2e klas deel afgekocht en krijg je 40% korting dus in feite betaal je 40,2% van het 2e klas voltarief.

Tot 2022 was er nog wel een verschil tussen de toeslag doordeweeks en in het weekend, dat ging toen om 65%/50%, waarbij je met Weekend Vrij op zaterdag en zondag 50% betaalde maar op vrijdag(avond) 65%.

Je kunt de derde regel natuurlijk wel zo lezen dat je met een 1e klas vrij reizen abonnement niets extra betaalt (logisch, althans binnen je vrij reizen periode) en met een 2e klas vrij reizen abonnement de toeslag van 67%.

Reputatie 7
Badge +3

Een regel wordt doorgaans beter begrepen en nageleefd als de zinvolheid van de regel duidelijk is.

Misschien dat hier eens duidelijk uitgelegd kan worden waarom je bij een volle 2e  klas niet in de 1e klas zou mogen staan.

Omdat een 2e klaskaartje alleen in de 2e klas geldig is?

De zinvolheid van de regel blijkt niet uit de herhaling van de regel.

 

Je kunt tegenwoordig met flex eenvoudig een upgrade nemen.

Dat is waar. Maar waarom je bij een volle 2e klas niet zou mogen staan in de 1e klas maakt dat niet duidelijk.

Omaat je met een 2e klas vervoersbewijs niet in de 1e klas mag zijn….

 

Regels waarvan, zo te zien, de zin niet kan worden uitgelegd kun je maar beter afschaffen. Het voorkomt een hoop gedoe.

Pufff….

Je hebt een 2e klas vervoersbewijs. Die is geldig voor de 2e klas. En dus niet voor de 1e klas, al lig je daar onder een stoel of in een bagagerek. Of sta je daar. Je hebt geen 1e klas vervoersbewijs dus je hoort daar niet te zijn. Het vervoersbewijs is geldig om vervoerd te worden in de klasse waarvoor die aangeschaft is.

Reputatie 7

Pufff….

Je hebt een 2e klas vervoersbewijs. Die is geldig voor de 2e klas. En dus niet voor de 1e klas, al lig je daar onder een stoel of in een bagagerek. Of sta je daar. Je hebt geen 1e klas vervoersbewijs dus je hoort daar niet te zijn. Het vervoersbewijs is geldig om vervoerd te worden in de klasse waarvoor die aangeschaft is.

 

Iets is omdat het is !

Circulus in probando oftewel een cirkelredenering (drogreden) waarmee je dus niet aangeeft waarom iets is zoals het is.

Zie Imark, hij is wel in staat om een mogelijke reden te geven en daarmee een regel begrijpelijker te maken.

Badge +3

TS geeft aan 1e klas te staan (tegen het bagagerek dus niemand in de weg, ondanks vrije zitplaatsen) om reguliere 1e klas reizigers niet ‘in de weg te staan/zitten’ (en omdat ze zelf geen 1e klas wenste, anders had ze wel een upgrade gedaan want ze heeft Flex).

Nu kreeg ze (staand) de ‘upgrade’ uitgedeeld, dus had vervolgens net zo goed mogen gaan zitten.

Dat is haar niet meegedeeld en daarom vind ik het discutabel, want iemand zonder Flex had de keuze gekregen (terug naar de 2e klas of een UvB 50 euro plus het verschil 2e/1e klas)…

Of in het uiterste geval de trein uit (ga maar een 1e klas kaartje/upgrade kopen of neem de volgende maar).

Reputatie 7
Badge +3

Ik vind die correctietarieven sowieso erg discutabel. Zeker ook omdat uit de verhalen wel blijkt dat een conducteur er vaak niks van zegt. Vraag me zelfs af of conducteurs überhaupt wel weten wat de gevolgen precies zijn. Hoe vaak er ook wel niet door een conducteur gezegd wordt dat ze de reiziger ‘wel even inchecken' en daar vervolgens ook zo'n correctietarief uitrolt.

Overigens kost met een Altijd Vrij-abonnement de upgrade naar 1e klas voor Rotterdam - Tilburg € 9,58. Volgens deze pagina kun je het verschil tussen correctietarief en ritprijs terugvragen.

Reputatie 7
Badge +3

Het is inderdaad nogal schrijnend dat @Laura.M een correctietarief in de maag gesplitst heeft gekregen waarvan de Hc niets gezegd heeft. Ze had de rest van de reis dan kunnen gaan zitten. De Hc had ook wel wat mogen zeggen over het terugvragen van het verschil tussen correctietarief en de ritprijs.

Het verdient allemaal niet de schoonheidsprijs, NS.

Reputatie 7

Pufff….

Je hebt een 2e klas vervoersbewijs. Die is geldig voor de 2e klas. En dus niet voor de 1e klas, al lig je daar onder een stoel of in een bagagerek. Of sta je daar. Je hebt geen 1e klas vervoersbewijs dus je hoort daar niet te zijn. Het vervoersbewijs is geldig om vervoerd te worden in de klasse waarvoor die aangeschaft is.

 

Iets is omdat het is !

Circulus in probando oftewel een cirkelredenering (drogreden) waarmee je dus niet aangeeft waarom iets is zoals het is.

Zie Imark, hij is wel in staat om een mogelijke reden te geven en daarmee een regel begrijpelijker te maken.

 

Mijn ervaring is dat ik regelmatig mensen in de 1e klas zag staan, die ondertussen hun telefoon aan het opladen waren. Sommigen gingen alsnog zitten (telefoon opladen wordt vaak als excuus gebruikt), uit wat anderen zeiden begreep ik dan dat ze zich ongemakkelijk voelden maar als ze bleven staan, mocht het vast wel. Blijkbaar is de gedachte dan dat “staan” alleen bij een 2e klastarief hoort. Terwijl in theorie, bij een volle coupé met zittende en betalende 1e klasreizigers, overige 1e klasreizigers wel degelijk óók moeten staan, en dan zonder compensatie. Dit is een grote zeldzaamheid; maar het kan. Heb het een keer in een sprinter meegemaakt. En enkele keren in intercity’s toen er gratis upgrades verstuurd waren. 

Ook heb ik eens meegemaakt dat de 2e klas zo vol was dat er mensen 1e klas gingen staan, terwijl er in het halletje nog wel wat plek was. Zij hadden echter veel bagage bij zich en wilde die in het rek in de 1e klas leggen - en bleven toen daar ook maar staan om hun spullen in de gaten te houden.

Officieel is het zo dat de conducteur toestemming moet geven om te mogen zitten of staan in de 1e klas, als je daarvoor geen geldig vervoerbewijs hebt. En dat is dus heel persoonlijk, hoe een conducteur daarmee omgaat.

Zie ook dit artikel uit 2016:

https://www.nu.nl/werk-en-prive/4342211/geen-extra-regels-staan-in-eerste-klas-treinreizigers.html

Badge +3

Het ‘probleemgeval’ is dan de reiziger die bij drukte met een 2e klas vervoerbewijs in de 1e klas neerploft en gaat staan zodra er een conducteur aan komt…

Dat is dan geen ‘heterdaad’ (en zou je dus mee weg kunnen komen), maar een 1e klas reiziger die al moest staan heeft dan natuurlijk het nakijken (waarom betaal ik in hemelsnaam voor dit circus?)

Zolang er voldoende 1e klas zitplaatsen waren (alle 1e klas reizigers konden gewoon zitten) is het probleem al wat kleiner. Een gepaste toeslag (en preek, volgende keer niet meer doen) voor @Laura.M lijkt me dan terechter.

Dat ze al het duurste 2e klas abonnement heeft speelt daarbij ook nog mee, vind ik… ook al geeft dat nog geen recht op een 1e klas staanplaats.

Reputatie 7

Officieel is het zo dat de conducteur toestemming moet geven om te mogen zitten of staan in de 1e klas, als je daarvoor geen geldig vervoerbewijs hebt. En dat is dus heel persoonlijk, hoe een conducteur daarmee omgaat.

Zie ook dit artikel uit 2016:

https://www.nu.nl/werk-en-prive/4342211/geen-extra-regels-staan-in-eerste-klas-treinreizigers.html

 

Het artikel geeft aan dat er 6 jaar geleden al onduidelijkheid was mbt het mogen staan in de 1e klas bij drukte. Men heeft er toen blijkbaar impliciet voor gekozen de privileges te beschermen ten koste van een minimale ontlasting van de 2e klas.

Thans is de situatie gewijzigd. Het aantal forensen is flink afgenomen en reist men met flex-abonnementen.  

Mogelijk dat men hoopt dat de overvolle treinen, reizigers zal bewegen meer gebruik te maken van de 1e klas zodat in de trein een meer evenwichtige situatie zal ontstaan. Opmerkelijk is wel dat men net nu, de 1e klas exclusiever wil maken.

Zelf heb ik al een aantal malen kunnen meemaken dat ik in een nagenoeg lege 1e klas zat terwijl de 2e klas overvol was. Kan daar werkelijk geen enkel plezier aan ontlenen, beschamend.

We zullen zien wat de komende tijd (cq jaren) gaat brengen en of de situatie houdbaar wordt. De rol van de conducteur zal in belang toenemen, zeker daar waar het gaat om het borgen van de veiligheid.

 

Reputatie 7
Badge +3

Officieel is het zo dat de conducteur toestemming moet geven om te mogen zitten of staan in de 1e klas, als je daarvoor geen geldig vervoerbewijs hebt. En dat is dus heel persoonlijk, hoe een conducteur daarmee omgaat.

Zie ook dit artikel uit 2016:

https://www.nu.nl/werk-en-prive/4342211/geen-extra-regels-staan-in-eerste-klas-treinreizigers.html

 

Het artikel geeft aan dat er 6 jaar geleden al onduidelijkheid was mbt het mogen staan in de 1e klas bij drukte. Men heeft er toen blijkbaar impliciet voor gekozen de privileges te beschermen ten koste van een minimale ontlasting van de 2e klas.

Thans is de situatie gewijzigd. Het aantal forensen is flink afgenomen en reist men met flex-abonnementen.  

Mogelijk dat men hoopt dat de overvolle treinen, reizigers zal bewegen meer gebruik te maken van de 1e klas zodat in de trein een meer evenwichtige situatie zal ontstaan. Opmerkelijk is wel dat men net nu, de 1e klas exclusiever wil maken.

Zelf heb ik al een aantal malen kunnen meemaken dat ik in een nagenoeg lege 1e klas zat terwijl de 2e klas overvol was. Kan daar werkelijk geen enkel plezier aan ontlenen, beschamend.

We zullen zien wat de komende tijd (cq jaren) gaat brengen en of de situatie houdbaar wordt. De rol van de conducteur zal in belang toenemen, zeker daar waar het gaat om het borgen van de veiligheid.

 

Men kan met flex makkelijk upgraden naar 1e klas als de 2e klas vol is, maar dat doen velen niet. Liever zeuren dat het zo druk is en dan zonder upgrade in de 1e klas willen zitten.

Reageer