Skip to main content
Antwoord

Staanplaats eerste klas

• February 6, 2025
  • 10 reacties
  • 685 Bekeken

Als je in de trein moet staan krijg je geen vergoeding voor de reiskosten. Ik reis altijd eerste klas. Vandaag 6 februari op de heen- en terugweg op het traject Breda Rotterdam heb ik moeten staan. Overvolle trein door uitval van andere treinen. Waarom krijg ik dan mijn eerste klas toeslag niet terug?

In de ochtend kon ik bovendien geen gebruik maken van mijn korting. De trein direct na negen uur was weer eens uitgevallen. Een trein later nemen was in verband met mijn afspraak in Rotterdam geen optie. Het was een onaangename en dure reisdag.

Beste antwoord door Gorott

Een ticket geeft je geen recht op een zitplek, maar geeft je recht om te reizen met de trein.

Een eerste klas ticket geeft je het recht om je in de eerste klas te bevinden, maar ook deze ticket geeft je geen recht op een zitplek.

10 reacties

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • Antwoord
  • February 6, 2025

Een ticket geeft je geen recht op een zitplek, maar geeft je recht om te reizen met de trein.

Een eerste klas ticket geeft je het recht om je in de eerste klas te bevinden, maar ook deze ticket geeft je geen recht op een zitplek.

• Machinist NS
  • February 6, 2025

Er bestaat geen zitplaatsgarantie voor een ticket. Er valt dus niets te vergoeden. Daarnaast zou het onbegonnen werk zijn om te controleren of een ieder daadwerkelijk heeft moeten staan, of gewoon geld terug wil claimen. Helaas zou het extreem fraudegevoelig zijn...

Floor NS
Moderator
Forum|alt.badge.img
  • Moderator
  • February 6, 2025

Hi Teleurgesteldereizigster! Welkom bij de NS Community. 

Zoals Gorott aangeeft betaal je inderdaad voor een vervoersbewijs en niet voor een zitplaats. Indien je vanwege de drukte geen zitplaats kunt vinden in de eerste klas en de toeslag voor de eerste klas niet wenst te betalen, dan heb je altijd nog de optie om een Klassewissel door te voeren en te reizen in de tweede klas.

Robert B
Forum|alt.badge.img+4
  • February 6, 2025

Indien je vanwege de drukte geen zitplaats kunt vinden in de eerste klas en de toeslag voor de eerste klas niet wenst te betalen, dan heb je altijd nog de optie om een Klassewissel door te voeren en te reizen in de tweede klas.

Iemand die zoals ​@Teleurgestelde reizigerster die altijd 1e klas reist (eerste trein na 9:00) zal wel Dal Vrij 1e klas hebben en dan valt er weinig te wisselen. Alhoewel, er wordt wel gesproken over een 1e klas toeslag…

Die krijg je niet terug omdat niet te bepalen is hoe druk de trein precies was, en wisselen naar 2e klas na het inchecken kan ook niet. Daarvoor zou je eerst weer uit moeten checken en dan is je trein weg.

Thom
Forum|alt.badge.img+5
  • Super user
  • February 6, 2025

Het is waar dat een vervoersbewijs geen zitplaatsgarantie geeft, maar het beleid om met te weinig of te korte treinen te rijden, zodat het aantal zitplaatsen gewoon te gering is, mag best wat sneller bijgesteld worden. Her kan inderdaad niet altijd en overal maar in. principe moeten mensen kunnen zitten op hun reis, zeker als je het eersteklastarief betaalt.

Langere treinen en meer zitplaatsen lossen veel problemen op. Het is me bekend dat NS wel aan een instroom werkt.

Controle in een. volle trein vindt vaak niet plaats maar ik vraag me af of er toch geen mensen zonder geldig kaartje een zitplaats in de eerste klas ingenomen hebben en of TS om die reden moest staan. Dus ook een oproep om in een drukke trein in ieder geval de eerste klas te controleren. De controle aankondigen levert mogelijk zelfs al zitplaatsen op, dat voorkomt ook nog eens dom misbruikersgeklets.

Robert B
Forum|alt.badge.img+4
  • February 6, 2025

Tja, het houdt niet over inderdaad. Zojuist weer iemand op X:

ik sta in de intercity direct van Schiphol - Rotterdam, vertrokken om 18.22. We betalen volle pond, want spits, en ook een toeslag voor de ICD. Totaal €18,40,! Helaas zijn jullie maar met 1 treinstel gekomen (in de spits!!!) en staan we nu als sardientjes op elkaar

https://www.rijdendetreinen.nl/treinarchief/2025-02-06/1860

Voor de rest, drukte door uitval eerdere treinen valt natuulijk niet te voorkomen, zo snel kan er geen langere trein geregeld worden. En feit, de eerste trein na de spits zal per definitie druk zijn wegens de dalurenreizigers… 

• Reisleider*
  • February 6, 2025

Gelukkig maar dat een controle toch niet mogelijk is in een propvolle trein. Je zou maar met een 2e klas vervoersbewijs net toevallig in de 1e klas tot stilstand komen tijdens het duwen en trekken. 

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • February 6, 2025

Gelukkig maar dat een controle toch niet mogelijk is in een propvolle trein. Je zou maar met een 2e klas vervoersbewijs net toevallig in de 1e klas tot stilstand komen tijdens het duwen en trekken. 

Er zijn al mensen voor beboet, dus ik sluit de mogelijkheid zeker niet uit.

En ik heb ook een keer meegemaakt dat een conducteur ging controleren in een bomvolle trein 🤣.

• Reisleider*
  • February 6, 2025

Dan heb je in elk geval heel veel passie voor je werk. Dat zullen leuke gesprekken geweest zijn tussen de reizigers en de conducteur. 

• February 6, 2025

Hoe dan ook... een nare ervaring. Geen reclame voor treinreizen. Dat wordt geheel vergeten. Waar komt het negatieve imago toch vandaan. Jammer hoor.

En weer Breda - Rotterdam. Pfff... zo vaak wat aan de hand. Inderdaad, een trein valt uit, met name rond spitsuren, en het gevolg is een overvolle volgende trein. Omdat tussen Eindhoven en Breda (en verder doorgaand) maar 2x per uur een intercity rijdt.