Het is voor veel mensen volkomen onduidelijk dat ze ineen stiltecoupé gestapt zijn. Er staan op het raam (niet bij iedere stoel) icoontjes waar je alle kanten mee op kunt. Dat niet toch duidelijker kunnen? Waarom niet gewoon ‘stilte’ in meerdere talen?
U. bent niet de eerste die dit vast stelt. Het symbool voor het deel waar je kennelijk weer maar wel een beetje mag praten is natuurlijk klinklare onzin. Silence of Stilte zou beter zijn. Het werkt in het buitenland uitstekend maar in Nederland kennen we nogal wat autonomen. Er zijn al heel veel draadjes over dit onderwerp. De Stiltecoupé wordt door velen op prijs gesteld maar de onduidelijke aanduiding en het wangedrag van de medereizigers is onduidelijk en soms stuitend.
Buiten de Randstad functioneert het overigens wel degelijk en zeker in de eerste klas. Het betalende publiek houdt zich er doorgaans aan, de mensen die er zo maar zijn gaan zitten niet en die haal je er ook hierdoor snel uit.
Het is mogelijk wijs de bestaande topics eens door te lezen, alles is daar wel gezegd.
Het volstrekt en mogelijk bewust aangebrachte symbool waarbij kennelijk toch gepraat mag worden, is de boosdoener. NS spaart met dit symbool discussie uit in de trein zelf en ik krijg soms het gevoel dat dit met opzet zo is gedaan. Geen mens snapt wat de bedoeling is en dan is het zinloze communicatie.
Er staat "stilte" en "silence" op de ramen. Weliswaar wat vaag, zou ook in dikke zwarte letters kunnen. Maar veel mensen kijken er niet naar, of de letters nou wit of zwart zijn. Er is weinig draagvlak en velen doen gewoon wat ze zelf willen zonder rekening met anderen te houden.
Zie ook de vele andere topics hierover. Veel discussie, maar heeft dat zin? Er verandert toch niets. Het blijft zo het is.
Mensen zien het wel, maar het boeit ze niks.
In die nieuwe intercity's (ICNG) is het helemaal lastig om vast te stellen of je in een stilte coupe zit. Mini stickertje ergens boven een deur en ik heb wel eens bij de deur de klasse aanduiding gezien en een kleine letter S. Of je moet weten welke kleur verlichting in de stilte coupe zit.
Laatst in 1e klas stilte coupe ICNG gezeten, maar er werd toch gezellig gekletst. Eigenlijk kan ik het ze niet kwalijk nemen..
Maar ik baal er ook altijd van als er lawaai is in de stilte coupe. En als je de mensen er op wijst krijg je vaak nog grote mond terug.
Dus ja, ik ben het met
Zet het in dikke zwarte koeienletters op de deur en wanden. Of het mensen nu wel of niet boeit, gebruik gewoon grote vette duidelijke letters - altijd beter dan die wazige witte op de ramen nu.
Het werkt ook gewoon niet op drukke trajecten in de spits. Mensen stappen in bij de deur het dichtst bij waar ze stonden te wachten in de hoop nog een zitplaats te bemachtigen en belanden dan hooguit per ongeluk al dan niet in een stiltecoupé.
Of handhaven of afschaffen. Een middenweg lijkt er niet te zijn.
Het werkt ook gewoon niet op drukke trajecten in de spits. Mensen stappen in bij de deur het dichtst bij waar ze stonden te wachten in de hoop nog een zitplaats te bemachtigen en belanden dan hooguit per ongeluk al dan niet in een stiltecoupé.
Het werkt in Nederland niet goed. Ik was laatst in Oslo en daar heb je drie (regio)lijnen waar je stiltezones in de trein hebt. Ook in de spits (toch veel volk) geen enkel probleem merkte ik. Andere cultuur, laten we het daarop houden.
Op rustige trajecten werkt het vaak prima hoor.
Mijn ervaring is dat de indeling van de trein meer invloed heeft op hoe rustig het is dan een eventuele stilte coupé. Bovenin de vernieuwde dubbeldekkers is het over het algemeen een stuk rustiger dan beneden bij de 4-zits.
De icoontjes waar door TS over gesproken wordt betreffen die in de DDZ gok ik. Zoals Thom ook al schreef over deze zones. De zogenaamde werken- en rustzone, waarvan een groot deel van de reizigers denkt dat het de stiltecoupe is en een ander deel weet dat het geen stilte coupe is. En dan is het nog de vraag wat "rust" inhoudt. Want is dat stil, of rustig praten, of gewoon praten? En is bellen gewenst?
NS lijkt zelf ook tot de conclusie te zijn gekomen dat die icoontjes niet echt werken, en zijn ze bij de later vernieuwde dubbeldekkers of subtiel, of helemaal niet meer toegepast.
Dat onderscheid tussen 'stilte’- en ‘werk/rust’coupé dat bij sommige treintypes gemaakt wordt maakt het idd nodeloos verwarrend. Veel reizigers kennen het verschil ook niet en denken dat het allebei stiltecoupés zijn.
Ik begrijp ook niet waarom NS dit onderscheid bedacht heeft, temeer omdat de stilte in stiltecoupés toch al vaak niet erg goed gerespecteerd wordt.
Ik was laatst in Oslo en daar heb je drie (regio)lijnen waar je stiltezones in de trein hebt. Ook in de spits (toch veel volk) geen enkel probleem merkte ik. Andere cultuur, laten we het daarop houden.
Wat versta je onder best druk? Gisteren nog stond ik weer letterlijk tegen iemand anders aan gedrukt in een overvolle trein. Geen idee of dat in een stiltecoupe was eigenlijk. Kon weinig zien door de mensenmassa heen. Ik verwacht toch dat dat in Noorwegen beter geregeld is.
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.