Internationale intercity Antwerpen-Amsterdam vertrek in Antwerpen 11.46 u.
zeer drukke 1e klas met spelende kinderen. En ook nog vertraging van 26 min in Breda.
We willen plaatsnemen in de stiltecoupé. In de stiltecoupé zit een 1 NS conducteur. Zij stuurt ons weg omdat “de coupé is gereserveerd voor NS personeel, voor een vergadering, voor reizigers niet toegankelijk”. Heb ik nog nooit meegemaakt. Wel een volle stiltecoupé met NS conducteurs zonder stilte die het gezellig met elkaar hebben, maar niet dat een coupe gereserveerd is voor NS personeel zodat die met elkaar kunnen vergaderen. Noodgedwongen nemen we weer plaats tussen de spelende kinderen.
Misschien kan de NS voortaan aangeven wanneer stiltecoupees gereserveerd worden voor vergaderingen van NS personeel? Dan kan ik er rekening mee houden. Je zou denken dat er op de stations of in de NS burelen voldoende vergadermogelijkheden zijn.
Dit is puur machtsmisbruik van de conducteur. Ze heeft geen enkele reden om u daar weg te sturen. Gewoon blijven zitten dus.
Ik raad u aan om alsnog een klacht in te dienen bij de NS en bij het klachtenloket Openbaar Vervoer.
Volgens mij is dit pure machtsmisbruik. Gewoon blijven zitten en kijken wat er gebeurt. Of mogen NS-medewerkers zitplaatsen vorderen voor hun zelf?
Natuurlijk niet, en aanwijzingen geven mogen ze om de orde te handhaven, niet omdat ze daar zin in hebben.
N.B. klagen móet éérst bij NS zelf. Bij het klachtenloket of evt. de geschillencommissie ben je niet ontvankelijk tot de interne provedure doorlopen is.
Dat dus. En vergaderen doen ze maar op kantoor. In de trein hebben ze belangrijkere dingen te doen zoals plaatsbewijzen controleren.
Natuurlijk niet, en aanwijzingen geven mogen ze om de orde te handhaven, niet omdat ze daar zin in hebben.
N.B. klagen móet éérst bij NS zelf. Bij het klachtenloket of evt. de geschillencommissie ben je niet ontvankelijk tot de interne provedure doorlopen is.
Aangezien je bij de NS geen terugkoppeling krijgt op je klacht, is de procedure reeds bij het indienen van de klacht afgerond.
Aangezien je bij de NS geen terugkoppeling krijgt op je klacht, is de procedure reeds bij het indienen van de klacht afgerond.
Dat is onjuist. Als een klacht niet direct kan worden afgehandeld geven NS volgens de voorwaarden binnen vier weken antwoord. Dat ze dat in de praktijk niet (op tijd) doen, verandert de procedure niet.
Eerdere correspondentie over dit onderwerp geeft expliciet aan dat dit inderdaad machtsmisbruik is, het heeft dus wellicht zin om deze confrontatie aan te gaan maar ik kan me voorstellen dat veel conducteurs het niet in dank zullen afnemen om (terecht) gecorrigeerd te worden door een reiziger - doe dat dus op eigen risico.
Zo ja, wijs beleefd en duidelijk aan dat het bezethouden van een stiltecoupé door personeel niet toegestaan is, dat de richtlijnen hierover duidelijk zijn, en dat U zich als reiziger niet gaat laten intimideren of lastigvallen. Een klein deel van NS-personeel loopt inderdaad de kantjes er vanaf, zoals men zegt, denkt het zelf beter te weten, en dupeert daarmee indirect hun eigen collega's met de gevolgen van hun mentaliteit. En dat in een samenleving waar het OV en OV-personeel al geteisterd wordt door lelijke conflicten.
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.