beantwoord

stroomstoring Abcoude

  • 23 January 2024
  • 20 reacties
  • 424 Bekeken

Gister om 17:00 uur is in de buurt van Abcoude kort sprake geweest van een stroomstoring. Het treinverkeer rondom Utrecht liep vervolgens vast.

Ik heb 5 uur lang gestrand gezeten op Amsterdam Amstel zonder vervangend vervoer of fatsoenlijke informatievoorziening. Alleen een bord met rode treinen. Hoe de klantenservice en het NS personeel mij behandeld heeft ben ik ook niet van te spreken en dat hebben ze geweten ook.

Wat ik nu wil meer dan een vergoeding of wat dan ook is antwoorden. Hoe heeft een korte storing op 1 traject ervoor kunnen zorgen dat het hele treinnetwerk midden in de spits voor 5+ uur plat lag? Dit is volstrekt onacceptabel.

Ik vraag om een feitenrelaas en een analyse van de structurele kwetsbaarheden waardoor dit heeft kunnen gebeuren. Heeft het te maken met de dienstregeling waardoor conducteurs en machinisten door heel het land moeten reizen ipv 1 traject, waardoor 1 storing een kettingreactie kan veroorzaken op andere trajecten? Ik werk niet bij de NS, dus ik heb er geen inzicht op, maar er zal vast een sameloop van omstandigheden zijn geweest waardoor deze kettingreactie is ontstaan. Ik wil die omstandigheden weten.

Daarnaast hoor ik mensen en personeel zeggen dat de NS/Pro-rail onschuldig is, want ze kunnen niks doen aan een stroomstoring. Is het niet zo dat de NS/Pro-rail haar eigen stroomnet beheert dan? Daarnaast zie ik de NS wel degelijk als verantwoordelijk voor de buitensporige gevolgen van een korte stroomstoring op 1 traject.

icon

Beste antwoord door Tamzin 23 January 2024, 10:06

Bekijk origineel

20 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Hoi Jean_Paul,

Ik denk dat je iets te vroeg bent. Er zal ongetwijfeld een onderzoek komen naar waarom een korte stroomstoring zulke grote gevolgen had.

Zoals ik het begrepen heb, kon ProRail na de storing de seinen en wissels tussen Utrecht en Amsterdam nog niet bedienen. Daardoor konden er op het traject Utrecht - Amsterdam nog geen treinen rijden. Als dat zo is, is dat NS niet aan te rekenen.

Ik verbaas me er elke keer ook wel over hoe groot de gevolgen op andere trajecten steeds zijn. Waarom reed er zelfs bijna niks tussen Utrecht en Eindhoven, of Utrecht en Arnhem?

Uit de schaarse informatie die ProRail heeft verstrekt blijkt dat als gevolg van de stroomstoring zowel de reguliere als de backup voeding van het systeem waarmee wissels en seinen worden aangestuurd het hebben begeven. Hoe dat kan gaat ProRail onderzoeken maar dat hier waarschijnlijk in het ontwerp iets fout zit lijkt wel duidelijk. Een systeem kan bij een stroomstoring natuurlijk uitvallen maar het is natuurlijk niet de bedoeling dat het dan kapot is, laat staan dat de backup dan ook kapot is.

De logistieke chaos die daarna ontstond is moeilijk te doorgronden maar het is onduidelijk waarom zolang alle treinverkeer in de verre omtrek onmogelijk was. In hoeverre die logistieke chaos ProRail dan wel NS valt aan te rekenen is zo niet te zeggen.

Uit de schaarse informatie die ProRail heeft verstrekt blijkt dat als gevolg van de stroomstoring zowel de reguliere als de backup voeding van het systeem waarmee wissels en seinen worden aangestuurd het hebben begeven. Hoe dat kan gaat ProRail onderzoeken maar dat hier waarschijnlijk in het ontwerp iets fout zit lijkt wel duidelijk. Een systeem kan bij een stroomstoring natuurlijk uitvallen maar het is natuurlijk niet de bedoeling dat het dan kapot is.

De logistieke chaos die daarna ontstond is moeilijk te doorgronden en het is ook onduidelijk waarom die zolang alle treinverkeer in de verre omtrek onmogelijk maakte.

Dit vind ik opvallend. Het is bijna altijd bij Prorail dat wanneer er een stroom of systeemstoring is. Dat Prorail meld dat de “backup” ook niet werkt. Is dat backup systeem zo slecht werkend dan of worden de storingen rondom stroom&systeem pas gemeld als de backup's het probleem niet kunnen opvangen? En dus niet gemeld wanneer het hoofd-systeem niet werkt maar de backup het wel kan opvangen? 

 

Dit vind ik opvallend. Het is bijna altijd bij Prorail dat wanneer er een stroom of systeemstoring is. Dat Prorail meld dat de “backup” ook niet werkt. Is dat backup systeem zo slecht werkend dan of worden de storingen rondom stroom&systeem pas gemeld als de backup's het probleem niet kunnen opvangen? En dus niet gemeld wanneer het hoofd-systeem niet werkt maar de backup het wel kan opvangen? 

Als er iets kapot gaat (of bij onderhoud aan het reguliere systeem) neemt het backupsysteem de zaak over en merk je daar als reiziger inderdaad niets van. Alleen als beide systemen niet werken (zoals in dit geval) ligt de boel plat en merk je dat dus ook als reiziger.

De essentiële vraag is waarom beide voedingen zijn overleden na een korte stroomstoring. Je denkt dan aan een korte spanningspiek maar daar zou een systeem mits goed ontworpen toch tegen beveiligd moeten zijn zodat het wel plat gaat maar niet kapot gaat.

 

Dat beide voedingen na een stroomstoring uitgeschakeld zijn is op zich al vragenswaardig, maar de orgisatorische/logistieke blamage die daarop volgt is ronduit lachwekkend.

De inter-afhankelijkheid tussen trajecten is verre van robuust te noemen. Het kan niet zo zijn dat heel Nederland berust op de operationaliteit van 1 traject.

Dat de techniek faalt kun je een incident noemen, maar de logistieke ramp van gister is een structureel probleem wat aangepakt dient te worden.

De inter-afhankelijkheid tussen trajecten is verre van robuust te noemen. Het kan niet zo zijn dat heel Nederland berust op de operationaliteit van 1 traject.

De beveiliging is meestal niet voor een traject maar voor alle trajecten rondom een knooppunt. Ik vermoed dat de storing in het gebied was dat onder Utrecht valt. Maar dat weet ik niet zeker. 

 

Dat de techniek faalt kun je een incident noemen, maar de logistieke ramp van gister is een structureel probleem wat aangepakt dient te worden.

De oorzaak van de storing moest eerst worden gezocht en vervolgens moest de voeding worden vervangen. Dat heeft waarschijnlijk al enkele uren geduurd.

Verder is NS na een grote storing nauwelijks in staat om weer op te starten, dat is bekend. De omloop van materieel en personeel is daarvoor te complex dat is ook bekend.

Reputatie 7
Badge +3

Vooral dat laatste blijf ik wel opvallend vinden. Ik snap dat je niet na een kwartier weer volgens de gehele normale dienstregeling kunt rijden. Maar er zit natuurlijk nog ontzettend veel ruimte tussen ‘direct alles’ en ‘urenlang helemaal niks'. Ook bij eerdere relatief kleine verstoringen bleek dit een groot probleem te zijn. Daar is blijkbaar nog niet veel aan verbeterd.

Vooral dat laatste blijf ik wel opvallend vinden. Ik snap dat je niet na een kwartier weer volgens de gehele normale dienstregeling kunt rijden. Maar er zit natuurlijk nog ontzettend veel ruimte tussen ‘direct alles’ en ‘urenlang helemaal niks'. Ook bij eerdere relatief kleine verstoringen bleek dit een groot probleem te zijn. Daar is blijkbaar nog niet veel aan verbeterd.

Daar zal weinig aan verbeteren zolang de vakbonden iedere vereenvoudiging van de personeelsroosters tegenhouden.

De materieelomloop is even problematisch omdat die met de computer kapot is geoptimaliseerd en met de hand niet meer te overzien is. Vroeger reed in iedere treinserie allemaal hetzelfde materieel met een standaard lengte in de daluren die dan afhankelijk van de drukte naar behoefte werd versterkt. Dat systeem was veel eenvoudiger te overzien.

Reputatie 7
Badge +3

Dat is allemaal wel zo, maar dat is nou precies wat ik bedoel met de ruimte tussen niks en alles.

Die roosters maken op zo'n avond volgens mij echt niet meer zoveel uit. Personeel is dan echt wel flexibel genoeg om daar vanaf te wijken. Dat is hier ook meerdere malen door personeel bevestigd.

Dat materieel kan lastig zijn, maar hoeft ook niet te betekenen dat je helemaal niks meer rijdt. Op Utrecht - Eindhoven rijdt volgens mij bijna alleen maar VIRM. Nou, laat gewoon een paar stellen heen en weer pendelen. Ze zijn wel vaker creatief, bij een verstoring tussen Eindhoven en Den Bosch gaat de IC vanuit Venlo ook opeens pendelen tussen Eindhoven en Venlo. Het kan dus allemaal best.

Die roosters maken op zo'n avond volgens mij echt niet meer zoveel uit. Personeel is dan echt wel flexibel genoeg om daar vanaf te wijken. Dat is hier ook meerdere malen door personeel bevestigd.

Het personeel van een standplaats is bij zo'n storing verspreid over half Nederland en ieder overzicht waar iedereen precies gestrand is ontbreekt door alle uitgevallen treinen.

Dat personeel moet dan ook nog thuiskomen, je zit met het maximaal toegestane werkuren, etc. Als dat personeel zoals bij Arriva alleen regionaal zou werken is dat veel beter beheersbaar.

 

Dat materieel kan lastig zijn, maar hoeft ook niet te betekenen dat je helemaal niks meer rijdt. Op Utrecht - Eindhoven rijdt volgens mij bijna alleen maar VIRM. Nou, laat gewoon een paar stellen heen en weer pendelen. Ze zijn wel vaker creatief, bij een verstoring tussen Eindhoven en Den Bosch gaat de IC vanuit Venlo ook opeens pendelen tussen Eindhoven en Venlo. Het kan dus allemaal best.

Dat is ook wat er in wezen ook gebeurd is nadat de storing was opgelost. Realiseer je dat er urenlang überhaupt niets kon rijden omdat de voeding van het beveiligingssysteem eerst vervangen moest worden. Het probleem was niet de korte stroomstoring.

Reputatie 7
Badge +3

Het personeel van een standplaats is bij zo'n storing verspreid over half Nederland en ieder overzicht waar iedereen precies gestrand is ontbreekt door alle uitgevallen treinen.

Dat personeel moet dan ook nog thuiskomen, je zit met het maximaal toegestane werkuren, etc. Als dat personeel zoals bij Arriva alleen regionaal zou werken is dat veel beter beheersbaar.

Het lijkt me dat NS voor zulke situaties echt wel wat taxi's kan inzetten voor het personeel, ook al is dat van Eindhoven naar Leeuwarden. Die kosten vallen in het niet bij de totale kosten van zo'n avond.

 

Dat is ook wat er in wezen ook gebeurd is nadat de storing was opgelost. Realiseer je dat er urenlang überhaupt niets kon rijden omdat de voeding van het beveiligingssysteem eerst vervangen moest worden. Het probleem was niet de korte stroomstoring.

Zoals ik het begreep, maar ik kan verkeerd zitten, was dat alleen op het traject Utrecht - Amsterdam. Waarom ze dan niet eerder treinen vanuit Eindhoven en Arnhem in Utrecht rechtsomkeert laten maken snap ik gewoon niet zo goed. 

Reputatie 7
Badge +3

Was het alleen de stroomstoring bij Breukelen die voor zoveel problemen zorgde of was er ook een bij Utrecht zoals de media aangaven? Een stroomstoring bij Utrecht legt meer treinverkeer plat dan alleen bij Breukelen.

@mrfreeze het pendelen moet wel kunnen. Bij Utrecht hebben ze heel veel wissels eruit gehaald, waardoor er nu heensporen en terugsporen zijn. Heen en weer gaan op een van die sporen moet dan technisch wel kunnen.

 

 

 

Zoals ik het begreep, maar ik kan verkeerd zitten, was dat alleen op het traject Utrecht - Amsterdam. Waarom ze dan niet eerder treinen vanuit Eindhoven en Arnhem in Utrecht rechtsomkeert laten maken snap ik gewoon niet zo goed. 

ProRail is daar vaag over. De problemen begonnen tussen Utrecht en Amsterdam en "vervolgens liep het verkeer rond Utrecht vast". Het blijft onduidelijk of dat laatste om technische dan wel om logistieke redenen was.

Dat alles terzijde is het duidelijk dat ProRail en NS de boel gewoon niet onder controle hebben. De infraproblemen lopen inmiddels alle spuigaten uit (waarom horen we John Voppen daar nooit over?) en bij NS ontbreekt het aan goede bijsturing bij storingen.

Reputatie 7
Badge +1

 

Dat alles terzijde is het duidelijk dat ProRail en NS de boel gewoon niet onder controle hebben. De infraproblemen lopen inmiddels alle spuigaten uit (waarom horen we John Voppen daar nooit over?) en bij NS ontbreekt het aan goede bijsturing bij storingen.

 

Sorry toen ik vanochtend ergens las dat er mensen nog per taxi waren vervoerd dacht ik eerlijk gezegd dat er 's-avonds een nieuwe stroomstoring was geweest. Dat je als Prorail in staat bent om bij een storing die om 5 uur 's-middags een uurtje duurt de hele avond op bepaalde trajecten geen treinen meer te laten rijden is diep triest.

Prorail zakt echt zwaar door het ijs en dit kan echt zo niet meer doorgaan. Vorig jaar het geknoei bij de Arena en bij Oudenbosch. Nu dit weer, mensen gaan echt hierdoor de trein mijden en wat mij betreft hebben ze nog gelijk ook.

 

Zoals ook bij elke grote storing was er ook nu weer zeer slechte communicatie naar de reizigers (klanten). Bij elle grote storing wordt beterschap, beloofd en bij de volgende storing wordt er dan weer beterschap beloofd…… Op deze manier wordt het natuurlijk nooit wat. 

Inmiddels lees ik elders dat de storing in de beveiliging bij Abcoude een automatische kettingreactie heeft uitgelokt waarbij uit voorzorg de beveiligingssystemen in omringende gebieden ook allemaal werden platgelegd. Die kettingreactie blijkt een ingebouwde extra veiligheidsvoorziening te zijn (ha ha).

 

Bij elke grote storing wordt beterschap, beloofd en bij de volgende storing wordt er dan weer beterschap beloofd……

ProRail heeft het obligate onderzoek inmiddels al weer aangekondigd.

ProRail is daar vaag over. De problemen begonnen tussen Utrecht en Amsterdam en "vervolgens liep het verkeer rond Utrecht vast". Het blijft onduidelijk of dat laatste om technische dan wel om logistieke redenen was.

ProRail en NS mogen dan wel twee aparte bedrijven zijn, ze zijn sterk van elkaar afhankelijk en ik verwacht daarom niet dat ze publiekelijk elkaar de schuld gaan geven van storingen.

Reputatie 7
Badge +3

https://www.nu.nl/binnenland/6298847/storing-utrecht-cs-was-nare-samenloop-van-omstandigheden-back-up-viel-uit.html

Reputatie 7
Badge +1

ProRail is daar vaag over. De problemen begonnen tussen Utrecht en Amsterdam en "vervolgens liep het verkeer rond Utrecht vast". Het blijft onduidelijk of dat laatste om technische dan wel om logistieke redenen was.

ProRail en NS mogen dan wel twee aparte bedrijven zijn, ze zijn sterk van elkaar afhankelijk en ik verwacht daarom niet dat ze publiekelijk elkaar de schuld gaan geven van storingen.

Prorail heeft gisteren voor de zoveelste keer opzichtig gefaald. Daar mogen nu eindelijk ook wel eens een keer wat personele consequenties aan verbonden worden. Weer een systeem waar de back up heeft gefaald. Ik lees vandaag van geen enkel ander bedrijf dat grote problemen heeft gehad gisteren. Alleen Prorail en NS hebben er weer een …. van gemaakt. De reizigers zijn het inmiddels wel een beetje beu.

Reputatie 7
Badge +1

Vooral dat laatste blijf ik wel opvallend vinden. Ik snap dat je niet na een kwartier weer volgens de gehele normale dienstregeling kunt rijden. Maar er zit natuurlijk nog ontzettend veel ruimte tussen ‘direct alles’ en ‘urenlang helemaal niks'. Ook bij eerdere relatief kleine verstoringen bleek dit een groot probleem te zijn. Daar is blijkbaar nog niet veel aan verbeterd.

Op Somda staat ook wel een interessante discussie.

https://www.somda.nl/forum/26787/Opvallende-dingen-22-januari/

Reageer