Achja, als je in de eerste helft van 2022 ruim 320 treinritten hebt gemaakt en slechts 30 keer gecontroleerd bent vraag je je wel eens af waarom NS nu treinen opheft omdat er geen conducteurs zijn… Compleet overbodig, zeker in Sprinters.
Kijk naar de regionale vervoerders, die kennen de functie conducteur nieteens.
Regionale vervoerders rijden niet met zulke lange treinen als dat de NS doet, maakt toch een flink verschil qua overzicht in treinen. Daarnaast is het verplicht om een Hc op de trein te hebben als er een tunnel in het traject zit anders mag er volgens het NS protocol niet door de tunnel gereden worden met passagiers.
Conducteurs, loop eens rond en controleer. Niet de hele tijd zitten aub.
Sinds twee weken weer terug uit het VK en alweer iedere dag met de trein gereisd, waaronder enkele langere reizen. Geen enkele controle gehad (heeft nog altijd geen enkele prioriteit), wel één keer een servicerondje gezien ("goedemiddag!" en weer snel verder) en continu vriendelijke omroep met welkomstwoordje, opsomming van alle overstapmogelijkheden enz.
In het VK is het treinpersoneel dan wel veel meer van het staken, en de spoorinfra veelal echt erg verouderd met soms bijv. seinen die recht uit het spoormuseum lijken te komen, maar in iedere intercity die ik had werd kaartcontrole uitgevoerd, met name op de drukkere deeltrajecten tussen grotere steden.
Altijd leuk om te vergelijken, en hoewel omstandigheden van land tot land vaak anders zijn waardoor 1 op 1 vergelijken redelijkerwijs niet fair is, zijn er wel basiszaken die je naar mijn idee wel overal zou moeten aantreffen. Structurele vervoerbewijscontrole hoort m.i. daartoe, dat mag je als klant verwachten om de zwart-en grijsrijders en profiteurs eruit te halen.
Daarnaast is het verplicht om een Hc op de trein te hebben als er een tunnel in het traject zit anders mag er volgens het NS protocol niet door de tunnel gereden worden met passagiers.
Is dit nou verplicht of is het een NS protocol? Want dat laatste is (voor NS als organisatie) uiteraard geen verplichting maar een (beleids)keuze.
Daarnaast is het verplicht om een Hc op de trein te hebben als er een tunnel in het traject zit anders mag er volgens het NS protocol niet door de tunnel gereden worden met passagiers.
Is dit nou verplicht of is het een NS protocol? Want dat laatste is (voor NS als organisatie) uiteraard geen verplichting maar een (beleids)keuze.
Volgens mij is het een echte verplichting en niet een NS regel maar om het zeker te weten zou je in de IL&T regelgeving moeten gaan duiken en dat is flink wat informatie om door te werken. In de opleiding van de NS werd eerst de regelgeving met NS aanpassingen als lesstof behandeld en daarna enkele uitzonderingen die puur NS waren en niet IL&T. Kan me niet heugen dat de 2e man in de tunnel een uitzondering was.
@Jeroen: Een HC is op de treinen van NS toch altijd verplicht?
@Jeroen: Een HC is op de treinen van NS toch altijd verplicht?
Dat is vanuit de concessie en regels NS inderdaad op enkele uitzonderingen na waarbij een machinist wel zou mogen rijden zonder Hc of andere 2e man/vrouw op de trein. Overigens wordt een trein zonder Hc zelden door een machinist meegenomen tenzij de Hc er tijdens de rit vanwege een incident afgaat dan wordt er gereden tot het eerst volgende station met een personeelsverblijf zodat er een nieuwe Hc op kan stappen.
@Jeroen: Een HC is op de treinen van NS toch altijd verplicht?
Dat is vanuit de concessie en regels NS inderdaad op enkele uitzonderingen na waarbij een machinist wel zou mogen rijden zonder Hc of andere 2e man/vrouw op de trein. Overigens wordt een trein zonder Hc zelden door een machinist meegenomen tenzij de Hc er tijdens de rit vanwege een incident afgaat dan wordt er gereden tot het eerst volgende station met een personeelsverblijf zodat er een nieuwe Hc op kan stappen.
Ik begrijp dat door de personeelstekorten nu dagelijks meerdere treinen (ongepland) stukjes zonder HC rijden, wanneer reservepersoneel pas beschikbaar op een volgend station/standplaats. Althans, dit is het verhaal dat twee conducteurs een paar weken terug in geuren en kleuren in de 1e klas met elkaar zaten te bespreken.
Fluiten en sleutelen zou dan worden gedaan door de afzwaaiende conducteur, de trein wordt dan weer opgepikt door een HC op een volgend station. Een enkele keer wordt de machinist zelfs door de planners vriendelijk gevraagd zelf te sleutelen op een tussenliggend station (bv. Dieren, als HC niet beschikbaar is tussen Arnhem en Zutphen)….
@Jeroen: Een HC is op de treinen van NS toch altijd verplicht?
Dat is vanuit de concessie en regels NS inderdaad op enkele uitzonderingen na waarbij een machinist wel zou mogen rijden zonder Hc of andere 2e man/vrouw op de trein. Overigens wordt een trein zonder Hc zelden door een machinist meegenomen tenzij de Hc er tijdens de rit vanwege een incident afgaat dan wordt er gereden tot het eerst volgende station met een personeelsverblijf zodat er een nieuwe Hc op kan stappen.
Ik begrijp dat door de personeelstekorten nu dagelijks meerdere treinen (ongepland) stukjes zonder HC rijden, wanneer reservepersoneel pas beschikbaar op een volgend station/standplaats. Althans, dit is het verhaal dat twee conducteurs een paar weken terug in geuren en kleuren in de 1e klas met elkaar zaten te bespreken.
Fluiten en sleutelen zou dan worden gedaan door de afzwaaiende conducteur, de trein wordt dan weer opgepikt door een HC op een volgend station. Een enkele keer wordt de machinist zelfs door de planners vriendelijk gevraagd zelf te sleutelen op een tussenliggend station (bv. Dieren, als HC niet beschikbaar is tussen Arnhem en Zutphen)….
Het klopt dat een machinist gevraagd kan worden zelf te sleutelen alleen zullen hele veel machinisten dit weigeren om te doen, al ligt het natuurlijk ook aan de route, hoeveel haltes, lengte trein e.d. Kan me voorstellen dat je het voor een traject waar op het volgende station waar je meot stoppen een Hc is het wel doet voor de reizigers. Maar het is aan de machinist, deze mag niet verplicht worden maar wel gevraagd worden om zonder Hc te rijden.
Naarmate de organisatie steeds moeilijker gaat doen, merk je dat uitvoerend personeel eenzelfde houding aanneemt en alle verzoeken beantwoordt met “njet”. Kinderachtig, misschien, maar wel de realiteit van de laatste maanden.
Naarmate de organisatie steeds moeilijker gaat doen, merk je dat uitvoerend personeel eenzelfde houding aanneemt en alle verzoeken beantwoordt met “njet”. Kinderachtig, misschien, maar wel de realiteit van de laatste maanden.
Kan je vertellen dat dat proces echt al langer gaande is, al meerdere jaren.
En als je als machinist door de Schiphol tunnel moet dan wordt het vaak la niet gevraagd dan wordt de trein opgeheven tot het station waar een Hc beschikbaar is. Dan rij je zomaar 1 uur met een trein langs stations om de dienst met reizigers op te pikken vanaf bv Leiden Centraal.
Joah, maar vind dat de laatste maanden zelfs mensen waar ik het niet van verwacht, steeds koppiger worden. De tekorten en de manier waarop dat gecommuniceerd wordt verbetert de situatie zeker niet.
Joah, maar vind dat de laatste maanden zelfs mensen waar ik het niet van verwacht, steeds koppiger worden. De tekorten en de manier waarop dat gecommuniceerd wordt verbetert de situatie zeker niet.
Kijk maar naar de CAO onderhandelingen, dat zegt al genoeg hoe de sfeer is bij de NS.
Joah, maar vind dat de laatste maanden zelfs mensen waar ik het niet van verwacht, steeds koppiger worden. De tekorten en de manier waarop dat gecommuniceerd wordt verbetert de situatie zeker niet.
Als de NS zelfs onze Loes op de kast krijgt, dan organiseert deze Community een solidariteitsactie, toch ?
Ik dacht zelf zo iets in het genre van “We gaan allemaal lekker met een tweedeklaskaartje in de eersteklas zitten.” Lekker puh !
Wordt wel moeilijk om Tom te overtuigen. Dan moet die eerst een tweedeklaskaartje gaan zoeken...
Zoals ik lees zijn er nogal wat mensen die zonder geldig kaartje 1e klas reizen en daar openlijk voor uit komen. Dat moeten er best wel veel zijn aangezien er complete topics over geopend worden.
Wat ik eerder denk ik dat mensen denken dat als ze 1e klas reizen ze denken recht te hebben op ruimte en het ontlopen van “ongure types" of studenten.
Ook ik ben meerdere keren geprofileerd door mensen in de 1e klas waarbij in 2 situaties ruzie ontstond, vooringenomen mensen, die denken dat ze 1e klas voor zakenluis is en niets minder. Ook ik reis 1e klas, omdat ik dat kan betalen, mensen. Ik ben geen zakenman of man in pak, maar gewoon iemand die betaald.
Misschien moeten mensen eens gaan twijfelen aan hun eigen gaves, zoals helderziendheid, waarop ze kunnen zien wat voor kaartje iemand heeft. En als je denkt het alleenrecht op rust en rust en ruimte te hebben, dan moet je misschien maar met de auto gaan in het vervolg. Het zijn arrogante verwachtingen van vooringenomen mensen. Nergens kan jij een claim indienen bij de NS over dat je een “onguur” type of student naast je in de trein ziet zitten, als diegene gewoon voor zijn ticket betaald. Get a life.
Mijn voorstel is: Of je spreekt de conducteur erop aan om te controleren of je houdt gewoon je mond dicht. Wat wil je er verder aan doen?
De vraag is eerder waarom mensen gaan profileren ik denk juist omdat men de conducteur niet ziet en geen controle, gebeurt het laatste wel is er geen enkele noodzaak zelf te profileren.
De onzichtbaarheid van de conducteur blijft voortduren. Al tweeënhalve week er geen gezien in de trein, laat staan controle, toch dagelijks gereisd. Vanochtend toen ik uitstapte zag ik hem buiten staan naast de trein, hij zei vriendelijk gedag, even kort praatje gemaakt en opgemerkt dat ik de zichtbaarheid wel mis op mijn dagelijkse ritten. Hij beaamde dat, maar er was meestal ook niet veel tijd voor. Conducteurs hebben meer te doen dan ik zou denken. Het is ieders eigen verantwoordelijkheid een geldig vervoerbewijs te hebben, helaas kunnen we niet altijd overal zijn. Hopelijk treft u op uw ritten vaker een conducteur door de trein! Ach ja wat moet ik hiervan zeggen.... Hem nog een prettige dienst gewenst.
Ik heb nu een maand NS Flex Dal Vrij 1e klas en reisde de afgelopen maand veel met de trein door heel Nederland. Tot vandaag maakte ik (26 reizen - 34 ritten), meest bij NS een enkele bij Arriva en VIAS. Ik ben in al die reizen slechts drie keer gecontroleerd (twee keer bij NS, één keer bij VIAS).
Omgekeerd was vandaag een topdag qua controles (en maakte wat mij betreft een hoop goed): ik reisde in vijf treinen en ben in vier daarvan gecontroleerd.
Vorige week een paar keer controle gehad, maar vandaag was het weer raak. Rijswijk-Culemborg vv geen enkele controle. In de laatste sprinter zat ik tussen de scholieren in de eerste klas, precies bij de bok waar de conductrice zich had verstopt. Bij ieder station in en uit, maar liep stoïcijns het eerste klasje door. Ik blijf dit toch echt bizar vinden.
Joah, maar vind dat de laatste maanden zelfs mensen waar ik het niet van verwacht, steeds koppiger worden. De tekorten en de manier waarop dat gecommuniceerd wordt verbetert de situatie zeker niet.
Kijk maar naar de CAO onderhandelingen, dat zegt al genoeg hoe de sfeer is bij de NS.
Het probleem bij de CAO onderhandelingen is ook dat het personeel niet begrijpt dat het geld op is. En van een kale kip kun je nu eenmaal geen veren plukken.
Regionale vervoerders rijden niet met zulke lange treinen als dat de NS doet, maakt toch een flink verschil qua overzicht in treinen. Daarnaast is het verplicht om een Hc op de trein te hebben als er een tunnel in het traject zit anders mag er volgens het NS protocol niet door de tunnel gereden worden met passagiers.
Ik was vorige week in Munchen en daar is een spoorwegtunnel van 11 km dwars door de stad. In de spits rijden daar in beide richtingen 24 treinen per uur van ieder 8 of 12 bakken en dat allemaal zonder conducteurs. Dit om maar aan te geven hoe volledig doorgedraaid de ILT/NS-regels hier in Nederland zijn.
Het is in mijn ogen logisch dat de medewerkers van de NS ook een fatsoenlijke nieuwe CAO willen van de NS en geen koekje van eigen deeg willen zoals met de dagkaarten dal die toen als kerstcadeau werden uitgedeeld. De laatste CAO's van de NS waren al erg mager en medewerkers hebben al vele jaren alleen ingeleverd qua geld, er is een moment dat dat klaar is en zeker met zo'n hoge inflatie als nu.
En qua tunnels kunnen we het ook eens omdraaien, als er nu brand is in een tunnel en een trein (12 bakken Virm) moet geëvacueerd worden en we hebben alleen een machinist, hoelang gaat dat duren denk je. We hebben het hier ook gewoon over veiligheid.
Ik heb zelf 1 keer in de Schipholtunnel gestaan toen er brand was in een trein voor me die aan het perron stond op Schiphol, de rook kwam zichtbaar op ons af in de tunnel, ik was toen blij dat ik 2 conducteurs op de trein had die door de trein heen gingen om mensen gerust te stellen dat het allemaal meeviel om paniek te voorkomen. Ik had dat als machinist niet kunnen doen omdat ik ook bereikbaar moest blijven voor de treindienstleider en ook de 2 stellen was een probleem geweest want dan had ik me bloot moeten stellen aan de mogelijk giftige rook in de tunnel. Nu konden we de hele klimaatbeheersing uitzetten waardoor de lucht niet in de trein kwam. We hebben uiteindelijk een uur vastgestaan op die plek omdat we ook aan de achterkant ingesloten stonden door andere treinen die gestrand waren en niet weg konden.
Joah, maar vind dat de laatste maanden zelfs mensen waar ik het niet van verwacht, steeds koppiger worden. De tekorten en de manier waarop dat gecommuniceerd wordt verbetert de situatie zeker niet.
Kijk maar naar de CAO onderhandelingen, dat zegt al genoeg hoe de sfeer is bij de NS.
Het probleem bij de CAO onderhandelingen is ook dat het personeel niet begrijpt dat het geld op is. En van een kale kip kun je nu eenmaal geen veren plukken.
Het geld 'op’ dat durf ik te betwisten. Door de enorme vraag naar personeel ligt de macht nu weer bij de werknemers en minder bij de werkgevers. Jarenlang was dit omgedraaid en dat zorgde er voor een lange periode voor dat werknemers 'op de vloer’ van bijna alle sectoren met de laagst mogelijke loonstijgingen werden afgescheept, terwijl er aan de top en bij de aandeelhouders meestal grote winsten zijn geboekt.
De vorige -lage- CAO-loonstijging bij de NS is door het personeel geaccepteerd onder voorwaarden dat men hier tijdens de eerstvolgende nieuwe CAO (die waar nu voor onderhandeld wordt) voor gecompenseerd zou worden. Dat is tot nog toe allemaal niet terug te zien in de onderhandelingen. Op de eerste onderhandelingsdag is ons verteld dat we 'flexibeler’ moeten worden om aanspraak te maken op een loonstijging. Terwijl we al een hele tijd flexibeler bezig zijn!
Zo zijn de diensten in de afgelopen jaren alsmaar voller geworden, ze zijn meer ingericht op 'efficiency’, met kortere tijden tussen ritten, veelal kortere pauzes, vaak het minimum aan gesteld personeel en het minimum aan materieel (wat wij vervolgens uit mogen leggen aan de terecht-geirriteerde reiziger). We worden steeds vaker gevraagd om treinen alleen mee te nemen, zowel ik als machinist die de keuze krijgt een trein helemaal in zijn eentje mee te nemen (of anders de reizigers in de kou kan laten staan), of de conducteur die eigenlijk een 2e man moet hebben omdat een trein uit 2 delen bestaat of het na een bepaald tijdstip is. Verlof of een vrije dag zijn alsmaar lastiger te krijgen, op sommige standplaatsen kan je als personeel vele maanden op rij geen dag vrij meer krijgen. De rekening voor het personeelstekort ligt bij ons. Daarnaast zijn recentelijk bepaalde voordeeltjes ingetrokken. Als ik bijvoorbeeld als laatste rit als passagier naar mijn standplaats moet dan kon ik daar voorheen voor opbellen of het ook een treintje eerder mocht en was dat geen enkel probleem, tenzij ik natuurlijk alsnog die trein zelf moest rijden dan is het wat anders. Tegenwoordig mag ik die vraag uberhaupt niet eens meer stellen. En of dit alles nog niet genoeg is wil de werkgever toe naar een uitbreiding van het veelal gehate 'min/plus systeem’, waarbij het gemiddelde aantal gewerkte uren over een veel langere periode berekend mag gaan worden. Ook wil men de minimale dienstlengte verkorten, waardoor het mogelijk wordt om mij als parttime-werknemer gedurende drie maanden telkens te laten overwerken en mij daar vervolgens 1 compensatie-week voor te geven met korte diensten, zodat ik voor al die eerder opgebouwde overuren precies niks meer terugkrijg. Terwijl ik dus wel maandenlang als fulltime ben ingezet. Plus, het gerucht gaat dat die kortere diensten wel eens een voorschot kunnen zijn op het invoeren van de zogenaamde gebroken diensten.
Wij hebben tijdens bijna de gehele corona-crisis op volle sterkte doorgereden, omdat dit volgens de regering van groot belang was. We hebben tussen heel veel nukkige en agressieve reizigers gestaan die geen mondkapje wilden dragen, ondanks dat dit door de regering (dus niet door ons persoonlijk, zoals ons dat wel vaak is verweten) is opgedragen. Er is uberhaupt weer een stijgende agressie-trend de laatste jaren. De lontjes zijn korter, de verhoudingen staan vaak al gauw op scherp.
Het CPB en zelfs het kabinet hebben al diverse malen in het nieuws laten vallen dat de lonen flink moeten stijgen. De inflatie en de prijsstijgingen, waarbij zoals vanouds alles weer aan de consument en aan de loonslaaf wordt doorberekend, rijzen de pan uit. Dus het klopt dat we nu eventjes niet voor de zovéélste keer met het minimale akkoord gaan. Nu even doorzetten voor een fatsoenlijke loonstijging en geen verdere afbraak van de voorwaarden. Dat de werkgevers maar een keertje solidair naar het personeel zijn in plaats van altijd andersom!
Helemaal geen conducteur meer op een trein zal voor nog meer agressie, zwartrijden en vervuiling zorgen en uiteindelijk minder betalende reizigers dan nu al is door jarenlang gebrek aan controle/handhaving.
En qua tunnels kunnen we het ook eens omdraaien, als er nu brand is in een tunnel en een trein (12 bakken Virm) moet geëvacueerd worden en we hebben alleen een machinist, hoelang gaat dat duren denk je. We hebben het hier ook gewoon over veiligheid.
Ja, die conducteur gaat vanuit de achterste bestuurderscabine 1000 mensen evacueren via zijn mobieltje?