Skip to main content

Tandem mee in de trein

  • 29 June 2024
  • 72 reacties
  • 1710 Bekeken

Vanaf 1 juli mag onze tandem niet meer mee. Een zeer onlogische maatregel, 1 tandem neemt minder plaats in dan 2 fietsen. Zijn er meer tandemreizigers? Willen jullie ook een klacht indienen?

Overigens mag het voor gehandicapten nog wel, dat zijn wij nog niet. We hebben alleen een aanzienlijk krachtsverschil in de benen.

Ja dat verschil in spierkracht speelt nu vooral, het zicht is nog voldoende dus medisch geen grond. 't is meer dat we met vooruitziende blik en planning een dure aanschaf hebben gedaan, niet rekening houdend met een wispelturige NS. Wat gaan ze hierna bedenken, betalen voor (hand) bagage? Maar laat ik ze niet op ideeën brengen.

Bagage is wel wat meer alledaags dan het vervoeren van een tandem. Dat komt veel minder vaak voor vermoed ik zo. Het is heel zuur, maar zou het een optie zijn anders een tandem te huren om elders te fietsen? Of een keer een tochtje te maken met wat overnachtingen tussendoor? Ik heb het wel eens gezien inc bagagevervoer. Zelf fiets ik al jaren in de buurt met mijn racefiets. Krijg het al benauwd als ik denk aan dat er geen plek is in de trein voor de fiets. 


Nu geen kracht in de benen, mogelijk op termijn slechter zicht. Ik snap dat je dan een tandem koopt, maar straks in je eentje een tandem in de trein moeten tillen lijkt mij zwaar.


Huurfietsen zijn voor langere tochten geen prettig alternatief.

OV-fietsen zijn behoorlijke fietsen en dusdanig hufterproof en goed onderhouden dat ik er vrij probleemloos wel eens behoorlijke stukken op gefietst heb, hoor.

Verder moet er veel meer gehandhaafd worden op te veel fietsen in één trein waarbij met een nonchalante blik alles geblokkeerd wordt.

Ik vind dat nog wel begrijpelijk gedtag van reizigers met fietsen. Niet mee mogen als het vol is, klinkt in theorie leuk, maar kun je niks meer mee als je al op het perron staat. Als je het aantal fietsen in een trein effectief wilt limiteren, cereist dat m.i. een reserveringssysteem.


Tja, geen beginnen aan om te handhaven… tassen er af hoeft al niet eens…

 

Ik heb een nieuwe voor je gemaakt! Het valt mee. Het zijn er maar drie. Maar die bagage he... En 2 achterblijvers op Utrecht CS


Ik heb ook eens gekeken. Deze pagina verbiedt inderdaad tandems, maar er staat ook een link naar de formele Voorwaarden. En daar zie ik niets over tandems staan. Zoveelste 'vautje' van NS ?

 

Ik krijg er bijna principieel zin in om met onze long tail bike een NS-trein te nemen.

 

Ik denk dat het nu een foutje van jou is. Ik lees dit in de 1e alinea van de voorwaarden.

 

Tandems, driewiel fietsen en ligfietsen zijn alleen toegestaan als deze worden gebruikt als hulpmiddel door reizigers met een beperking.

 

OK, staat er toch in. De long tail bike mag mee.


Ik heb ook eens gekeken. Deze pagina verbiedt inderdaad tandems, maar er staat ook een link naar de formele Voorwaarden. En daar zie ik niets over tandems staan. Zoveelste 'vautje' van NS ?

 

Ik krijg er bijna principieel zin in om met onze long tail bike een NS-trein te nemen.

 

Ik denk dat het nu een foutje van jou is. Ik lees dit in de 1e alinea van de voorwaarden.

 

Tandems, driewiel fietsen en ligfietsen zijn alleen toegestaan als deze worden gebruikt als hulpmiddel door reizigers met een beperking.

 

OK, staat er toch in. De long tail bike mag mee.

Tot 1 juli 2024…

Onder veelgestelde vragen staat nog wel onder welke fietsen tandem genoemd, maar in de voorwaarden vanaf 1 juli 2024 staat de tandem alleen als hulpmiddel met mensen met een beperking mee mogen. En fietsen als hulpmiddel hebben weer bepaalde voorwaarden.


OK, staat er toch in. De long tail bike mag mee.

Tot 1 juli 2024…

Onder veelgestelde vragen staat nog wel onder welke fietsen tandem genoemd, maar in de voorwaarden vanaf 1 juli 2024 staat de tandem alleen als hulpmiddel met mensen met een beperking mee mogen. En fietsen als hulpmiddel hebben weer bepaalde voorwaarden.

Een long tail bike is geen tandem, misschien even googlen wat het wel is. 

Mogelijk heb je wel wat moeite om zo'n fiets in de krappe fietsplekken van een SNG te krijgen, al zou dat denk ik wel moeten kunnen door het stuur te draaien. 


OK, staat er toch in. De long tail bike mag mee.

Tot 1 juli 2024…

Onder veelgestelde vragen staat nog wel onder welke fietsen tandem genoemd, maar in de voorwaarden vanaf 1 juli 2024 staat de tandem alleen als hulpmiddel met mensen met een beperking mee mogen. En fietsen als hulpmiddel hebben weer bepaalde voorwaarden.

Een long tail bike is geen tandem, misschien even googlen wat het wel is. 

Mogelijk heb je wel wat moeite om zo'n fiets in de krappe fietsplekken van een SNG te krijgen, al zou dat denk ik wel moeten kunnen door het stuur te draaien. 

Je hebt gelijk, een long tail bike is geen tandem, maar op verkeerde been gezet omdat dit topic over tandem werd gestart.


Een long tail bike......

Mogelijk heb je wel wat moeite om zo'n fiets in de krappe fietsplekken van een SNG te krijgen, al zou dat denk ik wel moeten kunnen door het stuur te draaien. 

Die krijg je nooit op een fietsenplek in de SNG omdat behalve een kinder of vouwfietsen geen enkele fiets daarin past.

Mijn Railstar (ex NS huurfiets) met heel gewoon formaat is al 15 cm te lang.


Op normale wijze passen gewone fietsen inderdaad niet op de fietsplek in de SNG, of het voorwiel steekt uit langs het glazen wandje bij de deur. Het past beter wanneer je het stuur en voorwiel draait, dat het voorwiel dus dwars staat. Wordt alleen wel lastiger om er 2 fietsen kwijt te kunnen, een 2e fiets zou je dan andersom neer moeten zetten, dus het voorwiel dwars bij het achterwiel van de 1e fiets. Maar de fietsplek in de SNG is gewoon bijzonder onhandig voor fietsen, wie dat ooit bedacht heeft mag van mij de elfstedentocht op een gewone OV-fiets gaan fietsen. 

En als een gewone fiets al niet normaal daar past, kun je het met een tandem wel helemaal vergeten, om het topic weer even terug te brengen naar de oorspronkelijke vraag. 


Op normale wijze passen gewone fietsen inderdaad niet op de fietsplek in de SNG, of het voorwiel steekt uit langs het glazen wandje bij de deur. Het past beter wanneer je het stuur en voorwiel draait, dat het voorwiel dus dwars staat. Wordt alleen wel lastiger om er 2 fietsen kwijt te kunnen, een 2e fiets zou je dan andersom neer moeten zetten, dus het voorwiel dwars bij het achterwiel van de 1e fiets. Maar de fietsplek in de SNG is gewoon bijzonder onhandig voor fietsen, wie dat ooit bedacht heeft mag van mij de elfstedentocht op een gewone OV-fiets gaan fietsen. 

En als een gewone fiets al niet normaal daar past, kun je het met een tandem wel helemaal vergeten, om het topic weer even terug te brengen naar de oorspronkelijke vraag. 

De situatie is voor de fiets in de trein, door de aanschaf van de SNG alsmede de inbouw van toiletten in de oudere sprinters, dramatisch verslechterd. Zeker die toiletten hebben de fietsplekken met meer dan de helft laten afnemen. In intercity's zijn de fietsplekken ook miniem. Logisch dus dat hier erg over geklaagd wordt.


 

De situatie is voor de fiets in de trein, door de aanschaf van de SNG alsmede de inbouw van toiletten in de oudere sprinters, dramatisch verslechterd. Zeker die toiletten hebben de fietsplekken met meer dan de helft laten afnemen. In intercity's zijn de fietsplekken ook miniem. Logisch dus dat hier erg over geklaagd wordt.

Eerder werd er geklaagd over het ontbreken van toiletten….


 

De situatie is voor de fiets in de trein, door de aanschaf van de SNG alsmede de inbouw van toiletten in de oudere sprinters, dramatisch verslechterd. Zeker die toiletten hebben de fietsplekken met meer dan de helft laten afnemen. In intercity's zijn de fietsplekken ook miniem. Logisch dus dat hier erg over geklaagd wordt.

Eerder werd er geklaagd over het ontbreken van toiletten….

Het zijn dan ook 2 dingen die elkaar enorm bijten. Er is gekozen voor de toiletten en dat heeft de fietsers danig in de wielen gereden.


En als je gehandicapt bent past diezelfde tandem wel?

Nee, maar dat gebeurt slechts bij zeer hoge uitzondering en is vaak een medische noodzaak, niet voor de fun.

De trein is primair bedoeld om reizigers te vervoeren. Fietsen worden min of meer gedoogd hoewel ze erg veel overlast veroorzaken omdat ze veel ruimte c.q. zitplaatsen in beslag nemen en omdat de eigenaren zich vaak niet aan de regels houden. Daarnaast zijn er steeds meer buiten model fietsen. De nieuwe regels zijn er gekomen na veel klachten over de overlast.

Wat een onzin weer. Er zijn gewoon fietskaartjes te koop, dus die worden helemaal niet “gedoogd”.


Huurfietsen zijn voor langere tochten geen prettig alternatief.

OV-fietsen zijn behoorlijke fietsen en dusdanig hufterproof en goed onderhouden dat ik er vrij probleemloos wel eens behoorlijke stukken op gefietst heb, hoor.

Verder moet er veel meer gehandhaafd worden op te veel fietsen in één trein waarbij met een nonchalante blik alles geblokkeerd wordt.

Ik vind dat nog wel begrijpelijk gedtag van reizigers met fietsen. Niet mee mogen als het vol is, klinkt in theorie leuk, maar kun je niks meer mee als je al op het perron staat. Als je het aantal fietsen in een trein effectief wilt limiteren, cereist dat m.i. een reserveringssysteem.

Dat reserveringssysteem is enkele jaren geleden een pilot geweest, maar dat werd een fiasco.


 

De situatie is voor de fiets in de trein, door de aanschaf van de SNG alsmede de inbouw van toiletten in de oudere sprinters, dramatisch verslechterd. Zeker die toiletten hebben de fietsplekken met meer dan de helft laten afnemen. In intercity's zijn de fietsplekken ook miniem. Logisch dus dat hier erg over geklaagd wordt.

Eerder werd er geklaagd over het ontbreken van toiletten….

Het zijn dan ook 2 dingen die elkaar enorm bijten. Er is gekozen voor de toiletten en dat heeft de fietsers danig in de wielen gereden.

Met als enige verschil dat er maar 4 maanden per jaar meer vraag is dan er fietsplekken zijn en er 365 dagen per jaar veelvuldig gebruik gemaakt wordt van de toiletten. Daarbij gaat het om een bepaald treintype waar toiletten gemaakt zijn ten koste van fietsplaatsen.

Nederland is een fietsland, maar alleen bij mooi weer...


Dat reserveringsysteem stelde ook niks voor. Je had geen garantie dat je fiets mee kon toch?


Al eens geprobeerd om met een OV fiets in de buurt van Hulst te komen?


Het reserveringssysteem is vooral mislukt omdat reizigers zich er ook toen weer niet aan hielden. Regelmatig gezien bij een controle dat niemand had gereserveerd en veel gedoe gaven als ze konden uitstappen omdat een reiziger met reservering mee wilde.

Er zal veel meer gehandhaafd (moeten) gaan worden deze zomer. Officiële fietsplekken vol, dan geen fietsen meer toelaten. Dus niet nog een paar er dwars tegen aan, niet een paar er boven op, niet tegen de deuren, niet tegen de nooddeur machinist en conducteur en niet op andere plekken in de trein. Daarmee voorkom je overlast en gevaarlijke situaties.


Al eens geprobeerd om met een OV fiets in de buurt van Hulst te komen?

Neen, want ik heb daar niets te zoeken.

Vanaf welk station zou ik dan naar Hulst moeten fietsen?

ik heb in het verleden heel wat fietstochten op een OV-fiets gemaakt. Niets mis mee. Maar ik fiets al vanaf kindsaf aan. Ik fiets op een gewone stadsfiets voor recreatie en tot een paar jaar geleden ook voor werk (max. 15 km enkele reis). Geen e-bike. Het is maar wat je gewend bent.


Al eens geprobeerd om met een OV fiets in de buurt van Hulst te komen?

Dat lijkt me ook een wat wilde onderneming, niet elke locatie is op de fiets te doen. Zo kan ik nog vele routes verzinnen.

Maar prima OV daar in Zeeland @tandemrijdster 

Met buslijn 20 rechtstreeks van Goes naar Hulst, en nog via een fraaie route ook.


Dat reserveringsysteem stelde ook niks voor. Je had geen garantie dat je fiets mee kon toch?

Klopt, m.i. was dat dus ook geen reserveringssysteem maar een inventarisatiesysteem waar hooguit NS zelf wat aan hadden.

Het reserveringssysteem is vooral mislukt omdat reizigers zich er ook toen weer, zich er niet aan hielden. Regelmatig gezien bij een controle dat niemand had gereserveerd en veel gedoe gaven als ze konden uitstappen omdat een reiziger met reservering mee wilde.

Ik denk dat een hoop scheelt als je met een reservering ook daadwerkelijk weet dat je mee kunt. Zitplaatsreserveringen in m.n. internationale treinen werken in veel landen ook prima, toch?

Al eens geprobeerd om met een OV fiets in de buurt van Hulst te komen?

Dat lijkt me ook een wat wilde onderneming, niet elke locatie is op de fiets te doen. Zo kan ik nog vele routes verzinnen.

Maar prima OV daar in Zeeland @tandemrijdster 

Met buslijn 20 rechtstreeks van Goes naar Hulst, en nog via een fraaie route ook.

Ik weet niet wat de kwaliteit van de fietsverhuur in België rond het ov is, maar vanaf het station in het Vlaamse Beveren is dit 20km en daar zie ik niet direct een probleem in.

Via Nederland wordt dit de bus door de Westerscheldetunnel, waarin een fiets mee mag en dan lijkt ook dit me met verder zo'n 50km me goed te doen.


Dat wordt nog een hele onderneming, eerst met de trein vanuit Nederland naar Beveren in België....

Als je daar in Beveren een fiets wilt huren moet je lid worden via www.Blue-Bike.be of in een van de deelnemende fietspunten (station Sint-Niklaas of Antwerpen, nog niet in Beveren). Zodra u de Blue-Bikekaart hebt ontvangen of wanneer uw MOBIB-gekoppeld werd aan een Blue-Bike-account, kunt u aan het station van Beveren, maar ook op de andere Blue-Bikelocaties, een fiets lenen. 
U zet de Blue-Bike aan het einde van de dag gewoon weer terug op zijn originele locatie. 

Kosten € 1,50 voor 24 uur huren.


Vroeger huurde ik vaak een fiets met versnellingen bij een bewaakte fietsenstaling, maar nadat NS het personeel heeft wegbezuinigd door de stallingen te automatiseren is dit vaak geen optie meer. En OV-fietsen zijn ruk om lange afstanden mee te maken. Dus ja, wat blijft er dan nog over.


En OV-fietsen zijn ruk om lange afstanden mee te maken. 

Mee eens. Die OV-fietsen zijn zeker niet fijn voor toertochten. Daar zijn ze trouwens ook helemaal niet voor bedoeld. Gewoon basic, standaard stadsfietsen voor niet al te ver natransport, voor de gemiddelde mens van niet al te lange lengte. Heb er in het begin 2x wel een langere rit mee gemaakt, maar was geen succes.


Reageer