beantwoord

temperatuur in de trein omlaag


  • Op het juiste spoor
  • 0 reacties

Nu we allemaal de thermostaat omlaag moeten doen, doet de NS mee?

iedereen heeft sowieso een jas aan dus omlaag met die temperatuur. 

icon

Beste antwoord door JurgenH 4 April 2022, 18:37

Bekijk origineel

30 reacties

Reputatie 7
Badge +1

De temperatuur in de trein zit meestal tussen 19 en 21 graden in, dat is niet geheel toevallig ook de kamertemperatuur. De temperatuur in de trein niet zomaar met een thermostaat in te stellen, en afhankelijk van vele factoren zoals o.a. de luchtvochtigheid. Dit wordt geheel automatisch geregeld.

Daarnaast verschilt de temperatuur sowieso al per treinstel en zelfs per coupé. Zo kan het in de ene coupé rustig 18 graden zijn, terwijl het in een andere coupé misschien zelfs 22 graden is.

Deze temperatuur structureel verder omlaag brengen lijkt mij geen goed plan, zeker niet voor de wat oudere mensen onder ons. Op dagen als vandaag lijkt het me ook allesbehalve prettig als het koud is in de trein.

Nu we allemaal de thermostaat omlaag moeten doen, doet de NS mee?

iedereen heeft sowieso een jas aan dus omlaag met die temperatuur. 

De NS treinen worden niet met gas verwarmd en juist het terug dringen van het gas gebruik is de reden van het verzoek de kachel wat lager te zetten. 

Het voegt dus weinig toe om de klimaatbeheersing in treinen lager te zetten en daarbij kun je ook gewoon je jas uit doen als je het warm hebt.

En als het je gaat om energie bezuinigingen, daar heeft de NS directie zich gisteren voor ingespannen door geen treinen te laten rijden gedurende een groot deel van de dag.

Reputatie 7
Badge +3

Las ik ook niet eerder dat de temperatuur op het hoofdkantoor 2 graden omlaag gaat? Ik kan het niet meer terug vinden. 

Reputatie 7
Badge +1

Las ik ook niet eerder dat de temperatuur op het hoofdkantoor 2 graden omlaag gaat? Ik kan het niet meer terug vinden. 

Ja, ik heb dat ook ergens gelezen, maar ik heb geen flauw idee meer waar 😅

Badge +3

Gerelateerd? https://www.metronieuws.nl/in-het-nieuws/binnenland/2022/04/verwarming-rijksgebouwen-2-graden-omlaag/

De Rabobank deed het 2 weken geleden ook al.

Reputatie 7
Badge +3

Las ik ook niet eerder dat de temperatuur op het hoofdkantoor 2 graden omlaag gaat? Ik kan het niet meer terug vinden. 

Ja, ik heb dat ook ergens gelezen, maar ik heb geen flauw idee meer waar 😅

Misschien was gister wel de eerste dag dat de themostaat lager stond. Was een dan een groot succes, bij wat minder warme temperaturen kun je je volgens berichten beter concentreren. 🤣

Reputatie 7
Badge +4

Niet iedereen is jong en gezond. Kamertemperatuur is de norm. 

Reputatie 7
Badge +1

Ja, ik heb dat ook ergens gelezen, maar ik heb geen flauw idee meer waar 😅

Bingo! Ik ben nog niet gek gebleken:

 

Reputatie 7
Badge +3

Bij ons op kantoor was de temperatuur ingesteld op 21 graden, wat op zich een goede temperatuur was. Toch zat een deel van de collega's met warme vesten aan vanwege een koude luchtstroom, op de ene werkplek was die zodanig dat je met koude handen en benen zat, op de andere werkplek merkte je er niets van. Eén collega heeft ooit eens een klein elektrisch kacheltje van huis meegenomen en onder haar bureau gezet. Anderen plakten met A4-tjes of doorzichtig lamineer folie te roosters in het plafond af. 

Ook in treinen waar de temperatuur 21 graden was heb ik het koud gehad vanwege een koude luchtstroom in mijn nek of bij mijn voeten. Thuis kan ik het prima uithouden met 19 graden, maar daar waait geen koude poollucht. 

Reputatie 7
Badge +3

Ja, ik heb dat ook ergens gelezen, maar ik heb geen flauw idee meer waar 😅

Bingo! Ik ben nog niet gek gebleken:

 

Ja, ik dacht al dat Stefan dat had gemeld maar ik was blijkbaar niet lang genoeg terug gegaan in zijn berichten. 

Oooh is die temperatuursverlaging op kantoor de reden van alle ellende gisteren, managers werken allemaal vanaf huis waar het warmer is.  Tja dan kan je niet lokaal met pen en papier treinen laten rijden, dan weet je inderdaad niet welke medewerkers waar zijn. En het systeem om zo en zo te zien op GPS waar welke trein is daar hebben ze vast nog geen inlog voor of nog niet eens van gehoord.

Reputatie 2

Ik vind het aan de ene kant goed dat mensen bezig zijn met de energie die we gebruiken om ruimtes en/of water te verwarmen, maar we moeten het ook niet overdrijven. Het is niet de bedoeling dat veel mensen onderkoeld de trein uitkomen (of teveel opwarmen in de zomer). Oekraïne is ook afhankelijk van wapens en humanitaire steun die o.a. ook van onze productiviteit betaald wordt. Je kunt vandaag ook zeggen dat mensen geen koffie meer krijgen omdat het te duur is geworden en de bereiding ervan teveel energie kost, maar dan ligt een groot deel van Nederland morgen ziek thuis.

Ik vind de temperaturen in treinen van NS over het algemeen erg aangenaam voor/passend bij wat ik verwachten kan. Het is ook erg lastig. Een huis is statisch en een trein kan urenlang in de schaduw staan, maar ook in de zon rijden. Het is geen (overheids)kantoorgebouw waar je even de temperatuur kunt verlagen m.b.v. een normale thermostaat. En ambtenaren gaan i.t.t NS-personeel en reizigers over het algemeen netjes naar huis voor het echt koud wordt. En oh ja, je krijgt toch ook nooit iedereen tevreden.

Ik weet trouwens niet waarop @Dawol baseert dat iedereen een jas heeft. Dit is feitelijk onjuist. Ik ken meerdere mensen zonder jas.

Reputatie 7
Badge +1

Oooh is die temperatuursverlaging op kantoor de reden van alle ellende gisteren, managers werken allemaal vanaf huis waar het warmer is.  Tja dan kan je niet lokaal met pen en papier treinen laten rijden, dan weet je inderdaad niet welke medewerkers waar zijn. En het systeem om zo en zo te zien op GPS waar welke trein is daar hebben ze vast nog geen inlog voor of nog niet eens van gehoord.

Het schijnt wel dat medewerkers te veel afgeleid kunnen raken als het te koud is op kantoor 😂

Als er dan ook nog een poollucht door je kantoor heen blaast…

De temperatuur in de trein zit meestal tussen 19 en 21 graden in, dat is niet geheel toevallig ook de kamertemperatuur. De temperatuur in de trein niet zomaar met een thermostaat in te stellen, en afhankelijk van vele factoren zoals o.a. de luchtvochtigheid. Dit wordt geheel automatisch geregeld.

Daarnaast verschilt de temperatuur sowieso al per treinstel en zelfs per coupé. Zo kan het in de ene coupé rustig 18 graden zijn, terwijl het in een andere coupé misschien zelfs 22 graden is.

Deze temperatuur structureel verder omlaag brengen lijkt mij geen goed plan, zeker niet voor de wat oudere mensen onder ons. Op dagen als vandaag lijkt het me ook allesbehalve prettig als het koud is in de trein.

De vraag is niet beantwoord. Zelfs ouderen zullen zich warm aankleden in de winter. Die gaan niet in een korte broek naar het station. Iedereen houd er rekening mee dat het in de winter koud is. Daar kleden we ons op. In de zomer is het zo koud dat je een klap krijgt als je de trein uit komt na een half uur. 

De temperatuur in de trein zit meestal tussen 19 en 21 graden in, dat is niet geheel toevallig ook de kamertemperatuur. De temperatuur in de trein niet zomaar met een thermostaat in te stellen, en afhankelijk van vele factoren zoals o.a. de luchtvochtigheid. Dit wordt geheel automatisch geregeld.

Daarnaast verschilt de temperatuur sowieso al per treinstel en zelfs per coupé. Zo kan het in de ene coupé rustig 18 graden zijn, terwijl het in een andere coupé misschien zelfs 22 graden is.

Deze temperatuur structureel verder omlaag brengen lijkt mij geen goed plan, zeker niet voor de wat oudere mensen onder ons. Op dagen als vandaag lijkt het me ook allesbehalve prettig als het koud is in de trein.

De vraag is niet beantwoord. Zelfs ouderen zullen zich warm aankleden in de winter. Die gaan niet in een korte broek naar het station. Iedereen houd er rekening mee dat het in de winter koud is. Daar kleden we ons op. In de zomer is het zo koud dat je een klap krijgt als je de trein uit komt na een half uur. 

Inderdaad, om nog maar te zwijgen van het feit dat élke spitstrein in Nederland zo druk is dat je meestal niet eens de ruimte of gelegenheid hebt om de rits van je jas los te maken, s’winters. 
 

en ik weet ook niet over wat men praat met coupés… mijn station kan ik alleen bereizen met sprinters, één grote doorlopende ruimte.

en als je daar je jas uitdoet ben je helemaal de Sjaak want elke vijf minuten stoppen en de deuren open maakt dat je het dus dan elke vijf minuten koud krijgt. 
 

ik reis pas sinds kort weer met de trein, omdat ik dichter bij een station ben komen te wonen, maar “openbaar vervoer, ook een optie” heeft mij nog niet erg overtuigd. 
 

wat een ellende

Reputatie 7
Badge

Wat mij opvalt dat er treinen zijn waar de verwarming hoog staat maar er zijn ook treinen waar de verwarming laag of helemaal uit staat.

Reputatie 6

Een koude trein is heel vervelend want doordat er minder treinen rijden moet je vaak bij een overstap van ander OV naar de trein lang wachten. Waar zijn de verwarmde wachtruimtes op de stations? Op kleine stations zijn die er niet en zelfs “uit de wind staan” is daar onmogelijk. Dan is een warme trein maar wat prettig.
Om op kantoren de temperatuur te verlagen lijkt mij niet zo aangenaam. Bij 19 graden thuis slaan veel mensen een deken om….. Je zou een deel van het probleem kunnen oplossen met een verwarming onder het bureaublad die kosten ongeveer € 100. en zijn regelbaar van 10 tot 150 W. Als je dat onder elk bureau doet….heb je vaak al bijna de helft van de benodigde verwarming. Maar we komen al stroom te kort. Dus? Hoeveel kantoorbanen heeft de NS….. elk bureau een verwarming… Is misschien wel duurder dan wat extra gas. Klappertandend op kantoor is ook niet goed voor de productiviteit…. en we lopen al maanden achter….. 

Wat mij opvalt dat er treinen zijn waar de verwarming hoog staat maar er zijn ook treinen waar de verwarming laag of helemaal uit staat.

De koude treinen zijn over het algemeen de treinen die opgesteld hebben gestaan en dan staat de verwarming uit vanwege het bezuinigen op energie.  En het duurt even voordat een trein warm is dus vooral in de ochtend merk je dat er veel koude treinen zijn en in de psits als er weer treinen van de rangeerterreinen de dienst in gaan.

Reputatie 2

Misschien is het een idee dat de temperatuur eerste klas op 20 graden wordt gezet en in de tweede op 18 graden? Dan hebben de eersteklas reizigers echt meerwaarde van hun duurdere tickets. 

Misschien is het een idee dat de temperatuur eerste klas op 20 graden wordt gezet en in de tweede op 18 graden? Dan hebben de eersteklas reizigers echt meerwaarde van hun duurdere tickets. 

Meen je dit nu echt serieus, dacht dat we dit soort tijden inmiddels ver voorbij waren.  Dus straks ook geen wifi meer in de 2e klas en geen toilet ?

Reputatie 7
Badge +4

Misschien is het een idee dat de temperatuur eerste klas op 20 graden wordt gezet en in de tweede op 18 graden? Dan hebben de eersteklas reizigers echt meerwaarde van hun duurdere tickets. 

Bent u nou helemaal besodemieterd? Het komt een beetje over als een sneer naar de eersteklasreizigers, alsof die dat zouden willen. Overal twintig graden en voor iedereen dat is de bewezen aangename norm. Verder is niet iedereen jong en gezond.

 Ik neem dit al niet serieus maar als je dat wel zou doen, wat voor effect zou dat hebben in de eerste klas? Dan wordt alles nog beroerder dan het nu al is.

Ik heb hier werkelijk geen goed woord voor over en als grap is het volkomen mislukt.

Misschien is het een idee dat de temperatuur eerste klas op 20 graden wordt gezet en in de tweede op 18 graden? Dan hebben de eersteklas reizigers echt meerwaarde van hun duurdere tickets. 

Meen je dit nu echt serieus, dacht dat we dit soort tijden inmiddels ver voorbij waren.  Dus straks ook geen wifi meer in de 2e klas en geen toilet ?

Hangt er een beetje vanaf hoe hij het bedoelt. Als hij bedoelt dat de eerste klas ongeveer de enige plek in de trein is waar je ook rúimte hebt om je jas uit te doen (of in de spits zelfs alleen maar los) is het misschien nog niet zo gek.

Pfft ik vind het erg heet in de treinen. Juist s winters als je warmer gekleed ben en ook nog eens jassen aan/mee of op schoot , is 21 echt heel onaangenaam. Tip: zet de temperatuur gewoon 2 graden naar beneden… 

Pfft ik vind het erg heet in de treinen. Juist s winters als je warmer gekleed ben en ook nog eens jassen aan/mee of op schoot , is 21 echt heel onaangenaam. Tip: zet de temperatuur gewoon 2 graden naar beneden… 

Of gewoon je jas even uit doen of open doen dan heb je buiten ook nog wat aan je jas als het koud is.

Nu we allemaal de thermostaat omlaag moeten doen, doet de NS mee?

iedereen heeft sowieso een jas aan dus omlaag met die temperatuur. 

Ouderen mensen kunnen zich warmer kleden. Ik vind het een non argument

Iedereen is gekleed op buiten, temperatuur kan prima omlaag naar 20. Wat mij betreft naar 19 graden

Reageer