Toestemming voor opnames in de trein en op het station? | NS Community
beantwoord

Toestemming voor opnames in de trein en op het station?

  • 5 August 2022
  • 4 reacties
  • 657 Bekeken

Ik en een vriend van mij willen een video opnemen in de trein en op stations, voor YouTube. Is daarvoor toestemming nodig, en waar kun je dat aanvragen?

icon

Beste antwoord door Tochjo 5 August 2022, 13:49

Bekijk origineel

4 reacties

Badge +3

Particulieren die voor eigen gebruik niet-commerciële opnamen op het station of in de trein maken hebben geen toestemming nodig. Voor opnamen voor journalistieke of overige doeleinden is wel toestemming nodig. Zie deze pagina voor meer informatie. Zie ook de voorwaarden en veiligheidsvoorschriften.

Particulieren die voor eigen gebruik niet-commerciële opnamen op het station of in de trein maken hebben geen toestemming nodig. Voor opnamen voor journalistieke of overige doeleinden is wel toestemming nodig. Zie deze pagina voor meer informatie. Zie ook de voorwaarden en veiligheidsvoorschriften.

Youtube is openbaar en geen eigen gebruik (plus vaak ook commercieel door betaalde advertenties) dus daar is toestemming voor nodig. Daarnaast mag je sowieso niet zo maar mensen filmen zonder toestemming tenzij je ze onherkenbaar maakt. Ik weet niet of dit dus wel zo'n handig project is.

Reputatie 7
Badge +3

Daarnaast mag je sowieso niet zo maar mensen filmen zonder toestemming tenzij je ze onherkenbaar maakt.

Filmen mag bijna altijd wel. Pas bij publiceren komen er regels aan te pas. 

Daarnaast mag je sowieso niet zo maar mensen filmen zonder toestemming tenzij je ze onherkenbaar maakt.

Filmen mag bijna altijd wel. Pas bij publiceren komen er regels aan te pas. 

Klopt, maar het gaat hier over een filmpje voor publicatie op YouTube en dan valt het onder het portretrecht.

Reageer