beantwoord

touchscreen doet gek tijdens opladen

  • 24 December 2022
  • 17 reacties
  • 1176 Bekeken

Reputatie 6

Het valt me al tijden op dat als ik mijn telefoon oplaad in een VIRM of DDZ mijn touchscreen aardig moeite heeft om mijn vinger bewegingen goed te volgen. Er worden vaak letters toegevoegd die ik niet aanraakt of webpagina's worden herladen zonder dat ik dat doe. Iemand enig idee hoe dit kan? Het is echt alleen tijdens het opladen in de eerste klas

icon

Beste antwoord door Henk_NL 25 December 2022, 00:14

Bekijk origineel

17 reacties

Reputatie 7
Badge

Nooit meegemaakt.

Ik heb hetzelfde probleem met de touchpad van mijn laptop tijdens het opladen in deze treinen.

Reputatie 7
Badge +3

Voortaan thuis opladen?

Badge +3

Hi Sander, zie 

Lang topic maar een touchpad is dus niet blij. @Henk_NL kan je meer vertellen.

Reputatie 7
Badge

Volgens mij had het iets te maken met het aantal Hz ofzo, en dat het volgens mij bij oude of exotische telefoons gebeurt.

Tsja, de 230VAC die vanuit het boordnet wordt gemaakt is, vooral in ouder materieel, lang niet zo zuiver als je zou willen. Dat veroorzaakt inderdaad storing, onder andere in touchpads/screens. Bij een GSM of tablet wil een powerbank er tussen steken (die laden met trein-stopcontact en daarna die weer je GSM laten laden) nogal eens helpen. Bij een laptop die 18-24VDC nodig heeft is dat lastiger. 

Reputatie 6

Die 230 V komt niet “zo” je telefoon of tablet in. Daar zitten minstens twee stappen tussen, soms nog meer (230 V → 5-20V en in je device zelf gaat het nog weer verder omlaag naar 1.2-3.3V). Tijdens die stappen wordt, door het proces, het overgrote deel van storing (rimpel) geëlimineerd. De enige rimpel is over is, is van de voeding zelf en die loopt meestal in de kilo- of megahertzen en is minimaal (millivolts). Je telefoon kan daar prima mee omgaan.

Wat ik eerder verdenk is storing van een eventueel access point (wifi) vlak boven je hoofd.

Overigens heb ik dit zelf nooit meegemaakt. 

Nop, het is daadwerkelijk de voeding vanuit het boordnet. Trek de stekker uit en het probleem is opgelost. Steek terug in en het probleem is terug. 
 

Mijn Thinkpad X1 was er ook vreselijk gevoelig voor. 

Reputatie 6

Dan is het niet de daadwerkelijke voeding van je telefoon (zoals in het de telefoon aankomt), maar ze gebruiken waarschijnlijk een “gemene” DC/DC converter die veel storing geeft, waarbij de voedingskabel tot aan in de telefoon, als antenne werkt. De voeding in je telefoon trekt het qua stroom die hij gebruikt echt wel glad (of hij moet echt al defect zijn).

We zijn destijds toch vrij uitgebreid gaan zoeken, en daar kwam een andere lezing uit. Goed, probleem is inderdaad gekend.

Reputatie 6

In telefoon en laptop laders zit alleen wat elektronica en weinig of niets dat stoorsignalen onderdrukt. Wat te denken van de motorregeling en het vonken van de stroomafnemer van de trein? Het boordnet in de trein is verre van schoon, zowel de 230 volt AC als de USB nemen onbedoeld allerlei stoorsignalen mee. Net als de kabel tussen de voeding en telefoon als antenne zou kunnen werken kan het boordnet in de trein dat ook. En vergeet ook je bedrade oortjes niet, die worden (werden) gebruikt als antenne voor de FM radio. 
Thuis zou zo een storing ook kunnen voorkomen als je de voeding van de telefoon aansluit op een stekkerblok waar ook een lamp met snoerdimmer zit aangesloten. 

Reputatie 6

Helaas zo werkt het niet. Een voeding voor een telefoon of laptop is geen weerstand, het al heel lang zelfs geen transformator meer. Het zijn schakelende voedingen, waarbij de ingaande spanning eerst wordt gelijkgericht (aan de primaire kant). Wat je dan overhoudt is een wisselende gelijkspanning. Deze gelijkspanning wordt nog met een aantal condensatoren flink afgevlakt. Het is daarmee nog niet “schoon” maar netjes genoeg voor de rest van de voeding. De stroom gaat daarna een schakelende transistor (meestal een MOSFET) in die daarmee op een, meestal vaste, frequentie in geleiding gaat richting een heel kleine transformator. Omdat de schakelfrequentie heel hoog is, kan een heel kleine transformator gebruikt worden. De schakelfrequentie is meestal tussen 200 en 5000 KHz. De spanning die aan de secondaire kant wordt opgewekt wordt ook weer gelijkgericht (want dat is dan een echte wisselspanning geworden) en door een schakeling bemonsterd. Als de spanning te laag is, gaat de schakelende transistor per periode langer open, te hoog → korter, totdat het weer goed is. Dit gebeurt dus tussen de 200.000 en 5.000.000 keer per seconde. Dit betekent dat alleen zéér hoogfrequente storingen door dit circuit heen kunnen komen (MegaHerzen). Los nog van de condensatoren die ook aan de secondaire zijde zitten, die ook dat nog afvlakken (plus de rimpel van het schakelen).

Lang verhaal kort: met moderne electronica is het héél knap als je ook maar iets van vervuiling in de netspanning terugziet aan de secondaire zijde. En dan heb ik het nog niet eens over de DC/DC omzetters in je telefoon zelf. Vergeet ook niet dat de meeste voedingen net zo vrolijk op 110 V werken als op 250 V.

Ik ontken niet dat het fenomeen kán, wel dat de voedingsspanning direct (!) de oorzaak is.

Reputatie 6

 

Ik ontken niet dat het fenomeen kán, wel dat de voedingsspanning direct (!) de oorzaak is.

Jij gaat uit van hoe het zou moeten kunnen alleen worden voor de standaard usb laders van/tot 1 A andere manieren gebruikt… Weinig onderdelen en spot goedkoop, in het buitenland kosten die laders minder dan € 1
Het is vaak goedkoper om op een lage(re) frequentie te schakelen. Hier kost zo een lader met kabel ook maar € 6 of € 7 en bij een flink vuil stroomnet…. is wat er uit die dingen komt niet zo fraai. 


 

Reputatie 6

Ook de ultragoedkope schakelende voedingen werken nog steeds op laagstens tientallen kiloHerzen, maar rond de 200 kHz is veel gebruikelijker. Anders kán het gewoon niet in die fysieke omvang (hogere schakelsnelheid = kleinere trafo en v.v.). Dit soort IC’s en onderdelen worden in zodanige hoeveelheden gefabriceerd dat het dubbeltjeswerk is.

Wat er uit komt is niet altijd helemaal “strak”, dat kan ook niet met een schakelende voeding of DC/DC converter. Maar de rimpel is én zeer hoogfrequent én binnen enkele millivolts. En daar makkelijk strak te trekken met een condensator.

En nogmaals, zelf als dat niet zo was, jouw telefoon kan, zonder gebruik te maken van USB-PD, iets zinnigs maken van alles tussen de 3.5 en pak ‘m beet 8 Volt, zonder een krimp te geven. Daar zitten nl. ook nog allerlei regulators en DC/DC converters tussen, de telefoon werkt NIET op 5V.

Een telefoon die hier moeite mee heeft zou ik als defect retourneren.

Badge +3

Ik ontken niet dat het fenomeen kán, wel dat de voedingsspanning direct (!) de oorzaak is.

Jij gaat uit van hoe het zou moeten kunnen alleen worden voor de standaard usb laders van/tot 1 A andere manieren gebruikt… Weinig onderdelen en spot goedkoop, in het buitenland kosten die laders minder dan € 1
Het is vaak goedkoper om op een lage(re) frequentie te schakelen. Hier kost zo een lader met kabel ook maar € 6 of € 7 en bij een flink vuil stroomnet…. is wat er uit die dingen komt niet zo fraai. 

Je zou inderdaad verwachten dat er uit een lader redelijk zuivere DC komt, en dat een laptop (of tablet/telefoon) sowieso geen of weinig last van harmonischen aan de 230V zijde zou hebben, ook omdat de batterij natuurlijk ook nog eens als enorme condensator werkt.

Maar bij een laptop adapter (of voedingen van beeldschermen e.d.) zit er vaak ook nog een spoel (ferriet choke?) ding in de secundaire kabel, en dat zal niet voor niets zijn. Maar dat zal dan wel tegen hf instraling van buitenaf zijn (rotte dimmers of andere storingsbronnen in de buurt), niet om storing die een lader zelf wel zou kunnen onderdrukken (bij een laptop voeding, niet bij een USB adaptertje, waar vaak ook nog een stukje data door de (vaak onafgeschermde) kabel gaat, de genoemde USB-PD).

Het is inderdaad best een mysterie waarom velen het juist in de trein ondervinden (bij verbinding met het 230V boordnet of USB).

Heb bij mijn vriendin ooit eens alle coaxkabels en het tv/fm doosje aan de muur vervangen omdat haar (Ziggo) set-top box last had van een nieuwe 4G mast in de buurt, maar dat is een ander onderwerp.

Reputatie 6

Er is een heel simpele manier om na te gaan of je (USB) voeding “goed” is. Luidsprekertjes die gevoed worden met USB. Als je storing hebt, hoor je het meteen, die dingen zijn meestal niet zo goed ontstoord.

Badge +3

Tja, maar daar heeft de standaard treinreiziger weinig aan natuurlijk.

Toevallig (zie mijn vorige reactie!) vond ik dit artikel uit september, met als ‘oplossing’ https://skpnet.nl/instraling-zenders-door-nieuwe-zendmast-omgeving-pijnacker-centrum

Heeft natuurlijk niets te maken met het feit dat het touchpad van een laptop soms niet meer goed werkt, of je vingerbewegingen op een smartphone niet meer werken (zorg wel voor droge vingers)… 

Maar als het probleem er alleen is als er een lader aangesloten is ligt het toch aan de trein! Niet dat de NS daar iets aan zal gaan doen… 😅

Reageer