beantwoord

Traject Weert - Best

  • 17 November 2023
  • 6 reacties
  • 135 Bekeken

Hallo,

Door een zwaar fiets ongeluk kan ik momenteel niet deelnemen aan het verkeer.
Ik ben op zoek naar mogelijkheden om via de trein dichtbij een locatie te komen van mijn werk, zo dat ik de werkgever kan voorleggen of ik hier misschien kan re-integreren.

Hoe is het in de trein op het traject Weert - Best?
Kun je hier bv rustig zitten (ivm gevoeligheid voor prikkels ivm hersenletsel)? 

Ik overweeg dan eerste klas.
Het is lang geleden dat ik in een trein heb gezeten, maar wellicht is dit de rustigste optie. 
Ik denk dat ik rond 09.30 uur kan arriveren in Best en terug rond 15:30 uur. 
 

icon

Beste antwoord door iMark 17 November 2023, 10:16

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Allereerst heel veel sterkte gewenst met je herstel.

Als ik in de reisplanner kijk dan zie ik dat er iedere 30 minuten een Sprinter rijdt van Best naar Weert. Dat scheelt in ieder geval overstappen in Eindhoven Centraal. Je kunt per trein kijken wat de drukteverwachting is. Op maandag is de verwachting dat de trein van 8.58 uit Best druk is, die van 9.28 gemiddeld druk en die van 9.58 rustig. Dit kan per dag verschillen.

Voor de terugreis zie ik in de reisplanner geen drukke treinen. 

Helaas zijn de drukteverwachtingen nooit een garantie. Bij een verstoring wordt alles anders.

Verder zijn er ook nog extra verbindingen tussen Best en Weert door in Eindhoven Centraal over te stappen van de Sprinter op de IC. Dat is ook een beetje sneller. Maar ik kan me voorstellen dat overstappen niet bepaald bijdraagt aan een prikkelarme reis. Ik zou dan ook adviseren om alleen met rechtstreekse Sprinters te reizen.

Maar ik kan me voorstellen dat overstappen niet bepaald bijdraagt aan een prikkelarme reis. Ik zou dan ook adviseren om alleen met rechtstreekse Sprinters te reizen.


Klopt.
De sprinter gaat rechtstreeks, en ik denk dat dat het fijnste is. Is ook maar tien minuten langer.

Thanks voor de druktemeter. Die had ik nog niet gezien.
En ik zie dat ze tegenwoordig ook toiletten in de sprinter hebben. 
De laatste keer dat ik met een sprinter reed heette die geloof ik stoptrein en was er geen wc aan boord ;)
 

Hallo Destrix en welkom bij de NS Community,

 

Bedankt voor het gegeven antwoord, iMark. Het klopt dat er inderdaad tegenwoordig toiletten in de Sprinters zitten en dat deze nu Sprinter heet in plaats van stoptrein. Mocht je nog vragen hebben dan stel ze gerust.

Mocht je nog vragen hebben dan stel ze gerust.

 

Oke dan maak ik gebruik van de gelegenheid :) 

Wat is nu hét verschil tussen eerste en tweedeklas in een sprinter?
Is dat vooral ook gericht op meer rust? 

Ik zag nl dat IC stiltezones hebben, maar een sprinter heeft dat niet als ik goed geinformeerd ben

Reputatie 7
Badge +3

Qua comfort is er niet een heel groot verschil tussen 1e en 2e klas in de Sprinter. Maar qua drukte is er wel degelijk verschil. Ik reis regelmatig in de spits tussen Hilversum en Utrecht. Zelfs in drukke (soms zeer drukke) treinen is er eigenlijk altijd wel plaats in de eerste klas. Er is geen stiltezone in de Sprinters.

Verder kan het ook nog uitmaken dat je veel makkelijker een plaats vindt door je strategisch op te stellen voordat de trein aankomt. In Best zou ik zo ver mogelijk naar voren gaan. De meeste reizigers gaan naar Eindhoven Centraal en willen zo dicht mogelijk bij de trap uitstappen. En dat is bij het eind van de trein. Voor de terugreis vanaf Weert geldt hetzelfde. Alleen zou ik daar zo ver mogelijk naar achteren gaan staan. De reizigers naar Eindhoven willen zo ver mogelijk naar voren zitten om dicht bij de trap te kunnen uitstappen.

Het vergt een beetje oefening om erachter te komen bij welk punt de trein precies stopt. En niet iedere trein is even lang. In de reisplanner maar tegenwoordig ook op de schermen op het perron kun je zien hoe lang de trein is.

Badge +3

de (Flirt) sprinters tussen Weert en Tilburg Universiteit hebben de 1e klas (elke kant 16 zitplaatsen) aan de voorkant en achterkant van elk treinstel.

Die is volgens mij voorzien van een (automatische) schuifdeur en dus erg goed voor rust, want er komen geen andere reizigers door de coupé lopen.

Zoek inderdaad vanuit Weert de achterste coupé op, en vanuit Best de voorste.

Sterkte met het herstel!

Reageer