Is het een probleem als een trein rijdt met witte achterlichten ipv rode?
Je kan het even melden bij een NS medewerker welke het dan weer meld bij ProRail welke het personeel op die trein even inlicht. Dan komt het vanzelf weer goed.
Antwoord op de vraag is dat het zeker een probleem is wanneer de sluitseinen niet correct branden.
Brandende frontseinen in plaats van sluitseinen suggereren voor spoorwegpersoneel dat de trein de andere kant op rijdt.
Niet-brandende sluitseinen suggereren dat er een stuk van de trein is losgekomen en dus ergens is achtergebleven op het spoor.
In ieder gaan er allerlei alarmbellen af (of zouden moeten afgaan) wanneer de sluitseinen niet correct branden.
Antwoord op de vraag is dat het zeker een probleem is wanneer de sluitseinen niet correct branden.
Brandende frontseinen in plaats van sluitseinen suggereren voor spoorwegpersoneel dat de trein de andere kant op rijdt.
Niet-brandende sluitseinen suggereren dat er een stuk van de trein is losgekomen en dus ergens is achtergebleven op het spoor.
In ieder gaan er allerlei alarmbellen af (of zouden moeten afgaan) wanneer de sluitseinen niet correct branden.
Sluitseinen zijn volgens mij niet meer verplicht. Dat is ook de reden dat goederentreinen die sinds een aantal jaren ook niet meer hebben.
Brandende frontseinen aan de achterkant zijn natuurlijk wel verwarrend.
Sluitseinen aan de voorzijde is risico verhogend voor personeel wat in of bij de sporen loopt, frontseinen aan de achterkant is hooguit verwarrend of slordig.
Dat niet brandende sluitseinen mogelijk aangeeft dat de trein gebroken is, is meer uit de tijd van de niet doorgaande treinleiding, zo rond 1900 of zo.
Sluitseinen zijn volgens mij nog wel verplicht, maar het hoeven geen lampen te zijn, het mogen ook twee rood/witte reflecterende schilden zijn.
Sluitseinen zijn verplicht. Maar het mogen ook rood/witte schilden zijn. Vooral bij goederentreinen is het zeer belangrijk dat duidelijk is dat de laatste wagon van de trein indicatie heeft dat het de laatste wagon is.
Waarom is dit specifiek bij goederentreinen zo belangrijk ?
Het komt nu eenmaal vaker voor dat er iets misgaat met een goederentrein dan een reizigerstrein. Zeker wanneer een reizigerstrein een treinstel is.
Niet dat dit soort problemen nog erg vaak voorkomen natuurlijk. Maar juist daarom levert een een goederentrein zonder sluitlichten of schilden behoorlijk wat stress op.
Het is tegenwoordig wel minder belangrijk dan vroeger, er zit ook niet op elk station meer een mannetje op de uitkijk of de borden er nog op zitten. Vroeger wel, zeker op enkelsporige baanvakken zonder treindetectie moest bij aankomst op het station gecontroleerd worden of de trein niet onderweg een wagon verloren was voor de volgende trein de vrije baan opgestuurd mocht worden. Als je tegenwoordig onderweg een wagon verliest is de kans veel groter dat de wagon zelf eerder aangetroffen wordt dan dat iemand opmerkt dat er een sluitsein ontbreekt achterop.
Maar juist daarom levert een een goederentrein zonder sluitlichten of schilden behoorlijk wat stress op.
Bedankt voor de uitleg, en ik altijd maar denken dat zowel een doorgaande treinleiding en treindetectie al minstens 45 jaar of meer bestaat.
Iedereen bedankt voor de reacties.
Ik had het nog gemeld bij een conducteur. Weet niet wat hij er mee heeft gedaan.
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.