Treinreis icm buitenlands abonnement en flex abonnement | NS Community
beantwoord

Treinreis icm buitenlands abonnement en flex abonnement

  • 28 July 2022
  • 9 reacties
  • 328 Bekeken

Ik heb een Flex Weekend vrij, waarmee ik in het weekend vrij binnen Nederland kan reizen. Daarnaast heb ik een andere aanbieding genomen, bv het duitse 9 Euro maanndabonnement waarmee ik vrij in Duitsland met de lokale treinen kan reizen.

Vanuit Nederland moet je inchecken, maar je kan niet bij de grens uitchecken. Als ik in Nederland incheck en bij een duits station uitcheck (kan bij sommige arriva lijnen) dat krijg ik wel het nederlande deel vrij, maar moet ik betalen voor het duitse deel, omdat ik bij inchrecken niet kan aangeven datg ik ook een duits abonnement heb. Niet inchecken is natuurlijk ook een optie, uitchecken bij het laatste station voor de grens niet, omdat de trein hiervoor niet lang genoeg stil staat.

Hoe voorkom ik dat ik toch moet betalen voor iets waar ik al heb betaald (in dit geval ghet duise deel van het traject) dmv het duitse abonnemen ???

het is geeb groot bedrag, en als ik dat moet gaan terugvragen geeft dat een hoop gedoe, en ook veel kosten voor de administratieve rompslomp, ook bij de NS.

Hetzelfde bij de tertugreis. Voor het duitse deel hoef ik niet in te checken, omdat ik een duits abonnement heb, en in Nederland stopt de trein niet lang genoeg om alsnog te kunnen inchecken.

Bij NS internationaal reizen staat er een zuil op de grote stations waar je kunt aangeven dat je naar het buitenland gaat, maar bij de kleinere nederlands stations met grensverkeer niet. 

 

Hoe voorkom ik zonder problemen dubbel te moeten betalen ?

mogelijke oplossingen zouden kunnen zijn:

  1. Met een NS vrijj reizen product reis je ook gratis op her Duitse deel van het tarject
  2. De regels wijzigen zodat je niet behoeft in te checken in dit soort gevallen
  3. Een extra paal op de stations van de grenslijnen waarmee je alleen voor het Nederlandse deel inchecked,en je dus richting Duitsland niet hoeft uit te checken
  4. Telkens het teveel betaalde terug vragen, wat voor mij veel moeite en voor de NS/Arriva weer veel kosten met zich meebrengt
  5. een mogelijkheid om op de NS kaart een extra product te zsetten, wat aangeeft dat je al op een andere manier voor het buitenlandse deel hebt betaald. 

 Uiteraard kan je ook gewoon betalen, maar het is natuurlijk ook een principe kwestie dat je niet gedwongen moet worden te betalen voor een deel van de reis, waarvoor je al hebt betaald.

icon

Beste antwoord door rvdborgt 28 July 2022, 00:25

Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Je hebt de discussies over het 9-euroticket duidelijk gemist. Dan had je geweten dat dat tot het laatste station in Duitsland geldt, met uitzondering van Hengelo.

Daarnaast was en is het mogelijk om een internationaal treinkaartje te kopen zonder Duits, Belgisch of Nederlands traject, afhankelijk van voor welk land je een netkaart hebt.

Reputatie 7
Badge +1

Alsof tegenwoordig niemand meer van google heeft gehoord.

Aanvulling-aangezien ik zelf dezelfde combo heb and momenteel in een HTL in FRA zit als stop voor een weekje rondreizen: met dat w-end-vrij kan je op de sjip en dus gratis tot in Weener-Leer, Gronau, Elten-Emmerich and Herz.rath-Aachen reizen. En daar dus normaal gewoon uitsjekken zonder bijkomende kost

Reputatie 7
Badge +2
  1. Met een NS vrijj reizen product reis je ook gratis op her Duitse deel van het tarject

Dat is al het geval. Zolang een Duits station OV-chipkaartpaaltjes heeft gelden daar ook gewoon de Nederlandse reisproducten en kan je er uitchecken zonder dat je iets kost (zolang, in jouw geval met WeekendVrij, je reis tussen vrijdag 18.30 en zondag plaatsvindt)

Op trajecten waar in Duitsland geen paaltjes staan kan je een kaartje vanaf de grens tot het eerste Duitse station kopen als je een Vrij-reizen product hebt voor Nederland. Je checkt dan uit op het laatste Nederlandse station waar je op de trein de grens over overstapt, maar moet wel je chipkaart meenemen want dat is dan het bewijs dat je recht op 100% korting hebt voor het Nederlandse traject.

Reputatie 7
Badge +1

Op trajecten waar in Duitsland geen paaltjes staan kan je een kaartje vanaf de grens tot het eerste Duitse station kopen als je een Vrij-reizen product hebt voor Nederland. Je checkt dan uit op het laatste Nederlandse station waar je op de trein de grens over overstapt, maar moet wel je chipkaart meenemen want dat is dan het bewijs dat je recht op 100% korting hebt voor het Nederlandse traject.

In zulke gevallen moet je juist nergens in- of uitchecken, ook niet voor aansluitende binnenlandse treinen. Dat is zelfs af te raden bij bepaalde abonnementen omdat dat dan extra kan kosten wegens andere daluren voor internationale reizen.

Reputatie 7
Badge +2

In zulke gevallen moet je juist nergens in- of uitchecken, ook niet voor aansluitende binnenlandse treinen. Dat is zelfs af te raden bij bepaalde abonnementen omdat dat dan extra kan kosten wegens andere daluren voor internationale reizen.

Ligt eraan vanaf waar je dat internationale kaartje koopt natuurlijk😉 Voor TS met WeekendVrij zal het in het weekend niks uitmaken of hij nou reist met een kaartje van (voorbeeld) Hilversum naar Kaldenkirchen met 100% korting in Nederland of van Venlo naar Kaldenkirchen met 100% korting NL en dan Hilversum - Venlo met de chipkaart doet.

Dat laatste zou zelfs aan te bevelen kunnen zijn als je 1e klas met een 1e klas WeekendVrij wilt reizen en dan op een 9 euro ticket Duitsland in. Immers kan je dan vanaf Venlo een tweede klas kaartje naar Kaldenkirchen kopen en betaal je niet onnodig 1e klas tarief tot het eerste station in Duitsland.

Reputatie 5

Het lukt mij momenteel niet om bij NS international een kaartje met 100% korting in NL van een Nederlands station naar Kaldenkirchen te kopen. Wanneer ik "100% korting in NL” aangeeft, krijg ik de volle prijs voorgeschoteld. Pakweg een week geleden kon het nog. "40% korting in NL” geeft wèl een tarief met korting. De goedkoopste optie is nu om Blerick als vertrekpunt op te geven met 40% korting of bij VRR een kaartje te kopen. Vanaf Venlo, VRR-gebied, kan het sowieso niet.

Geen idee of het om een bug gaat, of dat de computer, de programmeurs of NS die goedkope mogelijkheid even zat waren. Laat weten als iemand anders het wel lukt.

Reputatie 7
Badge

Ik vermoed dat NS International het aankopen van tickets naar Duitse grensstations moeilijker en soms onmogelijk maakt om houders van 9-euro tickets dwars te zitten. 

Reputatie 7
Badge +1

Ik vermoed dat NS International het aankopen van tickets naar Duitse grensstations moeilijker en soms onmogelijk maakt om houders van 9-euro tickets dwars te zitten. 

Ik geloof daar niet zo in. Aangezien NS zijn tickets op de achtergrond via het DB-systeem verkoopt en daar dus van afhankelijk is, geloof ik meer in de bugs die bij elke systeemupdate bij DB verschijnen, in het bijzonder na grotere updates zoals half juni.

Badge +3

Denk dat het een storing was, want het lukt inmiddels weer.

Reageer