Ik heb een Flex Weekend vrij, waarmee ik in het weekend vrij binnen Nederland kan reizen. Daarnaast heb ik een andere aanbieding genomen, bv het duitse 9 Euro maanndabonnement waarmee ik vrij in Duitsland met de lokale treinen kan reizen.
Vanuit Nederland moet je inchecken, maar je kan niet bij de grens uitchecken. Als ik in Nederland incheck en bij een duits station uitcheck (kan bij sommige arriva lijnen) dat krijg ik wel het nederlande deel vrij, maar moet ik betalen voor het duitse deel, omdat ik bij inchrecken niet kan aangeven datg ik ook een duits abonnement heb. Niet inchecken is natuurlijk ook een optie, uitchecken bij het laatste station voor de grens niet, omdat de trein hiervoor niet lang genoeg stil staat.
Hoe voorkom ik dat ik toch moet betalen voor iets waar ik al heb betaald (in dit geval ghet duise deel van het traject) dmv het duitse abonnemen ???
het is geeb groot bedrag, en als ik dat moet gaan terugvragen geeft dat een hoop gedoe, en ook veel kosten voor de administratieve rompslomp, ook bij de NS.
Hetzelfde bij de tertugreis. Voor het duitse deel hoef ik niet in te checken, omdat ik een duits abonnement heb, en in Nederland stopt de trein niet lang genoeg om alsnog te kunnen inchecken.
Bij NS internationaal reizen staat er een zuil op de grote stations waar je kunt aangeven dat je naar het buitenland gaat, maar bij de kleinere nederlands stations met grensverkeer niet.
Hoe voorkom ik zonder problemen dubbel te moeten betalen ?
mogelijke oplossingen zouden kunnen zijn:
- Met een NS vrijj reizen product reis je ook gratis op her Duitse deel van het tarject
- De regels wijzigen zodat je niet behoeft in te checken in dit soort gevallen
- Een extra paal op de stations van de grenslijnen waarmee je alleen voor het Nederlandse deel inchecked,en je dus richting Duitsland niet hoeft uit te checken
- Telkens het teveel betaalde terug vragen, wat voor mij veel moeite en voor de NS/Arriva weer veel kosten met zich meebrengt
- een mogelijkheid om op de NS kaart een extra product te zsetten, wat aangeeft dat je al op een andere manier voor het buitenlandse deel hebt betaald.
Uiteraard kan je ook gewoon betalen, maar het is natuurlijk ook een principe kwestie dat je niet gedwongen moet worden te betalen voor een deel van de reis, waarvoor je al hebt betaald.