Treinverkeer Amsterdam ligt plat.



Toon eerste bericht

183 reacties

Niets over moeten uitstellen van een reis door verstoring. Dus NS hoeft als je niet op reis was geen vergoeding te geven als je vanwege verstoring op een andere dag gaat reizen.

Dat lijkt me ook logisch want dat is volkomen oncontroleerbaar. Iedereen die vandaag op reis gaat kan wel beweren dat hij/zij van plan was die reis afgelopen zondag te maken.

Maar je kan wel vragen om een incheck of als voorwaarde stellen dat je aanmemelijk moet kunnen maken dat je zondagavond had willen reizen en die reis maandag gemaakt hebt. Dat zou een gemaakte heenreis kunnen zijn en/of een concertkaartje van 1 van de 2 concerten die er waren. Die voorwaarde is er wel om kosten die op de zondag zijn gemaakt te declareren. De kosten die mensen anders zondagavond zouden hebben gemaakt voor een taxi zijn een veelvoud van die voor de enkele reis naar huis de dag erna. 

Ja, maar wat jij schrijft is heel iets anders dan de opmerking van @MoDe  

Reputatie 7
Badge +3

Niets over moeten uitstellen van een reis door verstoring. Dus NS hoeft als je niet op reis was geen vergoeding te geven als je vanwege verstoring op een andere dag gaat reizen.

Dat lijkt me ook logisch want dat is volkomen oncontroleerbaar. Iedereen die vandaag op reis gaat kan wel beweren dat hij/zij van plan was die reis afgelopen zondag te maken.

Maar je kan wel vragen om een incheck of als voorwaarde stellen dat je aanmemelijk moet kunnen maken dat je zondagavond had willen reizen en die reis maandag gemaakt hebt. Dat zou een gemaakte heenreis kunnen zijn en/of een concertkaartje van 1 van de 2 concerten die er waren. Die voorwaarde is er wel om kosten die op de zondag zijn gemaakt te declareren. De kosten die mensen anders zondagavond zouden hebben gemaakt voor een taxi zijn een veelvoud van die voor de enkele reis naar huis de dag erna. 

Ja, maar wat je nu schrijft is heel iets anders dan je oorspronkelijke opmerking. 

Welke opmerking van mij bedoel je? Als je de eerste opmerking in de quote bedoelt, die is niet van mij maar van MoDe.

 

 

Je reis uitstellen wegens te verwachten vertraging >60 min. valt onder EU-verordening 1371/2007 artikel 16 optie c. Dat is verplicht zonder meerkosten.

Het probleem met die EU-regeling is dat hij ontworpen lijkt voor vliegreizen en internationale treinreizen met reserveringen. Niet voor ritjes van 20 km met een lokale trein of streekbus. .  

 

 

Misschien wel, maar NS moet dat wel aan kunnen tonen. NS heeft hierin immers niet het laatste woord, maar (uiteindelijk) de rechter.

Ik vrees dat "aannemelijk maken" voldoende is.

Reputatie 7
Badge +1

Je reis uitstellen wegens te verwachten vertraging >60 min. valt onder EU-verordening 1371/2007 artikel 16 optie c. Dat is verplicht zonder meerkosten.

Het probleem met die EU-regeling is dat hij ontworpen lijkt voor vliegreizen en internationale treinreizen met reserveringen. Niet voor ritjes van 20 km met een lokale trein of streekbus. .  

Misschien is dat wel zo, maar op welke manier is dat hier een probleem dan?

Reputatie 7
Badge +3

Er zijn mensen die vrezen dat anderen een slaatje willen slaan uit de situatie door claims te gaan indienen voor niet-gemaakte reizen die ze toch niet gemaakt zouden hebben.

Dat kleine risico bestaat natuurlijk. Maar dan zou NS natuurlijk kunnen vragen naar extra bewijsmateriaal als een verklaring van een werkgever of een ziekenhuis etc. Wat waarschijnlijk veel duurder en bewerkelijker is dan snel uitbetalen en allerlei vertraging betekent voor de terechte claims.

We hebben het hier natuurlijk niet over Bulgarenfraude en de Toeslagenaffaire.

Reputatie 7
Badge +3

In Op1 gaf Wouter Koolmees aan dat hij wil dat reizigers recht wordt gedaan, en hij gaf aan dat er ruimhartige vergoeding voor taxi's komen, letterlijk “meldt je aan en we gaan het vergoeden". Dus je kunt wel 100 euro of zo voor een taxi terug krijgen (al moet ik nog wel even zien of iedereen de gemaakte kosten ook echt terug krijgt) maar niet de kosten van een enkele reis de dag er na van iets van maximaal 29 euro? Hoe doe je daarmee de Weekend Vrij reiziger recht?

Reputatie 7
Badge +3

Dat blijft altijd een probleem. In het verleden werd er dan geneuzeld dat je een incheck moest kunnen aantonen. Maar wie gaat er naar het station als er geen treinen rijden? Dat is van een onthutsende wereldvreemdheid.

Misschien is zo’n Weekend Vrij-reiziger wel thuisgebracht door iemand die daar kosten voor heeft moeten maken. Allerlei varianten zijn denkbaar.

Reputatie 7
Badge +1

Dat blijft altijd een probleem. In het verleden werd er dan geneuzeld dat je een incheck moest kunnen aantonen. Maar wie gaat er naar het station als er geen treinen rijden? Dat is van een onthutsende wereldvreemdheid.

Misschien is zo’n Weekend Vrij-reiziger wel thuisgebracht door iemand die daar kosten voor heeft moeten maken. Allerlei varianten zijn denkbaar.

Je kan toch dan sowieso aantonen dat je met je Weekend-Vrij op zondag in Amsterdam was en ze zien dan toch ook dat je op maandagochtend bent teruggereisd. Dus ik zie het probleem eerlijk gezegd niet zo. Diegene die overnacht hebben in de Ziggo Dome of elders (Schiphol Plaza of CS) zouden dan gewoon moeten betalen voor hun treinreis op maandag? Dat zou wel heel erg treurig zijn. 

Reputatie 7
Badge +3

Op zich kunnen reizigers die op of bij een station gestrand waren (denk aan die bij Bijlmer Arena) wel een incheck hebben. Al kan ik me vooral bij de concertgangers wel voorstellen dat ze in alle drukte daar, het feit dat er toch geen enkele trein reed en onzekerheid wat te doen, niet hebben ingecheckt, zeker als je niet van tevoren weet dat je uiteindelijk pas de volgende dag terug reist en dat je die incheck nodig hebt voor vergoeding voor een reis de volgende dag. Je kan met met Weekend Vrij in zo'n geval dus beter een dure taxi nemen dan voor veel minder geld de volgende dag terug reizen. 

Reputatie 7
Badge +3

Al kan ik me vooral bij de concertgangers wel voorstellen dat ze in alle drukte daar, het feit dat er toch geen enkele trein reed en onzekerheid wat te doen, niet hebben ingecheckt, zeker als je niet van tevoren weet dat je uiteindelijk pas de volgende dag terug reist en dat je die incheck nodig hebt voor vergoeding voor een reis de volgende dag.

Of vanwege het simpele feit dat het station was afgesloten 🙂

 

Reputatie 7
Badge +3

Dat schaar ik maar even onder drukte. 

Reputatie 7
Badge +3

De vraag is of men de hele taxibon vergoedt of de al een paar keer genoemde max. €125 pp.

Reputatie 7
Badge +3

En degenen met Weekend Vrij in die mensenmasse zullen dan wel een in en uitcheckt voor de heenreis hebben plus concertkaartje, waarmee je heel goed aannemelijk kan maken dat je ook weer terug naar huis wilde. 

Reputatie 7
Badge +3

De vraag is of men de hele taxibon vergoedt of de al een paar keer genoemde max. €125 pp.

Inderdaad, daar wordt nu (nog) niets over gezegd. Er wordt alleen gesproken over “ruimhartig". 

Je zou met een taxi heel goed naar het eerstvolgende station buiten het bedieningsgebied van de post Amsterdam kunnen gaan en vanaf daar weer verder met de trein om de kosten onder de €125 te houden. Maar gezien de eindtijd van het concert en dat het aantal taxi's ook niet onbeperkt is, is het op een gegeven moment wel einde dienstregeling waardoor er ook van de andere stations geen treinen meer rijden. 

De meeste kans om redelijk normaal thuis te komen had je in de richting Haarlem, Leiden, Den Haag. Bus van ArenA naar Haarlem of metro naar Sloterdijk en NS bus naar Haarlem (vanwege de werkzaamheden daar) en dan een sprinter van Leiden naar Den Haag, en mogelijk zelfs nog een late IC naar Rotterdam. Vanwege de bussen ook maar beperkte capaciteit, maar het was tenminste iets. 

Reputatie 7
Badge +3

Beste optie was waarschijnlijk de bus van Amsterdam Bijlmer ArenA naar Haarlem (lijn 300). Maar die heeft natuurlijk ook geen onbeperkte capaciteit.

Reputatie 7
Badge +3

Beste optie was waarschijnlijk de bus van Amsterdam Bijlmer ArenA naar Haarlem (lijn 300). Maar die heeft natuurlijk ook geen onbeperkte capaciteit.

Die bedoelde ik ook met mijn eerste bus ArenA - Haarlem, via Sloterdijk was een goede 2e met denk ik meer capaciteit. En eenmaal in Leiden zul je ook langer nog met de trein kunnen. Moest je verder richting oosten of noorden loop je als de treinen gewoon rijden al gauw tegen het feit aan dat je niet meer tot je thuis station kan komen, dus nu helemaal. En met de prijzen die sommige chauffeurs zondagavond vroegen zat je al snel over de €125. 

Er waren ook mensen die met iemand in de auto mee konden rijden naar Utrecht maar dan vervolgens op Utrecht gestrand raakten omdat ze vanaf daar niet meer thuis konden komen. Wat ook niet mee hielp was dat het heel druk was in de parkeergarage bij de ArenA en het lang duurde voordat automobilisten de garage uit waren. 

Reputatie 7
Badge +3

Die laatste paar bussen waren natuurlijk meteen vol. Hier ook een citaat van een Ziggo Dome-slaperOm 23.30 uur vertrok de laatste bus die ze had kunnen nemen, richting Breukelen. Maar die redde ze niet, omdat de bus al te vol stond en de buschauffeur geen mensen meer toeliet.

Reputatie 7
Badge +3

Ik kan me voorstellen dat mensen in eerste instantie dachten dat er nog wel treinen gingen rijden. Dat is de ellende in dit soort situaties. Je moet afgaan op je eigen intuïtie en blijkbaar niet op de reisinformatie. Dat is een heel treurige conclusie.

Ik kan me voorstellen dat mensen in eerste instantie dachten dat er nog wel treinen gingen rijden. Dat is de ellende in dit soort situaties. Je moet afgaan op je eigen intuïtie en blijkbaar niet op de reisinformatie. Dat is een heel treurige conclusie.

Zoals ik gisteren begreep van de directie leden kwam die informatie steeds vanaf Prorail omdat daar de “hoop” was dat het systeem weer op te starten was.  Maar eigenlijk zie je met alle eerste meldingen van storingen een eerste aanname van de benodigde tijd.  Dit blijft altijd een inschatting en als je veel reist dan leer je daar mee omgaan (lees schat je beter in wat wijsheid is om te doen).

Reputatie 7
Badge +1

Zoals ik gisteren begreep van de directie leden kwam die informatie steeds vanaf Prorail omdat daar de “hoop” was dat het systeem weer op te starten was.  Maar eigenlijk zie je met alle eerste meldingen van storingen een eerste aanname van de benodigde tijd.  Dit blijft altijd een inschatting en als je veel reist dan leer je daar mee omgaan (lees schat je beter in wat wijsheid is om te doen).

Het klonk me een beetje alsof ze bij ProRail de boel gewoon herstart hadden en daarna dachten dat het was opgelost, zonder te weten wat de oorzaak was. Daarna bleek het dan toch niet opgelost...

Reputatie 7
Badge +3

Een tijdje stond de prognosetijd op 23:30 en zouden velen als ze ook direct om 23:30 konden vertrekken met een trein best nog wel op tijd thuis zijn gekomen. Maar zelfs als de storing om 23:30 opgelost zou zijn, had nog een tijd geduurd voor de boel weer opgestart zou zijn en er hooguit mondjesmaat treinen zouden kunnen rijden. En na meerdere prognosetijden te hebben gehad die avond was het ook best riskant om op die tijd van 23:30 te vertrouwen. Als je verder niets anders hebt om op te vertrouwen, wat moet je dan?. Gelukkig zag ik op Twitter ook genoeg ouders aangeven dat ze maar alvast gingen rijden, nog terwijl het concert bezig was. Die hadden er dus geen vertrouwen in. 

Zoals ik gisteren begreep van de directie leden kwam die informatie steeds vanaf Prorail omdat daar de “hoop” was dat het systeem weer op te starten was.  Maar eigenlijk zie je met alle eerste meldingen van storingen een eerste aanname van de benodigde tijd.  Dit blijft altijd een inschatting en als je veel reist dan leer je daar mee omgaan (lees schat je beter in wat wijsheid is om te doen).

Het klonk me een beetje alsof ze bij ProRail de boel gewoon herstart hadden en daarna dachten dat het was opgelost, zonder te weten wat de oorzaak was. Daarna bleek het dan toch niet opgelost...

Daar kwam het wel op neer wat Voppen zei bij de NPO, toch vraag ik me af waarom de back-up locatie niet ook opgestart kon worden. Nu ben ik geen expert maar het lijkt me toch dat je dit op een andere locatie ook moet kunnen opstarten met een beperking dat er maar vanaf 1 locatie daadwerkelijk acties ondernomen kunnen worden.

En sorry, 4 uur om die locatie op te starten lijkt mij wel buiten proportoneel voor kritieke infra systemen. Ik snap dat het personeel zich moet verplaatsen van Amsterdam naar Utrecht maar dat doe je dan direct als blijkt dat het systeem niet goed opstart of functioneerd na de herstart. Probleem in deze is dat de Treindienstleiders specifieke kennis nodig hebben over het traject waar ze verantwoordelijk voor zijn dus je kan het niet eventjes aan mensen van een andere post over laten.

 

@Momo  Ik had al een keuze gemaakt nadat de eerste herstart niet goed ging, dan kun je er al bijna vanuit gaan dat het een lang verhaal gaat worden en de eindtijd geen garantie is. Trieste blijft dat er de dag erna van alles kan maar op het moment zelf door het management niet thuis gegeven wordt qua voorzieningen voor de gestrande reizigers.  Vraag me echt af of het top management van de NS en Prorail op dit soort momenten in crisis beraad bij elkaar komen, ik denk zelf van niet en dat die het de volgende dag in de ochtend meeting wel bespreken.

 

Reputatie 7
Badge +1

Dat van dat 4 uur om op te starten kan misschien wel kloppen. Maar toen na de eerste keer opstarten het weer fout ging had Prorail natuurlijk wel gelijk de uitwijklocatie moeten opstarten en niet weer opnieuw gaan proberen om het alleen in Amsterdam te fixen. Rikus heeft dat ook in zijn column aangegeven,

http://voorbeterov.nl/GOEDEMAANDAGMORGEN

Dat van dat 4 uur om op te starten kan misschien wel kloppen. Maar toen na de eerste keer opstarten het weer fout ging had Prorail natuurlijk wel gelijk de uitwijklocatie moeten opstarten en niet weer opnieuw gaan proberen om het alleen in Amsterdam te fixen. Rikus heeft dat ook in zijn column aangegeven,

http://voorbeterov.nl/GOEDEMAANDAGMORGEN

Maar we zijn het toch wel allemaal eens dat een back-up locatie opstarten wat 4 uur duurt gewoon veel te lang duurt voor kritieke infra zoals het spoor.

Wat zou het worden als een herstart of uitwijk van de Luchtverkeersleiding in Nederland 4 uur zou duren.

Reageer