beantwoord

U, NS, jaagt mij de auto in!

  • 5 October 2023
  • 12 reacties
  • 323 Bekeken

Sinds enkele maanden werk ik nu in Bilthoven. Zelf woonachtig in Amersfoort en daarvoor altijd voor woon/werk naar Utrecht gereden met de auto. Trein was toen niet mogelijk vanwege vroege starttijden . (6uur in de ochtend), Nu kon dat wel en Amersfoort Vathorst naar Bilthoven is op papier een heel goede aansluiting en zelfs sneller als met de auto. 1 + 1 is 2 zou je denken. Nu heb ik daar dus een abonnement voor genomen en reis ik sinds 4 maanden op en neer naar Bilthoven. Mijn ervaring? 

In de zomervakantie nog wel te doen maar nu de scholen weer begonnen zijn een ware hel. Ik noem dit geen treinreizen, dit is op transport gaan. Je stapt om 7uur in de ochtend op de trein (voor de spits) en moet al staan. Op de terugweg probeer ik dan de trein in te schuiven waar mogelijk en wurm me langs de mensenstromen (letterlijk en figuurlijk). Als een sardientje sta ik dan 25min lang tussen andere zwetende mensen te wachten tot ik weer thuis ben en adem kan halen. 

Dit is toch geen doen mensen? Ik merk dat ik steeds minder met de trein ga, nu nog maar 1 a 2x per week en zodra het kouder word denk ik nog minder. U jaagt mensen de trein uit en de auto in. Dat je hier überhaupt voor zou moeten betalen is eigenlijk al crimineel op zich. 

icon

Beste antwoord door Isitimela 5 October 2023, 14:51

Bekijk origineel

12 reacties

Reputatie 6
Badge +1

De spits loopt van 6:30 tot 9:00, je reist dus niet voor de spits maar in de spits. En de spits is nu eenmaal druk. 

Mijn gok is dan dat je de trein van 7:09 hebt. Met een lengte van 10 bakken SLT en dus 534 zitplaatsen is deze trein al lang en volgens mij zelfs op zijn maximum voor dit traject. 

Je zou nog kunnen proberen om op een andere plek in de trein in te stappen, spreiding is vaak ook een probleem. Dan is het bijvoorbeeld voorin de trein heel druk en achterin de trein is het dan leeg. 

Reputatie 7

Ik merk dat ik steeds minder met de trein ga, nu nog maar 1 a 2x per week en zodra het kouder word denk ik nog minder. U jaagt mensen de trein uit en de auto in. 

Ook dit werkt mee aan het feit dat de files alweer zo groot zijn als voor corona en er almaar groeiend gebrek is aan parkeerplaatsen in de doorsnee straten. Maar NS zal het niet erg vinden dat u met de auto gaat. Als meer mensen dat gaan doen wordt het wat rustiger in de trein in de spits. Ze kunnen de drukte niet aan, daarom ook dat voorstel (waarop ze teruggefloten zijn) voor extra dure spitskaartjes en spitstoeslagen, om mensen met financiële prikkels richting rustigere momenten te dirigeren. 

Reputatie 7
Badge +3

Je had voor een baan op fietsafstand kunnen kiezen, maar met e-bike is 20 km ook wel te doen.

Je had voor een baan op fietsafstand kunnen kiezen, maar met e-bike is 20 km ook wel te doen.

Dat is meer voor milieufreaks, niet voor normale forensen.

Mijn gok is dan dat je de trein van 7:09 hebt. Met een lengte van 10 bakken SLT en dus 534 zitplaatsen is deze trein al lang en volgens mij zelfs op zijn maximum voor dit traject. 

ProRail is bezig om diverse perrons op dit traject te verlengen zodat de maximale lengte SLT14 zou worden, er zullen dus wel plannen zijn om op termijn met langere treinen te gaan rijden want ProRail doet dat vast niet voor de lol. Het project is zoals gebruikelijk alleen wat vertraagd geloof ik.

 

ProRail is bezig om diverse perrons op dit traject te verlengen zodat de maximale lengte SLT14 zou worden, er zullen dus wel plannen zijn om op termijn met langere treinen te gaan rijden want ProRail doet dat vast niet voor de lol. Het project is zoals gebruikelijk alleen wat vertraagd geloof ik.

Vermoedelijk vooral vanwege de ICNG zodat je daar met 8+5 kunt rijden. Anders wordt de inzet van ICNG toch wat onhandig 

Ik denk niet dat men met ICNG naar Utrecht Overvecht, Bilthoven en Den Dolder gaat rijden, dat zijn de stations die verlengd worden/zijn.

Ik denk niet dat men met ICNG naar Utrecht Overvecht, Bilthoven en Den Dolder gaat rijden, dat zijn de stations die verlengd worden/zijn.

Oh ja, dan zal het waarschijnlijk voor de sprinters uit Zwolle zijn die verlengd zullen worden omdat de tussendiensten op het drukste stuk (Harderwijk-Amersfoort) definitief niet meer terugkomen.

Reputatie 7
Badge +3

Je had voor een baan op fietsafstand kunnen kiezen, maar met e-bike is 20 km ook wel te doen.

Dat is meer voor milieufreaks, niet voor normale forensen.

Ik heb mijn banen zoveel mogelijk op max. 15 km afstand gezocht om (zonder auto) niet te afhankelijk hoeven te zijn van OV. En nee ik ben geen milieufreak.

Reputatie 7
Badge +3

Je had voor een baan op fietsafstand kunnen kiezen, maar met e-bike is 20 km ook wel te doen.

Dat is meer voor milieufreaks, niet voor normale forensen.

Ik heb mijn banen zoveel mogelijk op max. 15 km afstand gezocht om (zonder auto) niet te afhankelijk hoeven te zijn van OV.

Ja, dat had ik ook. Werk was nog geen 7 km afstand en prima te fietsen. Vervolgens verhuisde het bedrijf en was de fietsafstand zo'n 24 a 25 km. Tja, zonder auto zit je dan aan het OV vast. Alleen 3 fietsfanaten gingen nog (bijna) iedere dag met een e-bike naar werk, 2 daarvan woonden dan wel 5 km dichterbij. Maar goed, dat is intussen al verleden tijd en als ik dit soort dingen lees ben ik daar absoluut niet rouwig om. 

Je had voor een baan op fietsafstand kunnen kiezen, maar met e-bike is 20 km ook wel te doen.

Dat is meer voor milieufreaks, niet voor normale forensen.



Wat een dooddoeners. Daar heeft TS echt niks aan.

 

Dat is meer voor milieufreaks, niet voor normale forensen.

Wat een dooddoeners. Daar heeft TS echt niks aan.

Aan de suggestie dat je maar dagelijks tientallen kilometers moet gaan fietsen heeft TS ook niets.

Reageer