Skip to main content

Waarom mag je van de conducteur niet met meereisretour in 1e klas reizen met iemand die wel 1e klas ticket heeft terwijl in de voorwaarden van meereisretour staaat dat het retour aleen geldig is in de klasse van de abonnnement reiziger

Hallo MarccelBorsboom en welkom bij de NS Community,

Je mag met deze actie meereizen met iemand in de eerste klasse als diegene een vervoerbewijs voor de eerste klasse heeft. Je dient echter wel zelf aan te geven dat het Meereisretour voor de eerste klasse is. Heb je dat wel gedaan?

Om.welk meereisretour gaat het, die van wintercity? Er zijn verschillende meereisretours met ieder eigen voorwaarden.

Daar heeft MoDe wel gelijk. Ik nam gelijk aan dat het om de Wintercity actie ging.

Je dient echter wel zelf aan te geven dat het Meereisretour voor de eerste klasse is.

Hoe of waar moet je dat aangeven dan?

Op de bestelsite staat:

Je kunt tijdens het bestellen nergens kiezen voor 1e klas.

Ik ga er weer achteraan. Dit zou al mogelijk moeten zijn.

Elke Deelnemer aan NS Wintercity kan eenmalig een
unieke kortingscode verkrijgen waarmee één
Meereisretour kan worden gekocht voor € 8,95.
• De unieke kortingscode is verkrijgbaar van 3 t/m
31-12-2024.
• De code is te verzilveren en te gebruiken tot en met
31-01-2025.
• Het meereisretour is geldig vanaf elk treinstation in
Nederland naar de gekozen bestemming en weer
terug (retour).
• Bij bestelling geef je het vertrek- en bestemmings station
aan.
• Deze aanbieding moet gecombineerd worden met een
NS-abonnement, keuzedag of Studentenreisproduct.
• Alleen geldig in dezelfde klasse en op hetzelfde traject als
de abonnementhouder met wie samengereisd wordt.
• Niet geldig in combinatie met Kids Vrij, andere actie-
kaartjes, aanbiedingen uit de Spoordeelwinkel en het
NS Groepsticket daluren.
• Een abonnementhouder mag maximaal 3 personen mee-
nemen met een Meereisretour.
• De korting is niet voor geld of andere producten of
diensten inwisselbaar. Geldig in de daluren: maandag t/m
vrijdag tussen 9.00

16.00 uur en tussen 18.30

6.30 uur
en in de weekenden en feestdagen de hele dag.
• Het is met een Meereisretour niet toegestaan om in de
spits te reizen, ook niet wanneer de reis vóór de spits
is begonnen.
• Geldig in binnenlandse treinen, voor het reizen
met de Intercity direct en de ICE-treinen geldt een
toeslagverplichting.
• Niet geldig in Eurostar en Nightjet.
• Verzilveren kan op Couponcode inwisselen | NS.
• Op deze pagina vult u de code in en vervolgens wordt u
doorgestuurd naar de bestelpagina.
• Vul eerst je reisdatum, voorletters en achternaam in en klik
op de gele knop ‘In winkelwagen’.
• Rond je bestelling af door te betalen met iDEAL. Nadat
je hebt betaald, kun je je e-ticket direct downloaden en
uitprinten op je persoonlijke pagina of laden in de NS-app.
Ook ontvang je van ons een bevestigingsmail met een
verwijzing naar je persoonlijke pagina, zodat je je e-ticket
ook op een later moment kunt downloaden en printen
of laden in de NS-app. Let op: de bevestiging is niet
het vervoerbewijs.

Deze aanbieding moet gecombineerd worden met een
NS-abonnement, keuzedag of Studentenreisproduct.

Een studentenreisproduct is altijd tweede klas al kan het, met de nodige kosten, wel worden opgewaardeerd. Reisde u met iemand met het studentenreisproduct? Dat mag mits het is opgewaardeerd. Welk abonnement had de reiziger waar u meereisde?

Als de hoofdreiziger een geldig eerste klas kaartje had, mag u eerste klas meereizen met een voor dat doel geldig meereiskaartje.

Nee. ik reisde met iemand dei keuzedag had met klasse wijziging naar eerste klas

ik kon bij bestellen niet aangeven welke klasse ik wilde de reizen

het was een wintercity aanbieding

Volgens mij geldt voor alle Meereisretours ‘in dezelfde klasse als de abonnementhouder’ met wie je meereist. Wintercity is daar géén uitzondering op (zie de voorwaarden).

Wat zou zo’n ticket dan moeten kosten voor 1e klas? Of is 1e klas gewoon niet toegestaan? Ik zie dat nergens in de voorwaarden (in ieder geval niet die voor Wintercity).

Dus als iemand een Keuzedag geüpgraded heeft naar 1e klas (voor 5 of 6 euro bij de kaartautomaat) heeft diegene 1e klas reisrecht, en mag je met een Meereisretour gewoon samen 1e klas reizen.

Zie dit topic van 12 dagen geleden met een toezegging van een moderator dat dit snel zal worden opgelost. Sorry ik ben in deze weer zwaar teleurgesteld door NS. Bedrijf lijkt gewoon niet te willen verbeteren.

@MoDe en ​@mrfreeze in het andere topic beweren:

We moeten wel oppassen met verwijzen naar oude topics/voorwaarden. Er zijn meerdere versies van Meesreisretouren in omloop met elk hun eigen voorwaarden.

Noem er dan eentje waar 1e klas meereizen uitgesloten is of was ❓

Voor zover ik weet staat er altijd ‘zelfde klasse’ in de voorwaarden (en als er toch echt alleen 2e klas staat, regel maar een losse 1e klas upgrade voor € 33,00 per dag).

Een meereisretour met korting (tegen gereduceerde prijs wegens een code) verschilt volgens mij niet van een regulier meereisretour:

Ja maar als je daar slechts € 8,95 voor betaald hebt zal het wel om Wintercity gaan, en dan mag je niet 1e klas! (staat nergens) en zelfs: 

En ja, dus óók in de spits, als de abonnementhouder met wie je meereist op dat moment 1e klas reisrecht heeft (en dat mag wegens een Klassewissel / 2->1 upgrade zijn op het abonnement, geen losse 1e klas upgrade alhoewel...) 🤔

Je dient echter wel zelf aan te geven dat het Meereisretour voor de eerste klasse is.

Hoe of waar moet je dat aangeven dan?

Op de bestelsite staat:

Je kunt tijdens het bestellen nergens kiezen voor 1e klas.

Je kunt bij het bestellen van de Meereisretour met de kortingscode inderdaad niet zelf kiezen voor 1e of 2e klas.

Bij de Meereisretour voor mijn verjaardag (ook toen NS in afgelopen juli ten onrechte meerdere mensen een verjaardagsmail stuurde terwijl het helemaal niet hun verjaardag was) stond niet vermeld dat de Meereisretour geldig was in dezelfde klasse als dezelfde klasse als de abonnementhouder met wie samengereisd wordt. Maar wanneer je die code inwisselt staat er wel 1e klas vermeld.

Je kunt bij het bestellen van de Meereisretour met de kortingscode inderdaad niet zelf kiezen voor 1e of 2e klas.

Bij de Meereisretour voor mijn verjaardag (ook toen NS in afgelopen juli ten onrechte meerdere mensen een verjaardagsmail stuurde terwijl het helemaal niet hun verjaardag was) stond niet vermeld dat de Meereisretour geldig was in dezelfde klasse als dezelfde klasse als de abonnementhouder met wie samengereisd wordt. Maar wanneer je die code inwisselt staat er wel 1e klas vermeld.

Huh? Leuk dan voor je verjaardag 🎁🎉🎈 (en ik zie het ook bij al die verjaardags-mailtjes van het afgelopen jaar dus 3x jarig in april, juni en juli). En dan maar klagen over Wintercity 🙄

Is dit niet gewoon weer eens een conducteur die zijn eigen regeltjes verzint?

Overigens vind ik het wel grappig dat in de voorwaarden zo expliciet dezelfde (en dus ook geen lagere) klasse staat. In de tweede klasse meereizen met iemand die eerste klasse reist, mag dus juist niet en TS móest dus zelfs in de eerste klasse zitten.

Overigens vind ik het wel grappig dat in de voorwaarden zo expliciet dezelfde (en dus ook geen lagere) klasse staat. In de tweede klasse meereizen met iemand die eerste klasse reist, mag dus juist niet en TS móest dus zelfs in de eerste klasse zitten.

Natuurlijk is dit een conducteur die zijn eigen regels verzint. Maar volgens mij wordt dit duidelijk veroorzaakt doordat NS zelf geen duidelijke regels maakt. Dat zie je steeds weer terugkomen op deze community en als je dan een week geleden zegt dat het snel opgelost gaat worden dan mag je zeker gezien de korte actieperiode er van uit gaan dat dat inmiddels al lang opgelost had moeten zijn.

Natuurlijk is dit een conducteur die zijn eigen regels verzint. 

Bij deze Wintercity Meereisretour staat wanneer je hem verzilvert 2e klas, dat liet mrfreeze al zien. De conducteur zal dan ook zien dat er 2e klas vermeld staat en op basis daarvan aangeven dat je niet in de 1e klas mag reizen. Dat begrijp ik op zich wel, de conducteur handelt naar wat het ticket aangeeft.

Bij de Meereisreotur in juli van de verjaardagsmail staat bij het verzilveren 1e klas. En zou je een Meereisretour bestellen zonder een code te verzilveren dan krijg je de keus tussen 1e en 2e klas, qua prijs maakt het dan niet uit, die kosten allebei €33.

Dus waarom zet NS bij de Meereisretour van Wintercity de klasse op 2e klas? Dat maakt het niet alleen voor de reizigers lastig, ook voor de conducteurs die af moeten gaan op wat bij een ticket is aangegeven?

De regels zijn verwarrend. Als het systeem aangeeft dat 1 van de reizigers een 2de klasse ticket heeft is er een probleem. 

De regels zijn verwarrend. Als het systeem aangeeft dat 1 van de reizigers een 2de klasse ticket heeft is er een probleem. 

De regels (de voorwaarden) zijn duidelijk, maar het is slecht geïmplementeerd.

Als het goed is kan je nu de klasse aangeven waarin je wilt gaan meereizen.

Reageer