beantwoord

Vapen in de trein??

  • 10 January 2024
  • 13 reacties
  • 291 Bekeken

Goedenavond, 

Ik zit op dit moment in de IC richting Enkhuizen, rit 2972 en er zitten 2 jongens te vapen. Treinstel 9563, achterste coupe. Tegenwoordig weet je niet wat mensen doen, als je ze aanspreekt dus ik heb gekozen dit maar niet te doen. De HC is langs gelopen nadat ik een melding heb gemaakt bij de NS meldkamer, maar deze deed er verder niks op uit. Inmiddels zijn ze ook met ziektes aan het schelden, en maken ze enige homofobische opmerkingen.. Ik vond het vooral erg vervelend, aangezien er eerst ook kinderen bij zaten.

 

Is er iets wat de NS of de hc hier aan kan doen?

icon

Beste antwoord door Anonymous 10 January 2024, 20:19

Bekijk origineel

13 reacties

Je kan het beste het NS noodnummer hiervoor gebruiken. Dit kan via 06 13 18 13 18 op whatsapp en SMS. Ook al lijk ik uit je bericht te begrijpen dat je dit al gedaan had en de HC hierop geattendeerd werd, die er niks aan deed. 

Reputatie 7
Badge +1

Je kan het beste het NS noodnummer hiervoor gebruiken. Dit kan via 06 13 18 13 18 op whatsapp en SMS. Ook al lijk ik uit je bericht te begrijpen dat je dit al gedaan had en de HC hierop geattendeerd werd, die er niks aan deed. 

Dat had TS ook gedaan. Onbegrijpelijk voor mij dat de HC hier niets mee gedaan heeft. Ik neem even aan dat op uit moet vervangen worden door aan.

 

De HC is langs gelopen nadat ik een melding heb gemaakt bij de NS meldkamer, maar deze deed er verder niks op uit.

Badge +3

De meldkamer doet met dat soort dingen niets, want er is geen gevaarlijke situatie. Volgens mij zeggen ze standaard dat je die mensen er zelf op kunt aanspreken, of de conducteur moet zoeken.

Zelfde voor 1e klas scheefrijders, herrie in de stiltecoupé en voorheen de mondkapjes en zo (waar ook zelden op gehandhaafd wordt). Conducteurs kunnen overigens op die laatste dingen niet handhaven zonder V&S in te schakelen, want ze zijn geen boa meer (en de ‘boefjes’ weten dat natuurlijk maar al te goed)… 😥

Reputatie 5

Tja, persoonlijk neem ik het de HC niet eens meer kwalijk dat hij niets gedaan heeft. Het aantal relschoppers in treinen is naar mijn gevoel alleen maar gestegen de laatste jaren. Vooral in je eentje is het risico om verrot gescholden of aangevallen te worden simpelweg te groot. Allemaal te danken aan de directie van NS die een conducteur als “gastheer” zijn gaan zien i.p.v. een BOA met authoriteit over de trein.

De beste oplossing naar mijn mening zijn vliegende V&S teams zoals bij de andere vervoerders, maar die zie ik bij NS nog maar zelden sinds COVID.

Reputatie 5

Na COVID heb ik er maar een gezien. Verder alleen maar conducteurs, die NS helaas niet zo belangrijk vindt. 

Reputatie 7
Badge +1

Tja, persoonlijk neem ik het de HC niet eens meer kwalijk dat hij niets gedaan heeft. Het aantal relschoppers in treinen is naar mijn gevoel alleen maar gestegen de laatste jaren. Vooral in je eentje is het risico om verrot gescholden of aangevallen te worden simpelweg te groot. Allemaal te danken aan de directie van NS die een conducteur als “gastheer” zijn gaan zien i.p.v. een BOA met authoriteit over de trein.

De beste oplossing naar mijn mening zijn vliegende V&S teams zoals bij de andere vervoerders, maar die zie ik bij NS nog maar zelden sinds COVID.

En dus heeft het tuig gewonnen en kan de zwaar betalende reiziger het rambam krijgen??? Dat kan toch niet. Op deze manier gaat NS echt heel snel naar de afgrond. 

Reputatie 5

Goed idee voor het reizigerscadeau!

Reputatie 5

Tja, persoonlijk neem ik het de HC niet eens meer kwalijk dat hij niets gedaan heeft. Het aantal relschoppers in treinen is naar mijn gevoel alleen maar gestegen de laatste jaren. Vooral in je eentje is het risico om verrot gescholden of aangevallen te worden simpelweg te groot. Allemaal te danken aan de directie van NS die een conducteur als “gastheer” zijn gaan zien i.p.v. een BOA met authoriteit over de trein.

De beste oplossing naar mijn mening zijn vliegende V&S teams zoals bij de andere vervoerders, maar die zie ik bij NS nog maar zelden sinds COVID.

En dus heeft het tuig gewonnen en kan de zwaar betalende reiziger het rambam krijgen??? Dat kan toch niet. Op deze manier gaat NS echt heel snel naar de afgrond. 


 

Ik wil niet te pessimistisch klinken, maar het lijkt wel de keiharde realiteit te worden. Als frequente gebruiker van deze community, heeft u net als ik vast gemerkt dat NS de afgelopen jaren in veel opzichten achteruit is gegaan... 😕

Vroeger was geweld tegen een conducteur bijna ondenkbaar. In de ons omringende landen is dat naar mijn ervaring nog steeds zo. Maar de HC's (met uitzondering van helden als Loes, Sander en enkele andere onbenoemden) lijken inmiddels het gezag over de trein te hebben verloren. De afgelopen jaren te veel gefocussed op andere ‘werkzaamheden’ in plaats van op orde houden tijdens de reis. Onruststokers weten inmiddels dat ze met veel dingen weg komen, waardoor de brutaliteit des te groter is als ze een keer "gepakt" worden. De cijfers in dit artikel spreken denk ik boekdelen.

Ik zou oprecht wensen dat het anders was, maar mijn gevoel zegt dat reizen bij NS de komende jaren "de wet van de brutaalste" zal worden. Tenzij er drastische veranderingen komen in mentaliteit en beleid, maar daar heb ik toegegeven mijn twijfels over.

Reputatie 7
Badge +3

Conducteurs kunnen overigens op die laatste dingen niet handhaven zonder V&S in te schakelen, want ze zijn geen boa meer.

Ik snap ook werkelijk niet hoe dat te rijmen valt met:

De NS ziet een stijging van incidenten met agressie en geweld in treinen en op stations. Om dat beter aan te kunnen pakken, wil het bedrijf meer bevoegdheden voor het personeel, zodat dat bij een incident niet op de politie hoeft te wachten.

https://nos.nl/artikel/2418280-ns-ziet-toename-agressie-tegen-medewerkers-wil-meer-bevoegdheden

Reputatie 7
Badge +1

Vroeger was geweld tegen een conducteur bijna ondenkbaar. In de ons omringende landen is dat naar mijn ervaring nog steeds zo.

Helaas niet. Kom gerust eens in België kijken.

Reputatie 5

Vroeger was geweld tegen een conducteur bijna ondenkbaar. In de ons omringende landen is dat naar mijn ervaring nog steeds zo.

Helaas niet. Kom gerust eens in België kijken.

 

Jammer om te lezen dat het daar ook zo is. De verharding van de samenleving lijkt in veel landen een trend te zijn.

Heeft de NMBS ooit cijfers gepubliceerd over het aantal incidenten met treinbegeleiders? Mijn ervaring met Belgische IC’s en stoptreinen is beperkt, maar het reizen in België en vooral in Duitsland voelde doorgaans een stuk gemoedelijker aan dan in Nederland (m.u.v. enkele late S-bahn of rustige Länderbahn treinen dan).

Reputatie 7
Badge +1

Heeft de NMBS ooit cijfers gepubliceerd over het aantal incidenten met treinbegeleiders?

Er komen af en toe wel eens cijfers in de pers of in antwoorden op Kamervragen. Misschien dat wat gericht googlen helpt.

Mijn ervaring met Belgische IC’s en stoptreinen is beperkt, maar het reizen in België en vooral in Duitsland voelde doorgaans een stuk gemoedelijker aan dan in Nederland (m.u.v. enkele late S-bahn of rustige Länderbahn treinen dan).

Het maakt een groot verschil op welke lijn je bent. Brussel-Charleroi in de avond schijnt berucht te zijn.

Reputatie 7
Badge

Agressie tegen OV-personeel heb je in vrijwel elk land. Alleen haalt dat het nieuws in Nederland niet.

Reageer