Vervelende treinervaring | NS Community

Vervelende treinervaring

  • 22 January 2022
  • 13 reacties
  • 503 Bekeken

Reputatie 7

Al veel meegemaakt maar vandaag weer een incident. Nu met twee kinderen van ik schat een jaar of 13, 14 in de stiltecoupé. Zij stapten met veel bombarie in Tilburg in en gingen na korte tijd met koptelefoon op keihard muziek luisteren, waarop ik ze aangesproken heb met de vraag of die muziek wat zachter kon. Nou, ik moest mijn k*****smoel houden. “Jij kent mij niet dus hou je k*****kop.” Ik zei ook dat dit 1e klas was, heb je daar wel een kaartje voor, waarop één van hen zei dat ze wel konden betalen en hij liet met een grijns twee tientjes zien. Ik stond op het punt contact op te nemen met NS via Whatsapp, maar toen maakten ze al aanstalten om bij het volgende station (Breda) eruit te gaan en liepen naar de deur. Ik heb het er maar bij laten zitten om verdere confrontatie te vermijden. Maar fijn reizen ho maar. Dit soort dingen komt steeds vaker voor. Een duidelijk teken hoe het ervoor staat in deze samenleving. Ik verwijt NS hierin niks, er is nauwelijks controle maar snap ook dat je niet altijd overal kan zijn. Kinderen die je zo bejegenen, ongelooflijk. Zo, dat moest ik even kwijt! 

 


13 reacties

Triest inderdaad dat dit zo gebeurt en goed dat je dacht aan de whatsapp van de NS want daar is dat ook voor want op zulke momenten zou een Hc die wel door de trein gaat natuurlijk net niet in dat gedeelte zijn.

Dit is nu de maatschappij waar we in leven wat feitelijk ook de schuld is van ons allemaal, vroeger was er veel meer sociale controle en tegenwoordig interesseerd het (bijna) niemand meer wat een ander doet en moet je het maar uitzoeken. Misschien toch maar weer een sociale dienstplicht voor de jeugd zodat ze manieren leren? En natuurlijk niet te vergeten, wat hebben ze van huis uit meegekregen ?

Goed dat je wel je mond open hebt getrokken al moet je natuurlijk wel voorzichtig zijn want je weet het tegenwoordig nooit. Maar niets zeggen lost ook niets op.

Reputatie 7
Badge +3

Ik vraag me ook af wat voor opvoeding deze kinderen thuis gekregen hebben. 

Reputatie 7
Badge +1

Oh-al die papagaai overbodige vragen. Weet je dan nu nog niet dat dit koters uit een uiterst keurig milieu zijn, waar alles worst gerecycled volgens de regels, opa&oma nog netjes met U worden aangesproken-en dan op de puisterige puberleeftijd als de hormoontjes op gaan spelen ze ff lekker puh (net geleerd op TikTok of zoiets) tegen die boze maatschappij gaan doen?

Nog een paar jaartjes en we gaan dit apart beschermen als tiepies NL cultuurgoedbrallerige teeners en opstandige pubers-die komen later juist prima terecht omdat ze geleerd hebben waar/wanneer je zonder gevolg de egels kan overtreden. Uitstekend voor deze handelsnatie!

Reputatie 7
Badge +3

Ik vraag me ook af wat voor opvoeding deze kinderen thuis gekregen hebben. 

Dat vraag ik mij van veel kinderen/jongeren af. Het is tegenwoordig ikke-en-de-rest-kan-stikke.

Reputatie 7

Ik benijd conducteurs niet in hun beroep. En leraren ook niet. Over het algemeen had je vroeger in de trein gezag, tegenwoordig lachen ze je uit. Zelfs als je een boete geschreven krijgt (ook al eens gezien). Treinen zijn, zoals al vaker opgemerkt, steeds meer een soort van vrijplaats geworden waar je kan doen wat je wil, omdat er toch amper iemand op let. Is dit iets typisch Nederlands? Wie laat zich nog iets zeggen door anderen? Ik bevind me vrijwel dagelijks in de trein en op stations en dan zie je heel wat. Ik ben helaas niet zo optimistisch (meer).

Ik benijd conducteurs niet in hun beroep. 

Dat hebben ze natuurlijk ook aan eigen gedrag te danken. Als je voortdurend uitstraalt dat je je controle taak niet serieus neemt krijg je vanzelf dat de reizigers je ook niet meer serieus nemen.

Zodra bevengenoemde aso's S&V personeel in de trein tegenkomen hebben ze plotseling helemaal geen grote bek meer. Simpelweg omdat ze weten dat je die wel serieus moet nemen.

@Tamzin, vroeger was het gedrag van mensen ook totaal anders dus je kunt niet alleen wijzen naar het niet zichtbaar zijn van de Hc in de trein.  Of is de politie ook te weinig zichtbaar geweest in de grote steden dat demonstraties zo uit de hand lopen ?

 

Daarbij moet je je ook realiseren dat er niet over V&S aanwezig is wat het lastiger maakt om als Hc op te treden tegen groepen, je staat immers wel alleen en moet een afweging maken t.o.v. de veiligheid.  Een optie is dan om de politie erbij te laten komen maar dan veroorzaak je met het beperkte spoor toch meteen een flinke verstoring op het spoor omdat je dan een spoor bezet houdt waar andere treinen niet omheen kunnen als je op een halte langs de baan stil blijft staan in afwachting van de politie.  Het is best wel een beslissing die je dan neemt om een trein stil te zetten in afwachting van de politie 

Zelf ben ik daar heel stellig in geweest en heb ik altijd als ik als machinist een melding kreeg van de Hc van problemen in de trein in overleg bepaalt of ik de trein direct stil zou zetten en hulp zou bieden of dat ik hulp zou vragen op het eerstvolgende station en daar pas zou stoppen.

Een aantal keer kreeg de Hc “gelukkig” steun van andere reizigers zodat degene die het probleem vormde toch eieren voor zin/haar geld koos,.

Reputatie 7

Ik benijd conducteurs niet in hun beroep. 

Dat hebben ze natuurlijk ook aan eigen gedrag te danken. Als je voortdurend uitstraalt dat je je controle taak niet serieus neemt krijg je vanzelf dat de reizigers je ook niet meer serieus nemen.

Daar zit voor een deel zeker iets in. Respect en gezag krijg (en houd) je niet zomaar. De candycrushende conductrice die vorig jaar in een sprinter niet controleerde, maar wel in dienst was (sleutelen) springt in mijn gedachten. Maar je moet wel erg sterk in je schoenen staan tegenwoordig. Ik betwijfel eerlijk gezegd of iedere conducteur bestand is tegen de zowel fysieke als grove verbale agressie van tegenwoordig. Heb ook wel eens personeel gezien dat zich danig uit de tent liet lokken en uiteindelijk na verbale strijd opgaf. En een lol dat die lui hadden. Je zou wensen dat er onderweg veel strikter en veel frequenter werd opgetreden. Maar dat is al zo vaak benoemd hier en vallen we weer in herhaling. Ik denk dat het niet meer gaat gebeuren. 

 

Of is de politie ook te weinig zichtbaar geweest in de grote steden dat demonstraties zo uit de hand lopen ?

Het gebrek aan consequente handhaving van wetten en regels heeft ook de positie van de politie uitgehold. Mensen lappen alles aan hun laars omdat ze weten dat ze er toch wel mee wegkomen. Drugshandel is bijv. verboden maar wordt al 50 jaar oogluikend toegestaan.

Reputatie 6

Meestal is de klacht dat ze zonder koptelefoon of oortjes naar muziek luisteren. De keren dat ik, als iemand een koptelefoon gebruikt, de muziek op een afstandje nog goed kon horen behoren tot de grote uitzonderingen. Ik ben de combinatie stiltecoupe en eerste klasse nog niet tegen gekomen, volgens mij is het of/of Als je als medereiziger op volle sterkte kan meegenieten van de muziek, als iemand een koptelefoon gebruikt, zal die persoon niet op normaal “aanspreken” reageren want dat hoort hij gewoon niet.
Met het regelmatig wijzen naar “de jeugd” als kwaaie pier of onfatsoenlijk kan je agressie opwekken. “Dan heb ik m'n koptelefoon op begint er toch weer eentje te zeuren, het is ook nooit goed".
Mijn dochter, toen 16 kreeg een keer van een wortel knagende passagier te horen dat zij en haar vriendin ergens anders moesten gaan zitten “Het eten van chips is onfatsoenlijk en verstoort de stilte”. Zij reageerde daar niet op maar de opmerking tegen haar vriendin “ik wist niet dat konijnen in de trein op de bank mogen zitten” was, hoewel er geen onfatsoenlijk woord werd gezegd, aanleiding tot een enorme scheldpartij. Daarbij kwamen de lelijke woorden uit de mond van een veertiger. 

Over het taalgebruik laat ik me verder niet uit. Ook volwassenen hebben kennelijk vaak een beperkte woordenschat. En wat te denken van kabinetsleden en tweedekamerleden 

Reputatie 7
Badge +3

In een aantal treinen zitten 1e klas stiltecoupe's. Soms een grote, meestal zijn het de cabines.

Reputatie 7
Badge +3

...Daarbij kwamen de lelijke woorden uit de mond van een veertiger. 

Over het taalgebruik laat ik me verder niet uit. Ook volwassenen hebben kennelijk vaak een beperkte woordenschat. 

 

En die volwassenen hebben misschien kinderen in de puberleeftijd. Als die kinderen dan bovengenoemd gedrag vertonen is het wel duidelijk van wie de kinderen het hebben. Vandaar ook mijn eerdere opmerking over de opvoeding die die kinderen gehad hebben. Als pa en ma zich zelf ook asociaal en onbeschoft gedragen, is het niet gek dat hun kroost dat ook doet. 

 

Reputatie 7

Als je als medereiziger op volle sterkte kan meegenieten van de muziek, als iemand een koptelefoon gebruikt, zal die persoon niet op normaal “aanspreken” reageren want dat hoort hij gewoon niet.

Daarom moest ik ook hun aandacht trekken met mijn hand. Het basgeluid dreunde door de koptelefoon. Niet echt geschikt voor een stiltecoupé. Ik hoef geen absolute stilte, maar dit was echt te gek. Een beetje rekening houden met anderen is er gewoonweg niet meer bij. Maar om op een normaal en vriendelijk verzoek zo fel en grof te reageren.... Maar dit is niks nieuws hoorde ik vandaag van iemand die op het voortgezet onderwijs stage heeft gelopen. En dan gaat het niet alleen om de kinderen, maar ook om sommige ouders.

Hoe dan ook, dit soort dingen maakt dagelijks treinreizen er niet leuker op. Jammer!

Reageer