Skip to main content

volle treinen

• April 24, 2025
  • 23 reacties
  • 320 Bekeken

MCN 2021

Ik ging zondag 20 april vanaf Amsterdam centraal naar Diemen, maar de trein was erg en ik geloof dat 4 bakken was het zo vol dat ik wel de 1e klas in ging, maar ook andere die waarschijnlijk en 2e klas kaartje hebben kortom de trein was veelste kort voor zoveel reizigers.

Dus ik hoop dat er langere treinen worden ingezet, want dit is echt niet de 1e erste keer dat ik mee maak 

23 reacties

Vareo
Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • April 25, 2025

Wen er alvast aan want dit wordt standaard de komende jaren.

MCN 2021
  • Auteur
  • Reisleider*
  • April 25, 2025

Wen er alvast aan want dit wordt standaard de komende jaren.

Ja klopt dit is bijna elke keer als in de spits reisd

rvdborgt
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • April 25, 2025

Je kunt dat melden op volletreinen.nl.

MCN 2021
  • Auteur
  • Reisleider*
  • April 25, 2025

Ja het kan altijd 

JurgenH
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • April 25, 2025

Aan de hand van in- en uitchecktijden is niet helemaal na te gaan welke trein je hebt genomen, want je bent flink langer ingecheckt geweest dan een rit naar Diemen zou moeten duren.

Meest aannemelijk is dat je direct hebt uitgecheckt bij aankomst op Diemen, en je dus deze trein moet hebben gehad. Die heeft met een losse SLT-4 gereden, maar was oorspronkelijk met 6+4 gepland. Blijkbaar was er niet voldoende materieel beschikbaar (of iets defect) waardoor dit losse 4tje is overgebleven.

MCN 2021
  • Auteur
  • Reisleider*
  • April 25, 2025

Aan de hand van in- en uitchecktijden is niet helemaal na te gaan welke trein je hebt genomen, want je bent flink langer ingecheckt geweest dan een rit naar Diemen zou moeten duren.

Meest aannemelijk is dat je direct hebt uitgecheckt bij aankomst op Diemen, en je dus deze trein moet hebben gehad. Die heeft met een losse SLT-4 gereden, maar was oorspronkelijk met 6+4 gepland. Blijkbaar was er niet voldoende materieel beschikbaar (of iets defect) waardoor dit losse 4tje is overgebleven.

Dat klopt het was een SLT 4 van 17:51 ik was inderdaad veelste vroeg ingecheckt op Amsterdam Centraal 

• Koploper****
  • April 25, 2025

Ik heb niet de indruk dat NS daar veel mee doet.

MCN 2021
  • Auteur
  • Reisleider*
  • April 25, 2025

Klopt het is af en toe echt vol in de treinen, maar ik ben niet de enige die daar last van heb 

JurgenH
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • April 25, 2025

Deze informatie komt niet alleen bij NS terecht, maar vooral ook bij Rover. En die kan de data wel gebruiken om NS te adviseren, of waar nodig druk te zetten (al dan niet via overheden).

Als niemand ooit ergens iets meld dan zal er sowieso niets gebeuren.

Forum|alt.badge.img+1

Deze informatie komt niet alleen bij NS terecht, maar vooral ook bij Rover. En die kan de data wel gebruiken om NS te adviseren, of waar nodig druk te zetten (al dan niet via overheden).

Probleem is dat ik Rover meer en meer als een verlengstuk va NS zie dan als een vereniging die kritisch is naar NS.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • April 25, 2025

Probleem is dat ik Rover meer en meer als een verlengstuk va NS zie dan als een vereniging die kritisch is naar NS.

🤨??

Dus als iets niet kritisch genoeg is dan is het een verlengstuk van?Volgens mij is Rover overings vaak genoeg kritisch.

Dat is één van de problemen die de NS heeft. De meeste busvervoerders hebben een klachtenformulier op de website. Die kun je gebruiken voor dit soort situaties. Je moet dan invullen in welke bus je zat. Als ik het zat ben, dien ik een klacht in. Daar gebeurt ook niet direct iets mee, maar de vervoerder ontvangt wel een hoop informatie. Als een chauffeur teveel klachten krijgt, kan er actie worden ondernemen. Hetzelfde geldt voor bussen die steeds vol zitten. 

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • April 25, 2025

Dat is één van de problemen die de NS heeft. De meeste busvervoerders hebben een klachtenformulier op de website. Die kun je gebruiken voor dit soort situaties. Je moet dan invullen in welke bus je zat. Als ik het zat ben, dien ik een klacht in. Daar gebeurt ook niet direct iets mee, maar de vervoerder ontvangt wel een hoop informatie. Als een chauffeur teveel klachten krijgt, kan er actie worden ondernemen. Hetzelfde geldt voor bussen die steeds vol zitten. 

Bij de NS kan dit ook gewoon via de klantenservice, maar dan nog blijft de vraag of hier wat mee gedaan wordt.

• April 25, 2025

Ik meld niets meer via volletreinen.nl. Heb jarenlang gemeld, is er iets veranderd, nee. Het lijkt melden “voor de show”. Dat kan allerlei oorzaken hebben, maar feit is dat het vele melden al die jaren niks heeft geholpen. De treinen zijn vaak óf veel te lang, óf veel te kort. ‘s Ochtends in de spits met een gekoppelde Sprinter rijden met heel veel lege zitplekken, en dan aan het begin van de middag een losse Sprinter waarin mensen moeten staan. Er is geen echte lijn of logica in te ontdekken voor mij.

Verder blijf ik vinden dat personeel zelf ook wel ziet of een trein veel te kort/veel te druk is en dat zelf intern kan doorgeven.

rvdborgt
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • April 25, 2025

Ik meld niets meer via volletreinen.nl. Heb jarenlang gemeld, is er iets veranderd, nee. Het lijkt melden “voor de show”. Dat kan allerlei oorzaken hebben, maar feit is dat het vele melden al die jaren niks heeft geholpen.

Als je niets meldt, dan weet je in ieder geval zeker dat er niets zal verandeen.

Verder blijf ik vinden dat personeel zelf ook wel ziet of een trein veel te kort/veel te druk is en dat zelf intern kan doorgeven.

Bij mijn weten doen die dat ook vaak, maar hoe meer meldingen en er zijn via meerdere kanalen, hoe groter de kans dat er ook echt iets gebeurt.

Bij de NS kan dit ook gewoon via de klantenservice, maar dan nog blijft de vraag of hier wat mee gedaan wordt.

Dat kost ontzettend veel moeite en het is de vraag of het überhaupt geregistreerd wordt, laat staan correct.

JurgenH
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • April 25, 2025

Het is ook een lastige kwestie: De materieelinzet wisselt vaak van tijd tot tijd, sommige treinen blijven structureel te kort of juist te lang. Anderen zijn goed afgestemd op de reizigersvraag.

Voor de inzet van materieel spelen natuurlijk meer factoren die meewegen in de lengte van de trein: Het type materieel, de lengte van perrons onderweg etc.. En bovendien: Wanneer is een trein op de juiste lengte. Hoe vol wil je de treinen stadaard hebben om reizigers een prettige reis te kunnen bieden. Stampvol is geen optie, leeg ook niet. Tegelijkertijd zijn er mensen die al gaan staan als de trein nog niet half vol zit (want het is vol, hoor ik ze soms zeggen).

Bovendien is het natuurlijk lastig terug te koppelen dat precies jouw melding doorslag was voor de inzet van langere treinen, en is het iets van de lange adem. Een melding vandaag zal niet volgende week al voor langere treinen zorgen, en in de spits zal het altijd proppen blijven. We willen nou eenmaal met z'n allen massaal op hetzelfde tijdstip van A naar B, op een overvol spoornet.

Hanzeboog
  • Reisleider**
  • April 25, 2025

Quote JurgenH: 

Tegelijkertijd zijn er mensen die al gaan staan als de trein nog niet half vol zit (want het is vol, hoor ik ze soms zeggen).

Diverse keren gezien dat er soms nog plek was. Je moet dan wel wat moeite voor doen. En gewoon door de vele mensen doorlopen. 

Maar dan blijkt er toch wel zitplaatsen te zijn. 

MCN 2021
  • Auteur
  • Reisleider*
  • April 25, 2025

Quote JurgenH: 

Tegelijkertijd zijn er mensen die al gaan staan als de trein nog niet half vol zit (want het is vol, hoor ik ze soms zeggen).

Diverse keren gezien dat er soms nog plek was. Je moet dan wel wat moeite voor doen. En gewoon door de vele mensen doorlopen. 

Nou de trein waar ik in zat was echt vol

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • April 25, 2025

Quote JurgenH: 

Nou de trein waar ik in zat was echt vol

Dat ontkent ook niemand, maar ik kan me er inderdaad in vinden dat er vaak al een hele groep mensen op het balkon gaan staan terwijl de coupé nog niet eens vol is.

Vaak gebeurt dit zodra ze naast iemand moeten gaan zitten.

• April 25, 2025

Ik meld niets meer via volletreinen.nl. Heb jarenlang gemeld, is er iets veranderd, nee. Het lijkt melden “voor de show”. Dat kan allerlei oorzaken hebben, maar feit is dat het vele melden al die jaren niks heeft geholpen.

Als je niets meldt, dan weet je in ieder geval zeker dat er niets zal verandeen.

Dat laatste weet ik zonder te melden nu ook wel zeker ben ik bang. Alles is wel bekend bij NS.

• April 25, 2025

Het is ook een lastige kwestie: De materieelinzet wisselt vaak van tijd tot tijd, sommige treinen blijven structureel te kort of juist te lang.

Een melding vandaag zal niet volgende week al voor langere treinen zorgen, en in de spits zal het altijd proppen blijven. We willen nou eenmaal met z'n allen massaal op hetzelfde tijdstip van A naar B, op een overvol spoornet.

Juist daarom zal het nooit ideaal zijn. Er zullen altijd volle treinen blijven, wat je ook meldt. Zeker met de groei van de bevolking en de almaar drukker wordende Randstad. Wil je een grote kans op een zitplaats, betaal je 1e klas. 

MCN 2021
  • Auteur
  • Reisleider*
  • April 25, 2025

Het is ook een lastige kwestie: De materieelinzet wisselt vaak van tijd tot tijd, sommige treinen blijven structureel te kort of juist te lang.

Een melding vandaag zal niet volgende week al voor langere treinen zorgen, en in de spits zal het altijd proppen blijven. We willen nou eenmaal met z'n allen massaal op hetzelfde tijdstip van A naar B, op een overvol spoornet.

Juist daarom zal het nooit ideaal zijn. Er zullen altijd volle treinen blijven, wat je ook meldt. Zeker met de groei van de bevolking en de almaar drukker wordende Randstad. Wil je een grote kans op een zitplaats, betaal je 1e klas. 

Klopt ik wissel ook daarom soms naar de 1e klas