beantwoord

vouwfiets in de spits op fpp

  • 18 April 2024
  • 26 reacties
  • 402 Bekeken

  • Op het juiste spoor
  • 0 reacties

Situatie:

Het is spits en de trein is vrij vol. Er zit iemand op een fiets prioriteitplek. Een andere passagier komt binnen met een vouwfiets. Heeft die persoon recht op het neerzetten van zijn vouwfiets op de fpp? Mag hij de persoon die daar op een klapstoeltje zit vragen om op te staan? 

icon

Beste antwoord door Henkpeetersen 18 April 2024, 08:00

Bekijk origineel

26 reacties

Reputatie 2

Nee, want je mag je fiets niet meenemen in de spits. Ik ga er vanuit dat dit ook voor vouwfiets geldt.

https://www.ns.nl/reisinformatie/fiets-in-de-trein.html#:~:text=Je%20mag%20je%20fiets%20alleen,ook%20de%20hele%20dag%20mee.

Reputatie 7
Badge +1

Simpel antwoord Nee, de fietsprioriteitsplek is er alleen voor normale fietsen buiten de spits. In de spits zijn dit gewoon zitplekken voor reizigers.

Reputatie 7
Badge +1

Nee, want je mag je fiets niet meenemen in de spits. Ik ga er vanuit dat dit ook voor vouwfiets geldt.

https://www.ns.nl/reisinformatie/fiets-in-de-trein.html#:~:text=Je%20mag%20je%20fiets%20alleen,ook%20de%20hele%20dag%20mee.

Je mag een vouwfiets wel meenemen in de spits. Dus geen goed antwoord.

Reputatie 4

Een simpel antwoord. Een vouwfiets mag ingeklapt altijd mee, dus ook in de spits. Valt onder bagage, is dus gratis en moet op een veilige plek gezet worden, net als bv een koffer, maar heeft geen voorrang op een fietsenplek.

Misschien vriendelijk en in overleg samen zorgen dat iedereen zo veel mogelijk prettig kan reizen?

Omdat het ook fijn is als een ander een keer wat extra's voor jou doet, als jij dat even nodig hebt, los van de vraag wie precies waar nu recht op heeft?

Wat werkt nu even goed in deze situatie?

Reputatie 7
Badge +1

Misschien vriendelijk en in overleg samen zorgen dat iedereen zo veel mogelijk prettig kan reizen?

Omdat het ook fijn is als een ander een keer wat extra's voor jou doet, als jij dat even nodig hebt, los van de vraag wie precies waar nu recht op heeft?

Wat werkt nu even goed in deze situatie?

Dat werkt helaas niet in Nederland, zeker niet in de spits als iedereen zo'n beetje op elkaar geperst staat.

Misschien vriendelijk en in overleg samen zorgen dat iedereen zo veel mogelijk prettig kan reizen?

Omdat het ook fijn is als een ander een keer wat extra's voor jou doet, als jij dat even nodig hebt, los van de vraag wie precies waar nu recht op heeft?

Wat werkt nu even goed in deze situatie?

Dat werkt helaas niet in Nederland, zeker niet in de spits als iedereen zo'n beetje op elkaar geperst staat.

O nee??? Mij lukt dat echt altijd!! 

 

Misschien vriendelijk en in overleg samen zorgen dat iedereen zo veel mogelijk prettig kan reizen?

Omdat het ook fijn is als een ander een keer wat extra's voor jou doet, als jij dat even nodig hebt, los van de vraag wie precies waar nu recht op heeft?

Wat werkt nu even goed in deze situatie?

Dat werkt helaas niet in Nederland, zeker niet in de spits als iedereen zo'n beetje op elkaar geperst staat.

O nee??? Mij lukt dat echt altijd!! 

 

Neem een flinke dosis vriendelijkheid, een glimlach, eigen flexibiliteit, humor om je eigen onhandigheid…. mijn ervaring is dat je daar de meest fantastische dingen mee bereikt en ook nog leuke gesprekken krijgt!!
En veel begrip voor als een ander ff niet zo flexibel is, is ook wel handig trouwens…. dan denk ik…. ach ja, ik ben ook niet altijd makkelijk…. misschien heeft iemand slecht geslapen, zorgen etc…. kan gebeuren immers…. als het mij dan nu ff lukt daar weer mild mee om te gaan…. dat helpt ook….

 

Reputatie 4

Dat werkt helaas niet in Nederland, zeker niet in de spits als iedereen zo'n beetje op elkaar geperst staat.

Opstaan voor iemand, ook in de spits, werkt prima. Al heel wat mensen blij mee gemaakt, welke een zitplaats meer nodig hebben dan ik.

Nee, niet voor een vouwfietsje, die kan overal staan....

Dat werkt helaas niet in Nederland, zeker niet in de spits als iedereen zo'n beetje op elkaar geperst staat.

Opstaan voor iemand, ook in de spits, werkt prima. Al heel wat mensen blij mee gemaakt, welke een zitplaats meer nodig hebben dan ik.

Nee, niet voor een vouwfietsje, die kan overal staan....

Wat goed!!! ;-))

Reputatie 7
Badge +3

Een vouwfiets mag niet op een priority fietsplek staan. Was de vouwfiets opgevouwen? Een niet opgevouwen vouwfiets geldt als gewone fiets (fietskaartje verplicht) en mag in de spits niet mee.

Een vouwfiets mag juist mee in de spits omdat die (verplicht) ingeklapt nauwelijks plaats in beslag neemt en daardoor als bagage kan kan worden beschouwd.

Helaas storen veel vouwfietseigenaren zich niet aan de verplichting hun fiets in te klappen. En ook zijn er "vouwfietsen" die je in theorie kunt inklappen maar waar je in de praktijk dan allerlei gereedschap voor nodig hebt.

Reputatie 4

Een vouwfiets mag niet op een priority fietsplek staan.

Een opgevouwen vouwfiets mag daar gewoon staan, net als een koffer, tas, hond of reiziger.

Komt er echter een gewone fiets, buiten de spits, met fietskaartje, dan zal er plaats gemaakt moeten worden voor deze fiets. 

Een niet opgevouwen vouwfiets geldt als gewone fiets, dus met fietskaartje, op fietsplek, buiten de spits. 

In de ICD mogen gewone fietsen niet mee, opgevouwen vouwfietsen wel.

Overigens gaan de regels voor formaat vouwfietsen binnenkort wijzigen, mede omdat huidige vouwfietsen vaak groter zijn dan de bagage maten.

Reputatie 7
Badge +1

Een vouwfiets mag niet op een priority fietsplek staan.

Een opgevouwen vouwfiets mag daar gewoon staan, net als een koffer, tas, hond of reiziger.

Komt er echter een gewone fiets, buiten de spits, met fietskaartje, dan zal er plaats gemaakt moeten worden voor deze fiets. 

Een niet opgevouwen vouwfiets geldt als gewone fiets, dus met fietskaartje, op fietsplek, buiten de spits. 

In de ICD mogen gewone fietsen niet mee, opgevouwen vouwfietsen wel.

Overigens gaan de regels voor formaat vouwfietsen binnenkort wijzigen, mede omdat huidige vouwfietsen vaak groter zijn dan de bagage maten.

 

Dit is voor mij nieuw. Geeft voor mij aan wie je werkgever is en dan begrijp ik je berichten ook gelijk een stuk beter. Dank daarvoor. 😀

 

Reputatie 7
Badge +3

Dit is voor mij nieuw. Geeft voor mij aan wie je werkgever is en dan begrijp ik je berichten ook gelijk een stuk beter. Dank daarvoor. 😀

 

Dat is gewoon openbare informatie.

https://locov.nl/publicaties+en+adviezen/2684104.aspx?t=Adviesaanvraag-aanpassing-voorwaarden-meenemen-vouwfiets-in-de-trein

Hierin staat o.a.:

 

Overwegingen en voorstel aanpassing voorwaarden vouwfiets

NS vindt het belangrijk dat reizigers de vouwfiets gratis mogen blijven meenemen in de trein, zowel in de spits als in het dal. Gezien de huidige discussies en gevolgen van grote vouwfietsen, wil NS wel een voorstel doen om dit probleem op te lossen. Daarom stelt NS voor om een maximale afmeting aan het gratis meenemen van de vouwfiets toe te voegen, waardoor het duidelijk is wanneer een vouwfiets gratis meegenomen kan worden en wanneer niet. Ook is NS voornemens om hierover helder te communiceren, zodat reizigers zich bewust zijn van de voorwaarden.

In de expertsessie met de Fietsersbond, ANWB en Rover heeft NS een maatvoering voorgesteld. Hierop kwam de suggestie van de experts om de maatvoering te specificeren op lengte, breedte en hoogte. Ook stelden de experts voor om de voorgestelde lengtemaat niet op 85 centimeter maar op 86 centimeter te stellen, gezien de lengte van een populaire vouwfiets. NS neemt uw suggestie over.

NS is daarom voornemens om de voorwaarden om de vouwfiets gratis mee te nemen in de trein aan te passen door een maximale afmeting toe te voegen, namelijk een afmeting van 86 centimeter (lengte), 45 centimeter (breedte) en 80 centimeter (hoogte).

Vouwfietsen dienen tijdens de trein compleet ingevouwen te zijn en mogen niet gestald worden op één van de fietsplekken in de trein. Vouwfietsen die groter zijn dan deze afmeting worden beschouwd als een fiets, waarvoor de algemene voorwaarden voor het meenemen van de fiets gelden.

Reputatie 7
Badge +1

Dit is voor mij nieuw. Geeft voor mij aan wie je werkgever is en dan begrijp ik je berichten ook gelijk een stuk beter. Dank daarvoor. 😀

 

Dat is gewoon openbare informatie.

https://locov.nl/publicaties+en+adviezen/2684104.aspx?t=Adviesaanvraag-aanpassing-voorwaarden-meenemen-vouwfiets-in-de-trein

Hierin staat o.a.:

 

Overwegingen en voorstel aanpassing voorwaarden vouwfiets

NS vindt het belangrijk dat reizigers de vouwfiets gratis mogen blijven meenemen in de trein, zowel in de spits als in het dal. Gezien de huidige discussies en gevolgen van grote vouwfietsen, wil NS wel een voorstel doen om dit probleem op te lossen. Daarom stelt NS voor om een maximale afmeting aan het gratis meenemen van de vouwfiets toe te voegen, waardoor het duidelijk is wanneer een vouwfiets gratis meegenomen kan worden en wanneer niet. Ook is NS voornemens om hierover helder te communiceren, zodat reizigers zich bewust zijn van de voorwaarden.

In de expertsessie met de Fietsersbond, ANWB en Rover heeft NS een maatvoering voorgesteld. Hierop kwam de suggestie van de experts om de maatvoering te specificeren op lengte, breedte en hoogte. Ook stelden de experts voor om de voorgestelde lengtemaat niet op 85 centimeter maar op 86 centimeter te stellen, gezien de lengte van een populaire vouwfiets. NS neemt uw suggestie over.

NS is daarom voornemens om de voorwaarden om de vouwfiets gratis mee te nemen in de trein aan te passen door een maximale afmeting toe te voegen, namelijk een afmeting van 86 centimeter (lengte), 45 centimeter (breedte) en 80 centimeter (hoogte).

Vouwfietsen dienen tijdens de trein compleet ingevouwen te zijn en mogen niet gestald worden op één van de fietsplekken in de trein. Vouwfietsen die groter zijn dan deze afmeting worden beschouwd als een fiets, waarvoor de algemene voorwaarden voor het meenemen van de fiets gelden.

Normale gebruikers lezen dit soort dingen echt niet. Ach ja ik gun Deventer zijn pleziertje wel.

Reputatie 4

Bedankt voor de link Momo, kon zo gauw niet meer vinden waar ik het gelezen had.

@Henkpeetersen Interessante site met veel info, echt een aanrader als je wat meer informatie wilt hebben.

Wanneer gaan de nieuwe voorwaarden in? Ik heb namelijk een te grote vouwfiets.

Reputatie 7
Badge +3

Het is nog niet bekend wanneer de aanpassing van de voorwaarden ingaat. In de adviesaanvraag wordt geen datum genoemd. Maar ga er maar vanuit dat NS dit zo snel mogelijk na het doorlopen van de procedure wil invoeren.

Reputatie 7
Badge +3

Er was gister wel advies van Locov waarin voor de hoogte een andere maat wordt geadviseerd.

U stelt voor een maximale maatvoering voor vouwfietsen in te voeren, zodat duidelijk is in welke gevallen deze gratis kunnen worden meegenomen. Wij zijn blij dat u ons advies voor maatvoering heeft overgenomen. Nadere beschouwing van dit vraagstuk leert ons dat de meeste e-steps en steps minder breed en lang zijn dan vouwfietsen, maar wel hoger (tot circa 116 cm in plaats van de door u voorgestelde 80 cm). Mits ingeklapt passen deze voertuigen wel onder de banken van de trein.

Advies: Wij adviseren positief op het invoeren van een maximale maatvoering voor vouwfietsen, dit geeft duidelijkheid voor reizigers en personeel. Ook omdat 4 grotere vouwfietsen na aanschaf van een Fietskaart Dal nog steeds meegenomen kunnen worden. Wij adviseren wel de hoogte aan te passen van 80 naar 116 cm en de bepaling voor vouwfietsen ook expliciet te laten gelden voor steps en esteps.

 

Het is dan nu aan NS om dit advies wel of niet over te nemen. Je kunt https://locov.nl/publicaties+en+adviezen/default.aspx  in de gaten houden voor meer info hierover. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb de indruk dat de verschillende partijen iets over het hoofd hebben gezien bij het meenemen van vouwfietsen in de spits. Omdat er in de spits toch al geen gewone fietsen met een Fietskaart Dal mogen worden meegenomen zouden de fietsplekken in de spits mooi gebruikt kunnen worden voor het plaatsen van ingeklapte vouwfietsen. Die kun je anders in een heel drukke trein nergens kwijt zonder overlast te veroorzaken..

Reputatie 7
Badge +1

Er was gister wel advies van Locov waarin voor de hoogte een andere maat wordt geadviseerd.

U stelt voor een maximale maatvoering voor vouwfietsen in te voeren, zodat duidelijk is in welke gevallen deze gratis kunnen worden meegenomen. Wij zijn blij dat u ons advies voor maatvoering heeft overgenomen. Nadere beschouwing van dit vraagstuk leert ons dat de meeste e-steps en steps minder breed en lang zijn dan vouwfietsen, maar wel hoger (tot circa 116 cm in plaats van de door u voorgestelde 80 cm). Mits ingeklapt passen deze voertuigen wel onder de banken van de trein.

Advies: Wij adviseren positief op het invoeren van een maximale maatvoering voor vouwfietsen, dit geeft duidelijkheid voor reizigers en personeel. Ook omdat 4 grotere vouwfietsen na aanschaf van een Fietskaart Dal nog steeds meegenomen kunnen worden. Wij adviseren wel de hoogte aan te passen van 80 naar 116 cm en de bepaling voor vouwfietsen ook expliciet te laten gelden voor steps en esteps.

 

Het is dan nu aan NS om dit advies wel of niet over te nemen. Je kunt https://locov.nl/publicaties+en+adviezen/default.aspx  in de gaten houden voor meer info hierover. 

Ik neem aan dat NS het advies ook deze keer weer niet overneemt, maar ik kan daar in dit geval ook wel inkomen. Een vouwfiets van 116 cm hoog kan je toch nauwelijks meer een vouwfiets noemen. Zeker in de spits zijn dit soort fietsen veel te groot. En @iMark , de fietsplekken worden in de spits bijna allemaal gebruikt door passagiers om te zitten daar kunnen dus dan ook geen vouwfietsen staan. 

Reputatie 7
Badge +3

Die 116 cm is volgens die advies dan ook in eerste instantie voor e-steps en steps die hoger zijn dan de eerder voorgestelde 80 cm. Als dit advies wordt overgenomen en je hebt een vouwfiets die net een paar cm hoger dan die 80 cm profiteer je er ook van. 

Reputatie 7
Badge +1

(Bijna) al die steps zijn inklapbaar tegenwoordig. Je moet juist geen uitzonderingen maken want je weet dat de reiziger altijd de grens gaat opzoeken. In dit geval 80cm lijkt mij prima. Iedereen hoeft echt niet een brompton te kopen, maar een vouwfiets hoeft ingeklapt echt niet hoger en langer te zijn dan 80cm.

Reputatie 7
Badge +3

(Bijna) al die steps zijn inklapbaar tegenwoordig. Je moet juist geen uitzonderingen maken want je weet dat de reiziger altijd de grens gaat opzoeken. In dit geval 80cm lijkt mij prima. Iedereen hoeft echt niet een brompton te kopen, maar een vouwfiets hoeft ingeklapt echt niet hoger en langer te zijn dan 80cm.

Met de meeste steps mag je niet op de openbare weg. Dus waarom nemen mensen die dan mee in de trein?

Reageer