NS haar systemen vind ik wel een beetje apart. Zo is de minimale overstaptijd op Amf CS 5 minuten en laat het systeem een overstap van 4 minuten niet zien. Ook gebruiken ze in de treinen twee aparte sofwares. Bij eentje zie je de vertraging met precieze tijd en bij de andere in de vorm van + (X) minuten. Dan moet je ook nog eens doorrekenen. U OV heeft dan ook bijvoorbeeld + (X) staan maar dan is de tijd al berekend. De oude formulering was beter
Doorreken met tijd is fijne opfrissing van het geheugen.
En in deze tijd is dat al helemaal nodig, want analoog klok kijken kan een grote gedeelte van de jeugd al niet meer.
Straks komt rekenen met tijd daar bij...
De minimale overstaptijd hangt af van hoe ver de perrons uit elkaar liggen. Voor een zgn. cross-platform overstap geldt meestal twee minuten. Een perron verder vier minuten, enz.
Dat de systemen van NS apart zijn staat daar los van en ben ik wel met je eens

De minimale overstaptijd hangt af van hoe ver de perrons uit elkaar liggen. Voor een zgn. cross-platform overstap geldt meestal twee minuten. Een perron verder vier minuten, enz.
Dat de systemen van NS apart zijn staat daar los van en ben ik wel met je eens

https://www.ns.nl/reisplanner/#/?vertrek=Apeldoorn&vertrektype=treinstation&aankomst=Nijkerk&aankomsttype=treinstation&type=vertrek&tijd=2025-01-18T00:15&firstMileModality=PUBLIC_TRANSPORT&lastMileModality=PUBLIC_TRANSPORT&disabledTransportModalities= deze is bijvoorbeeld gemakkelijk te halen in 3 minuten
Voor jou ja, maar er moet rekening gehouden worden met mensen die slecht ter been zijn of niet zo snel zijn.
De overstaptijd is een generieke norm, er wordt geen rekening gehouden met de lengte van de trein of de hoeveelheid trappen die het station heeft. Met een trein van 50 meter lang zal je altijd wel in de buurt van de trap uitkomen en is de overstaptijd veel korter dan wanneer je helemaal achterin in een trein van 300 meter zit en de enige trap aan de voorkant van het perron zit. De materieelinzet van de NS varieert te veel om hier rekening mee te houden, je zou dan krijgen dat overstappen de ene keer wel getoond worden en de andere dag niet afhankelijk van de dan geplande treinlengte.
Een beetje doorgewinterde reiziger weet aan welke zijde van de trein de trap het dichtste bij is. En in de reisplanner kan je ook zien waar de trap zou zijn op het instapstation.
Zo weet ik dat de intercity Vlissingen - Amsterdam Centraal vaak heel ver naar achter stopt op Rotterdam Centraal wanneer deze gekoppeld wordt, toch kies ik er altijd voor om achteraan te zitten en moet ik dus een aantal metertjes lopen voor m'n overstap naar Utrecht.
Een beetje doorgewinterde reiziger weet aan welke zijde van de trein de trap het dichtste bij is.
En dan nog was mijn overstap schuin hetzelfde perron over in 4 minuten op Amsterdam Centraal gisteren opeens heel krap. In plaats van allebei redelijk in het midden stonden beide treinen opeens aan de eindes van het perron, met als gevolg een gat van zo'n 250m tussen de voorkant van de ene en de achterkant van de andere trein. Kost je in een normaal looptempo toch 3 minuten en dan kost het je nog een minuut tot je je eindelijk langs de meute die staat te wachten voor de trap kunt wurmen. Dan moet je toch opeens rennen en hopen dat de conducteur niet een volle minuut voor vertrek de deuren al sluit.
Dan zetten ze maar een optie: “Nauwelijks haalbare overstappen toch tonen”.
Dan zetten ze maar een optie: “Nauwelijks haalbare overstappen toch tonen”.
Als ze kortere overstappen tonen gaan mensen GTbV vragen als die missen.
En dat wordt dan afgewezen want in de voorwaarden daarvan staat je alleen geld terug krijgt voor vertraging op de reisroute die je met de standaard instellingen van de reisplanner krijgt.
NS haar systemen vind ik wel een beetje apart. Zo is de minimale overstaptijd op Amf CS 5 minuten en laat het systeem een overstap van 4 minuten niet zien.
In het laatste spoorboekje van NS (dienstregeling 2010) staat 4 minuten voor Amersfoort.
Heeft NS dit stiekem aangepast?
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.