Skip to main content
Antwoord

vuile ramen en vuile trein

• March 4, 2025
  • 23 reacties
  • 434 Bekeken

Trein nijmegen 9.13 den helder treinstel 8730. De lente is begonnen en de ramen zijn zo vies de trein trouwens ook dat het een schande is. Graag nu aktie op het schoonmaken van de intercity treinen.

Beste antwoord door Rory NS

Goedemorgen Dalvrij70, welkom bij de NS Community.

Niet fijn dat de trein waarmee je reist niet schoon is. Samen met het schoonmaakbedrijf waarmee wij werken zorgen we ervoor dat treinen regelmatig gereinigd worden, van binnen en van buiten. We ontkomen er echter niet aan dat er dan alsnog treinstellen rondrijden die niet schoon zijn op dit moment. Ik zet een melding door over het treinstel dat jij hier benoemt.

23 reacties

MoDe
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • March 4, 2025

Je vraagt aan een reizigers-helpen-reizigerscommunity om treinen schoon te gaan maken. Ik voel mij daartoe niet geroepen.

Dat treinen binnen in zo vuil zijn heeft o.a. met de mentaliteit van reizigers te maken die het normaal vinden om hun zooi achter te laten. NS heeft niet de tijd, geld en capaciteit om na elke rit een trein schoon te maken.

Rory NS
Moderator
  • Moderator
  • Antwoord
  • March 4, 2025

Goedemorgen Dalvrij70, welkom bij de NS Community.

Niet fijn dat de trein waarmee je reist niet schoon is. Samen met het schoonmaakbedrijf waarmee wij werken zorgen we ervoor dat treinen regelmatig gereinigd worden, van binnen en van buiten. We ontkomen er echter niet aan dat er dan alsnog treinstellen rondrijden die niet schoon zijn op dit moment. Ik zet een melding door over het treinstel dat jij hier benoemt.

mrfreeze
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • March 4, 2025

Dit treinstel heeft zo te zien gisteren o.a. in Limburg en Brabant gereden. Ik heb wel een vermoeden van de oorzaak van de viezigheid 😉

Forum|alt.badge.img+1

De 8737 heeft er ook al last van.

• Reisleider*
  • April 26, 2025

Trein nijmegen 9.13 den helder treinstel 8730. De lente is begonnen en de ramen zijn zo vies de trein trouwens ook dat het een schande is. Graag nu aktie op het schoonmaken van de intercity treinen.

De ramen van de 8730 zijn nog steeds vies. Ik had ook niets anders verwacht..

MoDe
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • April 26, 2025

Het is koningsdag, als ik van NS was zou ik vandaag niet voor schone ramen zorgen. Het gros van het volk wat nu op sjouw is , zal het niet zo nauw met de hygiëne. Denk dat de binnenkant van de treinen op drukke trajecten er ook niet schoon uit zal zien.

• Reisleider*
  • April 26, 2025

Het is niet elke dag Koningsdag. Dus gister of eergister of verder terug had prima gekund. Oh nee, als het vriest gaat het schoonmaken van de ramen niet. Natuurlijk! 

Ja, ik weet. Het is allemaal een geldkwestie. Anders de tarieven volgend jaar met 15% omhoog gooien toch?

MoDe
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • April 26, 2025

Het is niet elke dag Koningsdag. Dus gister of eergister of verder terug had prima gekund. Oh nee, als het vriest gaat het schoonmaken van de ramen niet. Natuurlijk! 

Ja, ik weet. Het is allemaal een geldkwestie. Anders de tarieven volgend jaar met 15% omhoog gooien toch?

Ik zie de laatste tijd genoeg treinen met schone ramen rondrijden. Wees blij dat er nog treinen rijden.

Er zijn ergere dingen dan vuile ramen.

• Reisleider*
  • April 26, 2025

Oh klopt maar dat wil niet zeggen dat er niks over gezegd mag worden..

Forum|alt.badge.img+1

Het is koningsdag, als ik van NS was zou ik vandaag niet voor schone ramen zorgen. Het gros van het volk wat nu op sjouw is , zal het niet zo nauw met de hygiëne. Denk dat de binnenkant van de treinen op drukke trajecten er ook niet schoon uit zal zien.

Het vuil zit aan de buitenkant. Waarom zou je op Koningsdag niet met schone ramen kunnen rijden. Dat de treinen van binnen niet schoon waren klopt, zoals ik vandaag meerdere keren heb gezien.

• April 27, 2025

Ik zie de laatste tijd genoeg treinen met schone ramen rondrijden. Wees blij dat er nog treinen rijden.

Er zijn ergere dingen dan vuile ramen.

Je moet kennelijk in Nederland de lat niet te hoog willen leggen wat service betreft...

BrunoEst
  • Reisleider***
  • April 27, 2025

Alle waar is naar zijn geld.

Forum|alt.badge.img+1

Alle waar is naar zijn geld.

Ik neem aan cynisch bedoelt. 

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • April 27, 2025

Het vuil zit aan de buitenkant. Waarom zou je op Koningsdag niet met schone ramen kunnen rijden. Dat de treinen van binnen niet schoon waren klopt, zoals ik vandaag meerdere keren heb gezien.

Tel je ook de schone treinen?

JurgenH
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • April 28, 2025

Natuurlijk is het belangrijkste dat de trein rijdt. Maar laten we zeker niet vergeten dat de smerige treinen een behoorlijke impact op de reiservaring hebben. Niet voor niets is het een veel terugkomende klacht: hier, op sociale media maar ook in de trein (en zelfs onder collega's). Vaak wordt het benoemd in combinatie met de hoge prijzen: "Je betaalt je scheel om in een zwijnenstal vervoerd te worden".

Zo extreem zie ik het niet, maar feit is dat veel treinen allesbehalve schoon zijn van zowel binnen als buiten. Grotendeels doordat reizigers er zelf een bende van maken, maar ook door gebrekkige schoonmaak. Zand en plukken stof/haren onder de stoelen verklappen dat.

Overigens is het bij lange na niet alleen NS waar dit probleem speelt. Ook regionale treinen of bijvoorbeeld metro's en zelfs bussen rijden veelal behoorlijk smerig rond. NS is dan wel weer de enige die zichtbaar werk maakt van het zoeken naar oplossingen.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • April 28, 2025

Ik zag dus net een video van de ochtend na Koningsdag in Amsterdam, en de straten lagen vol met rotzooi. Ik wil eigenlijk niet weten hoe de treinen er van binnen uit zagen die Zondag…

In dat opzicht is een zwijnenstal een prima benaming, want wat mij betreft zijn deze rotzooimakers zwijnen.

JurgenH
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • April 28, 2025

Waarbij wel gezegd mag worden dat deze morgen de treinen, in ieder geval vanbinnen, uitstekend schoon waren.

• Op het juiste spoor
  • April 29, 2025

Dit is ongeveer 90% van de tijd zo, ik reis voor mijn werk Groningen-Schiphol en het is dezelfde smerigheid als in andere treinen. Om nog maar te zwijgen van de toiletten die voor de helft van de tijd geen zeep meer hebben, stinken en ontzettend vies zijn, of nog erger - helemaal niet werken.

• Reisleider**
  • April 29, 2025

Ik ben bang dat daar niet heel snel verbetering in komt helaas. In het online Dagje Uit NS staat een interessant artikel over dit onderwerp. 

Als reiziger kunnen we zelf ook wat doen natuurlijk door onze eigen troep op te ruimen en als we uitstappen alles netjes achter te laten. Net als de toiletten. Dat doen we thuis toch ook?

JurgenH
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • April 29, 2025

De treinen zijn hier na koningsdag uitstekend schoon. Schoner dan anders zelfs:

• Reisleider**
  • April 29, 2025

Lijkt wel gephotoshopt 😀 ?

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • April 29, 2025

Ik heb ook een plak trein, maar voor de rest is ie behoorlijk schoon. Bijna geen vuiltje te vinden.

JurgenH
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • April 29, 2025

Lijkt wel gephotoshopt 😀 ?

Haha, het lijkt wat raar door die streep. Die zat er in het echt. Ik kan je verzekeren dat er niets aan gephotoshopt is.

Enige wat nog niet lukte was naar buiten kijken: