beantwoord

Waarom reclame voor nieuwe reizigers als er geen treinen rijden?


De afgelopen weken heb ik 6 uur gedaan over het traject Landgraaf Utrecht. Geen treinen, stroomstoring, aanrijding, omreizen. 

Ik kan geen bus nemen omdat die mijn vouwfiets niet willen meenemen of alleen los in het bagageruim zodat er daarna niet op te fietsen valt. Ik loop niet geweldig en daarom reis ik met een vouwfiets.

Maar de NS adverteert deze zomer om meer reizigers te trekken. Waarom in hemelsnaam? We passen nu al niet meer in de trein. Tijdens de stroomstoring bij Den Bosch twee weken geleden vielen reizigers bij bosjes flauw op het traject Nijmegen Roermond.

Ok, dat was overmacht, maar adverteer dan ook nog niet daarbij!

icon

Beste antwoord door ICMmetje 23 July 2022, 18:23

Bekijk origineel

45 reacties

Reputatie 3

Behalve de werkzaamheden zijn dingen als stroomstoringen of aanrijdingen natuurlijk ook niet iets waar de NS iets aan kan doen. Werkzaamheden moeten helaas gewoon gebeuren, ik ben het wel met je eens dat dat natuurlijk geen mooie reclame is voor de trein.

Reputatie 7
Badge +1

Ik ben het geheel eens met TS eigenlijk. Zie vandaag ook op twitter bijvoorbeeld meldingen van de één-uursdienst naar Zeeland bijvoorbeeld. 

 

Reclames om nu weer in de trein te stappen lijken mij dan ook niet logisch op het moment. Ook van bijvoorbeeld Maarn vertrekt er nog maar 1 keer per uur een trein. 

Maar de NS adverteert deze zomer om meer reizigers te trekken. Waarom in hemelsnaam? We passen nu al niet meer in de trein. Tijdens de stroomstoring bij Den Bosch twee weken geleden vielen reizigers bij bosjes flauw op het traject Nijmegen Roermond.

U wilt een vouwfiets meenemen en weigert die dan in de bus in het bagageruim te plaatsen. Daarmee bent u een hele grote uitzondering, hoeveel reizigers hebben nu een degelijke eis?. Het commerciële beleid richt zich uiteraard op de grote massa die dit soort eisen niet heeft. 

Ik ben het geheel eens met TS eigenlijk. Zie vandaag ook op twitter bijvoorbeeld meldingen van de één-uursdienst naar Zeeland bijvoorbeeld. 

 

Reclames om nu weer in de trein te stappen lijken mij dan ook niet logisch op het moment. Ook van bijvoorbeeld Maarn vertrekt er nog maar 1 keer per uur een trein. 

Het aantal reizigers is in juli tot nu toe 25-30% minder dan in 2019 terwijl er misschien 5-10% minder treinen rijden.

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

Vrij naar een uitspraak van de heer Wilders over Marokkanen:

“Willen wij (NS) meer of minder reizigers in onze kleine treinen?”

WIlders: “Ik ga dat regelen!”
NS: “Balen zeg, ik zet je klacht door, druktemelder al ingevuld?”

(alsof dat zin heeft bij 6 uur reistijd tussen Landgraaf en Utrecht, dat is gewoon een gevalletje GTbV, en dan alleen voor het NS deel van je reis).

In beide gevallen wordt er (gezien vanuit de kiezer of reiziger) zichtbaar niets mee gedaan. Het zij zo.

Verstoringen, werkzaamheden en personeel/materieeltekorten zijn natuurlijk overmacht.

En de afdeling Marketing leeft natuurlijk op een andere planeet… Meer, Meer, Meer! 🤣

Werkzaamheden moeten helaas gewoon gebeuren, ik ben het wel met je eens dat dat natuurlijk geen mooie reclame is voor de trein.

De vraag is alleen of die werkzaamheden op zo'n klantonvriendelijke manier georganiseerd moeten worden door ProRail. Bijna 7 weken geen treinen tussen Utrecht en Eindhoven is wel een beetje heel erg grof.

Reputatie 3

Werkzaamheden moeten helaas gewoon gebeuren, ik ben het wel met je eens dat dat natuurlijk geen mooie reclame is voor de trein.

De vraag is alleen of die werkzaamheden op zo'n klantonvriendelijke manier georganiseerd moeten worden door ProRail.

Daar heb je zeker gelijk in. Ik denk dat de NS zelf de werkzaamheden ook liever op een andere manier georganiseerd ziet worden.

Werkzaamheden moeten helaas gewoon gebeuren, ik ben het wel met je eens dat dat natuurlijk geen mooie reclame is voor de trein.

De vraag is alleen of die werkzaamheden op zo'n klantonvriendelijke manier georganiseerd moeten worden door ProRail.

Ik denk dat de NS zelf de werkzaamheden ook liever op een andere manier georganiseerd ziet worden.

Dat vraag ik me af. Ik heb van NS nog nooit één kritisch woord gehoord over de planning van werkzaamheden. Ik krijg de indruk dat NS dit soort langdurige buitendienstellingen qua organisatie ook makkelijker vindt dan meerdere kortere. Daarbij kunnen ze zich dan verschuilen achter ProRail.

Dat dit de klanten de trein uit jaagt lijkt men niet te beseffen. Op deze manier komen al die weggelopen forensen natuurlijk helemaal niet meer terug.

Reputatie 7

Dat dit de klanten de trein uit jaagt lijkt men niet te beseffen. Op deze manier komen al die weggelopen forensen natuurlijk helemaal niet meer terug.

Een negatieve spiraal dus. Personeelstekort, werkzaamheden enzovoorts, allemaal verklaarbaar maar de meeste werkende mensen hebben er denk ik geen boodschap aan. 

Dat is triest, want met ov naar het werk, ook al is het maar een paar dagen per week, zou een prima en ook duurzamere optie moeten zijn, maar is in veel gevallen vaak ook de duurste, tijdrovendste en onbetrouwbaarste optie. 

Ik ga bijna dagelijks met ov naar het werk, met het geluk dat ik zo goed als altijd in de daluren kan reizen. Goedkoop en handig met Dal Vrij. Als dat niet had gekund, was ik ook niet met de trein gegaan, want te prijzig. Veel geld voor relatief korte stukken en dan de relatief grote onbetrouwbaarheid en hoeveelheid defecten van allerlei aard. Maar je dient wel op tijd op het werk te zijn.

Reputatie 7
Badge

NS moet geld blijven binnenharken dus zoekt men wanhopig naar nieuwe klanten. En die zullen snel weer verdwijnen als ze zien wat voor zooitje het is op het spoor.

Reputatie 3

Dat vraag ik me af. Ik heb van NS nog nooit één kritisch woord gehoord over de planning van werkzaamheden.

Dat kan er natuurlijk ook mee te maken hebben dat het niet heel sjiek overkomt om elkaar te bekritiseren terwijl de twee (NS & ProRail) sterk van elkaar afhangen. Overigens ben ik het gewoon met je eens dat dit reizigers de trein uitjaagt en geen goed imago met zich meebrengt. Maargoed, even als advocaat van de duivel :)

Reputatie 6

Momenteel ontzie ik het gewoon om een lange afstand met de trein te reizen door Nederland, zeker na dat geintje van zondag 3 april.

Reputatie 5

Werkzaamheden moeten helaas gewoon gebeuren, ik ben het wel met je eens dat dat natuurlijk geen mooie reclame is voor de trein.

De vraag is alleen of die werkzaamheden op zo'n klantonvriendelijke manier georganiseerd moeten worden door ProRail. Bijna 7 weken geen treinen tussen Utrecht en Eindhoven is wel een beetje heel erg grof.

En gelijk met dit ook geen treinen op de zuidas!

Een uiterst kwalijke zaak.

Hierdoor heb ik mijn Abonnement tijdelijk stopgezet tot 5-8.

Dat vraag ik me af. Ik heb van NS nog nooit één kritisch woord gehoord over de planning van werkzaamheden. Ik krijg de indruk dat NS dit soort langdurige buitendienstellingen qua organisatie ook makkelijker vindt dan meerdere kortere. Daarbij kunnen ze zich dan verschuilen achter ProRail.

Dat dit de klanten de trein uit jaagt lijkt men niet te beseffen. Op deze manier komen al die weggelopen forensen natuurlijk helemaal niet meer terug.

Dat komt ook vast omdat je niet in het management van de NS zit waar dit soort dingen besproken worden, daarbij is Prorail gewoon degene die uiteindelijk bepaalt en niet de NS.  Door werkzaamheden aan 1 te rijgen zijn er flinke kosten besparingen te behalen en dat is wel nodig aangezien Prorail geld tekort komt voor het onderhoud wat nodig is.

 

Reputatie 7

Door werkzaamheden aan 1 te rijgen zijn er flinke kosten besparingen te behalen en dat is wel nodig aangezien Prorail geld tekort komt voor het onderhoud wat nodig is.

Dat is logisch en daarom willen ze in de nabije toekomst toch ook meer en veel vaker overdag gaan werken? Financieel aantrekkelijk voor Prorail, maar afstotend voor veel klanten. Zit je straks met onderhouden en verbeterd spoor, maar steeds minder (spits)reizigers.

Reputatie 6

Soms denk ik dat spoor vooral is voor de studenten, die blijven het massaal gebruiken. Vooral mbo die die thuis wonen maar wel pendelen. 

Door werkzaamheden aan 1 te rijgen zijn er flinke kosten besparingen te behalen en dat is wel nodig aangezien Prorail geld tekort komt voor het onderhoud wat nodig is.

Dat is logisch en daarom willen ze in de nabije toekomst toch ook meer en veel vaker overdag gaan werken? Financieel aantrekkelijk voor Prorail, maar afstotend voor veel klanten. Zit je straks met onderhouden en verbeterd spoor, maar steeds minder (spits)reizigers.

Denk eerder dat dit te maken heeft met het personeelstekort bij de onderhoudsbedrijven, het nachtelijke werken wordt maar door een klein groepje mensen gewaardeerd vanwege de hoge toeslagen maar de meeste liggen liever ‘s nachts in hun bed.

Reputatie 6

Door werkzaamheden aan 1 te rijgen zijn er flinke kosten besparingen te behalen en dat is wel nodig aangezien Prorail geld tekort komt voor het onderhoud wat nodig is.

Dat is logisch en daarom willen ze in de nabije toekomst toch ook meer en veel vaker overdag gaan werken? Financieel aantrekkelijk voor Prorail, maar afstotend voor veel klanten. Zit je straks met onderhouden en verbeterd spoor, maar steeds minder (spits)reizigers.

Het is door Flex ook wel makkelijk om af en aan klant te zijn, wanneer het uitkomt. Mits je op tijd je abbo aanpast natuurlijk.

Door werkzaamheden aan 1 te rijgen zijn er flinke kosten besparingen te behalen en dat is wel nodig aangezien Prorail geld tekort komt voor het onderhoud wat nodig is.

Dat is logisch en daarom willen ze in de nabije toekomst toch ook meer en veel vaker overdag gaan werken? Financieel aantrekkelijk voor Prorail, maar afstotend voor veel klanten. Zit je straks met onderhouden en verbeterd spoor, maar steeds minder (spits)reizigers.

Het is door Flex ook wel makkelijk om af en aan klant te zijn, wanneer het uitkomt. Mits je op tijd je abbo aanpast natuurlijk.

Je kunt je afvragen of Flex waarbij je je abonnement steeds aan en uit kunt zetten commercieel wel zo'n slim idee is. Maar goed, dat moet NS zelf weten.

Door werkzaamheden aan 1 te rijgen zijn er flinke kosten besparingen te behalen en dat is wel nodig aangezien Prorail geld tekort komt voor het onderhoud wat nodig is.

Dat is logisch en daarom willen ze in de nabije toekomst toch ook meer en veel vaker overdag gaan werken? Financieel aantrekkelijk voor Prorail, maar afstotend voor veel klanten. Zit je straks met onderhouden en verbeterd spoor, maar steeds minder (spits)reizigers.

Denk eerder dat dit te maken heeft met het personeelstekort bij de onderhoudsbedrijven, het nachtelijke werken wordt maar door een klein groepje mensen gewaardeerd vanwege de hoge toeslagen maar de meeste liggen liever ‘s nachts in hun bed.

Ik heb de indruk dat het vooral ook te maken heeft met de manier waarop projecten worden georganiseerd. Zo'n peperdure Swietelsky trein huren zoals nu bij Geldermalsen is alleen rendabel als je een paar weken lang 24/7 werkt en is daardoor eigenlijk meer geschikt voor nieuwbouwprojecten. Maar je kunt dat werk ook prima zonder Swietelsky doen bijv. via het Amerikaanse gang-systeem, veel flexibeler.

Verder wordt alles alleen beredeneerd vanuit de belangen van ProRail, personeel en aannemers. Waar zijn de klanten in het hele verhaal? De sector lijkt te vergeten wie uiteindelijk de rekening betaalt.

 

@Tamzin  met deze machine gaat het sneller en heb je minder personeel nodig, lijkt me toch erg handig in deze tijd van personeelskrapte. Deze trein wordt geregeld ingezet in NL dus denk dat er voldoende ervaring is om te bepalen wat beter/slimmer is om in te zetten bij spoorvervanging/renovatie.

Reputatie 7

Het is door Flex ook wel makkelijk om af en aan klant te zijn, wanneer het uitkomt. Mits je op tijd je abbo aanpast natuurlijk.

Zeker. Maar in de praktijk zou het weleens kunnen zijn dat men toch maar structureel de auto pakt (als je de mogelijkheid hebt) als je van goed en snel treinvervoer niet op aan kunt. 

Reizigers moeten zoveel mogelijk worden ontzien bij het vormgeven en uitvoeren van werkzaamheden om ze voor het ov te vriend te houden. In de toekomst alleen maar meer overdag werk uitvoeren en trajecten dus plat gooien past daar niet bij, versterkt een negatief imago, en zal denk ik nog meer mensen verloren laten gaan als vaste ov-klant en richting individueel vervoer duwen. Ondanks alle aandacht voor klimaat enz. Aan begrip en flexibiliteit zit een grens. 

@Tamzin  met deze machine gaat het sneller en heb je minder personeel nodig, lijkt me toch erg handig in deze tijd van personeelskrapte. Deze trein wordt geregeld ingezet in NL dus denk dat er voldoende ervaring is om te bepalen wat beter/slimmer is om in te zetten bij spoorvervanging/renovatie.

Blijft mijn vraag: waar zijn de belangen van de klanten in het hele verhaal, dat zijn uiteindelijk wel degenen die ProRail betalen? 

Het is door Flex ook wel makkelijk om af en aan klant te zijn, wanneer het uitkomt. Mits je op tijd je abbo aanpast natuurlijk.

Reizigers moeten zoveel mogelijk worden ontzien bij het vormgeven en uitvoeren van werkzaamheden om ze voor het ov te vriend te houden. In de toekomst alleen maar meer overdag werk uitvoeren en trajecten dus plat gooien past daar niet bij, versterkt een negatief imago, en zal denk ik nog meer mensen verloren laten gaan als vaste ov-klant en richting individueel vervoer duwen. 

Met de komst van Flex zijn er geen echte vaste klanten meer aangezien iedereen zich ter plekke kan aan- en afmelden. Dat is ook waarom ik grote vraagtekens heb of Flex commercieel nou wel zo'n goed idee is.

Ik denk zelf ook dat NS zichzelf nogal in de vingers snijdt met Flex en dat Flex vooral goed is voor mensen die toch al veel (in vrije tijd) de trein gebruikten. En daar nu per rit een stuk minder voor betalen. Ik ken zelf bijvoorbeeld helemaal niemand die de trein weinig gebruikte en en nu NS Flex heeft en de trein meer gebruikt. 

NS is ook gewoon gewend om alle treinen in de daluren vol te stouwen met goedkope WeekendVrij en DalVrij-abonnementen. Dat bestaat nog, maar bijvoorbeeld de actiekaartjes zijn vrijwel volledig uitgekleed, terwijl die per reiziger denk ik een stuk meer opleveren dan bijvoorbeeld WeekendVrij en ook voor reizigers zorgden die de trein anders weinig tot niet gebruiken. Ik geloof niet dat je meer verdient aan het huidige Flex WeekendVrij dan aan iemand die, zoals net voor corona) 20 tot 25 euro betaalde voor één Daluren e-ticket retour. Misschien lenen de huidige omstandigheden zich gewoon niet meer zo goed om mensen maar zoveel mogelijk in de daluren (en in de spits met daluren checkin) onbeperkt te laten reizen voor een laag bedrag

Reageer