waarom werden passagiers vanmorgen op utrecht cs gesommeerd uit te stappen? | NS Community
beantwoord

waarom werden passagiers vanmorgen op utrecht cs gesommeerd uit te stappen?

  • 12 November 2022
  • 12 reacties
  • 356 Bekeken

Reputatie 6

Vanmorgen gereisd van kampen-Rotterdam cs, overstap op Zwolle. Trein vertrok op tijd uit Zwolle 07.20 uur. Aangekomen op Utrecht cs werd iedereen ineens verzocht ‘ met spoed’ uit te stappen. De trein zou keren naar Leeuwarden. Iedereen netjes er uit, op dat tijdstip was het nog niet druk. Er was wel wat chaos want de reisinformatie had een storing. De omroep riep wel om dat de trein naar r’dam cs zou vertrekken met

5 min vertraging.  Echter de conducteur vertelde dat hij echt terug moest naar Leeuwarden. Er was een verstoring tussen Gouda en r’dam. Aanrijding met een persoon. Andere passagiers en wij werden door hem geadviseerd om te reizen via den haag cs, deze ic vertrok op tegenover liggend perron op Utrecht cs. Wij zijn dus in die IC gaan zitten. Vervolgens vertrok de ICwaar wij net uit kwamen leeg toch richting R’dam tot onze verbazing. Ik zag later toen de app het weer deed dat onze oorspronkelijke trein daar idd heen ging. Nu hadden wij vertraging door het omreizen maar die claim wordt natuurlijk afgewezen omdat de trein wel gereden heeft. Hoe kan het dat de conducteur geen juiste info kreeg? Zeker 30-40 personen hebben nu voor niks om moeten reizen via Den Haag cs. En hoe regel ik mijn claim?

icon

Beste antwoord door Momo 12 November 2022, 18:46

Bekijk origineel

12 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Gezien de vertrekttijd Zwolle om 7:20 was dit trein 520 en die is volgens de gegevens van Treinposities inderdaad terug gegaan naar Leeuwarden en niet naar Rotterdam

https://treinposities.nl/ritinfo/20221112/520

 

En er was ook daadwerkelijk een aanrijding waardoor er geen treinen reden tussen Gouda Goverwelle en Rotterdam.

https://www.rijdendetreinen.nl/storingen/45235-12-november-2022-aanrijding-utrecht-rotterdam-breukelen-rotterdam

Dus gewoon je claim indienen als je meer dan 30 minuten vertraging had..

 

Reputatie 6

Bijzonder….ik geloof je meteen maar volgens de NS app heeft de trein wel gereden en kwam op tijd aan in Rotterdam? 

Reputatie 3

De NS-app zit er wel vaker naast met dit soort dingen.

Reputatie 7
Badge +3

Hoe lang na de reis gaf de NS app dat aan? Want dat is geen archief waarin je alles achteraf terug kunt zien, na een aantal uur is zoiets gewist en zie je alleen de dienstregeling zoals die gepland was. Ook vertraging zie je dan niet meer. 

Reputatie 7
Badge +2

Helpt in dit geval natuurlijk ook niet dat ook een trein die weer terug naar Amersfoort keert dezelfde kant op gaat (in eerste instantie) als een trein die doorrijdt naar Rotterdam. En zelfs de vertrektijd is hetzelfde.

Dus op 't oog kan het er best uit zien alsof de trein doorrijdt naar de oorspronkelijke bestemming, terwijl hij wel degelijk weer terug rijdt.

Reputatie 6

het was allemaal echt heel vaag. Ik weet dat de trein qua rijrichting wisselt in Utrecht en de trein ging echt richting Amersfoort

Reputatie 6

Hoe lang na de reis gaf de NS app dat aan? Want dat is geen archief waarin je alles achteraf terug kunt zien, na een aantal uur is zoiets gewist en zie je alleen de dienstregeling zoals die gepland was. Ook vertraging zie je dan niet meer. 

Ik zag het na ongeveer 20 minuten toen we in de trein naar Den Haag zaten. 

Badge +3

Die trein zou (zie link van @Momo) bestaan uit treinstel 4025 en 4242.

Maar https://treinposities.nl/voertuig/ns_icm_4025 als rit 520 zie ik pas vanuit Amersfoort om 7:56 (onderaan die pagina), dat zou kunnen kloppen bij vertrek 7:20 uit Zwolle (materieelnummers ontbreken tegenwoordig in de NS planner) maar die is dus terug naar Leeuwarden gegaan na de stop in Utrecht (en iedereen er terecht uit).

Voor https://treinposities.nl/voertuig/ns_icm_4242 precies hetzelfde, en als rit 520 zelfs (die naar Rotterdam zou moeten gaan)?!

Apart… want die twee stellen hebben deze rit gereden dus (met vertrek 8:19 +30 vanuit Utrecht) https://www.rijdendetreinen.nl/treinarchief/2022-11-12/300625 (had eigenlijk https://treinposities.nl/ritinfo/20221112/625 moeten zijn).

Welke intercity er dan naast je reed (in een trein naar Den Haag) geen idee (IC Leiden is geen ICM meer).

Oh wacht, de app was van slag? Dat blijkt, getuige die rit 520 richting Leeuwarden 🤣

Succes met je claim!

Reputatie 7
Badge +3

Misschien dat er eerst instantie niet echt duidelijk was wat er ging gebeuren en/of was de app/reisplanner niet direct bijgewerkt. De eerste melding bij Rijdendetreinen wat betreft de aanrijding was om 8:02, trein 520 was om 8:11 op Utrecht Centraal, daar zat dus niet veel tijd tussen. Die trein zal niet direct zijn opgeheven in de sytemen aangezien op de vertrekstaat van Utrecht bij die (uiteindelijk wel) vervallen trein nog een vertraging van 42 minuten staat. Bij het verloop van de planning onderaan de pagina is te zien dat iemand een wijziging heeft doorgevoerd om 8:58, toen was de trein waarschijnlijk pas officieel opgeheven in het planningsysteem. Tot die tijd zal de app mogelijk een steeds oplopende vertraging te zien hebben gegeven voor trein 520 ipv dat de trein opgeheven was.

De 2 ICM stellen zijn vervolgens met een flinke vertraging als trein 300625 weer naar Leeuwarden gegaan. Vreemd genoeg staat die 300625 op de vertrekstaat nog als DDZ-6, wat de oorspronkelijke planning was voor de gewone 625, maar die is gaan rijden met een DDZ-4, die vanwege de aanrijding niet verder kwam dan Gouda. Klik je op die trein 300625 dan heeft die gereden met de 2 ICM stellen van trein 520, zoals Robert ook al aangaf. 

 

Dat de app/reisplanner niet tijdig bijgewerkt was is natuurlijk erg verwarrend maar de HC heeft je wel een goed advies gegeven om via Den Haag te reizen. 

Badge +3

Een claim van @Sim70 lijkt me terecht, als dat circus je een half uur vertraging opgeleverd heeft.

Reputatie 6

Dank voor jullie uitleg! Claim is ingediend. Ik snap dat er in het begin verwarring is hoor maar de conducteur, de borde, de app en de omroep riepen allemaal iets anders. Dat is gewoon lastig voor een reiziger. En natuurlijk volg ik het adviseur van de conducteur. Ik vind het alleen vreemd dat er iets is bij Gouda en r’dam niet kan rijden en Den Haag wel. Bij de stop in Gouda zag ik dat de sprinter naar r’dam ook daarvandaan vertrok. Er leek niets aan de hand. Wij zijn tot Den Haag blijven zitten omdat nu eenmaal geadviseerd was. De conducteur in de trein naar Den Haag wist ook niets van een storing denk ik want die riep alleen om u bevindt zich in de Ic naar Den Haag en niet die naar Rotterdam. Blijkbaar stond die nl op de borden in Gouda. Enfin  we zijn er toch gekomen 

Reputatie 7
Badge

Aan het begin van een verstoring is er veel onduidelijk, ook bij ons. Er was een aanrijding tussen Gouda en Rotterdam, vandaar dat de trein naar Den Haag gewoon kon rijden. De sprinter naar Rotterdam zal mogelijk tot ná de brug zijn gereden en daarna weer terug, aangezien deze ook maar tot Gouda met reizigers gereden heeft.

Reageer