beantwoord

waarom wordt er niet meer gecontroleerd en aangesproken op het niet dragen van een mondkapje in de trein?



Toon eerste bericht

57 reacties

Reputatie 6

Ondanks dat we aangeven dat we kritiek erg waarderen heb je nog het vermoeden dat wij alleen maar positieve reizigers toelaten? Ik ben erg benieuwd met welk antwoord je wel akkoord gaat, Peter?

Het zou fijn zijn als er eindelijk (gezien de vele topics over dit onderwerp) een open en eerlijk antwoord zou komen op de vraag waarom conducteurs (meestal) onzichtbaar voor de reizigers zijn in de trein en zich terugtrekken in een niet voor reizigers toegankelijke ruimte. Dat zou fijn zijn.

En als het topic dan gesloten wordt zónder dat dat antwoord gegeven is, vind ik het raar dat er toch een groen vinkje bij wordt geplaatst om aan te geven dat de vraag wél beantwoord is.

Dat antwoord is inmiddels al heel vaak gegeven. Dat je het antwoord niet naar wens is is spijtig, maar dat verandert het antwoord niet. Ik zal dan hopelijk voor de laatste keer nogmaals hetzelfde antwoord geven. De bedoeling is dat de conducteur nog steeds zijn/haar controle ronde doet, maar deze dient zelf in te schatten of het veilig is om dit te laten plaatsvinden. Hierdoor kan het zijn dat er minder controle is dan voorheen want ook personeel dient haar/zijn werk veilig uit te kunnen voeren.

Badge +3

Dat antwoord is inmiddels al heel vaak gegeven. Dat je het antwoord niet naar wens is is spijtig, maar dat verandert het antwoord niet. Ik zal dan hopelijk voor de laatste keer nogmaals hetzelfde antwoord geven. De bedoeling is dat de conducteur nog steeds zijn/haar controle ronde doet, maar deze dient zelf in te schatten of het veilig is om dit te laten plaatsvinden. Hierdoor kan het zijn dat er minder controle is dan voorheen want ook personeel dient haar/zijn werk veilig uit te kunnen voeren.

Daar gaat het dus mank, want ook pre-corona was controle zeldzaam, of is men al jaren bang voor agressie (werk veilig kunnnen doen)? Dan heb je een groot probleem, toch?

Andere antwoorden zijn dat controle minder noodzakelijk is wegens ‘beheerste toegang’ (poortjes) en dat een conducteur (tegenwoordig?) veel meer taken heeft dan alleen fluiten/sluiten en kaartjes knippen.

Nou zal dat allemaal best zo (kunnen) zijn, maar de zichtbaarheid -al is het maar een servicerondje met wat waarschuwingen-  wordt node gemist. Tot zelfs waar reizigers zich ‘onveilig’ (moeten) voelen wegens gebrek aan een conducteur?!

Iemand koopt natuurlijk geen kaartje ‘om gecontroleerd te worden’, maar andersom ook niet. Dus o.a. scheefrijden 1e klas is tegenwoordig ‘de norm’. Pech, kom maar langs en stuur me maar weg…

Reputatie 6

Dat antwoord is inmiddels al heel vaak gegeven. Dat je het antwoord niet naar wens is is spijtig, maar dat verandert het antwoord niet. Ik zal dan hopelijk voor de laatste keer nogmaals hetzelfde antwoord geven. De bedoeling is dat de conducteur nog steeds zijn/haar controle ronde doet, maar deze dient zelf in te schatten of het veilig is om dit te laten plaatsvinden. Hierdoor kan het zijn dat er minder controle is dan voorheen want ook personeel dient haar/zijn werk veilig uit te kunnen voeren.

Klopt niet dat dat antwoord al héél vaak is gegeven. Ontwijken van de vraag, ja, dat wel. Maar er lopen meestal gelijktijdig meerdere/vele topics op dit forum die erop neer komen dat de conducteur vrijwel niet meer zichtbaar is in de trein tijdens de reis. Dan zijn ofwel al die mensen die daar een topic over beginnen gek (en met hen allen die wel die mening hebben, maar niet de moeite nemen hier te posten), ofwel ze hebben daadwerkelijk een punt.

Ik reis regelmatig met de trein en zie op lange trajecten veelal geen conducteur langskomen. Terwijl er echt geen sprake is van onveiligheid. 99 van de 100 keer is er ook geen onveilige situatie in de trein, gelukkig maar. Dus ik zie dat onveiligheidsargument niet zo.

Maar waar het op neer komt, is: dit forum is onderdeel van de officiële NS-website, dus je mag aannemen dat bepaalde mensen van de NS, en ook beleidsbepalende mensen, hier af en toe een oog op werpen, immers, het lijkt mij dat het voor hen belangrijke input is over hoe hun klanten denken over de dienstverlening van NS. Onze firma heeft ook een website waar mensen een bericht op kunnen achterlaten, en als ik zie dat er heel veel berichten zijn over een bepaald aspect van onze service, dan ga ik daarmee aan de slag en doe er iets mee/aan. Dan ga ik de mensen die die punten naar voren brengen niet diskwalificeren dat ze klagen of zeuren, of vinden dat we het zo geweldig doen zonder een inhoudelijke reactie te geven.

Ik snap best dat jij als moderator daar niks aan kan doen, of in elk geval geen antwoorden kan geven die je zelf niet krijgt, maar dat ligt niet aan de mensen die de vragen stellen.

Ik snap jullie kant van het verhaal ook heus wel. Er is een handelsperspectief in het leven geroepen voor rijdend personeel. Voor corona waren hier al veel vragen over, zoals Robert aangaf. Destijds is er keurig verwoord wat de taken zijn van mijn collega's. Dat link naar dat topic heeft Sascha in het gesloten topic gestuurd. Ik kan niets anders dan zeggen dat er toen al veel signalen waren dat er personeel was die daar helaas van afwijkt en soms zelfs onzichtbaar was. Het onzichtbare gedeelte komt voornamelijk door andere werkzaamheden. Wij zetten echt alle signalen door zowel positief als negatief. Zodoende kan er vanuit de organisatie gekeken worden naar zowel het handelsperspectief als individueel. Helaas en ook weer niet helaas kunnen wij niets zeggen over het functioneren van een specifieke collega, maar indien het blijkt dat er een collega zijn werk niet naar behoren doet dan wordt er echt wel ingegrepen. Als we dit wel konden terugkoppelen waren de klachten hierover waarschijnlijk toen al een heel stuk minder. Ik moet ook eerlijk zeggen dat we tijdens deze periode van vragen te maken kregen met Corona waardoor het allemaal nog erger begon te lijken en het handelsperspectief ook veranderd moest worden. Dit was niet bevorderlijk voor het stukje zichtbaarheid in de trein, maar dit lijkt me ergens best logisch. Het is voor de reiziger als voor het personeel niet prettig om corona de kans te geven om zich te verspreiden. De vraag kan in dit geval ook zijn, hoe kunnen we beter handhaven zonder de veiligheid nog meer op het spel te zetten. Dan val ik toch terug op het stukje dat de collega die de dienst draait in de trein dit het beste zelf kan beoordelen en dat is per individu toch anders. Loes zal ten alle tijden haar ronde draaien waar een andere collega toch wat benauwder is. Onze organisatie is hier echt wel mee bezig en hopelijk merken we allemaal snel verbetering. Ik heb persoonlijk het vermoeden nu alles weer een beetje naar het oude normale begint te gaan dat er echt wel meer zichtbaar personeel in de trein zal zijn.

 

Ik wil nog tot slot benadrukken dat ik echt niet het topic op slot heb gegooid omdat ik er klaar mee ben. Als dit topic vol stond met positieve berichten die zich continue bleven herhalen had ik precies hetzelfde gedaan. We zijn hier met zijn allen voor elkaar bezig want dit is en blijft een reiziger-helpt-reiziger community waarbij de moderator dit in de juiste banen probeert te lijden. Op het moment dat een topic geen vordering meer maakt dan is het daar einde verhaal.

Badge +3

Ik snap jullie kant van het verhaal ook heus wel. Er is een handelsperspectief in het leven geroepen voor rijdend personeel.

Tot zover prima, dat is niet openbaar, al vér voor corona en zullen we het mee moeten doen dus… 

Het onzichtbare gedeelte komt voornamelijk door andere werkzaamheden.

Bingo! Sorry @Erryt NS maar hier ga je dus schaakmat… of patstelling.

Noem er één (andere tijdrovende werkzaamheden) die er in pakweg 1990 met bijna gegarandeerd drie keer kaartcontrole op Eindhoven - Den Bosch - Utrecht - Amsterdam er toen altijd was, en waardoor die zichtbaarheid/controle nu overbodig of niet meer haalbaar is?

Welke andere werkzaamheden dus? Niet zelden was het (jaren 90) een ‘wedstrijdje’ tussen conducteurs en Railcatering wie er achter wie aan mocht lopen door het gangpad. :sweat_smile:

Zonder Railcatering en met ov-chipkaart apparatuur wint de HC dat natuurlijk, al is het maar alleen de 1e klas ‘schoon vegen’ (die paar deugnieten in de 1e klas voorzien van een UvB misschien).

Oke, elke 30 minuten een VIRM-6 volledig ‘knippen’ (kaartcontrole) lukt @Loes ook niet, maar daar ging het ook niet over.

De zichtbaarheid is (al heel lang) totaal weg, en mensen maken daar gretig misbruik van. Want er is toch geen controle! En indien wel, dan kom je weg met een waarschuwing en mag naar 2e klas verkassen bijvoorbeeld. UvB geen tijd voor, wegwezen dus (en blij dat je ermee wegkomt zonder die UvB die je toch niet krijgt)!

Nou ja vooruit dan maar… en klacht tegen de hc, want ik wilde 'alleen maar mijn telefoon opladen’ of andere smoes.

Met NS Flex is het helemaal losgeslagen, want een keertje (heel incidenteel, bij controle dus pas!) €20 aftikken via je factuur, en vervolgens gewoon 1e klas mogen blijven zitten, want ze kunnen je verder toch niets maken.

Zeg Loes, hoe gaat het met de fietsen in jouw treinen voor die pilot tot 15 september? :rofl:

Dat is voor jou/jullie ook wel extra werk natuurlijk (instapcontrole of reserveringen controleren in de trein en zo)… En controleren welke fiets bij welke persoon hoort en of die wel aangemeld is!

Als niemand zich meldt met een geldige reservering voor deze fiets gooi ik hem (welke dan?) op het volgende station de trein uit!

Yeah right… :sweat_smile:

 

Reputatie 6

Ik snap jullie kant van het verhaal ook heus wel. Er is een handelsperspectief in het leven geroepen voor rijdend personeel. Voor corona waren hier al veel vragen over, zoals Robert aangaf. Destijds is er keurig verwoord wat de taken zijn van mijn collega's. Dat link naar dat topic heeft Sascha in het gesloten topic gestuurd. Ik kan niets anders dan zeggen dat er toen al veel signalen waren dat er personeel was die daar helaas van afwijkt en soms zelfs onzichtbaar was. Het onzichtbare gedeelte komt voornamelijk door andere werkzaamheden. Wij zetten echt alle signalen door zowel positief als negatief. Zodoende kan er vanuit de organisatie gekeken worden naar zowel het handelsperspectief als individueel. Helaas en ook weer niet helaas kunnen wij niets zeggen over het functioneren van een specifieke collega, maar indien het blijkt dat er een collega zijn werk niet naar behoren doet dan wordt er echt wel ingegrepen. Als we dit wel konden terugkoppelen waren de klachten hierover waarschijnlijk toen al een heel stuk minder. Ik moet ook eerlijk zeggen dat we tijdens deze periode van vragen te maken kregen met Corona waardoor het allemaal nog erger begon te lijken en het handelsperspectief ook veranderd moest worden. Dit was niet bevorderlijk voor het stukje zichtbaarheid in de trein, maar dit lijkt me ergens best logisch. Het is voor de reiziger als voor het personeel niet prettig om corona de kans te geven om zich te verspreiden. De vraag kan in dit geval ook zijn, hoe kunnen we beter handhaven zonder de veiligheid nog meer op het spel te zetten. Dan val ik toch terug op het stukje dat de collega die de dienst draait in de trein dit het beste zelf kan beoordelen en dat is per individu toch anders. Loes zal ten alle tijden haar ronde draaien waar een andere collega toch wat benauwder is. Onze organisatie is hier echt wel mee bezig en hopelijk merken we allemaal snel verbetering. Ik heb persoonlijk het vermoeden nu alles weer een beetje naar het oude normale begint te gaan dat er echt wel meer zichtbaar personeel in de trein zal zijn.

 

Ik wil nog tot slot benadrukken dat ik echt niet het topic op slot heb gegooid omdat ik er klaar mee ben. Als dit topic vol stond met positieve berichten die zich continue bleven herhalen had ik precies hetzelfde gedaan. We zijn hier met zijn allen voor elkaar bezig want dit is en blijft een reiziger-helpt-reiziger community waarbij de moderator dit in de juiste banen probeert te lijden. Op het moment dat een topic geen vordering meer maakt dan is het daar einde verhaal.

Heel erg bedankt voor je oprechte reactie.

Maar laten we even eerlijk zijn: we kunnen corona erbij halen, maar al jaren vóórdat die vleermuis in Wuhan dat virus losliet, was de te geringe zichtbare aanwezigheid van de conducteur in de trein al een regelmatig punt van discussie op dit forum. Dus ik stel voor dat we corona er even buiten laten.

Ook destijds werd al geschermd met “andere werkzaamheden” die een HC zou hebben en die hem zouden verhinderen zichtbaar in de trein aanwezig te zijn. Ik heb toen al eens gespeurd en recentelijk nog eens, want ik was érg nieuwsgierig welke andere drukke werkzaamheden die HC's dan zitten te doen in die afgesloten ruimtes. Maar ik weet het niet. En als je naar vacatures voor HC's kijkt, wordt er ook nergens gerept over “andere werkzaamheden". Wel over (en ik citeer nu even vrij): U bent een belangrijke schakel in het contact tussen NS en de reiziger. U zorgt ervoor dat de reizigers veilig kunnen in- en uitstappen, assisteert hen daarbij wanneer noodzakelijk, en zorgt ervoor dat de trein veilig kan vertrekken. In de trein bent u aanwezig als gastheer/gastvrouw, u controleert of mensen de regels in acht nemen en spreekt hen desnoods daarop aan, u adviseert reizigers die vragen hebben over de reis en u geeft voorlichting wanneer die gevraagd wordt.” Enz. enz. Nergens wordt gesproken over “andere” werkzaamheden dan zichtbaar aanwezig zijn in de trein voor de reizigers. Nergens wordt gesproken over werkzaamheden die gedurende de reis in afgesloten ruimtes moeten worden uitgevoerd.

Dus laten we nou gewoon eens met open vizier praten. Ik zie regelmatig conducteurs die zich na het geven van het vertreksignaal haasten zich terug te trekken in een ongebruikte machinistencabine of andere afgesloten ruimte. Of die zich behaaglijk in een 1e klasse coupé vlijen tot het volgende station, en die zijn dan echt niet “aan het werk", met wát dan ook. Vele anderen merken dat ook op, en dat is ook te merken aan het aantal topics dat erover geopend wordt. Maar het lijkt erop dat het signaal niet wordt opgepakt door NS.

Je komt zo af en toe mensen tegen in de trein die één of andere enquête houden over de dienstverlening of over het reisgedrag. Ik zou zeggen: laat eens een stel werkstudenten een maand lang reizigers in de trein vragen of ze al een conducteur gezien hebben IN de trein en of ze weten waar ze tijdens de reis de conducteur kunnen bereiken. En kijk dan eens wat de uitkomst is. Gewoon objectief.

En áls je dan een topic sluit omdat er noch een antwoord op de vraag is gegeven, noch voortgang in zit, prima, maar doe dat dan op een vriendelijke manier en niet zo kortaf als je onlangs deed. Heb dan een beetje begrip voor het feit dat het heel frustrerend is dat er geen inhoudelijk antwoord komt. En plaats zeker geen groen vinkje bij het topic alsof het “opgelost” zou zijn. OK?

Reputatie 7
Badge +3

Dat is het niet. Ik heb aangegeven waarom ik het desbetreffende topic heb gesloten. Wij negeren nooit klachten, maar als een klacht zo vaak wordt herhaald heeft het geen toegevoegde waarde meer. Dat het antwoord niet door iedereen wordt geaccepteerd wil niet zeggen dat het antwoord niet klopt.


Als een klacht zoveel herhaald wordt, dan moet er eens verder gekeken worden. Want blijkbaar wordt er niets met de klacht gedaan. Iedere klacht heeft toegevoegde waarde en in geval van herhaling zouden meerdere klachten juist een signaal afgeven dat er iets mee gedaan moet worden.

Reputatie 7
Badge +3

Dat antwoord is inmiddels al heel vaak gegeven. Dat je het antwoord niet naar wens is is spijtig, maar dat verandert het antwoord niet. Ik zal dan hopelijk voor de laatste keer nogmaals hetzelfde antwoord geven. De bedoeling is dat de conducteur nog steeds zijn/haar controle ronde doet, maar deze dient zelf in te schatten of het veilig is om dit te laten plaatsvinden. Hierdoor kan het zijn dat er minder controle is dan voorheen want ook personeel dient haar/zijn werk veilig uit te kunnen voeren.


Ook de reiziger wil veilig kunnen reizen, dus hoe kan een reiziger veilig reizen als een conducteur niet controleert omdat hij/zij dat niet veilig vindt? Hoe komt NS kwetsbare reizigers tegemoet?

 

Reputatie 7

Ik snap jullie kant van het verhaal ook heus wel. Er is een handelsperspectief in het leven geroepen voor rijdend personeel.

Tot zover prima, dat is niet openbaar en zullen we het mee moeten doen… 

Het onzichtbare gedeelte komt voornamelijk door andere werkzaamheden.

Bingo! Sorry @Erryt NS maar hier ga je dus schaakmat… of patstelling.

Noem er één (andere tijdrovende werkzaamheden) die er in pakweg 1990 met bijna gegarandeerd drie keer kaartcontrole op Eindhoven - Den Bosch - Utrecht - Amsterdam nog niet waren, en waardoor die zichtbaarheid/controle overbodig of niet meer haalbaar is?

Welke andere werkzaamheden dus? Niet zelden was het (jaren 90) een ‘wedstrijdje’ tussen conducteurs en Railcatering wie er achter wie aan mocht lopen door het gangpad. :sweat_smile:

Zonder Railcatering en met ov-chipkaart apparatuur wint de HC dat natuurlijk, al is het maar alleen de 1e klas schoon vegen (wel die paar deugnieten in de 1e klas voorzien van een UvB misschien).

Oke, elke 30 minuten een VIRM-6 volledig ‘knippen’ (kaartcontrole) lukt @Loes ook niet, maar daar ging het ook niet over.

De zichtbaarheid is (al heel lang) totaal weg, en mensen maken daar gretig misbruik van! Want er is toch geen controle. En indien wel, dan kom je weg met een waarschuwing en mag naar 2e klas verkassen bijvoorbeeld. UvB geen tijd voor, wegwezen dus (en blij dat je ermee wegkomt zonder die UvB die je toch niet krijgt)!

 

En daar sla je de spijker op z’n kop. De (ik druk me voorzichtig uit) opmerkingen over de zichtbaarheid van de conducteur zijn er al jaren, nog vóór de Corona pandemie. 

Misschien is het juist door die jarenlange onzichtbaarheid, dat berekende lieden, bij een jarenlang gebrek aan controle, zonder geldig vervoersbewijs in de trein stappen of in de eerste klas plaatsnemen, kortom: misbruik maken van de afwezigheid van controle. En dat dan tegenwoordig bij controle een onveilig gevoel geeft, waardoor er nu niet maar niet meer gecontroleerd wordt.

Afgezien daarvan: als de taak van de Hoofdconducteur zó veel omvattend is geworden, dat die zich urenlang moet terugtrekken, zodat er niet meer gecontroleerd kan worden, er geen tijd is voor de ‘serviceronde’, hoe kan deze dan toezien op de veiligheid, rust en orde in de trein?
Misschien de ‘gewone’ conducteur weer terug, die geen ‘andere’ taken heeft dan het gastvrouw/gastheerschap, de ‘serviceronde’, het geven van informatie tijdens de rit en last but not least: de controle op geldige plaatsbewijzen.

Reputatie 7

Het kan echt wel. Vandaag weer met IC Brussel gereisd tussen Schiphol en Breda. En ja, direct controle,door  een Belgische conductrice. Dat is geen uitzondering, vrijwel altijd word er in die trein gecontroleerd door Belgisch personeel. Hebben die dan dus wel voldoende tijd hiervoor ? Ik denk dat de prioriteiten hier gewoon anders liggen. En bij NS zou controle en zichtbaarheid gewoon met stip op één moeten staan. Maar het verandert gewoon niet.

Het zijn vaak dezelfde mensen die hetzelfde blijven herhalen. Daardoor is het probleem niet opeens veel groter. Dat het probleem speelt weet ik, maar dat staat even helemaal los van het slotje. Daarin werd dezelfde klacht continue herhaalt door dezelfde mensen. Het heeft geen toegevoegde waarde, ondanks dat sommige dit anders zien.

Reputatie 3

 

Uiteraard is het ook mogelijk om te bellen of appen met 06 13 18 13 18 als je je onveilig voelt.

Dus iemand die zich onveilig voelt door gebrek aan handhaving op mondkapjes, moet langs mensen zonder mondkapje lopen om een conducteur te zoeken.

Het niet dragen van een mondkapje ondanks verplichting en ontbreken van handhaving is al langere tijd een structureel probleem wat afgewenteld wordt op de goedwillende reiziger. ☹️

Wij hebben dit meermaals aangegeven intern, maar voor ons is er ook een eind, als we niks anders meer kunnen doen. Al het mogelijke voor ons als moderators is gedaan. Ik vind het erg spijtig dat jullie hier geen verbetering in zien. Ik ga ervan uit dat de betreffende afdeling na onze meldingen ook al het mogelijke heeft gedaan. Dit is voor mij niet te achterhalen.

Wat ik hier wel heel teleurstellend aan vind is dat je er vanuit gaat dat de andere afdeling wel alles gedaan heeft (hoeveel afdelingen moet zo'n klacht langs voordat die komt bij de afdeling die erover gaat???), maar je dit niet kan achterhalen… Je kan ze toch even bellen met de vraag wat ze er mee gedaan hebben en dan kritische vragen stellen als je ontwijkende antwoorden krijgt???

Maar jullie zijn voor de klanten van de NS het aanspreekpunt, dus een beetje jammer om je dan achter ‘Andere afdelingen’ te verschuilen. Zou fijn zijn als we dan zelf contact met die afdelingen kunnen opnemen als er zaken niet goed gaan als jullie dat niet kunnen.
Het motto van de NS is toch de reiziger op 1,2 en 3??? Dan zou ik denken dat bij signalen vanuit de klantservice die altijd zeer serieus opgepakt worden.

Ik lees net dat er een ander topic over de hoeveel controle in te trein maar gesloten wordt omdat er alleen maar gemeld / geklaagd wordt dat het niet goed gaat. Als je als bedrijf de reiziger op 1,2 en 3 zet dan moet je zo'n topic toch juist open zetten met zorgen dat die klachten opgelost worden?

Hoi MarV87,

 

Je moet wat klachten serieus nemen ed niet te veel verwachten van deze community. Als ik je een advies mag geven zou ik dit melden bijbreizigetsorganisatie Rover en bij voor beter OV. Dan heb je meer kans dat er serieus wordt gekeken naar je klacht. Bovendien, hoe meer mensen het melden hoe beter!

 

Badge +3

Oh wacht, het ging over mondkapjes en ‘handhaving’ of zo?

Dat komt niet goed, deal with it!

Zelf een FFP masker dragen of thuis blijven dus.

Van je medereizigers hoef je niets te verwachten. Die trekken hun eigen plan natuurlijk.

Reputatie 3

Het zijn vaak dezelfde mensen die hetzelfde blijven herhalen. Daardoor is het probleem niet opeens veel groter. Dat het probleem speelt weet ik, maar dat staat even helemaal los van het slotje. Daarin werd dezelfde klacht continue herhaalt door dezelfde mensen. Het heeft geen toegevoegde waarde, ondanks dat sommige dit anders zien.

Gek dat je nu in je reactie niet met je eerdere argument komt dat hierdoor de conducteurs die wel controleren tekort gedaan worden. Waarom niet eigenlijk? Want de forumleden zeggen precies hetzelfde.

Reputatie 6

Het zijn vaak dezelfde mensen die hetzelfde blijven herhalen. Daardoor is het probleem niet opeens veel groter. Dat het probleem speelt weet ik, maar dat staat even helemaal los van het slotje. Daarin werd dezelfde klacht continue herhaalt door dezelfde mensen. Het heeft geen toegevoegde waarde, ondanks dat sommige dit anders zien.

Ik zou zeggen: los het probleem op (zeg ik niet tegen jou persoonlijk, ik weet dat je dat niet kan, maar tegen NS). Dan ben je ook van al die topics over hetzelfde onderwerp af. Of van mensen die vragen herhalen.

Reputatie 2

Wat Thom aangeeft klopt, een conducteur mag gewoon bekeuren aangezien deze BOA is alleen heeft de NS er voor gekozen om het verbaliseren indien de gelegenheid daarvoor is aan V&S over te laten zodat de Hc zijn.haar andere werk kan doen.  Maar er zijn genoeg Hc’s die de afgelopen maanden verbaliserend hebben opgetreden tegen mondkapje weigeraars, ik ben er meermaals getuige van geweest.

En wat was de leeftijd van het meisje ?  Wellicht viel ze niet onder de mondkapjes plicht.

 

Volgens het beruchte Whatsapp nummer heeft de NS met de regering afgesproken dat er een niet actief vervolgingsbeleid geldt, dus met andere woorden de hc hoeft geen ene controle uit te voeren en kan lekker op zijn kont in de eerste klas coupé gaan zitten en met zijn telefoon gaan spelen .... Als je een probleem hebt moet je maar een andere zitplaats of staplaats gaan zoeken , dit waren de bijna letterlijke woorden ....bullshit !

 

Ik hoef hier niet aan te geven hoe ik werk inderdaad, maar ik loop tegen dezelfde problemen aan als reizigers. Ik doe graag mijn werk en dan is het prettig als ik een collega tref, die er hetzelfde instaat. Intern wordt er onderling veel over gesproken.

Omdat er toen ook genoeg mensen waren die om wat voor reden dan ook geen mondkapje konden dragen... ik was er zelf ook 1

 Ptss en kon er dus geen 1 dragen aangezien mijn verkrachter mij de mond dicht kneep en dus is een mondkapje een trigger dus een no go. Sorry dat je tot de risico's hoorde maar het boeit me weinig of iemand anders behoord tot de risico groep.. een ander hoeft zich niet te kwellen ivm iemand uit een risico groep. Mochten we ooit weer eens mondkapjes moeten dragen wil ik meegeven om te vragen waarom iemand geen mondkapje opgeeft en of je evt kunt helpen als er een reden is waarom niet ga met elkaar in gesprek! Ipv oordelen 

Omdat er toen ook genoeg mensen waren die om wat voor reden dan ook geen mondkapje konden dragen... ik was er zelf ook 1

 Ptss en kon er dus geen 1 dragen aangezien mijn verkrachter mij de mond dicht kneep en dus is een mondkapje een trigger dus een no go. Sorry dat je tot de risico's hoorde maar het boeit me weinig of iemand anders behoord tot de risico groep.. een ander hoeft zich niet te kwellen ivm iemand uit een risico groep. Mochten we ooit weer eens mondkapjes moeten dragen wil ik meegeven om te vragen waarom iemand geen mondkapje opgeeft en of je evt kunt helpen als er een reden is waarom niet ga met elkaar in gesprek! Ipv oordelen 

Wat een verbazingwekkende reactie, in een ander topic wil je graag dat mensen rekening met jou houden maar vervolgens geeft je hier duidelijk aan schijt aan anderen te hebben in het geval van mondkapjes en risico op ernstig ziekworden.

Ik denk dat je nog maar eens goed moet nadenken over wat je hier zegt waarbij je geen boodschap hebt aan een ander en vervolgens wel wilt dat die ander rekening houdt met jou.

Omdat er toen ook genoeg mensen waren die om wat voor reden dan ook geen mondkapje konden dragen... ik was er zelf ook 1

 Ptss en kon er dus geen 1 dragen aangezien mijn verkrachter mij de mond dicht kneep en dus is een mondkapje een trigger dus een no go. Sorry dat je tot de risico's hoorde maar het boeit me weinig of iemand anders behoord tot de risico groep.. een ander hoeft zich niet te kwellen ivm iemand uit een risico groep. Mochten we ooit weer eens mondkapjes moeten dragen wil ik meegeven om te vragen waarom iemand geen mondkapje opgeeft en of je evt kunt helpen als er een reden is waarom niet ga met elkaar in gesprek! Ipv oordelen 

Wat een verbazingwekkende reactie, in een ander topic wil je graag dat mensen rekening met jou houden maar vervolgens geeft je hier duidelijk aan schijt aan anderen te hebben in het geval van mondkapjes en risico op ernstig ziekworden.

Ik denk dat je nog maar eens goed moet nadenken over wat je hier zegt waarbij je geen boodschap hebt aan een ander en vervolgens wel wilt dat die ander rekening houdt met jou.

Klopt maar ik zeg alleen dat mensen ook een reden hebben tot geen mondkapje.. en dat er niet op gecontroleerd werd tja personeel gebrek.. maar tuurlijk hou ik rekening met die toen een mondkapje droegen ik ging uit de buurt van die mensen zitten voornamelijk ouderen bleef ik.ujt de buurt.. maar dan nog blijft het feit dat er duizenden mensen zijn die er geen op konden. En mevrouw oordeeld meteen dat deze mensen vast schijt hebben aan de regels. Nee gewoon vragen waarom iemand er geen 1 op heeft.. waren er ook genoeg die er idd schijt aan hadden.. maar meeste mensen hadden een reden en ookal werden die gecontroleerd mondkapje hoefte niet op.. ik wil alleen maar zeggen tegen mevrouw dat ze niet moet oordelen als ze de volgende x iemand zonder mondkapje ziet...

Het dragen van een mondkapje is eigenlijk vooral een kwestie van gezond verstand, goed fatsoen en empathie. Waarom zou je niet je stinkende best doen om de kans te verkleinen dat je anderen aansteekt? Dat uitgangspunt zou normaal moeten zijn.

Ik heb de afgelopen dagen weer met verbazing naar mensen gekeken die snotterend en kuchend in de eerste klas zaten en geen enkele moeite deden om hygiëneregels in acht te houden zoals: a) een hand voor de mond te houden; b) eventueel een zakdoek of een sjaal voor hun mond te houden; c) een mondkapje te dragen.

Doe toch normaal, mensen. We zitten allemaal dicht op elkaar gepakt in een kleine treincoupé waar we elkaars adem opnieuw inademen. Niemand kan een griep of een verkoudheid gebruiken. Ik heb het niet eens over corona. Heb eens beetje respect voor de gezondheid van anderen en behandel anderen zoals jezelf graag behandeld wilt worden.

Natuurlijk zou er méér controle moeten zijn in de periodes dat mondkapjes verplicht zijn, maar er moet uiteindelijk iets in onze maatschappij veranderen. Daar kan de NS niet alleen iets aan doen.

Als je bang bent om ziek te worden blijf je toch gewoon thuis?

Reputatie 7

Tja. Risico's horen bij het leven, ook de kans om verkouden te worden.

Reputatie 7
Badge +3

Als je bang bent om ziek te worden blijf je toch gewoon thuis?

Jaja, kwetsbaren moeten zich zelf beschermen is momenteel de boodschap en hebben inderdaad als enige optie om zich dan maar te isoleren van de rest van de maatschappij.

De meeste kwetsbaren zijn niet bang om ziek te worden, maar bang voor de gevolgen die corona kan hebben in combinatie met dat waarom.ze kwetsbaar zijn. En voor die gevolgen zou iedereen bang moet zijn, want long-covid is geen pretje en niet iets waar je snel beter van wordt.

Reageer