Gistermorgen om 8.47 de trein van Lelystad naar Heerenveen genomen met overstap in Zwolle. In de trein richtin Zwolle zat een meisje zonder mondkapje, conducteur die toevallig langs kwam sprak haar aan en liep door. Meisje heeft geen mondkapje opgezet en conducteur is niet terug gekomen om de checken. Trein van Zwolle naar Heerenveen was druk. Ik zat in coupé met groot aantal jongeren waarvan op een enkel na iedereen het mondkapje onder de kin had. Geen conducteur gezien. Omdat ik tot de kwetsbare groep behoor en nog niet volledig gevaccineerd ben voelde ik me niet op mijn gemak, was dan ook blij dat ik uit kon stappen.
Heb daarna direct mijn abonnement ge-updated naar 1ste klas.
Op terugweg, ben om 19.05 ingestapt in Assen blij dat ik in een bijna legen 1ste klas coupé kon zitten. Maar ook daar veel jongeren die zonder mondkapje de trein ingaan en daar ook niet toe aangezet worden want toen ik in Lelystad uitstapte en richting lift ging zag ik ze in de 2de klas zitten zonder mondkapje.
Ik weet niet beter dan dat er in het OV nog een mondkapjesplicht is. Waarom wordt hier dan niet op gecontroleerd en gehandhaafd? Vind het eigenlijk van de zotte dat ik om me een beetje veilig te voelen mijn abonnement heb moet upgraden.