beantwoord

Waarom zijn de treinen zo vies?

  • 18 August 2023
  • 21 reacties
  • 986 Bekeken

Ik maak voornamelijk gebruik van Intercity Direct tussen Rotterdam en Amsterdam.
 

Het valt me tegenwoordig meer dan voorheen op, dat echt alle vloeren in de trein heel smerig zijn, de WC’s door de coupés heen stinken. De stoelen en tafeltjes en prullenbakken beplakt zijn van viezigheid; vet, bier, etensresten of witte vlekken.

 

Ik voel me niet lekker meer in de trein en geniet niet van de reis omdat ik geen plekje kan vinden waar de trein lijkt schoongemaakt. 

 

Wat ik ook nooit heb begrepen, is waarom de ramen nooit schoon zijn. Dat vind ik erg jammer, bij het genieten van de polderlandschappen.

icon

Beste antwoord door Snadder 18 August 2023, 11:15

Bekijk origineel

21 reacties

NS is aan het bezuinigen vrees ik, het gaat financieel niet zo goed.

Reputatie 2

Had het idee dat de buitenkant wel beter ging de laatste tijd, het Hollandse weer van de laatste tijd zal ook niet geholpen hebben om het materieel schoon te houden.

Reputatie 4

Omdat de treinen die op dat traject rijden oude rammelbakken zijn die er als eerste uitgaan zodra de nieuwe intercity treinen volledig in dienst worden genomen. 

 

En op de schoonmaak is lang gelee helaas enorm bezuinigd. 

 

 

Wat een verheldering. Bedankt.

Ik hoop dat er iets aan gedaan gaat worden! Er moet toch genoeg geld zijn om aan deze zaken te werken, kaartjes zijn duurder dan andere vervoerstickets naar het buitenland! Zou mooi zijn als er zo ook weer wat werk voor mensen komt. En gewoon eerlijke lonen.

Reputatie 4

Zou idd erg mooi zijn, maar de NS zit met een enorm gat die is ontstaan tijdens corona want de treinen moesten wel blijven rijden. Alleen waren die bijna leeg 2 a 3 jaar lang. 

 

 

 

k hoop dat er iets aan gedaan gaat worden! Er moet toch genoeg geld zijn om aan deze zaken te werken, kaartjes zijn duurder dan andere vervoerstickets naar het buitenland!

Dat geld van die duurdere kaartjes is opgegaan aan een enorme loonsverhoging voor het personeel. Dus dat kun niet ook nog een keer uitgeven aan schoonmaken.

 

Zou mooi zijn als er zo ook weer wat werk voor mensen komt. En gewoon eerlijke lonen.

Wel ja, nog hogere lonen. De kaartjes nog 20% duurder maken? 

Reputatie 4

Het is niet alleen de schoonmaak waarop bezuinigd is. Mensen zijn ook steeds grotere smeerlappen aan het worden. Dat is ook op andere plekken dan in de trein goed te merken.

Reputatie 4

 

k hoop dat er iets aan gedaan gaat worden! Er moet toch genoeg geld zijn om aan deze zaken te werken, kaartjes zijn duurder dan andere vervoerstickets naar het buitenland!

Dat geld van die duurdere kaartjes is opgegaan aan een enorme loonsverhoging voor het personeel. Dus dat kun niet ook nog een keer uitgeven aan schoonmaken.

 

Zou mooi zijn als er zo ook weer wat werk voor mensen komt. En gewoon eerlijke lonen.

Wel ja, nog hogere lonen. De kaartjes nog 20% duurder maken? 

 

Onzin, stroom alleen al is enorm veel duurder geworden. Wat denk je wat dat kost voor al die treinen. Alsof het enkel de personeelskosten zijn. Alles is duurder, personeelskleding, toiletpapier etc. Werkt allemaal door. 

Daarnaast zijn zo veel bedrijven meer gaan betalen vanwege de inflatie. Beetje gek dat dat niet zou mogen bij NS personeel. En dan vind ik het salaris alsnog wel meevallen. Ze moeten nachten doorwerken, in de ochtend om 4 of 5 uur paraat staan, de avonden. Vrij vragen is moeilijk. Toenemende agressie en huftergedrag. Bij ongevallen moeten zij het spoor op om te kijken hoe, wie, wat, waar. 

Je mag hopen dat daar tenminste een modaal salaris tegenover staat anders rijden die treinen helemaal niet want dan doet geen hond het meer. 

 

 

 

@Tumtumtum

Stroom is voor NS juist niet duurder geworden omdat NS langdurige vaste contracten had afgesloten tegen een vaste lage stroomprijs. Dat is uitgebreid in de media geweest.

Het geld is echt opgegaan aan personeelskosten wat je daar ook van vinden mag. Daarnaast zijn de inkomsten sterk gedaald omdat veel forensen na corona zijn afgehaakt en juist die kochten de duurste kaartjes.

Overigens verdient rijdend personeel gemiddeld echt meer dan modaal, zeker als je per uur rekent omdat personeel bij NS maar weinig uren werkt.

Hoe je het went of keert, er is nu een tekort aan geld en dus zal er op veel zaken waaronder schoonmaken bezuinigd moeten worden.

Reputatie 4

@Tumtumtum

Stroom is voor NS juist niet duurder geworden omdat NS langdurige vaste contracten had afgesloten tegen een vaste lage stroomprijs. Dat is uitgebreid in de media geweest.

Het geld is echt opgegaan aan personeelskosten wat je daar ook van vinden mag. Daarnaast zijn de inkomsten sterk gedaald omdat veel forensen na corona zijn afgehaakt en juist die kochten de duurste kaartjes.

Overigens verdient rijdend personeel gemiddeld echt meer dan modaal, zeker als je per uur rekent omdat personeel bij NS maar weinig uren werkt.

Hoe je het went of keert, er is nu een tekort aan geld en dus zal er op veel zaken waaronder schoonmaken bezuinigd moeten worden.

 

Die tekorten tijdens corona heb ik eerder aangestipt.

En wat bedoel je met per uur rekenen omdat NS personeel maar weinig uren werkt. Je hebt volgens mij 24 bij uitzondering, 32, 36 of 40 uur. Je wordt per uur betaald. Dat er compensatie is voor nacht, weekend, feestdagen lijkt me niet meer dan normaal. Als je er op doelt dat ze soms moeten passagieren of even moeten wachten tot de volgende trein, dat hoort bij het werk. Het duurt al 5 minuten voordat je bij een toilet bent, toiletteren, waterflesje vullen en weer terug. Ben je zo een kwartier verder. 

 

Op kantoor kan ik zo vaak koffiedrinken als ik wil, ouwehoeren bij het apparaat, ellenlang vergaderen over zaken die al tig keer zijn besproken en iedereens verhaal over het weekend aanhoren, van alle mensen die binnen komen. Qua productiviteit valt dat ook behoorlijk tegen in de praktijk, al denken sommigen dat ze heel hard werken, dat dan weer wel. 😁

Van die stroom wist ik niet, maar mijn punt is dat er wel meer kosten zijn dan enkel personeel wat omhoog is geschoten. Kosten waar men niet zo 1,2,3 aan denkt. Bij ons ook. 

Reputatie 7
Badge +3

Er kwam net een schoonmaker door de trein met vuilniszak.

Er kwam net een schoonmaker door de trein met vuilniszak.

Kwam zeker naar blikjes zoeken?

Reputatie 7
Badge +3

Er kwam net een schoonmaker door de trein met vuilniszak.

Kwam zeker naar blikjes zoeken?

Misschien, maar deze raapte een stuk papier van de grond.

Reputatie 5

Er kwam net een schoonmaker door de trein met vuilniszak.

Kwam zeker naar blikjes zoeken?

Misschien, maar deze raapte een stuk papier van de grond.

Helaas mislukte deze actie omdat het papiertje vastgeplakt zat aan de grond.

Het is nog geen 8 uur en de vloer van de sprinter zit vol vlekken, vuilnisbakken zitten vol, kruimels, snoeppappiertjes, een wattenstaafje (?!). Kan me niet voorstellen dat dit van vanochtend is. En dan vinden ze het gek dat mensen niet met de trein gaan voor nog duurdere kaartjes 

Reputatie 7

Het is nog geen 8 uur en de vloer van de sprinter zit vol vlekken, vuilnisbakken zitten vol, kruimels, snoeppappiertjes, een wattenstaafje (?!). Kan me niet voorstellen dat dit van vanochtend is. En dan vinden ze het gek dat mensen niet met de trein gaan voor nog duurdere kaartjes 

Dat is geen uitzondering. Er wordt gezegd: te weinig personeel, echter dat is in het buitenland ook zo en toch zijn daar de treinen veel schoner zag ik afgelopen zomer weer met eigen ogen, ook de lokale treinen, zoals in mijn geval in augustus meerdere van ÖBB. Hieronder mijn intercitytrein vanochtend 9.00, 1e klas.

 

Mentaliteitsverschil? Nederlanders zijn niet heel goed in rommel opruimen.
 

Reputatie 7

Mentaliteitsverschil? Nederlanders zijn niet heel goed in rommel opruimen.

Zeker. 

Wat ik zelf mooie treinen vind zijn die regiotreinen van de ÖBB. Weet niet welke type dat is maar vind ze fraai. Meerdere dagen mee gereisd rond Wenen. Mooie rood-wit-zwart kleurstelling, fijne stoelen en schoon. Ook aan de buitenkant fris - in tegenstelling tot de vuile buitenkant vol strepen en zwarte aanslag op veel treinen bij ons. 

Mentaliteitsverschil? Nederlanders zijn niet heel goed in rommel opruimen.

Ik denk dat er weinig landen zijn waar de treinen zo door de reizigers vervuild worden als in Nederland.

Japan is het andere uiterste. Daar zijn helemaal geen prullenbakken in de treinen en de enige schoonmaakactie bestaat uit het eens per week dweilen van de vloer (niet dat dat nodig is).

Reputatie 7
Badge +1

Mentaliteitsverschil? Nederlanders zijn niet heel goed in rommel opruimen.

Ik denk dat er weinig landen zijn waar de treinen zo door de reizigers vervuild worden als in Nederland.

Japan is het andere uiterste. Daar zijn helemaal geen prullenbakken in de treinen en de enige schoonmaakactie bestaat uit het eens per week dweilen van de vloer (niet dat dat nodig is).

De beelden van Japanners die in een voetbalstadion het hele stadion schoonmaken zijn ook legendarisch.

 

Vele jaren in Duitsland gewoond. Vaak daar met de trein (en de bus) gereisd (2de klas), ook naar andere landen. Altijd trof ik schone treinen en bussen aan, van binnen en aan de buitenkant, maar ook schone station(ruimtes), perrons en bushalten. Van dit alles niet in ons land. Nederlanders lijken zich daar niet verantwoordelijk voor te voelen. Als ik de trein of bus instap, ga ik zitten waar de zitplaats, en ook de vloer en het raam niet smerig is. Wat te denken van bushalten in Nederland, alwaar je zonder enige beschutting tegen regen en wind staat te rillen. Wij zijn ons niet bewust hoe ver de verloederende onverschilligheid is doorgeschoten. Het is de droefmakende mentaliteit boven in de organisatie (winst gaat voor alles), dat voorbeeldfunctie en ‘houd schoon’-campagnes achterwege blijven. Net zo min als gedragsbeinvloeding niet nodig wordt geacht. Een ‘Na mij zondvloed’-mentaliteit.   

Ik.

 

 

Reageer