beantwoord

Waarom zit de eerste klasse bij intercity's in het midden?

  • 9 February 2024
  • 20 reacties
  • 677 Bekeken

Reputatie 5
  • Reisadviseur**
  • 221 reacties

Vanwege de toegenomen drukte in veel treinen reis ik de laatste tijd regelmatig in de eerste klasse. Het verbaast mij dat in de intercity's van de NS die (vrijwel) altijd in het midden is gesitueerd. Waarom is dit eigenlijk?

Ik vind deze indeling uitermate onpraktisch. Continu lopen reizigers met een tweede klasse vervoerbewijs heen en weer door de eerste klasse-coupés (op zoek naar een tweede klasse-coupé, of naar de wc of zo), ook dwars door de werk-/stiltecoupé dus.

Bij internationale treinen, sprinters en de regionale treinen van (bijvoorbeeld) Blauwnet zit de eerste klasse altijd aan een uiteinde van een treinstel. Dat is veel logischer en aanzienlijk rustiger.

icon

Beste antwoord door EUreiziger24 10 February 2024, 11:50

Bekijk origineel

20 reacties

Eerste klas helemaal vooraan werkt denk ik niet bij intercity's aangezien de eerste klas afdeling daarvoor te groot is. Je wilt niet het hele eerste rijtuig voor 1e klas reserveren, zeker bij stations met de uitgang aan het uiteinde zou dat de doorstroming niet ten goede komen omdat de voorste twee deuren dan juist de meeste instappers te verwerken krijgen.

Bij sprinters is de eerste klas afdeling een stuk kleiner, ten eerste omdat sprinters vaak relatief minder eerste klas hebben ten opzichte van het totaal aantal zitplaatsen, en ten tweede omdat de treinstellen vaak ook een stuk korter zijn. Dan past de eerste klas tussen de cabine van de machinist en de voorste deur, maar bij intercity's zal dat te weinig zijn vermoed ik.

Een ander nadeel is dat je dan niet weet of de eerste klas helemaal vooraan of helemaal achteraan zit.

Reputatie 7

Je kan aan beide uiteinden van een intercity een deel 1e klas aanbieden en in de rest van de trein niet. Net zoals in veel sprinters ook aan beide uiteinden zo'n deel zit.

In het buitenland zie ik ook (lange) intercitytreinen waarbij de 1e klas soms wel twee complete rijtuigen aan één kant inneemt.

Zoals het nu in NS-intercity's is ingedeeld is totaal onhandig. In veel treinen heb je dan ook nog eens rijtuigen die opgedeeld zijn in 1e en 2e klas, met een onzinnig glazen scheidingswandje ertussen met klapdeurtjes. Waarom niet gewoon één heel rijtuig 1e klasse in de trein, maar dit zo verdeeld in stukken?

Het is dan één en al heen en weer geloop, niet echt handig voor rustig reizen (iets wat de meeste 1e klasreizigers toch wensen).

Reputatie 5

Met uitzondering van de oudere intercity's van slechts drie wagons lang (die met zo'n hoge cockpit - 'Koploper' meen ik), heeft volgens mij iedere trein van de NS zoveel zitplaatsen eerste klasse dat er tenminste een volledige wagon qua lengte mee gevuld wordt. Dat het sowieso slechts een halve wagon zou zijn, is dus geen argument.

Bij internationale treinen kan ook keurig op displays worden aangegeven waar precies de wagons eerste klasse zich bevinden. Dus die onvoorspelbaarheid is evenmin een probleem. En bij de langste types treinstel zou er ook aan beide uiteinden een eerste klasse-coupé ingedeeld kunnen worden. Dat is helemaal simpel. Blauwnet tussen Enschede en Zwolle heeft dat bijvoorbeeld ook. Ene kant een normale eerste klasse, andere kant de stiltecoupé eerste klasse.

Kortom, ik begrijp niet waarom de NS per se de reizigers in de eerste klasse in het midden van de treinen wil hebben.

Reputatie 4

De reden hiervoor is uiterst simpel: op de grootste stations zitten de trappen meestal halverwege het perron. Vaak zijn het 2 sets die vanuit een onderdoorgang of overpas in tegengestelde richting naar de perrons leiden. De 1e klas in intercity's is zo ingedeeld dat deze reizigers het minst ver hoeven te lopen vanaf de trappen. En het werkt uitstekend! 

 

vroeger was er trouwens ook nog een tweede reden: de stoomlocomotieven waren luidruchtig en gaven veel uitstoot. Het midden van de trein had meestal van beide weinig last. Aan het eind van en lange trein kon een deel van die uitstoot alweer bovenop de rijtuigen landen, en vooraan was er meer herrie. 

 

Niks aan veranderen dus. 1e klas reizigers betalen ruim extra voor reisgemak en comfort.

Reputatie 4

Nadeel is inderdaad wel dat iedereen met een 2e klas kaartje dan door de 1e klas moet lopen, wat niemand optimaal is, maar bij langere treinstellen zou het onprettig worden om 100+ meter te moeten lopen naar één uiteinde van het treinstel. Daarnaast is het zoals gezegd niet altijd duidelijk aan welk einde de 1e klas zal zitten. Bij de Intercity Berlijn, vertrekkend uit Amsterdam, zat deze de afgelopen jaren meestal achteraan, en moest iedereen met een 1e klas kaartje bijna naar het eind van het perron lopen. Vooral bij weer en wind is dat niet prettig. 

Reputatie 7

De reden hiervoor is uiterst simpel: op de grootste stations zitten de trappen meestal halverwege het perron. De 1e klas in intercity's is zo ingedeeld dat deze reizigers het minst ver hoeven te lopen vanaf de trappen. 

Niks aan veranderen dus. 1e klas reizigers betalen ruim extra voor reisgemak en comfort.

Dat ze dus alsnog vaak niet krijgen. Juist door het geloop door de 1e klas en omdat mensen met 2e klas vervoerbewijs ook lang niet altijd geneigd zijn verder te lopen van de trappen af.… het is direct bij de dichtstbijzijnde deur naar binnen.

Persoonlijk loop ik liever verder het perron af voor grotere kans op rustig reizen (juist aan uiteinden is het vaak rustiger, ook in de 2e klas) dan gelijk bij de trappen instappen.

Misschien heeft het vroeger in de oude tijd goed gewerkt maar de de tijd van nu vraagt iets anders.

 

Reputatie 5

Omdat iets in het stoomtijdperk wellicht aangenamer was, betekent het natuurlijk niet dat dit anno nu nog van toepassing is. Nogmaals, bij sprinters, regionale en internationale treinen bevindt de eerste klasse zich doorgaans wel aan een of beide uiteinden van de trein. Het zijn echt de intercity's van de NS die de vreemde uitzondering vormen.

Vanmiddag maak ik het opnieuw mee. Ik probeer rustig wat te lezen in de stiltecoupé, maar de trein is druk en er lopen continu mensen voorbij van/naar de wc (jolige carnavalgangers merendeels... )

Bij dubbeldekkers zou je wel kunnen pleiten voor dat als het bovendek 1e klas is, het onderdek in hetzelfde rijtuig altijd 2e klas is. Mits dat op het balkon duidelijk aangegeven is zullen mensen op zoek naar een 2e klas zitplaats dan standaard via beneden lopen (wat ook praktischer is omdat het onderdek minder treden heeft).

Badge +3

Bij dubbeldekkers zou je wel kunnen pleiten voor dat als het bovendek 1e klas is, het onderdek in hetzelfde rijtuig altijd 2e klas is. Mits dat op het balkon duidelijk aangegeven is zullen mensen op zoek naar een 2e klas zitplaats dan standaard via beneden lopen (wat ook praktischer is omdat het onderdek minder treden heeft).

De (1e klas) stiltecoupés zitten inderdaad boven, maar ja raad eens waar (gezinnen met) kinderen graag willen zitten? 😄

Reputatie 5

Er zijn vast niet zoveel eerste klas plaatsen nodig om alle bovenplaatsen te vullen. Bovendien kun je bij de DDZ in de voorste/laatste wagon alleen maar naar boven. Het midden van de trein is trouwens ook de veiligste plek in de trein.

Reputatie 7
Badge +1

Maar is het niet juist DDZ welke de eersteklas ook vooraan heeft? Ik meen me te herinneren dat daar een beneden een klein eerste klas “hokje” is in het koprijtuig en erboven ook eerste klas dacht ik. 

Edit: Zie inderdaad dat er eerste klas voorin zit: Zie deze foto op treinposities.

Reputatie 5

Ja, DDZ is inderdaad een uitzondering. Het is en blijft een speciale trein.

Reputatie 4

1e klas alleen bovenin een dubbeldekker gaat ook niet werken. In het buitenland zijn er genoeg dubbeldekkers die zo ingedeeld zijn, maar er is bovenin minder ruimte voor bagage, het profiel is krapper, en de schommelingen van de trein zijn meestal een stuk prominenter. Daarnaast is het slecht toegankelijk voor senioren, die toch vrij vaak 1e klas reizen.

NS doet er prima aan om 1e klas over beide verdiepingen te spreiden. Bij een 6-delige VIRM-dubbeldekker zou dit wel aan een uiteinde kunnen, maar dit wordt dan een volledig koprijtuig in het rood met nog een half rijtuig erachter. 

Reputatie 5

De 1e klas in intercity's is zo ingedeeld dat deze reizigers het minst ver hoeven te lopen vanaf de trappen. En het werkt uitstekend!

Het werkt zo uitstekend dat het dus voor iedereen de eerste instap is. Helemaal in het geval van ingangscontrole en alleen die deur open is. Fijn voor de eersteklas reizigers. Erg naief van het personeel dat ze na vertrek dan niet even controleren of iedereen met een tweedeklas kaartje ook is doorgelopen.

Edit: bijna een uur na vertrek komt er een conducteur binnen. De bezetting in deze coupe is nog hetzelfde als bij mijn vertrek. Drie mensen liggen te slapen, of doen alsof. Een tweetal is al de hele reis luidruchtig aan het praten in een vreemde taal. De conducteur controleert niet. Zegt alleen dat iedereen zonder eersteklas kaartje moet vertrekken. Niemand reageert. Hij herhaalt zich. Het tweetal begint te praten met de conducteur in die vreemde taal, voor enkele minuten. Conducteur vertrekt weer. Het tweetal vertrekt. Rest blijft slapen.

Waarom betaal ik ook alweer?

 

Waarom betaal ik ook alweer?

Vooral omdat NS extreem hoge personeelskosten heeft.

Reputatie 7

Waarom betaal ik ook alweer?

Gisteravond zat ik in de 1e klas "muziekcoupé". Een uitgebreide familie van wel 20 mensen inclusief kleine kinderen, nam in Arnhem plaats in de 1e klas van intercity naar Roosendaal. Via de deur het dichtst bij de trap inderdaad, want ik had ze het perron op zien komen via de roltrap toen de trein 5 minuten halteerde in Arnhem. Of ze een 1e klas vervoerbewijs hadden, wie zal het zeggen, geen idee. Maar de muziek werd aangezet op de telefoon (speaker) en de kinderen renden heen en weer. Drukte en chaos. Ik heb een van de vrouwen die het dichtst bij me zat vriendelijk aangesproken op de muziek en de rennende kinderen, maar zij begreep niets van wat ik bedoelde en de gebaren die ik maakte, en reageerde in een Oosters aandoende taal. Engels sprak ze kennelijk niet. De mannen zaten iets verderop en waren druk in gesprek. In Nijmegen bleven ze zitten, ik ben toen zelf verhuisd naar een ander treindeel met 1e klas. Daar was het rustiger en dat bleef het gelukkig ook - trouwens ook geen personeel gezien verder. 

Dit is de makkelijkste oplossing voor mij. Naar mijn mening is het niet zoals het behoort te gaan, maar wel de eenvoudigste oplossing. Voor mij telt een prettige rit.

Reputatie 5

Het historisch veroorzaakte, zogenaamd luxe gemaksvoordeel voor de reiziger in de eerste klasse kan dus beter worden veranderd. Eerste klasse-coupés midden in de trein werken anno nu echt averechts.

Reputatie 4

NS zou er goed aan doen om meer toezicht en rust te garanderen in de 1e klas, bijvoorbeeld wanneer er een tweede of derde conducteur op de trein aanwezig is. Dan kan diegene tijdens de rit een oogje in het zeil houden (wat vaak al gebeurt als NS-personeel gezellig gaat zitten kletsen in een 1e klas stilecoupé, maar dat terzijde).

 

Of door personeel de instructie te geven om altijd een tarief in rekening te brengen wanneer iemand bij controle verkeerd zit. Daar zullen ongetwijfeld ook veel klachten over komen door reizigers die denken of vinden dat ze prima op de rode stoeltjes mogen zitten met hun "blauwe" vervoersbewijs, en dan vooral de toeristen, maar gelukkig kunnen conducteurs zulk soort correctietarieven ongemerkt aanvinken bij controle. Misschien niet netjes, maar de regels zijn de regels. 

 

Verder valt er natuurlijk genoeg op te merken aan het eerste klas aanbood waardoor sommige reizigers misschien oprecht het verschil niet zien - behalve de andere kleur stoelen is het interieur eigenlijk vrijwel hetzelfde. Dan heeft het alsnog weinig zin om een grote 1 op de deur te zetten. Met andere vloerbekleding en stickertjes op de ramen kan niemand nog beweren dat ze "niet wisten dat dit 1e klas is".  

Reputatie 4

Overigens, voor de goede orde - de afgelopen weken ben ik consequent op iedere rit gecontroleerd. Wat dat betreft gaat het dus weer een stuk beter dan in afgelopen jaren. 

Reageer