beantwoord

Wanneer gaan de conducteurs/conductrices weer controleren?



Toon eerste bericht

116 reacties

Wat is er speculerend @Maxime NS aan het bericht dat SenV trein 1672 op mondneuskapjes controleerde te Deventer vanaf het perron ? Kan dat niet, heb ik het verzonnen of nog wat anders ?

Als je maar een paar meter afstand houd lijkt me dat prima te doen, 

Ik bedoel dit.

 

Reputatie 7
Badge +3

Volgens mij kan bovenstaande beter in privéberichten besproken worden. Wie welke berichten om welke reden rapporteert, gaat alleen de moderators aan, niet de rest van de community.

Misschien gewoon weer even terug on-topic: Ik herken het beeld wel nog steeds. Ik reis niet heel veel meer, maar zeker minimaal twee keer per week, en ben sinds maart slechts één keer gecontroleerd op vervoerbewijs. Sporadisch loopt er wel eens een conducteur langs, maar ook dat is zeldzaam. Met de oplopende cijfers snap ik op zich wel weer meer angst onder personeel, maar de sfeer in de trein wordt er niet beter op.

Als je maar een paar meter afstand houd lijkt me dat prima te doen, 

Ik bedoel dit.

 

Het station Deventer heeft mooie brede perrons, dus als je een paar meter van een dubbeldekker trein gaat staan /lopen @Maxime NS kan je prima de hoofden van de reizigers zien op de bovenverdieping, immers het is geen vetercontrole.

Maar wat is hier dan fantasie of speculeren aan ? 

Volgens mij kan bovenstaande beter in privéberichten besproken worden. Wie welke berichten om welke reden rapporteert, gaat alleen de moderators aan, niet de rest van de community.

Nee hoor @mrfreeze mag van mij best openbaar. Zeker als je verzoekt een bericht te verwijderen dat iemand een fantast is (van @mweiss ) welke dan niet verwijderd wordt, en openbaar in twijfel wordt getrokken door @Maxime NS .

Mijn excuses @Deventer. Als jij wilt delen dat je controle meemaakte dan is het niet nodig dat ik dat ga ontleden. Ik las dat het kan als er een paar meter afstand is, niet dat dat gisteren zo is gegaan en dacht dat het zou helpen als je dat verduidelijkte. Ik realiseer me nu dat dit weinig waarde toevoegt en ben het ook eens met mrfreeze, mijn commentaar over het rapporteren had beter privé gekund. You live and you learn :). Fijne avond! 

Reputatie 6

Maar, gewoon even nieuwsgierig. Wat dóen conducteurs eigenlijk als ze niet in de trein zichtbaar zijn, dus in een eigen hokje zitten ergens? Zitten ze dan naar buiten te kijken, spelletjes te spelen op hun mobieltje, met hun vriendin te bellen, tot  het volgende station zich weer aandient? Want als dat het geval zou zijn, dan zouden ze worden betaald om 80% van hun tijd gewoon te gaan zitten gamen of kletsen of een boekje lezen, tot het volgende station er weer is en dan moeten ze even naar buiten en vertreksignaal geven en dan door naar het volgende level van hun game of het volgende hoofdstuk van hun boek?

Badge +3

Maar, gewoon even nieuwsgierig. Wat dóen conducteurs eigenlijk als ze niet in de trein zichtbaar zijn, dus in een eigen hokje zitten ergens?

Niet om negatief te doen -en corona speelt natuurlijk ook een rol- maar dat vraag ik me ook regelmatig af. Kijk, dat het tegenwoordig niet altijd meer lukt om een hele VIRM te ‘knippen’ tussen Eindhoven en Amsterdam is misschien nog wat voor te zeggen, maar zelfs de serviceronde is er zelden, waar men (al mag dat niet) de zwart- en grijsrijders er zo uit kan pikken. Lukt dat niet, begin dan met alleen de 1e klas bijvoorbeeld.

Terwijl het eind jaren ‘80, begin ‘90 de normaalste zaak was dat je op dat traject gewoon 3 keer gecontroleerd (of in ieder geval ‘gezien’) werd, waarbij een HC dan meestal gewoon wist “oh ja, jou had ik al gehad tussen Eindhoven en Den Bosch” als die je na Utrecht weer tegenkwam.

Wellicht heeft het ook wel te maken met fysieke belastbaarheid? Heel de tijd lopen door een rijdende en soms wiebelende trein kan je tegenwoodig natuurlijk niemand meer aandoen, behalve de bepakte en bezakte jonkies van de Railcatering dan… 

Zijn de taken van een HC in die pakweg 25-30 jaar dan zoveel veranderd? Of vertrouwen ze blind op het inchecken met een ov-chipkaart? Zelfs als de primaire taak nu geen controle maar service is dan zou je toch echt zichtbaarder moeten zijn lijkt me.

Helemaal als er calculerende reizigers zijn die af en toe een UvB helemaal niet erg vinden, op sommige trajecten. Weegt niet op tegen de kosten van een Altijd Vrij abonnement.

Niet om negatief te doen -en corona speelt natuurlijk ook een rol- maar dat vraag ik me ook regelmatig af.

Sinds mensheugenis op de Community en Twitter actief @Robert B en dan stel je deze vraag. Maar denk dat @Loes wel het antwoord weet....

Reputatie 6

Maar, gewoon even nieuwsgierig. Wat dóen conducteurs eigenlijk als ze niet in de trein zichtbaar zijn, dus in een eigen hokje zitten ergens?

Niet om negatief te doen -en corona speelt natuurlijk ook een rol- maar dat vraag ik me ook regelmatig af. Kijk, dat het tegenwoordig niet altijd meer lukt om een hele VIRM te ‘knippen’ tussen Eindhoven en Amsterdam is misschien nog wat voor te zeggen, maar zelfs de serviceronde is er zelden, waar men (al mag dat niet) de zwart- en grijsrijders er zo uit kan pikken. Lukt dat niet, begin dan met alleen de 1e klas bijvoorbeeld.

Terwijl het eind jaren ‘80, begin ‘90 de normaalste zaak was dat je op dat traject gewoon 3 keer gecontroleerd (of in ieder geval ‘gezien’) werd, waarbij een HC dan meestal gewoon wist “oh ja, jou had ik al gehad tussen Eindhoven en Den Bosch” als die je na Utrecht weer tegenkwam.

Wellicht heeft het ook wel te maken met fysieke belastbaarheid? Heel de tijd lopen door een rijdende en soms wiebelende trein kan je tegenwoodig natuurlijk niemand meer aandoen, behalve de bepakte en bezakte jonkies van de Railcatering dan… 

Zijn de taken van een HC in die pakweg 25-30 jaar dan zoveel veranderd? Of vertrouwen ze blind op het inchecken met een ov-chipkaart? Zelfs als de primaire taak nu geen controle maar service is dan zou je toch echt zichtbaarder moeten zijn lijkt me.

Helemaal als er calculerende reizigers zijn die af en toe een UvB helemaal niet erg vinden, op sommige trajecten. Weegt niet op tegen de kosten van een Altijd Vrij abonnement.


Maar, zoals al gezegd, afgelopen maandag met de trein van Helmond naar Apeldoorn, 2 keer overstappen (Utrecht en Amersfoort), je zit ruim 2 uur in de trein, en je ziet gewoon geen enkele conducteur. Hooguit bespeur je hun aanwezigheid omdat ze de stations afroepen en het vertreksein geven, maar ik heb ze echt niet in de trein gezien.

Hetzelfde op de terug weg. Toen een directe trein van Apeldoorn naar Utrecht, en daarna de trein van Utrecht naar Eindhoven. Wederom geen conducteur gezien.

En dat zijn toch best lange trajecten tussen de stations. Dus je zou zeggen: tijd zat om even door de trein heen te lopen of vervoersbewijzen te checken. Maar geen mens gezien.

Waar ze dan wél mee bezig zijn tussentijds? Zeg het maar. Ze zitten in elk geval 20-30 minuten lang ergens in een hokje tussen elk station. En of ze nou daadwerkelijk bezig zijn met metersdikke dossiers aan administratie bij te werken of gewoon hun persoonlijke record Tetris te verbeteren, ik weet het niet. Maar in elk geval waren ze niet met de passagiers bezig.

Reputatie 7
Badge +3

Als het al “voorpaginanieuws” is als iemand de trein uit wordt gezet, vraag ik me toch af hoe vaak dit nou echt voorkomt …

https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/2097661/reiziger-zonder-mondkapje-uit-de-trein-gezet-op-veenendaalde-klomp.html

Reputatie 7
Badge +3

Op Twitter een reactie van een HC “Dit dan toevallig in de krant maar denk intussen dat we al op heel veel uitgezette reizigers zitten”. 

Maar in het artikel lees ik dat de trein op station Veenendaal-De Klomp werd stilgezet, wat mij doet denken dat het misschien een trein betreft die normaal niet daar zou stoppen. Dat maakt het dan wellicht opmerkelijker dan andere keren waardoor het nu de krant haalt. En mogelijk wil men nu ook laten zien dat het gebeurt, mede vanwege de campagne “het OV is OK”.

.....Maar in het artikel lees ik dat de trein op station Veenendaal-De Klomp werd stilgezet, wat mij doet denken dat het misschien een trein betreft die normaal niet daar zou stoppen. Dat maakt het dan wellicht opmerkelijker.....

Het was een trein naar Veenendaal, volgens mij komt deze helemaal niet langs station Veenendaal-de Klomp 😀 Ga nooit uit van krantenberichtjes, deze kloppen zelden @Momo .

 vraag ik me toch af hoe vaak dit nou voorkomt.

Regelmatig, al meegemaakt te oa Woerden, Tiel, Tiel Passewaaij, Lelystad en Den Haag Centraal.

Reputatie 7
Badge +1

.....Maar in het artikel lees ik dat de trein op station Veenendaal-De Klomp werd stilgezet, wat mij doet denken dat het misschien een trein betreft die normaal niet daar zou stoppen. Dat maakt het dan wellicht opmerkelijker.....

Het was een trein naar Veenendaal, volgens mij komt deze helemaal niet langs station Veenendaal-de Klomp 😀 Ga nooit uit van krantenberichtjes, deze kloppen zelden @Momo .

De 3063 was de enigste trein die gisteravond zo'n 5 minuten vertraging opliep bij Veenendaal-De Klomp.

Edit: Nee dat klopt toch niet helemaal. De 3063 is vertraagd aangekomen in Veenendaal-De Klomp. Het zou de 3061 kunnen zijn, maar die heeft 15 minuten op Veenendaal-De Klomp stil gestaan en klopt het verhaal weer niet. Ik heb geen andere treinen kunnen ontdekken die ongebruikelijk lang hebben gestopt of extra gestopt hebben op Veenendaal-De Klomp.

Het krantenartikel is een beetje vreemd verwoord door 'richting Veenendaal' te gebruiken i.p.v. Veenendaal-De Klomp.

Treinen die op Veenendaal Centrum stoppen kunnen niet ook op Veenendaal-De Klomp stoppen zonder te keren. 

Reputatie 7
Badge +3

.....Maar in het artikel lees ik dat de trein op station Veenendaal-De Klomp werd stilgezet, wat mij doet denken dat het misschien een trein betreft die normaal niet daar zou stoppen. Dat maakt het dan wellicht opmerkelijker.....

Het was een trein naar Veenendaal, volgens mij komt deze helemaal niet langs station Veenendaal-de Klomp 😀 Ga nooit uit van krantenberichtjes, deze kloppen zelden @Momo .

Dan klopt het zeker ook niet dat een reiziger uit de trein is gezet? 

Reputatie 7
Badge

Was ook op RTV Utrecht. Ik neem aan dat het klopt.

 Ik neem aan dat het klopt.

Ik denk ook @Vareo dat de trein Utrecht naar Veenendaal dit keer is gestopt op Veenendaal- De Klomp om een reiziger er uit te zetten.....…

Zou het personeel toestemming hebben gehad om om te rijden ?

Reputatie 7
Badge +3

Je zegt zelf dat krantenartikelen zelden kloppen. Waarom ga je er dan vanuit dat het klopt dat de trein richting Veenendaal ging?

Is het geloofwaardiger dat een journalist een foutje maakt over de bestemming of dat de hele strekking van het artikel verzonnen is?

@mrfreeze : waarom reageer je nog je weet toch dat die van de koekjesstad een hele grote duim heeft. 

Ik kan 3 stations vinden die Veenendaal in de naam hebben, echter alle 3 hebben een toevoeging. Centrum, West en De Klomp. De schrijver bedoelt wellicht dat de trein in de richting van de plaats Veenendaal reed, en bedoelde niet een specifiek station.

Badge +3

Denk dat het om een 3100 ging die extra gestopt is op Klp? 

Deze bijvoorbeeld? Maar dan hebben ze die persoon al rijdend met 30+ km/u op het perron gegooid… :joy:

Misschien de 3063? Met +5:59 vertrokken uit Veenendaal De Klomp

Reputatie 7
Badge +1

Ik dacht eerst ook de 3063, maar dat lijkt mij uiteindelijk toch onwaarschijnlijk. Die is volgens de snelheidsverloop om 18:16 Veenendaal-De Klomp binnengereden en heeft amper een minuut stilgestaan op dat station.

De snelheid was tussen Utrecht Centraal en Veenendaal-De Klomp wel 2 keer verminderd naar van 40 km/h. Grote kans dat de vertraging hierdoor is ontstaan. Ik zou niet weten waarom je de snelheid zo abrupt zou moeten verminderen voor een incident wat zich in de trein afspeelt. 

Badge +3

Misschien de 3063? Met +5:59 vertrokken uit Veenendaal De Klomp

Zeer waarschijnlijk, maar die moest daar sowieso al stoppen (wat langer dus wegens die mondkapkjesweigeraar of zo). 

Dat die dan met +5 in Arnhem opgeheven wordt? Aah het snelheidsverloop te zien was er meer aan de hand dan een ingreep wegens mondkapje en reiziger er uit gezet woden op Klp (normale stop en binnen een minuut en om 18:18 keurig weer door)

Edit: wat @loklok8 al zei

Reageer