beantwoord

wc continu defect


Regelmatig ga ik vanuit Zaandam naar Enschede en andersom. Dit is een aardige afstand en dus ben je wat langere tijd onderweg. Doordat de reis wat langer duurt moet ik eigenlijk altijd wel een keer naar het toilet, echter zijn de toiletten 9 van de 10 keer defect. Ik betaal een aardige som geld voor een kaartje, dan zou ik op z’n minst naar het toilet moeten kunnen. Nu voor de zoveelste keer kan ik weer niet naar het toilet, begin het aardig zat te worden. Moet ik het dan maar laten lopen als ik het niet meer op kan houden?

icon

Beste antwoord door Anonymous 22 May 2022, 12:56

Bekijk origineel

13 reacties

Intercity treinen zijn voorzien van meerdere toiletten per treinstel, heeft u ook gekeken of het andere toilet defect was?  Zelden zijn alle toiletten in een trein defect namelijk want dan mag zo'n treinstel nog maar beperkt doorrijden volgens de NS regels en wordt deze uit de dienst gehaald zodra het kan maar uiterlijk binnen die termijn.

En dan zoek je op of je op station Utrecht kan plassen omdat je daar een tussenstop hebt. Je mag 3x raden…

Toilet gesloten!
De moed zakt mij in de schoenen, heb nog 2 uur reizen voor de boeg. 

Helaas, 1 toilet aanwezig

Wat Jeroen zegt klopt inderdaad. Als alle toiletten in een treinstel defect zijn, dan mag een trein nog maar voor een beperkte tijd blijven rijden. Wat was de exacte vertrektijd? Dan kan ik kijken of de defecte toiletten al bekend zijn.

Op station Utrecht Centraal zijn overigens de toiletten geopend tussen 7 en 24 uur en in het weekend vaak zelfs 24 uur per dag, dus op dit tijdstip zou er geen probleem mogen zijn. Daarnaast is er ten alle tijden (24 uur per dag) een speciaal nachttoilet aanwezig, dus zelfs als de Sanifair toiletten gesloten zijn, kunnen mensen gelukkig toch altijd nog naar het toilet.

 

Reputatie 7
Badge +2

Intercity treinen zijn voorzien van meerdere toiletten per treinstel

Niet in het geval van een ICM-drietje, die hebben maar één toilet.

In lang vervlogen tijden was het aantal toiletten standaard één à twee per rijtuig. Tegenwoordig maximaal één per 2 rijtuigen, en vaak nog minder. De ICM drieën hadden oorspronkelijk 2 toiletten (en zonodig kon je binnendoorlopen naar het volgende stel) bij de grote revisie is er daar één van verwijderd en van doorlopen is al helemaal geen sprake meer. 

Reputatie 7

Dat was in een tijd dat toiletten nog alles op het spoor konden dumpen. Tegenwoordig MOETEN nieuwe toiletten voorzien zijn van biobakken, die gauw volzitten en alleen op locatie kunnen worden geleegd. Ook moeten toiletten toegankelijk zijn voor iedereen dus ook voor een enorme rolstoel. Zou je er dan nog meerdere per rijtuig hebben kost dat erg veel ruimte en klauwen met geld om ze te legen.

Dat was in een tijd dat toiletten nog alles op het spoor konden dumpen. Tegenwoordig MOETEN nieuwe toiletten voorzien zijn van biobakken, die gauw volzitten en alleen op locatie kunnen worden geleegd. Ook moeten toiletten toegankelijk zijn voor iedereen dus ook voor een enorme rolstoel. Zou je er dan nog meerdere per rijtuig hebben kost dat erg veel ruimte en klauwen met geld om ze te legen.

@West  Op welke locaties kunnen deze biobakken worden geleegd? Is dat veel werk? 

Mijn ervaring is ook wel dat er heel veel toiletten defect rond rijden. Gelukkig is er dan vaak nog wel een 2e of 3e toilet, die wel beschikbaar is. Afgelopen zondag in een trein naar Roosendaal waren 2 toiletten. Beiden defect. Iemand had blijkbaar heel hoge nood gehad en had de schuifdeur geforceerd een stukje open gedaan. Lijkt me ook niet helemaal de bedoeling.

Reputatie 7

Defect betekent in verreweg de meeste gevallen dat de biobak vol zit. Zeker in de sprinters gaat een toilet dan automatisch op slot. Als ik een melding in de boordcomputer heb dat de bak voor 80% gevuld is, kan ik er de klok op gelijk zetten dat ie de 100% nog tijdens dezelfde rit aantikt. Voor het legen komt op het rangeerterrein een speciaal wagentje voorrijden met een container erop, de schoonmaker kan de bak dan leeg laten lopen. Veel werk is het volgens mij niet, maar het zal wel per rangeerterrein verschillen of er uberhaupt ruimte is voor zo'n wagentje om tussen de treinen door te manoeuvreren (bedenk hierbij dat de meeste opstelterreinen zijn aangelegd toen niemand nog van biobakken had gehoord).

@West Bedankt voor je uitleg.

Jammer dat het niet op bijvoorbeeld ook de eindstations kan. Daar staan de treinen vaak een tijdje stil voor ze weer terug rijden. In die omkeertijd zou dan het legen van de toiletten misschien ook kunnen gebeuren. Dan heeft die trein in ieder geval weer een werkende serie toiletten.

Reputatie 7

De biobakken hangen onder de trein, het is daarom niet mogelijk de afzuiging aan te sluiten op een station, omdat de bak niet te bereiken is vanaf het hoge perron.

Te vaak “volle bak” impliceert een miskleun bij het ontwerp

 

Reputatie 7

Te vaak “volle bak” impliceert een miskleun bij het ontwerp

 

Ongetwijfeld niet het antwoord wat je wil horen, maar ik kan me zo voorstellen dat het bedrijfstechnisch gezien nou eenmaal voordeliger is dat zoveel mogelijk reizigers naar een betaald toilet op het station gaan, dan dat ze met z'n allen een gratis biobak vol zitten schijten 😅

Reageer