Week van de aanrijdingen?

  • 17 March 2024
  • 19 reacties
  • 616 Bekeken

Reputatie 3

Gisteren een aanrijding bij Utrecht Vaartsche Rijn. Vanochtend weer twee aanrijdingen met veel impact op het treinverkeer. Ik begrijp dat het voor NS in veel gevallen overmacht is, maar wat kun je als reiziger het beste doen om de gevolgen voor jezelf en anderen zoveel mogelijk te beperken?

  1. Wachten op vervangend vervoer?
  2. Zoeken naar een bypass route (omleiding) met eventueel alternatief vervoer?
  3. Andere route nemen?
  4. Reis annuleren?

Per situatie is dit uiteraard verschillend. Hoe los je bijvoorbeeld een probleem op voor reizigers die van Eindhoven naar Schiphol moeten, en net zoals gisteren, strandden bij Houten? De intercity reed terug naar 's-Hertogenbosch. Was een alternatieve route via Geldermalsen en Dordrecht (R-net) en verder met NS naar Schiphol geen mogelijke oplossing, of was de route van Dordrecht naar Schiphol ook gestremd?


19 reacties

Reputatie 7
Badge

Aanrijdingen zijn per definitie overmacht, niet ‘in veel gevallen’.

Dat ten eerste.

 

Wachten op vervangend vervoer is niet iets wat ik in eerste instantie aan mensen aanraad. Ten eerste omdat (zoals gisteren bv) er nog totaal niet bekend is wat precies de impact wordt en of er überhaupt wel vervangend vervoer ingezet wordt. Ten tweede, áls er gekozen wordt voor vervangend vervoer, zijn we afhankelijk van de touringcarbedrijven hoeveel chauffeurs ze op korte termijn beschikbaar hebben.

 

 

Meestal raad ik mensen aan om een andere treinroute te zoeken, die mogelijk langer duurt maar waarmee ze (met de informatie van dat moment) wel aan gaan komen, maar over het algemeen geen geld kwijt zijn aan bus/tram/metro.

 

Als er een afspraak staat die men in geen geval gaat halen, is het het beste om dan gewoon de reis te annuleren.

 

Reputatie 7
Badge +4

 Eerlijke en wijze woorden van @Edwin, lijkt me. 

Ik spreek van tijd tot tijd op begrafenissen en moest dat om kwart voor twee voor een overleden vriend doen in een Fries dorpje. Ik woon in Gouda, een begrafenisdienst wacht niet, en tussen Utrecht en Amersfoort een aanrijding. Zeer slecht en verwarrend aangekondigd, de conducteur hield het bekende riedeltje kort voor Utrecht dat de trein zijn weg zou vervolgen via Amersfoort en de trein door zou rijden, terwijl hij niet verder dan Utrecht zou gaan.  De app en de display gaven het ongeluk al wel aan. Op het station aanvankelijk geen informatie, later het advies om via Zuid te rijden. Slordig.

Ik had het al bedacht en dus via Amsterdam Zuid en Almere dan maar naar Leeuwarden. Greenwheelsauto besteld die bij het station stond, en tien minuten voor tijd in de kerkdienst. Uiteraard wat onrust daar en dat is natuurljk ongewenst bij dit soort emotioneel beladen gelegenheden. 

 

Je hebt zelf ook een verantwoordelijkheid om de dingen die je treffen op te lossen.Als ik hier soms de reacties lees, dan is het allemaal moord en brand en uiteraard moeten de mensen  vooral door NS schadeloos gesteld worden, dat lijkt heel vaak het belangrijkste. NS heeft een zelfdoding ook niet gepland, dat soort dingen gebeuren helaas. Als een weg dicht zit en dat is wel eens zo bij Gouda, dan moet ik ook wachten. Een beetje ongemak hoort bij het leven en het lijkt soms wel dat alles verhaald moet kunnen worden op een ander. 

Met een uur vertraging in Leeuwarden aangekomen, zonder snel een alternatief te verzinnen was dat niet gelukt. De huurauto betaalde ik zelf en met de acht euro terug voor het uur vertraging kon dat echt niet gedekt worden. Het kostte me geld maar ik was op tijd, althans niet echt te laat, en kon mijn verhaal houden. 

Dat was mij en de nabestaanden zeer dierbaar. Ik ben ook niet benadeeld door de schuld van NS, de omstandigheden zaten gewoon tegen. Elke zelfdoding is een persoonlijk drama, dat zou voor het denken over dit soort dingen veel belangrijker moeten zijn.

Fact of life, sommige dingen in het leven zijn zo.

Reputatie 7
Badge

NS kan er niks aan doen als iemand besluit om tussen de spoorbomen te zigzaggen. Of dat iemand over het spoor loopt. En in dat geval kunnen er niet zomaar een hele rits bussen besteld worden.

Ik spreek van tijd tot tijd op begrafenissen en moest dat om kwart voor twee voor een overleden vriend doen in een Fries dorpje. Ik woon in Gouda, een begrafenisdienst wacht niet, en tussen Utrecht en Amersfoort een aanrijding. .

Voor belangrijke afspraken als examens, begrafenissen, ziekenhuisafspraken, etc. is het natuurlijk wel erg gevaarlijk om op de trein te vertrouwen. Ik probeer dan altijd eigen vervoer te regelen.

Reputatie 7
Badge +4

Ik ben inderdaad een uur vroeger vertrokken om die reden, heb het daardoor ook gered, maar dat bleek dus nog krap. Achteraf maar goed ook. Maar ik ben het helemaal met je eens. Ik ben zelf een ervaren reiziger en zie dat, maar veel mensen zullen niet geweten hebben wat te doen.

We mogen ook wel eens bedenken dat de Nederlandse treinen best stipt zijn, al lijkt het niet altijd zo.  In Duitsland is dat wel anders.

Reputatie 7

Ik ben inderdaad een uur vroeger vertrokken om die reden, heb het daardoor ook gered, maar dat bleek dus nog krap. Achteraf maar goed ook. Maar ik ben het helemaal met je eens. Ik ben zelf een ervaren reiziger en zie dat, maar veel mensen zullen niet geweten hebben wat te doen.

Voor velen is dit alles dus een belangrijke reden om een auto voor de deur te hebben staan en anti-ov te zijn. Het duurt te lang, moet heel ruim de tijd plannen voor belangrijke afspraken (en zeker bij aansluitend busvervoer etc), de rit zelf is onzeker. Er kan zomaar iets uitvallen of je mist de 3-minuten overstap nét, want wachten gebeurt niet. Weer een half uur wachten erbij, zeker buiten de Randstad.

Ik zou me ook wel uit zulke situaties redden, creatief zijn en er al op anticiperen. Maar velen willen zich er ook niet mee vermoeien of over nadenken. "Blij dat ik niet met de trein hoef!", hoor ik dan, "ik ben verknocht aan mijn autootje". Dat is gewoon een ander soort leven. Ik weet niet beter dan met ov reizen, al m'n hele leven, en kom toch overal. Al kost het (vaak) wat meer tijd. 

 

Reputatie 3

Met de trein reizen is comfortabel, je hoeft de aandacht niet op de weg te houden. Onderweg kun je veel nuttige dingen doen op je laptop, tablet of telefoon. Het mobiele internet is een zegen. Ik was afgelopen zaterdag onderweg naar een begrafenis. 1,5 uur vertraging gehad door een aanrijding. Maar de organisatoren van de begrafenis waren wel zo slim geweest de kerkdienst live online uit te zenden. Die kon ik dus met een telefoon en een bluetooth koptelefoon volgen, in de vertraagde trein en in de belbus, zonder de andere passagiers te storen. Ik was nog op tijd om met de begrafenisstoet mee te lopen naar de begraafplaats en ik heb de dienst niet hoeven te missen! Handig dat je op zo'n moment de benodigde apparatuur bij je hebt, in combonatie met een voldoende groot data abonnement voor mobiel internet! Een dienst van 1,5 uur met beeld en geluid kost toch al gauw een paar GB aan data! Let er wel op dat de accu van je telefoon bij de aanvang van de reis goed is opgeladen! De mobiele internetverbinding op mijn reistraject werkte overigens prima.

Reputatie 7
Badge +4

…..en voor de Interrailreiziger: neem een Europees abonnement met het maximum aan data. Ook binnen Nederland goed/onbeperkt bruikbaar, ;-)

Ga inderdaad nooit zonder opgeladen of in de trein op te laden accu op stap, dit is een mooie noodoplossing zoals u hierboven schetst.

Reputatie 5

Interessant topic! Waar voor mij de schoen een beetje wringt is bij de informatievoorziening (in de NS app) tijdens zulke verstoringen.

Zelf ben ik een doorgewinterde treinreiziger, samen met waarschijnlijk het merendeel van de gebruikers in deze community. Bij een langdurige storing op een traject, kan ik uit ervaring anticiperen op het verloop en zelf een omreisroute bedenken. Vaak ben ik dan onderweg nog constant m’n routes aan het heroverwegen.

Verstoring tussen Hengelo & Almelo → Omreizen via Zutphen.
Verstoring op de Hanzelijn → Omreizen via Harderwijk en Amersfoort.
Verstoring tussen Amsterdam & Utrecht → Omreizen via Hilversum. Enzovoort.

In veel gevallen gaat het goed en vertellen de NS app, infoborden op het station en/of conducteur je wat de beste omreisroute is. Maar ik heb ook meerdere keren meegemaakt dat de reisplanner je vertelt dat je moet wachten op een latere trein die op dat moment nog gepland staat, maar later alsnog wordt geannuleerd. Alleen als je handmatig een "via" station invoert in de app krijg je een andere route te zien, maar dat weet de onervaren/incidentele reiziger niet altijd.

Veel reizigers hebben geen zin om het spoornetwerk uit hun hoofd te leren (begrijpelijk) en kiezen er daarom voor om de auto te nemen als er belangrijke afspraken zijn. Bij een file onderweg, geeft de navigatie ten minste aan welke weg je moet nemen om om te rijden.

Natuurlijk is dit niet de schuld van NS (technisch moet het maar kunnen), maar het verbaast me dus niet dat veel mensen dan liever voor de “meer betrouwbare" auto kiezen.

Reputatie 7
Badge +4

De informatie was ‘omreizen via Amsterdam-Zuid. Dat klopt. Maar hoe kom je daar? Juist. met de trein van Utrecht naar Schiphol. Even eerlijk: Wie wist dit direct? De ervaren hap hier in ieder geval voor een deel wel. Maar het was aanvankelijk nergens te zien in het toch niet onbelangrijke Utrecht.

 

Het ging hier duidelijk mis. De conducteur zou het toch wel weten? Over het algemeen vind ik de informatievoorziening niet slecht, maar je krijgt littekens in je oren van ‘Plan uw reis in de app’. 

Reputatie 3

Het dataverbruik van de kerkdienst op het mobiele internet was 340 MB voor 1,5 uur. Dit komt overeen met een 0,5 Mbit per seconde verbinding. Ik heb een maandabonnement van 15 GB, voor 11 euro.

Reputatie 7
Badge +4

Ik ben veel het land uit en heb een Europees abonnement. Dat betekent zonder verdere kosten van en naar Nederland bellen vanuit en naar elk land in Europa. In Nederland onbeperkt en in het buitenland 50 Gb data maximaal, maar daarmee red ik het altijd. Ik heb mijn iPad verbonden met mijn Mac thuis, die dus altijd aanstaat, en ik kan dus vanaf elke plaats waar Internet is mijn Mac bedienen, zelfs Parallels met een virtuele Windows machine. Ik draai dus desnoods Windows op mijn iPad, altijd leuk voor de bühne.

Dat kost wel data, maar ik kom nooit te kort. Ik kan het met name Interrailreizigers of mensen die regelmatig in de belendende landen of verder zijn, zeer aanraden.

 

Ik ben duurder uit, betaal 25 euro bij KPN.

Het dataverbruik van de kerkdienst op het mobiele internet was 340 MB voor 1,5 uur.

Dat valt inderdaad erg mee. @wim.vogel.52 

Reputatie 7
Badge +3

Interessant topic! Waar voor mij de schoen een beetje wringt is bij de informatievoorziening (in de NS app) tijdens zulke verstoringen.

Zelf ben ik een doorgewinterde treinreiziger, samen met waarschijnlijk het merendeel van de gebruikers in deze community. Bij een langdurige storing op een traject, kan ik uit ervaring anticiperen op het verloop en zelf een omreisroute bedenken. Vaak ben ik dan onderweg nog constant m’n routes aan het heroverwegen.

Verstoring tussen Hengelo & Almelo → Omreizen via Zutphen.
Verstoring op de Hanzelijn → Omreizen via Harderwijk en Amersfoort.
Verstoring tussen Amsterdam & Utrecht → Omreizen via Hilversum. Enzovoort.

In veel gevallen gaat het goed en vertellen de NS app, infoborden op het station en/of conducteur je wat de beste omreisroute is. Maar ik heb ook meerdere keren meegemaakt dat de reisplanner je vertelt dat je moet wachten op een latere trein die op dat moment nog gepland staat, maar later alsnog wordt geannuleerd. Alleen als je handmatig een "via" station invoert in de app krijg je een andere route te zien, maar dat weet de onervaren/incidentele reiziger niet altijd.

Veel reizigers hebben geen zin om het spoornetwerk uit hun hoofd te leren (begrijpelijk) en kiezen er daarom voor om de auto te nemen als er belangrijke afspraken zijn. Bij een file onderweg, geeft de navigatie ten minste aan welke weg je moet nemen om om te rijden.

Natuurlijk is dit niet de schuld van NS (technisch moet het maar kunnen), maar het verbaast me dus niet dat veel mensen dan liever voor de “meer betrouwbare" auto kiezen.

Bedenk dat bij zelf een omreisroute bedenken die niet in de app staat of een via route plannen je tussendoor moet in/uitchecken anders reis je zwart. De extra kosten zijn voor jouzelf. Daarbij wordt het lastig om voor de zelf bedachte route geld-terug-bij-vertraging te claimen. Bij een door de NS app (alleen trein aangevinkt) aangegeven omreisroute krijg je geen meerkosten en kun je beroep doen op geld-terug-bij-vertraging regeling.

Reputatie 3

Interessant topic! Waar voor mij de schoen een beetje wringt is bij de informatievoorziening (in de NS app) tijdens zulke verstoringen.

Zelf ben ik een doorgewinterde treinreiziger, samen met waarschijnlijk het merendeel van de gebruikers in deze community. Bij een langdurige storing op een traject, kan ik uit ervaring anticiperen op het verloop en zelf een omreisroute bedenken. Vaak ben ik dan onderweg nog constant m’n routes aan het heroverwegen.

Verstoring tussen Hengelo & Almelo → Omreizen via Zutphen.
Verstoring op de Hanzelijn → Omreizen via Harderwijk en Amersfoort.
Verstoring tussen Amsterdam & Utrecht → Omreizen via Hilversum. Enzovoort.

In veel gevallen gaat het goed en vertellen de NS app, infoborden op het station en/of conducteur je wat de beste omreisroute is. Maar ik heb ook meerdere keren meegemaakt dat de reisplanner je vertelt dat je moet wachten op een latere trein die op dat moment nog gepland staat, maar later alsnog wordt geannuleerd. Alleen als je handmatig een "via" station invoert in de app krijg je een andere route te zien, maar dat weet de onervaren/incidentele reiziger niet altijd.

Veel reizigers hebben geen zin om het spoornetwerk uit hun hoofd te leren (begrijpelijk) en kiezen er daarom voor om de auto te nemen als er belangrijke afspraken zijn. Bij een file onderweg, geeft de navigatie ten minste aan welke weg je moet nemen om om te rijden.

Natuurlijk is dit niet de schuld van NS (technisch moet het maar kunnen), maar het verbaast me dus niet dat veel mensen dan liever voor de “meer betrouwbare" auto kiezen.

Bedenk dat bij zelf een omreisroute bedenken die niet in de app staat of een via route plannen je tussendoor moet in/uitchecken anders reis je zwart. De extra kosten zijn voor jouzelf. Daarbij wordt het lastig om voor de zelf bedachte route geld-terug-bij-vertraging te claimen. Bij een door de NS app (alleen trein aangevinkt) aangegeven omreisroute krijg je geen meerkosten en kun je beroep doen op geld-terug-bij-vertraging regeling.

Dit geldt niet als je een vrij reisrecht hebt. alleen wel omchecken als je een deel van de route met een andere vervoerder reist.

Interessant topic! Waar voor mij de schoen een beetje wringt is bij de informatievoorziening (in de NS app) tijdens zulke verstoringen.

Zelf ben ik een doorgewinterde treinreiziger, samen met waarschijnlijk het merendeel van de gebruikers in deze community. Bij een langdurige storing op een traject, kan ik uit ervaring anticiperen op het verloop en zelf een omreisroute bedenken. Vaak ben ik dan onderweg nog constant m’n routes aan het heroverwegen.

Verstoring tussen Hengelo & Almelo → Omreizen via Zutphen.
Verstoring op de Hanzelijn → Omreizen via Harderwijk en Amersfoort.
Verstoring tussen Amsterdam & Utrecht → Omreizen via Hilversum. Enzovoort.

In veel gevallen gaat het goed en vertellen de NS app, infoborden op het station en/of conducteur je wat de beste omreisroute is. Maar ik heb ook meerdere keren meegemaakt dat de reisplanner je vertelt dat je moet wachten op een latere trein die op dat moment nog gepland staat, maar later alsnog wordt geannuleerd. Alleen als je handmatig een "via" station invoert in de app krijg je een andere route te zien, maar dat weet de onervaren/incidentele reiziger niet altijd.

Veel reizigers hebben geen zin om het spoornetwerk uit hun hoofd te leren (begrijpelijk) en kiezen er daarom voor om de auto te nemen als er belangrijke afspraken zijn. Bij een file onderweg, geeft de navigatie ten minste aan welke weg je moet nemen om om te rijden.

Natuurlijk is dit niet de schuld van NS (technisch moet het maar kunnen), maar het verbaast me dus niet dat veel mensen dan liever voor de “meer betrouwbare" auto kiezen.

Bedenk dat bij zelf een omreisroute bedenken die niet in de app staat of een via route plannen je tussendoor moet in/uitchecken anders reis je zwart. De extra kosten zijn voor jouzelf. Daarbij wordt het lastig om voor de zelf bedachte route geld-terug-bij-vertraging te claimen. Bij een door de NS app (alleen trein aangevinkt) aangegeven omreisroute krijg je geen meerkosten en kun je beroep doen op geld-terug-bij-vertraging regeling.

Sorry, MoDe, maar je zou inmiddels echt moeten weten dat dit niet klopt. Je blijft dit soort onjuiste adviezen maar herhalen.

De reisplanner is veelal niet meteen compleet bijgewerkt, waardoor er geen omreisroute wordt aangegeven. Terwijl er dan wordt omgeroepen dat de storing ten minste tot 18.00 uur gaat duren, staat de trein van 16.00 uur gewoon in de reisplanner. Aangezien omreizen langer duurt dan wachten op de trein van 16.00 uur, is het advies van de NS om te wachten. Pas als de trein wordt opgeheven, krijg je met terugwerkende kracht alsnog het omreisadvies te zien. Maar dan ben je natuurlijk te laat om dat advies nog op te volgen.

Reputatie 7
Badge +3

 

 

Sorry, MoDe, maar je zou inmiddels echt moeten weten dat dit niet klopt. Je blijft dit soort onjuiste adviezen maar herhalen.

De reisplanner is veelal niet meteen compleet bijgewerkt, waardoor er geen omreisroute wordt aangegeven. Terwijl er dan wordt omgeroepen dat de storing ten minste tot 18.00 uur gaat duren, staat de trein van 16.00 uur gewoon in de reisplanner. Aangezien omreizen langer duurt dan wachten op de trein van 16.00 uur, is het advies van de NS om te wachten. Pas als de trein wordt opgeheven, krijg je met terugwerkende kracht alsnog het omreisadvies te zien. Maar dan ben je natuurlijk te laat om dat advies nog op te volgen.

Leidraad is dat je volgens de route in de reisplanner moet reizen. Bij vertraging/verstoring wordt niet altijd een omreis advies aangegeven, ook niet achteraf.

Theoretisch gezien klopt dit helemaal, maar in de praktijk werkt het niet zo. De reisplanner gebruikt namelijk de daadwerkelijke storingsduur in plaats van de ingeschatte duur. Je kunt niet verwachten dat iemand uren op het station gaat wachten om te kijken of de vertraging achteraf groot genoeg was geweest om om te reizen. 

Op basis van de gegeven informatie kan de reiziger zelf inschatten of omreizen sneller is.

Reputatie 7
Badge +3

Theoretisch gezien klopt dit helemaal, maar in de praktijk werkt het niet zo. De reisplanner gebruikt namelijk de daadwerkelijke storingsduur in plaats van de ingeschatte duur. Je kunt niet verwachten dat iemand uren op het station gaat wachten om te kijken of de vertraging achteraf groot genoeg was geweest om om te reizen. 

Op basis van de gegeven informatie kan de reiziger zelf inschatten of omreizen sneller is.

In de praktijk wordt een vergoeding geweigerd als je een (om)reis maakt die niet in de planner staat.

Theoretisch gezien klopt dit helemaal, maar in de praktijk werkt het niet zo. De reisplanner gebruikt namelijk de daadwerkelijke storingsduur in plaats van de ingeschatte duur. Je kunt niet verwachten dat iemand uren op het station gaat wachten om te kijken of de vertraging achteraf groot genoeg was geweest om om te reizen. 

Op basis van de gegeven informatie kan de reiziger zelf inschatten of omreizen sneller is.

In de praktijk wordt een vergoeding geweigerd als je een (om)reis maakt die niet in de planner staat.

Je checkt niet in en uit tijdens je omreis, dus de NS weet dat niet (tenzij er controle is geweest)

Reageer