WiFi in de trein: VPN verbinding werkt niet | NS Community

WiFi in de trein: VPN verbinding werkt niet



Toon eerste bericht

73 reacties

Ik heb hetzelfde probleem, met mijn laptop naar mijn werk VPN en met mijn smartphone (Android) naar mijn fritzbox thuis. Andere wifi netwerken geven eigenlijk geen problemen.
Zodra we meer hierover weten dan delen we deze info in dit topic.
Hier hetzelfde probleem via Cisco VPN (naar FritzBox). Traject Utrecht-Eindhoven. Zowel laptop als telefoon kunnen geen verbinding maken.

Via andere netwerken werkt VPN wel.

Wordt er misschien ergens een poort (range) geblokkeerd? Of wordt al het UDP verkeer geblokkeerd (om streaming als videos via het netwerk te voorkomen)?
Zodra we meer hierover weten dan delen we deze info in dit topic.

Het duurt wel erg lang voordat er een antwoord is op deze simpele vraag. Welke poorten zijn beschikbaar voor UDP verkeer. Dit moet een systeembeheerder binnen 10 min kunnen opzoeken. Waarom duurt het al een aantal weken en vele geirriteerde reizigers, voordat iemand hier antwoord op kan bieden?

Ik dacht dat we in een wereld leven van flexwerken..... Helaas is de NS momenteel niet zo flexibel.
Websites blokkeren is niet toegestaan, dat is helder. Dus de videokijkers onderweg vertragen de verbinding. Echter de werkende mensen die beveiligd willen verbinden worden nu volledig geboycot. Erg jammer!!
Ja na 11 dagen is er toch wel iets bekend.....
Hallooooooooooo NS, zijn jullie nog wakker?!
VPN werkt niet. Mensen willen weten waarom niet. Ik heb zelf ook 2 VPN's op proberen te zetten, 1 naar mijn NAS en 1 via Junos naar mijn werk. Beiden werken niet. Ligt ook niet aan mijn devices want heb er meerdere geprobeerd. Ga nou eens antwoord geven. Het is toch verdikkeme niet zo moeilijk om hier een antwoord neer te zetten? Ga van je werkplek, loop langs een IT man die wel kennis heeft van dit soort zaken en vraag het hem. En misschien moet het wel kunnen werken, maar vraag dan waar ik en een heleboel andere reizigers op moeten letten, zodat men veilig van jullie dienst gebruik kan maken. Het is allemaal geen rocket science. Sjonge jonge zeg.
11 dagen? zeg maar liever 2 maanden!
NS, misschien hebben jullie een analyse fout gemaakt en was al dat versleutelde UDP verkeer toch geen bittorrent maar VPN verkeer?
Pro tip, bittorrents kan je het beste downloaden op een snelle verbinding, niet in de trein....
Haal in elk geval die VPN aanbeveling van je landingspagina zolang het niet werkt.
Ja de vraag staat als beantwoord he, dan reageren ze niet meer.
Ik gebruik dan geen VPN verbindingen, maar ik merk wel dat ik amper meer wat kan op het WIFI netwerk in de trein. Facebook laden 5 min, forums laden idem dito. Enigste wat gewoon werkt is de Gmail app en Whatsapp verkeer.
Mijn collega Tom is bezig om meer informatie over dit onderwerp te verkrijgen. Zodra hij meer weet dan deelt hij deze informatie in dit topic.
Maar het probleem is al 2 maanden geleden hier neergezet. Vind je zelf dat het niet heel lang duurt ?
IT afdeling moet dit zo te weten kunnen komen.

En je collega TomNS heeft 2 reacties gegeven in 2 maanden, ook niet echt vaak aanwezig dan.
Ook jij bedankt voor je toevoeging Giovanni. Als er nieuws is, laat ik dat hier weten.

Geen nieuws van TomNS
Gaat er nog iets aan gedaan worden?
Daarbij bedoel ik ook voor de minder technische reizigers, lees bovenstaand namelijk vanalles..

Internet van T-Mobile was voorheen beter, wellicht terug naar de oude roots aangezien het momenteel ontzettend traag gaat.

Thanks in advance.

Michael
Ik heb nog zitten testen met mijn VPN server thuis (Synology) maar het gaat gewoon niet werken. Ik kan voor L2TP beveiliging enkel UDP gebruiken en geen TCP. PPTP beveiliging accepteert wel TCP, maar dit is zo'n beetje de onveiligste manier van VPN-en. Kan alsjeblieft...alsjeblieft....alsjeblieft een medewerker MET kennis aangeven welke protocollen er gebruikt mogen/moeten worden (TCP of UDP of Beiden), welke (standaard) VPN poorten open staan (1194, 1723, 500, 1701, 4500, of ....) en welke beveiliging gebruikt kan worden (OpenVPN, PPTP, L2TP.....)?
En niet weer aankomen met "Mijn Collega Tom is ermee bezig", want zo te zien heeft collega Tom hier ook geen kaas van gegeten.
Antwoorden is blijkbaar onmogelijk hier.
Ik heb de vpn inmiddels toch werken de trein.

Via macbook air, tunnelblick software, account by VPNBook, profiel UDP53

Maar wat een gedoe zeg bij de NS.
Zelfs de normale site www.vpnbook.com is geblokkeerd. Hoezo netneutraliteit.

Wie daagt de ns eens voor het gerecht???

http://www.crowdsuing.nl misschien een optie?

Groet,

Jan
vnpbook werkt ook op de iphone via de app OPENVPN en een UDP profiel van vpnbook

Happy surfing

Jan
Antwoorden is blijkbaar onmogelijk hier.
De NS geeft op Twitter aan, dat VPN geblokeerd wordt. Als je je poorten kunt veranderen, kun je er waarschijnlijk wel omheen.

https://twitter.com/NS_online/status/502048329195593728
https://twitter.com/NS_online/status/502048637527277568
https://twitter.com/NS_online/status/502048972769599488
https://twitter.com/NS_online/status/502049066101260288
Wat idioot. NS raadt het gebruik van VPN juist aan, omdat het WiFi-verkeer in de trein onversleuteld is en medepassagiers dus zonder enige moeite kunnen meelezen wat je verstuurt en ontvangt via het WiFi-netwerk in de trein (websites, e-mail, up- en download van cloudopslag, ...), tenzij het op een andere manier versleuteld is, zoals VPN of HTTPS.
Antwoorden is blijkbaar onmogelijk hier.
De NS geeft op Twitter aan, dat VPN geblokeerd wordt. Als je je poorten kunt veranderen, kun je er waarschijnlijk wel omheen.

https://twitter.com/NS_online/status/502048329195593728
https://twitter.com/NS_online/status/502048637527277568
https://twitter.com/NS_online/status/502048972769599488
https://twitter.com/NS_online/status/502049066101260288


Dank je, ik heb alleen geen Twitter en TomNS zou er 2 maanden geleden op terug komen hier.
Ik sluit me aan bij dit geconstateerde probleem. Vanuit NS kreeg is de melding dat 'het' zou moeten werken. Ik gebruik ook Outlook "Anywhere" een optie binnen Outlook die uit zichtzelf (op de achtergrond) een sessie opbouwt om mail te sturen/ontvangen/synchroiseren. Die werkt dus niet. Voor de apart VPN (die het dus ook niet doet) gebruiken we Network Connect (van CheckPoint).
Dit is wat op de openvpn.net site staat:

Which ports does OpenVPN Access Server use?

Short answer: TCP 443, TCP 943, UDP 1194
Long answer: By default OpenVPN Access Server has 2 OpenVPN daemons running. One of them on UDP port 1194 and another on TCP 443. We recommend that you use the UDP port because this functions better for an OpenVPN tunnel. However, many public locations block all sorts of ports except very common ones like http, https, ftp, pop3, and so on. Therefore we also have TCP 443 as an option. TCP port 443 is the default port for https:// (SSL) traffic and so this is usually allowed through at the user's location.
TCP port 943 is the port where the web server interface is listening by default. You can either approach this directly using a URL like https://yourserverhostnamehere:943/ or by approaching it through the standard https:// port TCP 443, since the OpenVPN daemon will automatically internally route browser traffic to TCP 943 by default. (https://yourserverhostnamehere/).


Bij mij werkt openvpn dus wel.

Jan
Mijn collega Tom is bezig om meer informatie over dit onderwerp te verkrijgen. Zodra hij meer weet dan deelt hij deze informatie in dit topic.
Na reactie #7, 2 maanden geleden, is hier geen informatie meer gedeeld. In die eerste reacties deed NS net of het een storing betrof. Inmiddels blijkt uit #43 dat NS op Twitter meldt dat het helemaal geen storing is, maar een bewuste blokkade. Als het niet de bedoeling is dat reizigers VPN gebruiken in de trein, zeg dat dan, en doe niet alsof het een storing is. Bovendien is bij de verantwoordelijke systeembeheerder precies bekend wat er wel en niet is geblokkeerd, dus één telefoontje is genoeg om hier te kunnen vermelden wat er wel en niet wordt geblokkeerd.

Als 'collega Tom' er na twee maanden nog niet in slaagt die informatie boven tafel te krijgen, wordt het dan niet eens tijd dat iemand anders die taak van hem overneemt?
Collega TomNS is blijkbaar gelijk weggestuurd nadat hij ons informatie had toegezegd....

Voor mij echt typerend hoe de NS omgaat met reizigers, we sturen ze met een kluitje het riet in, zeggen dat we er op terug komen en hopen in de tussentijd maar dat de klant de klacht vergeten is.

Andere moderators lezen dit onderwerp blijkbaar niet eens...
Collega TomNS is blijkbaar gelijk weggestuurd nadat hij ons informatie had toegezegd....

En dan te weten dan Tom NS één van de Webcare Coördinators is, dus eigenlijk een soort van "chef moderator".

Reageer