Skip to main content

Goedemorgen allen,

Vlak na station Zaltbommel (richting Den Bosch) gaat de intercity al een aantal weken in de ankers. Naast het spoor, parallel aan de parkeerplaats, staan ook erg veel zandzakken.

Weet een insider misschien wat voor TSB hier precies op zit, op welke termijn de reparatie gaat plaatsvinden, of het traject tijdelijk dicht moet en hoe lang de TSB erop blijft? :-)

Alvast bedankt!

Tijdelijke maatregel om verzakkingen te voorkomen. Uiteindelijk zal ProRail wel een keer definitieve herstelwerkzaamheden uitvoeren maar daar is zover ik weet nog geen concrete planning voor..


Baanstabiliteit is volgens mij iets relatief nieuws voor ProRail, althans zo komt het over in dit verhaal: https://www.prorail.nl/programmas/onderzoek-baanstabiliteit

Circa 80% van alle spoordijken is meer dan 100 jaar oud en de laatste jaren zijn frequentieverhogingen doorgedrukt zonder dat men echte kennis had over wat de gevolgen daarvan voor deze spoordijken zijn. Hierdoor zal men ook nog geen kant en klare oplossing hebben en krijg je dus dit soort tijdelijke en/of experimentele oplossingen tot het onderzoek afgerond is.


Circa 80% van alle spoordijken is meer dan 100 jaar oud en de laatste jaren zijn frequentieverhogingen doorgedrukt zonder dat men echte kennis had over wat de gevolgen daarvan voor deze spoordijken zijn. 

Ik denk niet dat frequentieverhogingen het probleem zijn, eerder het type materieel. De lompe, zware VIRM dubbeldekkers belasten de baan fors maar dat wordt nog flink versterkt doordat de geknikte bak voor extra krachten zorgt (het is niet voor niets dat conducteurs klagen over de schommelende bak bij VIRM)..

Het is niet voor niets dat op een van de meeste kwetsbare lijnen Leiden-Utrecht geen dubbeldekkers meer mogen rijden.


@West @Edwin ik tag jullie even vanwege eerdere erg positieve ervaringen met info over TSB's :-)


Er liggen momenteel tussen Utrecht en Den Bosch 3 TSB's. 1 net vóór de Lekbrug van 80 km/u (lees net dat deze is opgelost, dus nu nog maar 2 van 40 km.u), 1 tussen Culemborg en Geldermalsen van 700 meter voor 40 km/u (die er al belachelijk lang in ligt en waarschijnlijk nog wel een tijd blijft ook) en nu bij Oud Zaltbommel ook voor 40 km/u, waarbij je duidelijk voelt waaróm die daar ligt (trein gaat zelfs met lage snelheid nog aardig heen en weer en op en neer).

 

Hoe lang ProRail denkt nodig te hebben om dit te verhelpen weet ik niet, maar ben (gezien andere TSB's) niet bepaald optimistisch gestemd.

 

Om de ‘toestand baan’ bij Oud Zaltbommel te verhelpen zal hoogstwaarschijnlijk wel een buitendienststelling nodig zijn, maar verwacht niet dat dat een lange zal zijn. Het stuk tussen Culemborg en Geldermalsen is een ander verhaal.


Beide snelheidsbeperkingen dacht ik alleen in het rechter spoor, dus richting Den Bosch. 


Beide snelheidsbeperkingen dacht ik alleen in het rechter spoor, dus richting Den Bosch. 

Yep, klopt helemaal.


Baanstabiliteit is volgens mij iets relatief nieuws voor ProRail, althans zo komt het over in dit verhaal: https://www.prorail.nl/programmas/onderzoek-baanstabiliteit

Circa 80% van alle spoordijken is meer dan 100 jaar oud en de laatste jaren zijn frequentieverhogingen doorgedrukt zonder dat men echte kennis had over wat de gevolgen daarvan voor deze spoordijken zijn. Hierdoor zal men ook nog geen kant en klare oplossing hebben en krijg je dus dit soort tijdelijke en/of experimentele oplossingen tot het onderzoek afgerond is.

toch blijft het gek dat ze zich nooit hebben afgevraagd of al die spoordijken de frequentie en gewicht aankunnen, ik bedoel, ik mag hopen dat ze dat ook checken bij spoorbruggen...


De snelheidsbeperking van 40 km per uur blijft nog even. Er is een nieuwe scheur ontdekt op traject Utrecht-Den Bosch.Na onderzoek zal duidelijk worden wat dit betekent voor het treinenverloop op dit traject.


Gisteren zijn er nieuwe problemen bij gekomen en er komen nog veel meer zandzakken.

Overigens heeft ProRail weinig haast, pas in 2026 willen ze de problemen gaan aanpakken.

https://www.bd.nl/zaltbommel/nieuwe-scheur-in-spoordijk-bij-zaltbommel-prorail-plaatst-nog-eens-600-grote-zandzakken~aab28edb/

 


Gisteren zijn er nieuwe problemen bij gekomen en er komen nog veel meer zandzakken.

Overigens heeft ProRail weinig haast, pas in 2026 willen ze de problemen gaan aanpakken.

 

"Het zijn maar verzakkingen hé..." aldus ProRail.


 

 

"Het zijn maar verzakkingen hé..." aldus ProRail.

Het probleem schijnt overigens niet de baan zelf te zijn maar de niet goed functionerende afwatering onder de baan. Je krijgt dan het effect dat de baan op drijfzand komt te liggen. Dat is vooral een gevolg van de enorme hoeveelheidheid regen sinds september afgelopen jaar 


 

 

 

Dat is vooral een gevolg van de enorme hoeveelheidheid regen sinds september afgelopen jaar 

Komt me bekend voor dat verhaal...


Gisteren zijn er nieuwe problemen bij gekomen en er komen nog veel meer zandzakken.

Overigens geen wijzigingen in de TSB, die zijn gewoon hetzelfde gebleven.


Gisteren zijn er nieuwe problemen bij gekomen en er komen nog veel meer zandzakken.

Overigens geen wijzigingen in de TSB, die zijn gewoon hetzelfde gebleven.

Klopt, het is aan de ander kant van het dezelfde stuk dijk waar al een TSB gold.

Als het aan de afwatering ligt is het natuurlijk ook niet vreemd dat je problemen aan beide kanten van de dijk krijgt.


Is er inmiddels wat meer (concrete) informatie bekend over een structurele aanpak van dit probleem?


De planning van ProRail is om dit in 2026 op te gaan lossen. Dat was al langer bekend, zie de link die ik hierboven al geplaatst had.

Het probleem is dat de onderlaag (rivierklei van 100 jaar oud) onvoldoende water doorlaat bij hevige regenval. Er moet een nieuwe onderlaag van zand komen.

De reparatie wordt een flinke operatie omdat daarvoor de hele spoorlijn moet worden afgegraven. Dat wordt dus enige weken busvervoer.


Excuses Tamzin, ik had het BD-artikel waar je eerder al naar verwees de vorige keer niet goed genoeg gelezen.

Overigens staat in dat artikel van 4 juli ook vermeld:

"Maar nu moeten ook intercity’s en goederentreinen op de rem. Volgens de woordvoerster gaat het om een tijdelijke maatregel. Zodra alle zandzakken er liggen, kunnen treinen er volgens haar weer met normale snelheid overheen."

Dat is niet mijn ervaring.


"Maar nu moeten ook intercity’s en goederentreinen op de rem. Volgens de woordvoerster gaat het om een tijdelijke maatregel. Zodra alle zandzakken er liggen, kunnen treinen er volgens haar weer met normale snelheid overheen."

Dat is niet mijn ervaring.

Dat klopt inderdaad niet, er geldt gewoon een snelheidsbeperking en dat zal vrees ik tot 2026 ook zo blijven.


@Edwin @West 

Geen treinen tussen Den Bosch en Utrecht, lange wachtrij voor bussen (nos.nl)

Citaat: 

“Het treinverkeer tussen Den Bosch en Utrecht ligt stil vanwege geplande herstelwerkzaamheden bij Zaltbommel. Daar werkt ProRail aan de afwatering bij het spoor. Sinds de zomer zijn daar volgens ProRail al problemen mee.

Als gevolg hiervan ligt het spoor op die plek niet stabiel genoeg en daardoor gold al maanden een snelheidsbeperking. Naar verwachting zullen de werkzaamheden in de komende nacht worden afgerond.”

 

Eerder heb ik in dit topic gelezen dat het probleem pas in 2026 wordt aangepakt. Wat maakt dat men toch vandaag al met herstelwerkzaamheden bezig is? Verder is in dit topic eerder aan bod geweest dat de verwachting is dat een langere buitendienststelling nodig is. Wat rechtvaardigt de verwachting dat de herstelwerkzaamheden alleen vandaag nodig zullen zijn?

Ik hoop dat er iemand met wat meer inside informatie is die hier wat meer over kan vertellen!

 

 


Ik vermoed dat de verzakking zodanig vervelend is geworden, dat men besloten heeft er op korte termijn iets aan te gaan doen. De permanente oplossing hiervoor zal nog steeds in 2026 geboden worden verwacht ik, maar om de treindienst toch gaande te houden, heeft men vermoedelijk tot deze werkzaamheden besloten.

 

Misschien weet @Bemined meer?


@Edwin @West 

Geen treinen tussen Den Bosch en Utrecht, lange wachtrij voor bussen (nos.nl)

Citaat: 

“Het treinverkeer tussen Den Bosch en Utrecht ligt stil vanwege geplande herstelwerkzaamheden bij Zaltbommel. Daar werkt ProRail aan de afwatering bij het spoor. Sinds de zomer zijn daar volgens ProRail al problemen mee.

Als gevolg hiervan ligt het spoor op die plek niet stabiel genoeg en daardoor gold al maanden een snelheidsbeperking. Naar verwachting zullen de werkzaamheden in de komende nacht worden afgerond.”

 

Eerder heb ik in dit topic gelezen dat het probleem pas in 2026 wordt aangepakt. Wat maakt dat men toch vandaag al met herstelwerkzaamheden bezig is? Verder is in dit topic eerder aan bod geweest dat de verwachting is dat een langere buitendienststelling nodig is. Wat rechtvaardigt de verwachting dat de herstelwerkzaamheden alleen vandaag nodig zullen zijn?

Ik hoop dat er iemand met wat meer inside informatie is die hier wat meer over kan vertellen!

 

Ik heb er geen inside info over verder helaas.

Op de site van prorail lees ik inderdaad dat ze het binnen 24 uur gaan oplossen. Wellicht spreekt het eerder aangehaalde artikel met datum 2026 over de gehele lijn Utrecht - Den bosch. Er zijn op die lijn namelijk meerdere problemen die spelen. 

Zoals ik het lees gaat de snelheidsbeperking bij Zaltbommel in elk geval verdwijnen na deze werkzaamheden. 

https://www.prorail.nl/nieuws/herstelwerkzaamheden-aan-het-spoor-bij-zaltbommel


Ik heb er geen inside info over verder helaas.

Op de site van prorail lees ik inderdaad dat ze het binnen 24 uur gaan oplossen. Wellicht spreekt het eerder aangehaalde artikel met datum 2026 over de gehele lijn Utrecht - Den bosch. Er zijn op die lijn namelijk meerdere problemen die spelen. 

Zoals ik het lees gaat de snelheidsbeperking bij Zaltbommel in elk geval verdwijnen na deze werkzaamheden. 

https://www.prorail.nl/nieuws/herstelwerkzaamheden-aan-het-spoor-bij-zaltbommel

Het is een wat merkwaardig verhaal. ProRail heeft het over geplande werkzaamheden alsof ze het al maanden hebben voorbereid. NS geeft de indruk vanmorgen volkomen overvallen te zijn door deze werkzaamheden. De reizigers wisten helemaal van niets.

Dat er voor de korte termijn een tijdelijke oplossing is gezocht is niet zo vreemd. De definitieve oplossing in 2026 zal volgens eerdere berichten betekenen dat de spoorlijn ter plekke geheel moet worden afgegraven (het probleem is de kleilaag in de ondergrond die geen water doorlaat) en de spoorlijn daarvoor drie weken buiten dienst moet. Dat kan pas in 2026 omdat deze lijn tijdens de werkzaamheden aan de Betuweroute ook nodig is voor het omleiden van goederentreinen via Venlo en dan is drie weken stremming een probleem.


Even teruggekeken, in de open data die op 24 september op https://data.ndovloket.nl/ns/ gepubliceerd is zaten deze werkzaamheden al verwerkt, inclusief vervangende bussen. Dus de NS zal er zeker al een maand van af geweten moeten hebben.


Even teruggekeken, in de open data die op 24 september op https://data.ndovloket.nl/ns/ gepubliceerd is zaten deze werkzaamheden al verwerkt, inclusief vervangende bussen. Dus de NS zal er zeker al een maand van af geweten moeten hebben.

Dan is de enige conclusie dat er iets gruwelijk mis is gegaan bij de communicatie naar de reiziger.


Reageer