beantwoord

100% korting in NL, alsnog betalen?

  • 3 March 2023
  • 9 reacties
  • 471 Bekeken

Goedenavond,

Ik reis geregeld met de ICE tussen Amsterdam en Keulen waarbij ik gebruik maak van een Bahncard en in het weekend in combinatie met NS Flex weekendvrij. 

Nu biedt NS de optie om, voor reizen in het weekend, bij het boeken van het ticket met 100% korting te reizen (vanwege weekendvrij) en de Bahncard. Nu merk ik geregeld dat een enkele reis op zondag vanaf Keulen naar Amsterdam met 100% korting in NL gemiddeld ongeveer 10 euro duurder is dan een reis met dezelfde trein van Keulen tot Arnhem (het eerste station in Nederland dat de ICE aandoet). Ik vind dat toch gek aangezien ik aangeef met 100% korting in Nederland te reizen en hier blijkbaar toch een extra bedrag voor in rekening wordt gebracht. Dit heeft voor mij geresulteerd dat wanneer ik reis in het weekend ik een ticket koop vanaf Arnhem maar in Amsterdam al in dezelfde ICE opstap aangezien een weekendvrij abonnement zonder toeslag geldig is in de ICE en ik daarmee dus in het weekend gratis van Amsterdam naar Arnhem kan reizen. 

Is er een reden voor dat er toch een extra bedrag in rekening wordt gebracht tussen Arnhem en Amsterdam met 100% korting? Of doe ik iets wat niet mag? De controle door de conducteur vindt vaak in Duitsland plaats waardoor ik in NL nooit gecontroleerd wordt en dus nog niet heb kunnen ‘testen’ of dit ook echt is toegestaan. 

icon

Beste antwoord door Raymond123 4 March 2023, 19:20

Bekijk origineel

9 reacties

Ter illustratie:

12 maart, ICE Arnhem-Keulen van 9.07-10.45 uur met 100% korting in NL en Bahncard 25, kost 20,25

12 maart, ICE Amsterdam-Keulen van 8.08-10.45 uur (dezelfde trein als bovenstaand) met 100% korting in NL en Bahncard 25, kost 27,55

dat is voor een enkele reis al een verschil van 7,20 euro.

Reputatie 7
Badge +2

Koop je je tickets in de app van NSI of op de website? Ik heb @rvdborgt hier op de community er geregeld over gehoord dat de app geen rekening met kortingskaarten houdt ookal heb je ze wel geselecteerd.

Reputatie 7
Badge +1

Op de website zie ik dit ook. Dat is een bug. De app houdt overigens met geen enkele kortingskaart rekening.

Vreemd is het wel enigszins. Ik had net gisteren op de NSI-website een reis Amsterdam/Hengelo-Berlijn voor iemand bekeken met 100% korting in Nederland en daar werkte het wel correct.

Misschien ligt het aan de combinatie. Als ik de BC25 uitzet, lijkt het wel correct te werken. Maar het blijft een bug.

Op de website zie ik dit ook. Dat is een bug. De app houdt overigens met geen enkele kortingskaart rekening.

Vreemd is het wel enigszins. Ik had net gisteren op de NSI-website een reis Amsterdam/Hengelo-Berlijn voor iemand bekeken met 100% korting in Nederland en daar werkte het wel correct.

Misschien ligt het aan de combinatie. Als ik de BC25 uitzet, lijkt het wel correct te werken. Maar het blijft een bug.

Ik gebruik inderdaad de NSI website. Dat de app de kortingen niet goed doorrekent had ik inderdaad al in meerdere posts hier voorbij zien komen ;)
 

Echter, ook zonder bahncard krijg ik een tariefverschil als je dezelfde trein vanaf Arnhem of Amsterdam boekt. Door de 100% korting in NL zou het tarief ongewijzigd moeten blijven lijkt me? De aanpassingen zijn immers alleen op het Nederlandse traject waar je sowieso gratis op zou moeten kunnen reizen waardoor je alleen over het Duitse traject zou moeten betalen. En deze blijft bij beide opties ongewijzigd. 
 

Het lijkt alsof de NSI website de prijzen uit de DB database haalt en hierin dus overduidelijk geen correctie in aanbrengt bij 100% korting?

Reputatie 7
Badge +1

Vreemd is het wel enigszins. Ik had net gisteren op de NSI-website een reis Amsterdam/Hengelo-Berlijn voor iemand bekeken met 100% korting in Nederland en daar werkte het wel correct.

Misschien ligt het aan de combinatie. Als ik de BC25 uitzet, lijkt het wel correct te werken. Maar het blijft een bug.

Echter, ook zonder bahncard krijg ik een tariefverschil als je dezelfde trein vanaf Arnhem of Amsterdam boekt. Door de 100% korting in NL zou het tarief ongewijzigd moeten blijven lijkt me?

Inderdaad. Ik zal dit nog eens op mijn gemak bekijken.

Reputatie 7
Badge +1

Vreemd is het wel enigszins. Ik had net gisteren op de NSI-website een reis Amsterdam/Hengelo-Berlijn voor iemand bekeken met 100% korting in Nederland en daar werkte het wel correct.

Misschien ligt het aan de combinatie. Als ik de BC25 uitzet, lijkt het wel correct te werken. Maar het blijft een bug.

Echter, ook zonder bahncard krijg ik een tariefverschil als je dezelfde trein vanaf Arnhem of Amsterdam boekt. Door de 100% korting in NL zou het tarief ongewijzigd moeten blijven lijkt me?

Inderdaad. Ik zal dit nog eens op mijn gemak bekijken.

Je hebt gelijk, ik herinnerde me niet goed wat ik eerder al getest had. Samengevat:

  1. Als je vanaf het laatste station waar je trein stopt (Arnhem of Hengelo) een kaartje koopt met 100% korting in Nederland, krijg je een Sparpreis vanaf dat station of een kaartje normaal tarief met 100% korting in Nederland, afhankelijk van wat er goedkoper is. Dat werkt ook met een BahnCard.
  2. Als je vanaf ander station in Nederland een kaartje koopt met 100% korting in Nederland, dan krijg je ofwel een Sparpreis vanaf dat station ofwel een kaartje normaal tarief met 100% korting in Nederland, afhankelijk van wat er goedkoper is. Er wordt niet gekeken naar een Sparpreis vanaf het laatste stopstation in Nederland.

Dat is nog steeds een bug natuurlijk.

Reputatie 5

Ik begreep er laatst ook al weinig van toen ik Alkmaar-Berlijn wilde boeken met 100% korting in Nederland. NS International geeft € 37,90 als laagste prijs voor deze reis. Dit is exact dezelfde prijs die je bij DB betaalt voor deze reis zonder een kortingskaart in te voeren. Ook bij NS International lijkt het niet veel uit te maken of je de 100% kortingskaart nu wel of niet opgeeft. Uiteindelijk heb ik mijn reis opgedeeld in twee delen: Bad Bentheim-Berlijn heb ik bij DB geboekt voor € 17,90, Alkmaar-Bad Bentheim (met 100% korting in Nederland) bij NS International voor € 8,40 (= € 1 per kilometer!). Wat gaat hier precies mis? Of is dit hoe het hoort te werken?

Reputatie 7
Badge

Voor zover ik weet wordt die korting (100 pct NL vrij) op Sparpreistarieven (helemaal) niet berekend. Eigenlijk zou in het geval van Berlijn alleen het DB tarief tarief tussen Berlijn en van/naar Bad Bentheim moeten gelden, eventueel met een eurotje extra vanwege de extra kilometers. (8,40 is net zo’n woekergedachte als het grensstukje naar Noorderkempen. Laten we het ‘verdienmodel’ noemen, al jaag er er door de tariefstelling eerder klanten mee weg.)

Eenzelfde iets zou vanaf/tot Emmerich Grenze moeten gelden qua maximumtarief in Duitsland icm NL vrij.

Heb wel eens meegemaakt dat Hannover> Hengelo goedkoper was dan Hannover>Amsterdam met NL vrij. Waarschijnlijk is dat het maximaal aantal kilometers nog niet bereikt voor de Sparpreis, maar of dat klopt, mijn aanname, dat weet ik niet.

Risico van splitsen, vooral NAAR Duitsland is dat je je ticket niet kunt gebruiken als er op je separate NL ticket/traject iets mis gaat. Je hebt dan geen doorgaand ticket. Terug naar NL maakt het minder uit, omdat er geen treinbinding is bij een aansluitende trein in NL.

 

Bij veel langere afstanden in Duitsland stop het Sparpreistarif al in Duitsland. Zo reisde ik onlangs vanuit München naar NL. Bij het boeken maakte het niet uit -qua prijs- of ik München - Düsseldorf zou boeken of van M naar Rotterdam. In zo ‘n geval is het logisch dat er dan geen korting volgt met NL vrij, omdat je die kilometers al ‘gratis’ maakt.

 

Reputatie 7
Badge +1

Ik begreep er laatst ook al weinig van toen ik Alkmaar-Berlijn wilde boeken met 100% korting in Nederland. NS International geeft € 37,90 als laagste prijs voor deze reis. Dit is exact dezelfde prijs die je bij DB betaalt voor deze reis zonder een kortingskaart in te voeren. Ook bij NS International lijkt het niet veel uit te maken of je de 100% kortingskaart nu wel of niet opgeeft. Uiteindelijk heb ik mijn reis opgedeeld in twee delen: Bad Bentheim-Berlijn heb ik bij DB geboekt voor € 17,90, Alkmaar-Bad Bentheim (met 100% korting in Nederland) bij NS International voor € 8,40 (= € 1 per kilometer!). Wat gaat hier precies mis? Of is dit hoe het hoort te werken?

Wat er misgaat is dat NS in zo'n geval een (Super)Sparpreis vanaf het laatste stopstation (hier: Hengelo) moet aanbieden. Dat ticket is niet vanaf het grenspunt te koop en dat is waarschijnlijk de reden dat NS dat moeilijk vindt.

Had je de prijs van Hengelo-Berlijn ook opgevraagd?

Reageer