Skip to main content
Antwoord

Abonnement Eurocity Direct

• May 5, 2025
  • 11 reacties
  • 468 Bekeken

Ik neem 3 dagen in de week de EuroCity Direct trein van Antwerpen naar Rotterdam en terug via losse treintickets. Het is echter vervelend dat ik deze tickets op voorhand moet kopen voor een specifieke trein aangezien de tickets voor de trein duurder worden hoe dichter je bij vertrekmoment bent. Ik moet dus op voorhand inschatten wanneer ik klaar ben met werken, maar hier zit wat variatie op.

Is er geen enkele mogelijkheid om hier een (combinatie van) abonnement(en) aan te schaffen om dit reistraject goedkoper (en handiger) te maken?

Beste antwoord door Tamzin

Ik vrees van niet, flexibiliteit kost nu eenmaal geld. Dat is vooral vervelend voor werkenden die pas lastminute kunnen boeken maar ik neem aan dat je baas de kosten vergoedt.

11 reacties

• Koploper****
  • Antwoord
  • May 5, 2025

Ik vrees van niet, flexibiliteit kost nu eenmaal geld. Dat is vooral vervelend voor werkenden die pas lastminute kunnen boeken maar ik neem aan dat je baas de kosten vergoedt.

Thom
Forum|alt.badge.img+5
  • Super user
  • May 5, 2025

De privatisering leidt wel tot lagere kosten, maar niet automatisch tot voordeel van de consument. Voor de exploitanten is dit model gunstig, voor de consument niet, want het grote voordeel van de trein, grofweg je kunt elk uur de trein nemen die je wilt, vervalt door het reserveringssysteem - en niet op tijd is geld kwijt.

Er zijn geen abonnementen. Zelf ben ik om die reden met de gewone, of zo u wilt langzame trein blijven rijden. Ik zit in Leuven of in Brussel en naar Leuven toe heeft het geen nut, maar vanuit en naar Brussel zou het aangenaam kunnen zijn.

Persoonlijk pleit ik voor de geldigheid van de oude regelingen, gecombineerd met een toeslag voor de snelle trein  en wel een mogelijkheid om te reserveren. Dat zal allemaal niet worden gehonoreerd, vrees ik.

Ik herken uw probleem, maar zie de oplossing niet. Mogelijk een van de andere leden wel. 

rvdborgt
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • May 5, 2025

Klaag ook vooral bij NS Internationaal en NMBS Europe over het gebrek aan abonnementen. Zonder klachten erover zullen zij geen probleem zien.

De privatisering [...]

NS en NMBS zijn voor 0% geprivatiseerd.

• May 6, 2025

Waarom moet flexibiliteit toch altijd geld kosten? 

Als het nu over lange afstanden ging, maar dit zijn kippeneindjes. Dat er een grens tussenzit, zou anno 2025 niet meer terzake moeten doen. Doet het voor de auto ook niet.

De langzamere Eurocity met dat boeken en dat Early Bird gedoe enzo.... ook zoiets vervelends voor zo'n steenworp afstand.

Ja, ik denk vanuit reizigersgemak. Niet vanuit wat fijn is voor de vervoerder.

• Koploper****
  • May 6, 2025

Flexibiliteit leidt er toe dat er te veel mensen op dezelfde drukke tijden gaan reizen en weinig op de stillere uren. Dat is voor de vervoerder kostenverhogend.

• May 6, 2025

Flexibiliteit leidt er toe dat er te veel mensen op dezelfde drukke tijden gaan reizen en weinig op de stillere uren. Dat is voor de vervoerder kostenverhogend.

NS rijdt in de latere avonduren ook erg lege treinen. Kostenverhogend dus. 

Vareo
Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • May 6, 2025

Blijkbaar zijn veel mensen bereid om hoge prijzen te betalen zodat ze op aantrekkelijke tijden reizen.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • May 6, 2025

Flexibiliteit is altijd duurder geweest, mensen betalen er graag meer voor, en voor bedrijven kost het ook meer om die flexibiliteit te bieden.

Kijk maar eens naar een sportschoolabonnement, daar betaal je al gauw een tientje extra voor een maandelijks opzegbaar contract, maar dat is wel stukken goedkoper dan een gehele jaar door moeten betalen (mocht je het contract vroegtijdig willen beëindigen).

Thom
Forum|alt.badge.img+5
  • Super user
  • May 6, 2025

Ik denk dat de meeste mensen gelukkiger waren geweest met een trein die rijdt met de standaard kaartjes, maar  met een extra toeslag voor de snelle verbinding met Brussel. En een reservering die nog snel te maken is voordat de trein vertrekt. Ok, vol is dan pech. Dan neem je de Eurocity Vergelijkbaar met een drukke ICE. Verder hetzelfde materiaal.

Kies voor de consument en niet voor de ondernemers, door dit nog te rechtvaardigen ook. 

Robert B
Forum|alt.badge.img+4
  • May 6, 2025

Ik denk dat de meeste mensen gelukkiger waren geweest met een trein die rijdt met de standaard kaartjes, maar  met een extra toeslag voor de snelle verbinding met Brussel. En een reservering die nog snel te maken is voordat de trein vertrekt. Ok, vol is dan pech. Vergelijkbaar met een drukke ICE. Verder hetzelfde materiaal.

De vraag is dan wanneer een trein ‘vol’ is, want in een EC of ICE mag je (zonder toeslag of zitplaatsreservering) toch ook gewoon staan?

Thom
Forum|alt.badge.img+5
  • Super user
  • May 6, 2025

Vol is in dit geval wanneer er geen te reserveren zitplaatsen meer te boeken zijn. Wel of geen staanplaatsen kan dan een discussie zijn. De praktijk is in de ICE dat de wel gereserveerde maar niet ingenomen plaatsen als zitplaatsen kunnen dienen zolang degenen die gereserveerd hadden niet komen opdagen. In het buitenland en in de ICE werkt dat wel.

Er is niks mis mee als een ondernemer een product ontwerp dat voor de treinreiziger aantrekkelijk is.