Ik zou op de websites van NS International, NMBS, SNCF en RENFE even kijken wat losse kaarten kosten en dat vergelijken met de prijs van een interrail. Echter bij interrail moeten de verplichte reserveringen bijgekocht worden en dan kan best duur worden. Afgezien van de vraag of die reserveringen nog beschikbaar zijn voor interrailers. Naar Montpellier kan met de TGV vanaf Brussel Zuid.
Losse tickets zijn onder de streep vaak goedkoper, is mijn ervaring. Ik zou sowieso losse tickets gebruiken, ook ivm compensatie voor grote vertragingen etc is dat vaak handiger. Boek bij de betreffende vervoerder zelf. Daarnaast lijkt Interrail handig, en dat kan het soms ook wel zijn, maar zitten er veel haken en ogen aan veel gevallen.
Beste site voor algemene info: seat61.com. Mark Smith beschrijft alle overland routes vanaf Uk naar heel EURopa, dus das makkelijk aanhaken. Ook ROVER heeft landeninfo, maar die is voor sommige landen niet aktueel bijgehouden-door covid.
Er is community.eurail.com dat vol staat met alle steeds weerkerende small problems die alle beginnende IR-passholders steeds weer tegenkomen-zonder besef dat ze vast niet de eerste zijn daarmee.
@1. hangt ervan af of je de hele reis per trein wilt doen. Zo ja, dan is IR beste keus MAAR wees je wel bewust dat m.n. FR en nog meer ESpana dan steeds extra REServering willen en dat die niet altijd makkelijk te krijgen is-en in ieder geval steeds extra kost-over de grens tot 40€ extra! ALS je al tickets hebt naar Mpl dan wrs niet meer.
Interail is tegenwoordig vooral als mobile pass/app te koop-dat blijkt velen grote problems op te leveren. De oude papieren pas bestaat ook nog-via TreinReiswinkel of direkt bij NS-enkel te AMS of Schiphol, met 7,50 extra toeslag. Ben toevallig nu ook op stap met een dgl pas-heden van DE naar CZ.
@2. RENFE, de Spaanse NS biedt voor maar 6€ een Tarjeta Dorada-gewoon direkt ter plekke te koop, die senioren>60 25 of 40% 1 jaar korting biedt op hun treinen. RENFE is berucht om slechte service en warrige website-je moet echt spaans kennen en weten hoe het werkt om er wat uit te kunnen halen. alweer seat61 biedt soms hulp in ´how to´ Hangt er maar helemaal vanaf hoevaak/veel je in ES nog wilt reizen. In ES is ook een uitgebreid lange-afstand BUSnet-veelal van ALSA, dat veel meer verbindingen biedt en vaak direkt=zonder overstap. ES is nogal groot en is in feite een grote halve woestijn in het midden met maar enkele grote steden. Vlc-Bil, via Mad kost je de hele dag, en dat zijn dan grotendeels ook hi-speed trenes.
´ff´ naar Mallorca-die boot duurt de hele nacht, vliegen is stukken vlotter en goedkoper (vanaf 11,99), heb dat toevallig een week of wat terug nog gedaan en scheel niet veel in leeftijd
@3. er zijn ook TGV treinen die Paris langsheen rijden, vanaf Brussel of meer vanaf Lille, tot Mtpl of andere plaatsen langs de mediterranee. Dat bespaart je de lastige metro in Paris.
Kortom heel veel uitzoekwerk, al naar gelang je eigen voorkeur. De Renfe site is inderdaad een verschrikking, dat daar nog nooit iets grondig aan verbeterd is, is onvoorstelbaar.
Een vlucht van Barcelona naar Mallorca al vanaf 11, 99 euro ? Eveneens onvoorstelbaar...
Als alternatief voor de vreselijke RENFE-website is er www.raileurope.com. Die bevat de langeafstandstreinen in Spanje. Andere planners hebben die vaak niet, aangezien RENFE maar heel beperkt dienstregelingen met de rest van de wereld deelt.
Voor de planning is de DB-website handig, behalve voor Spanje (want zie boven).
Of losse tickets of Interrail handiger is, dat hangt van veel factoren af. Maar allereerst zou je zelf een plan moeten maken: op welke dag reis je met welke treinen. Daarmee wordt het concreter en kun je prijzen opzoeken een vergelijken.
Heel hartelijk dank voor jullie reacties, ik heb hier wat aan. Voor wat betreft de boot naar Mallorca , ik wil niet meer vliegen, dus neem ik de nacht op de koop toe. ik heb ook geen haast.
Nogmaals dank ik ga de tips meenemen in mijn planning.
Groet, Marijke