Skip to main content
beantwoord

Asd-Berlijn rijtuigen

• January 31, 2025
  • 10 reacties
  • 312 Bekeken

Hallo iedereen,

Ik wil graag weten of op de lijn Amsterdam-Berlijn nog steeds de oude DB rijtuigen rijden, enzo ja, hoe lang nog.

vriendelijke groeten, Hans Slemmer

Beste antwoord door Bob Visser

Gisteren (2-2-2025) is de eerste ICE-L in Nederland aangekomen voor toelating. Zover ik weet gaat Amsterdam-Berlijn in december 2025 rijden met ICE3neo (dezelfde als die al tussen Amsterdam en Frankfurt rijden). Wanneer ICE-L in dienst komt is onbekend, die procedures kunnen jaren duren. Bij ICE-L horen ook nog nieuwe locomotieven (serie 105, Talgo productnaam Travca) en die moeten hun toelatingsprocedure ook nog doorlopen.

10 reacties

JurgenH
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • January 31, 2025

Er rijden inderdaad nog steeds oude rijtuigen tussen Amsterdam en Berlijn. De nieuwe treinen (ICE-L) hadden al moeten rijden, maar dat is behoorlijk vertraagd.

Wanneer er wel nieuw spul gaat rijden weet volgensmij niemand meer. 😅

iMark
Forum|alt.badge.img+3
  • Koploper****
  • January 31, 2025

De huidige treinen rijden met de ‘oude’ IC-rijtuigen van DB.

Het is niet bekend wanneer de nieuwe ICE-L-treinen gaan instromen.

Vareo
Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • January 31, 2025

Neem eten en drinken mee. En hou rekening met vertraging.

Hanzeboog
  • Reisleider**
  • February 1, 2025

Er rijden inderdaad nog steeds oude rijtuigen tussen Amsterdam en Berlijn. De nieuwe treinen (ICE-L) hadden al moeten rijden, maar dat is behoorlijk vertraagd.

Wanneer er wel nieuw spul gaat rijden weet volgensmij niemand meer. 😅

Dat de levering van Tracva locomotief vertraagd is verbaas me niet. Want het is eigenlijk een relatief nieuwe locomotief. Waarom koos DB niet voor de beproefde Vectron? Het is dat NS gelukkig de tijd overbrugt met hun NS Vectron locomotieven tussen Berlijn - Amsterdam. 

De Talgo rijtuigen zijn beproefde rijtuigen. Maar dat zegt niet alles. Want de Coradia platform is ook beproefd. Maar de NS Coradia Stream kan niet zomaar van de plank gehaald worden. 

Zijn deze Talgo rijtuigen van DB totaal nieuw en anders in vergelijking met de voorgaande Talgo rijtuigen? En waarom is de levering van Talgo rijtuigen vertraagd? Ligt dat mede aan Talgo zelf? 

De eerste Talgo AVRIL is geleverd. Maar de reacties zijn daar niet allemaal positief over. Hopelijk geldt dat niet voor de DB (en DSB) Talgo rijtuigen. 

• February 2, 2025

De eerste ICE-L is vandaag in Nederland aangekomen, dus het toelatingscircus kan beginnen.

Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper***
  • February 2, 2025

Ik knip deze reactie even uit het Grote treinen topic op tweakers. Staat op pagina 571.

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1944582/570

Hanzeboog
  • Reisleider**
  • February 2, 2025

De eerste ICE-L is vandaag in Nederland aangekomen, dus het toelatingscircus kan beginnen.

Ben benieuwd. De Talgo 7 rijtuigen zijn me volstrekt onbekend. Hoe zal het rijcomfort zijn? Hoe stabiel zal het rijden? Weten jullie iets van de Talgo rijtuigen in de praktijk? 

Zonder te baseren uit recensies uit het buitenland. Maar dat betreft dan de Talgo AVRIL. Dat is appels met peren vergelijken met ICE - L tussen Duitsland - Nederland v.v. 

Volgens Treinreiziger.nl zal het minstens 2026 worden voordat de trein is toegelaten is in Nederland. Over Duitse toelating van ICE - L zijn geen berichten over. 

Talgo rijtuigen zijn beproefde rijtuigen. Dus eigenlijk vergelijkbaar met de Coradia platform, Avelia platform, Velaro platform. Ze zijn veelzijdig en flexibel. Ben benieuwd hoe de ontwikkelingen zullen gaan voordat ERA en IL & T de Talgo rijtuigen en Travca locomotief zullen goedkeuren. De Travca locomotief heeft een hoge aslast. 

Hanzeboog
  • Reisleider**
  • February 2, 2025

Ik knip deze reactie even uit het Grote treinen topic op tweakers. Staat op pagina 571.

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1944582/570

Voorlopig nog genoeg DB rijtuigen nu de ICE 4 is ingestroomd. En de ICE 1 al op een aantal trajecten als een veredelde Intercity rijdt. Of die Berlijn trein met DB rijtuigen nog allemaal zonder storingen rijden is een andere verhaal....

Voorlopig nog minstens een jaar NS Vectron met DB rijtuigen. 

JurgenH
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • February 2, 2025

https://www.treinreiziger.nl/eerste-tests-met-ice-l-in-nederland-nieuwe-trein-voor-amsterdam-berlijn/

Inclusief foto's e.d.

• Reisadviseur*
  • Antwoord
  • February 3, 2025

Gisteren (2-2-2025) is de eerste ICE-L in Nederland aangekomen voor toelating. Zover ik weet gaat Amsterdam-Berlijn in december 2025 rijden met ICE3neo (dezelfde als die al tussen Amsterdam en Frankfurt rijden). Wanneer ICE-L in dienst komt is onbekend, die procedures kunnen jaren duren. Bij ICE-L horen ook nog nieuwe locomotieven (serie 105, Talgo productnaam Travca) en die moeten hun toelatingsprocedure ook nog doorlopen.