Skip to main content

Mijn woon-werkverkeer is tussen Antwerpen en Breda. Op dat traject gebeuren gekke dingen. 

  1. Ik heb een abonnement bij de Belgische Spoorwegen voor Antwerpen naar de grens. In NL is dit ook mogelijk maar alleen op mijn privekaart en niet op mijn businesskaart. Waarom dit verschil? 
  2. Vorige week ging de nieuwe dienstregelingin en in 4 dagen elke dag heen EN terug reden de treinen niet. Dat betekende dus een totale vertraging van meer dan 9 uur (een keer via Roosendaal moeten rijden en nog een keer moest ik terug naar A. omdat mijn trein halverwege versperd was). Dit op een traject van 35 minuten. Weet iemand of dit opgelost is en hoe lang dit nog door gaat? Het gaat zo erg ten koste van mijn werk, ik kan niet te laat komen. 
  3. De app gaf dit ook vaak niet aan, dus kom ik er op het station pas achter.
  4. Vanaf Breda is er geen eindstation in NL en kan ik dus niet op een eindstation uitchecken. Aangezien ik daarom in Breda moet in- en uitchecken heb ik op myNS geen reishistorie staan. Dit is dus een hiaat in de service van de NS. Daarom kan ik geen geld terugvragen voor de aanzienlijke vertraging die ik heb opgelopen. Weet iemand hier iets meer van?  

 

Hi Akira! Welkom bij de NS Community. 

 

Vervelend dat je sinds de nieuwe dienstregeling deze problemen ervaart op jouw traject. Ik zal hierover intern een melding maken. 😊

 

De abonnementen voor de NS Businesscard en die voor de persoonlijke OV-chipkaarten zijn verschillend in facturatie, gebruik en soort. Zo is het in sommige gevallen passender om gebruik te maken van een consumenten abonnement en is het in andere gevallen passender om gebruik te maken van een NS Businesscard (of juist weer een ander vervoersbewijs). Ter illustratie: een e-ticket werkt ook niet hetzelfde als een (anonieme) OV-chipkaart. Verschillende vervoersbewijzen hebben ook verschillende voorwaarden. Dit geldt dus ook voor de persoonlijke OV-chipkaart en de NS Businesscard, Hoewel ze wellicht eenzelfde functie hebben, namelijk het reizen met de trein, is het vervoersbewijs en het gebruik ervan iets anders. 

 

In de Voorwaarden Geld Terug Bij Vertraging voor reizen bij NS is het volgende beschreven: “Indien een verplichte check-in of een check-uit ontbreekt, wordt geen restitutie verleend. Indien een check-uit niet mogelijk is buiten de schuld van de reiziger, wordt een verzoek tot Geld Terug Bij Vertraging toch in behandeling genomen”. In jouw geval is het nog een stukje ingewikkelder, omdat zowel de in- als uitcheck niet geregistreerd worden. Restitutieverzoeken kun je op verschillende manieren indienen, namelijk via het digitale formulier of telefonisch via de Klantenservice (telefoonnummer 030 751 51 55). Ik zou je dan ook aanraden dit eens met de Klantenservice te bespreken om te kijken of we een passende oplossing voor je kunnen vinden.


Je moet helemaal nergens in- of uitchecken bij een abonnement naar de grens. En uiteraard beïnvloedt dat je recht op GTBV niet.


Her formulier waar Floor NS naar linkt is niet het juiste. Omdat u een internationale reis maakt moet u geld terugvragen bij NS International. Via deze link. Mogelijk kunt u aan de Belgische zijde ook geld terugvragen, afhankelijk van hoe uw abonnement daar is.


Reageer