Goedemiddag haNSp en welkom bij de NS Community.
Je hebt eigenlijk zelf al een antwoord gegeven op je vraag. De maximale afmeting van handbagage is 85 cm in de hoogte, breedte of diepte. Bij bagage die groter is dan dat, kun je geweigerd worden door treinpersoneel, aangezien het niet aan de voorwaarden voldoet van handbagage.
Je kunt in overleg gaan met een conducteur op een rustig moment als het geen belemmering veroorzaakt voor medereizigers, mogelijk dat er een uitzondering gemaakt wordt. Dat is echter geen garantie. Het treinpersoneel zal altijd het eindoordeel hebben.
De wheelie voldoet niet aan de eisen die NS aan handbagage stelt. De wheelie valt ook niet onder de fietsregels.
Dag Stijn,
Als ik een Thalys-ticket koop, weet ik dat ik - met deze bagage - met die trein mee kan. Wat het treinpersoneel er ook van vindt en ondanks dat formeel de bagage-eis luidt: “maximaal 75 x 53 x 30 cm”. Ondanks die beperking mogen er trouwens in de Thalys ook ski’s, golftassen en gedemonteerde fietsen-in-doos mee. En deze wandelkar nu dus ook.
Verwijzen naar die maximaal 85 cm bij NS is een nogal eenvoudig en formalistisch antwoord. Als ik een conducteur tref die constateert dat mijn bagage aan de langste kant 112 cm is, en geen 85 cm of minder, mag hij of zij me de toegang weigeren, óók buiten de spits en als ik mijn medereizigers niet hinder. Dat vind ik vreemd.
Ik denk niet dat het een probleem zal zijn, want die 85 cm gaat meer over vloeroppervlak en je kunt hem dus (veilig) rechtop zetten. Uiteraard wel op het balkon en niet mee de coupé in nemen.
Over een strijkplank of een IKEA (boekenkastje) pakket doet men ook niet moeilijk. Zo wel, dan neem je een volgende trein. Vermijd in ieder geval de spits.
Voor ski’s en muziekinstrumenten (denk aan een chello of keyboard in een koffer/flightcase) bestaan volgens mij ook uitzonderingen, al weet ik niet zeker of dat bij NS standaard is.
Dag Stijn,
Als ik een Thalys-ticket koop, weet ik dat ik - met deze bagage - met die trein mee kan. Wat het treinpersoneel er ook van vindt en ondanks dat formeel de bagage-eis luidt: “maximaal 75 x 53 x 30 cm”. Ondanks die beperking mogen er trouwens in de Thalys ook ski’s, golftassen en gedemonteerde fietsen-in-doos mee. En deze wandelkar nu dus ook.
Verwijzen naar die maximaal 85 cm bij NS is een nogal eenvoudig en formalistisch antwoord. Als ik een conducteur tref die constateert dat mijn bagage aan de langste kant 112 cm is, en geen 85 cm of minder, mag hij of zij me de toegang weigeren, óók buiten de spits en als ik mijn medereizigers niet hinder. Dat vind ik vreemd.
Dat thalys een uitzondering maakt betekent niet dat NS dat ook moet doen. De wheelie valt niet onder de bagageregels van NS en mag officieel niet mee. Je bent afhankelijk van een goedwillende conducteur.
Dag Stijn,
Als ik een Thalys-ticket koop, weet ik dat ik - met deze bagage - met die trein mee kan. Wat het treinpersoneel er ook van vindt en ondanks dat formeel de bagage-eis luidt: “maximaal 75 x 53 x 30 cm”. Ondanks die beperking mogen er trouwens in de Thalys ook ski’s, golftassen en gedemonteerde fietsen-in-doos mee. En deze wandelkar nu dus ook.
Verwijzen naar die maximaal 85 cm bij NS is een nogal eenvoudig en formalistisch antwoord. Als ik een conducteur tref die constateert dat mijn bagage aan de langste kant 112 cm is, en geen 85 cm of minder, mag hij of zij me de toegang weigeren, óók buiten de spits en als ik mijn medereizigers niet hinder. Dat vind ik vreemd.
En toch zijn dit de regels. Ik kan je niets anders aangeven dan wat de regels zijn. Het kan zijn dat een conducteur het als uitzondering wel toe laat, maar dat blijft dan een individuele keuze van die conducteur, wat ik niet kan voorspellen.
Je kan het altijd proberen maar garanties dat het goed gaat heb je niet.
Het zou mooi zijn als de NS het Thalys voorbeeld volgt en uitzonderingen toestaan als die van tevoren besproken zijn, dus met dossiernummer. Dan moet iedereen zich nog steeds aan de basisregels houden, maar heb je toch de mogelijkheid om gefundeerd hiervan af te wijken.
Reizigers met dossiernummer check je dan in een online systeem. Reizigers zonder geldig dossiernummer laat je niet binnen of geef je een boete.
Het zou mooi zijn als de NS het Thalys voorbeeld volgt en uitzonderingen toestaan als die van tevoren besproken zijn, dus met dossiernummer. Dan moet iedereen zich nog steeds aan de basisregels houden, maar heb je toch de mogelijkheid om gefundeerd hiervan af te wijken.
Typisch Nederlandse redenering. Regels zijn er echter niet om vanaf te wijken naar om ze na te leven. De trein is niet bedoeld voor verhuizingen.
Juist het huidige beleid met regels die niet strict worden toegepast is typisch Nederlands. Het mag niet, maar als de conducteur er zin in heeft, dan mag het wel!
Het gaat hier niet om een verhuizing, maar om vakantiereizigers die graag de trein nemen. Dat zouden we toe moeten juichen. De regels kun je zelf verzinnen; basisregels + een klein dossiersysteem vormen de complete regels waar uiteraard niet vanaf geweken wordt. Op deze manier kun je, mits van tevoren aangemeld en akkoord bevonden, de trein toch gebruiken voor niet alledaagse bewegingen. Mensen hoeven dan achteraf niet meer te klagen over willekeur; die is er simpelweg niet meer.
Juist het huidige beleid met regels die niet strict worden toegepast is typisch Nederlands. Het mag niet, maar als de conducteur er zin in heeft, dan mag het wel!
Het gaat hier niet om een verhuizing, maar om vakantiereizigers die graag de trein nemen. Dat zouden we toe moeten juichen. De regels kun je zelf verzinnen; basisregels + een klein dossiersysteem vormen de complete regels waar uiteraard niet vanaf geweken wordt. Op deze manier kun je, mits van tevoren aangemeld en akkoord bevonden, de trein toch gebruiken voor niet alledaagse bewegingen. Mensen hoeven dan achteraf niet meer te klagen over willekeur; die is er simpelweg niet meer.
Het gaat om vakantiereizigers die bagage meenemen die niet aan het limiet van NS en thalys voldoet. Zij mogen die bij uitzondering wel meenemen bij Thalys en willen dat NS het ook toestaat.
Die regels zijn er niet voor niets. Als NS mensen toestemming geeft om iets mee te nemen wat buiten de regels valt, dan is straks het hek van de dam. En de treinen zijn al zo vol. Een wheelie neemt de plek in van een persoon. Past niet in bagagerek, tussen de stoelen of onder de stoelen.
In het vliegtuig zijn ook bagagelimieten en betaal je fiks voor afwijkende maten.
Dat ding is 40 bij 45 cm. Hij is alleen iets te hoog. Gewoon instappen en op het balkon zetten. Kan me niet voorstellen dat er moeilijk over gedaan gaat worden. Heb honderden keren met een gitaar in de trein gezeten, ook die voldoen officieel niet aan de regels. Geen conducteur die daar ooit ook maar een opmerking over heeft gemaakt.
Echt, soms slaan we behoorlijk door.
Overigens zeggen de voorwaarden niet dat zulke bagage verboden is. Het is NS alleen toegestaan om je te weigeren of uit de trein te zetten, als ze van oordeel zijn dat het hinder veroorzaakt. Je mag dus sowieso instappen met zulke bagage, als je niet op het perron al tegengehouden bent.
@mrfreeze
Als je bagage wil toestaan die buiten de toegestane maat is lijkt me wel dat er voor betaald moet worden net als in de luchtvaart. Dus bijv een meerreisticket. Als je het gratis vervoert ga dit vervoer ook nog aanmoedigen en dat lijkt me ongewenst. Fietsen geven zelfs tegen betaling al veel overlast in de trein.
Tja, ik verzin de voorwaarden ook niet. Het is gewoon niet verboden en er zijn ook geen extra kosten aan verbonden.
Ik gok zo dat menig conducteurs het over het hoofd zullen zien en anders betwijfel ik of ze met meetlinten en al je komen controleren. Dat terzijde, ik zou me eerder irriteren als ze, voor een karretje dat recht op kan staan, geen uitzonderingen zouden maken en meneer zo in de kou buiten zet.
En NS, weet je, regels kunnen altijd aangepast worden. Het staat immers niet meer in steen.
Tja, ik verzin de voorwaarden ook niet. Het is gewoon niet verboden en er zijn ook geen extra kosten aan verbonden.
Bagage groter dan 85 cm is niet toegestaan. Deze wheelie is 112 cm hoog en ziet er ook nog uit als een soort van fietskar. Fietskarren zijn ook niet toegestaan.
Ik gok zo dat menig conducteurs het over het hoofd zullen zien en anders betwijfel ik of ze met meetlinten en al je komen controleren. Dat terzijde, ik zou me eerder irriteren als ze, voor een karretje dat recht op kan staan, geen uitzonderingen zouden maken en meneer zo in de kou buiten zet.
En NS, weet je, regels kunnen altijd aangepast worden. Het staat immers niet meer in steen.
Meneer wordt niet in de kou gezet, meneer weet nu dat de wheelie niet binnen bagagelimieten van NS valt en er geen officiele uitzondering gemaakt wordt. Het is aan meneer of hij hij de gok wilt wagen.
Bagage groter dan 85 cm is niet toegestaan.
Zoals ik al zei, dat staat nergens in de voorwaarden. Je mág geweigerd worden en je mág de trein uit gezet worden, als NS vindt dat het overlast veroorzaakt/kan veroorzaken. Maar nergens staat dat je het niet mee mag nemen.
"Mag niet meer dan 85 centimeter zijn" klinkt toch als een verbod.
Op zich heb ik (net als met fietsen) niet zo'n probleem met buiten model bagage De ervaring leert echt dat veel eigenaren zich niet aan de regels houden door toch gangpaden te blokkeren en zitplaatsen in beslag nemen.
Dan spreekt de informatie op de site de officiële voorwaarden tegen.
NS kan u de toegang tot de trein weigeren of u verplichten de trein te verlaten als NS van oordeel is dat uw Handbagage, of het gebruik daarvan, hinder veroorzaakt of zal veroorzaken. NS mag dit in ieder geval doen als de hoogte, breedte of diepte van uw Handbagage meer dan 85 centimeter bedraagt.
En kinderwagens onder de 85 cm? En een rolstoel zien als “handbagage"?
Dan spreekt de informatie op de site de officiële voorwaarden tegen.
NS kan u de toegang tot de trein weigeren of u verplichten de trein te verlaten als NS van oordeel is dat uw Handbagage, of het gebruik daarvan, hinder veroorzaakt of zal veroorzaken. NS mag dit in ieder geval doen als de hoogte, breedte of diepte van uw Handbagage meer dan 85 centimeter bedraagt.
En kinderwagens onder de 85 cm? En een rolstoel zien als “handbagage"?
Een rolstoel en kinderwagen zijn geen bagage maar een vervoermiddel, net als de een fiets.
Ja precies. Maar NS noemt ze bij de regels voor bagage.
Dat ding is 40 bij 45 cm. Hij is alleen iets te hoog. Gewoon instappen en op het balkon zetten. Kan me niet voorstellen dat er moeilijk over gedaan gaat worden. Heb honderden keren met een gitaar in de trein gezeten, ook die voldoen officieel niet aan de regels. Geen conducteur die daar ooit ook maar een opmerking over heeft gemaakt.
Precies, theorie vs. praktijk en de ervaring leert dat het gewoon toegelaten wordt. Het is ter beoordeling van de conducteur en zal vrijwel 100% zeker prima gaan zolang je er niet de coupé mee in gaat zoals veel mensen met flinke (rol)koffers wél doen.
Het zou toch wat zijn als zo’n relatief klein (vloeroppervlak) en makkelijk verplaatsbaar ding niet mee zou mogen, terwijl een wasmachine van 60×60×85 cm wel mee zou mogen? Terwijl dat veel hinderlijker is (en mogelijk zelfs gevaarlijk omdat die niet eenvoudig te verplaatsen is). Alhoewel, op een wasmachine kun je nog gaan zitten, dat scheelt weer vloeroppervlak…
Als een conducteur het moet beoordelen, en hij moet/doet dat, dan vraag ik me af of de wasmachine wel mee mag. Het blokkeert makkelijk, veiligheid is wel aan te voeren en zeker in een drukkere trein. Hij kan ook omvallen of schuiven.
NS mag dit in ieder geval doen (...) meer dan 85 centimeter bedraagt.. Dus ook onder de 85 cm mag wel degelijk geweigerd worden. Het is niet zo dat de wasmachine mag omdat de grootste maat onder de 85 cm valt, en dat is de suggestie.
Mijn boodschappentrolley die achter de fiets te bevestigen is en ik hier heb getoond, kan in elkaar geklapt worden en zelfs voor een groot deel gedemonteerd. Die kan wel overlastloos mee.
Het probleem van de wheelie is dat hij boven de te hoog geplaatste dwarsstang niet omklapbaar is. Fout ontwerp voor mee in de trein.