Skip to main content

Voor een wandelvakantie langs de Loire (> 500 km) willen we – twee senioren – dit voorjaar met de trein van Rotterdam naar Briare (Loiret). Die reis gaat met de Thalys naar Paris-Nord, met de RER naar Paris-Gare de Lyon, en dan met de TER richting Nevers. Onze lichtgewicht uitrusting is verdeeld over twee wandelkarrren (zie afbeelding hieronder). Elke kar is deels demontabel tot een hanteerbaar pakket (zie de afbeelding met de maten), maar dat is groter dan de het NS-maximum van 85 cm.

Voor de Thalys voldoet onze bagage niet aan de standaardmaten. Ik heb daarom de vraag naar de toelaatbaarheid (met deze afbeeldingen) voorgelegd aan de firma Thalys. Als antwoord liet men ons weten (dossier 01352873) dat deze ‘wandelkar’ als bagage mee mag in de Thalys.

Kan de firma NS ons laten weten of we met deze bagage ook van het Nederlandse spoornet gebruik kunnen maken? Ik hoor geluiden dat het treinpersoneel daar soms héél verschillend over denkt. Wat zegt het beleid? Kunnen we hiermee met NS reizen zonder complicaties of aanvullende kosten? Uiteraard doen we dat niet in de spitsuren.

 

 

 

Geen rugzak, want wandelkarren van Radical Design
Wandelkar klaar voor in de trein

 

geen belasting van rug en schouders, handen vrij

 

Dat ding is 40 bij 45 cm. Hij is alleen iets te hoog. Gewoon instappen en op het balkon zetten. Kan me niet voorstellen dat er moeilijk over gedaan gaat worden. Heb honderden keren met een gitaar in de trein gezeten, ook die voldoen officieel niet aan de regels. Geen conducteur die daar ooit ook maar een opmerking over heeft gemaakt.

Het zou toch wat zijn als zo’n relatief klein (vloeroppervlak) en makkelijk verplaatsbaar ding niet mee zou mogen, terwijl een wasmachine van 60×60×85 cm wel mee zou mogen? Terwijl dat veel hinderlijker is (en mogelijk zelfs gevaarlijk omdat die niet eenvoudig te verplaatsen is). Alhoewel, op een wasmachine kun je nog gaan zitten, dat scheelt weer vloeroppervlak… 🤣

In de luchtvaart wordt daarom vaak een maximum gesteld aan L+B+H in plaats van een maximum in iedere richting. Ski's, gitaren en bezemstelen kunnen dan wel mee maar wasmachines niet. Dat lijkt toch iets praktischer dan de huidige NS-normen. 

De Wheelie in het plaatje komt voor L+B+H uit op ongeveer 200 cm en dat is nog steeds erg fors. Een standaardwaschine van 90x60x60 komt op totaal 210 cm en is dus nauwelijks omvangrijker.


Dan zeg je gewoon dat die Wheelie een vervoermiddel is. Vergelijkbaar met een kinderwagen.


Dan zeg je gewoon dat die Wheelie een vervoermiddel is. Vergelijkbaar met een kinderwagen.

Het is een soort van handkar en die mogen net als fietskarren niet mee als ze niet binnen de 85 cm vallen.


Juist het huidige beleid met regels die niet strict worden toegepast is typisch Nederlands. Het mag niet, maar als de conducteur er zin in heeft, dan mag het wel!

Het gaat hier niet om een verhuizing, maar om vakantiereizigers die graag de trein nemen. Dat zouden we toe moeten juichen. De regels kun je zelf verzinnen; basisregels + een klein dossiersysteem vormen de complete regels waar uiteraard niet vanaf geweken wordt. Op deze manier kun je, mits van tevoren aangemeld en akkoord bevonden, de trein toch gebruiken voor niet alledaagse bewegingen. Mensen hoeven dan achteraf niet meer te klagen over willekeur; die is er simpelweg niet meer.

Het gaat om vakantiereizigers die bagage meenemen die niet aan het limiet van NS en thalys voldoet. Zij mogen die bij uitzondering wel meenemen bij Thalys en willen dat NS het ook toestaat.

Die regels zijn er niet voor niets. Als NS mensen toestemming geeft om iets mee te nemen wat buiten de regels valt, dan is straks het hek van de dam. En de treinen zijn al zo vol. Een wheelie neemt de plek in van een persoon. Past niet in bagagerek, tussen de stoelen of onder de stoelen.

In het vliegtuig zijn ook bagagelimieten en betaal je fiks voor afwijkende maten.

Jij hebt mijn idee volkomen gemist. En de vakantiereizigers willen niet dat de NS het toelaat, maar willen van tevoren kijken of ze met de trein op plaats van bestemming zouden kunnen komen. Dat is een subtiel verschil.

Schermen met bestaande regels is zo’n dooddoener. Deze mensen willen de trein gebruiken i.p.v. de auto, dat zouden we moeten stimuleren. Er is heus wel plek in de trein, misschien niet tijdens de spits, maar in de daluren. Alleen de huidige regels werken met willekeur en daar kun je als reiziger niet mee plannen. Dus zou je de regels aan kunnen passen om het in bepaalde gevallen toch mogelijk te maken. Je zou b.v. kunnen denken aan een toeslag die je van tevoren betaalt nadat is afgestemd welke trein je zou mogen nemen. Dan krijg je b.v. een QR-code die je kunt uitprinten. En de conducteur scant die code.

Dat er geen plek zou zijn is onzin, voor hulpmiddelen is er ook plek: https://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-een-beperking/hulpmiddelen-of-hulphond-mee-in-de-trein.html

 


Het blijft - voor de bagage van TS in elk geval - theoretisch geneuzel. Met die wandelkar kun je gewoon reizen met de trein, zolang je 'm een beetje fatsoenlijk op het balkon parkeert.


Verder is het natuurlijk een beetje een academische discussie. Zo groot is de kans niet dat er een conducteur langskomt om te controleren.


Dat ding is 40 bij 45 cm. Hij is alleen iets te hoog. Gewoon instappen en op het balkon zetten. Kan me niet voorstellen dat er moeilijk over gedaan gaat worden. Heb honderden keren met een gitaar in de trein gezeten, ook die voldoen officieel niet aan de regels. Geen conducteur die daar ooit ook maar een opmerking over heeft gemaakt.

Het zou toch wat zijn als zo’n relatief klein (vloeroppervlak) en makkelijk verplaatsbaar ding niet mee zou mogen, terwijl een wasmachine van 60×60×85 cm wel mee zou mogen? Terwijl dat veel hinderlijker is (en mogelijk zelfs gevaarlijk omdat die niet eenvoudig te verplaatsen is). Alhoewel, op een wasmachine kun je nog gaan zitten, dat scheelt weer vloeroppervlak… 🤣

In de luchtvaart wordt daarom vaak een maximum gesteld aan L+B+H in plaats van een maximum in iedere richting. Ski's, gitaren en bezemstelen kunnen dan wel mee maar wasmachines niet. Dat lijkt toch iets praktischer dan de huidige NS-normen. 

De Wheelie in het plaatje komt voor L+B+H uit op ongeveer 200 cm en dat is nog steeds erg fors. Een standaardwaschine van 90x60x60 komt op totaal 210 cm en is dus nauwelijks omvangrijker.

 

Dat geldt voor het ruim. Voor de handbagage zijn LxBxH juist wel essentieel. Ik vloog net nog mee met Swiss. Het viel me op dat er precies vijf standaard bagagetrolleys in een bak kunnen. De bolling van de klep is zelfs zo, dat die dan net dicht gaat. En jawel… er was er dus eentje buiten de standaardmaat. Net iets langer.

Ik zou mijnheer hebben voorgesteld om het ding horizontaal in het bagagerek te leggen, maar als ik die foto van die trein met een soort van brievenbussen als bagagerek zag, dan gaat dat tegenwoordig ook niet meer lukken.

 


Reageer