beantwoord

Eerder instappen

  • 22 July 2023
  • 14 reacties
  • 386 Bekeken

Ik ga binnenkort een reis maken:

 

Den Haag Centraal 19:46 (IC) 21:16 Eindhoven

 

Eindhoven 21:19 (IC) 21:58 Venlo

 

Venlo 22:05 (DPN) 22:36 Monchengladbach

 

Monchengladbach 22:41 (Regionalbahn) 23:35 Koln

 

Koln 23:55 (ICE) 00:54 Frankfurt

 

Frankfurt 1:03 (Nightjet) 9:46 Wenen

 

De vraag is aangezien de eerdere overstappen een korte overstaptijd betreffen, of ik eerder de overstappen mag maken tot aan bijvoorbeeld Venlo, monchengladbach of Frankfurt? Ik zie het namelijk al gebeuren dat een trein 5 tot 10 minuten vertraging oploopt wellicht

icon

Beste antwoord door Henkpeetersen 22 July 2023, 10:04

Bekijk origineel

14 reacties

Reputatie 7
Badge

Als u treinbinding/zugbindung heeft dan geldt die vanaf Keulen. Dit is alleen van toepassing op fernverkehr. Wat staat er op uw ticket hierover?

Reputatie 7
Badge +1

Tot Venlo kunt u sowieso natuurlijk elke trein nemen. Het “zwakke” punt in uw reis is denk ik het stuk Koln-Frankfurt met de ICE, die hebben nogal vaak vertraging en u heeft maar 9 minuten overstaptijd.

ICE hebben vaak treinbinding dus dat wordt lastig. Ik vind uw reis eerlijk gezegd nogal ingewikkeld. Had u dan niet beter de nightjet in Amsterdam kunnen pakken of rijdt die niet op deze dag?

Reputatie 3

Het “zwakke” punt in uw reis is denk ik het stuk Koln-Frankfurt met de ICE, die hebben nogal vaak vertraging en u heeft maar 9 minuten overstaptijd. ICE hebben vaak treinbinding dus dat wordt lastig

Precies. Je hebt kans de overstap van de ICE op de Nightjet te missen en dan heb je gedoe en natuurlijk meteen veel vertraging richting Wenen. Afhankelijk van op welk perron de ICE stopt en waar je in de trein zit (je moet in Frankfurt je aankomstperron helemaal aflopen) en vanaf welk spoor de Nightjet vertrekt, vind ik 9 minuten voor hier ook gewoon vrij krap zonder vertraging. 

Dit is iets wat ik zelf niet zou boeken, te riskant vanwege de laatste overstap. Ik weet niet precies wat voor ticket je hebt, maar tot Keulen heb je normaal gesproken inderdaad de optie om vroeger weg te gaan en eerder de overstappen te maken. Ik zie ook geen optie bij deze route om meer zekerheid voor de overstap in Frankfurt in te bouwen. Een ICE eerder of met regionale treinen van Keulen naar Frankfurt betekent extra kosten en uren eerder vertrekken uit Den Haag.

Goede reis en ik hoop dat je het het allemaal haalt👍, want het gaat vaak ook wel gewoon goed natuurlijk en het is gelukkig een rustig tijdstip bij je laatste overstap.

Een geluk bij een ongeluk: de ervaring leert dat de kans dat de Nightjet vertraging heeft vele malen groter is dan dat de ICE vertraging heeft.

Reputatie 7
Badge +1

Een geluk bij een ongeluk: de ervaring leert dat de kans dat de Nightjet vertraging heeft vele malen groter is dan dat de ICE vertraging heeft.

Misschien is het wel zo maar dat wordt dan puur gokken. Persoonlijk zou ik deze reis nooit zo plannen eerlijk gezegd. Veel te vaak overstappen en dan ook nog een overstap om 1 uur 's-nachts. Dit zal wel een goedkope optie zijn, maar deze heeft dan ook wel behoorlijk grote nadelen.

Reputatie 7
Badge +1

Ik zou zelf al in Keulen in de nachttrein naar Wenen stappen. Dan moet je wat eerder weg inderdaad maar je nacht is langer en je bent niet afhankelijk van de ICE en die korte overstap.

Wat is de reisdatum?

Reputatie 7
Badge

Kan dat wel bij een eventuele treinbinding? De Nightjet vertrekt normaal gesproken om 22.17 uit Köln Hbf. Al kan dat anders zijn als er weer eens werkzaamheden zijn. En Frankfurt in het reisschema van @LangeAfstandReiziger moet volgens mij Frankfurt Flughafen zijn. 

Reputatie 7
Badge +2

Officieel mag dat inderdaad niet volgens mij. TS heeft immers tussen Keulen en Frankfurt treinbinding in de ICE.

Eerder in de Nightjet stappen zou wel moeten kunnen gezien ervaringen van anderen die ik wel eens elders heb gelezen. Al blijkt dan soms de conducteur verbaasd aan te geven dat je op de verkeerde plek zit, omdat het gereserveerde bed al door iemand vanaf Frankfurt gereserveerd is (weet die conducteur veel dat het TS is met die reservering 😉)

De andere zwakke plek is de verbinding uit Venlo naar Duitsland, die valt geregeld uit en ik zie dan geen alernatief vervoer. Gisteren heeft de 22.05 trein niet gereden.

Ik zou zelf al in Keulen in de nachttrein naar Wenen stappen. Dan moet je wat eerder weg inderdaad maar je nacht is langer en je bent niet afhankelijk van de ICE en die korte overstap.

Wat is de reisdatum?

Dat mag alleen als je een ticket zonder Zugbindung hebt. Of je moet het stuk Keulen-Frankfurt bij kopen.

Bij vertraging vervalt de Zugbindung maar dat is niet als je bang bent dat je vertraging zou kunnen oplopen.

Reputatie 7
Badge

Door hoog ziekteverzuim vallen die treinen Venlo-Hamm vaak uit. Er wordt dan SEV ingezet tot Mönchengladbach maar die doet er heel lang over. En is ook propvol. Ook ICE's en Nightjets willen wel eens uitvallen. 

Ik zou zelf al in Keulen in de nachttrein naar Wenen stappen. Dan moet je wat eerder weg inderdaad maar je nacht is langer en je bent niet afhankelijk van de ICE en die korte overstap.

Wat is de reisdatum?

 

Ik zou zelf al in Keulen in de nachttrein naar Wenen stappen. Dan moet je wat eerder weg inderdaad maar je nacht is langer en je bent niet afhankelijk van de ICE en die korte overstap.

 

 

Overigens heeft TS niet gezegd of er wel of geen sprake is van Zugbindung. Dus dat is nog open.

Reputatie 7
Badge +1

Ik zou zelf al in Keulen in de nachttrein naar Wenen stappen. Dan moet je wat eerder weg inderdaad maar je nacht is langer en je bent niet afhankelijk van de ICE en die korte overstap.

 

 

Overigens heeft TS niet gezegd of er wel of geen sprake is van Zugbindung. Dus dat is nog open.

Probleem is als met zovele topics dat TS hier iets gedropt heeft en vervolgens niet meer reageert. Ik ga dus niet verder met speculeren totdat TS reageert.

Reageer