Skip to main content

Goedemorgen,

ik maak binnenkort een internationale treinreis met de IC Berlijn naar… Berlijn. Nu kreeg ik zeer onlangs de melding “door werkzaamheden omleiding, bel voor alternatief”. NS Internationaal wil me echter om duistere redenen niet omboeken naar de kortste alternatieve route (intercity → ICE → ICE) dus moet ik (vanuit R'dam) eerst naar A'dam om alsnog op de IC Berlijn te stappen en dan in Duitsland via Hamm omreizen. Ik vertrek uiteindelijk 45 minuten eerder dan de oorspronkelijke planning en kom zo'n anderhalf uur later aan. Betekent dat voor de regeling “geld terug bij vertraging” (en uitgaande van niet nóg meer vertraging onderweg) 120+ minuten vertraging, of 60+? Het antwoord op deze vraag kon ik niet op dit forum vinden, vandaar dit nieuwe topic.

Als ik wel zou worden omgeboekt op de kortste route zou de alternatieve reis trouwens liefst 1 uur en drie kwartier korter duren; ondanks dat er voldoende zitplaatsen beschikbaar zijn in beide ICE's wil men dat toch niet doen.

De regeling “geld terug bij vertraging” is in dit geval niet van toepassing omdat het om een geplande reistijd verlenging gaat. Vanzelfsprekend geldt de regeling wel als de reistijd meer dan 60 minuten bedraagt bovenop de geplande (verlengde) reistijd.


@Thtc wat je schrijft kopt niet. Het gaat om de geplande reistijd bij boeking. Toen was de vertraging nog niet bekend. 

@wadloper DH1 je hoeft niet om te boeken. Je kunt gewoon een andere trein nemen zoals die in de reisplanner staat. Dat heet in het Duits “Zugbindung aufgehoben’. Als je bij de Deutsche Bahn boekt, krijg je daar ook bericht van. 

Ik had van de zomer zelf 120+ minuten vertraging vond ikzelf. Ik was een uur eerder weggegaan en een uur later aangekomen. DB heeft binnen twee weken de vergoeding voor 120+ minuten op mijn bankrekening overgemaakt. 


Goedemiddag wadloper DH1, Welkom op de NS Community!

Een omgeboekte/ aangepaste reis dient via een zo gelijk mogelijke of hetzelfde traject worden aangeboden. Via een andere grensovergang mag niet. Ook een alternatieve reis met meerdere ICE’s is niet toegestaan omdat je een ticket hebt voor de IC Berlijn.

Je hebt geen recht op een Geld Terug bij Vertraging vergoeding omdat je van te voren op de hoogte bent gesteld van de extra reistijd. Als je bovenop de aangegeven extra reistijd een vertraging oploopt, is het wel mogelijk om een compensatie aan te vragen.

In sommige gevallen is het mogelijk om jouw reis te wijzigen of te annuleren maar dat ligt aan het soort ticket dat is aangeschaft. Hiervoor dien je contact op te nemen met onze klantenservice NS International. Service & Contact | NS International


Goedemiddag wadloper DH1, Welkom op de NS Community!

Een omgeboekte/ aangepaste reis dient via een zo gelijk mogelijke of hetzelfde traject worden aangeboden. Via een andere grensovergang mag niet. Ook een alternatieve reis met meerdere ICE’s is niet toegestaan omdat je een ticket hebt voor de IC Berlijn.

Je hebt geen recht op een Geld Terug bij Vertraging vergoeding omdat je van te voren op de hoogte bent gesteld van de extra reistijd. Als je bovenop de aangegeven extra reistijd een vertraging oploopt, is het wel mogelijk om een compensatie aan te vragen.

In sommige gevallen is het mogelijk om jouw reis te wijzigen of te annuleren maar dat ligt aan het soort ticket dat is aangeschaft. Hiervoor dien je contact op te nemen met onze klantenservice NS International. Service & Contact | NS International

En dit soort reacties geven precies aan waarom je bij de DB moet boeken. DB staat je wel toe om de ICE te nemen en je bent ook niet gebonden aan de grensovergang. 

Dat de geplande reistijd bij boeking geldt en niet het feit dat ‘je vooraf op de hoogte bent gesteld’, daar heeft NS ook geen boodschap aan. 


Dank voor de reacties. Ik heb een reis van A naar B geboekt, en toevallig was op het moment van boeken de snelste reis met de IC Berlijn via Amersfoort. Artikel 18 lid 1 van de Verordening betreffende de rechten en verplichtingen van treinreizigers heeft het nota bene over “Terugbetaling of vervoer langs een andere route”, dus waar kan ik vinden dat via een andere grensovergang juist niet zou mogen?

 

En volgens de site van NS Internationaal heb ik wel degelijk recht op geld terug bij vertraging:

 
- U bent in het bezit van een geldig ticket voor de vertraagde trein
- De vertraging was meer dan 60 minuten
- De vertraging bij de aankoop van het ticket was niet bekend
- Uw reis was korter dan 3 maanden geleden

 

 


Je ticket is omgeboekt, Er is dus (nog) geen sprake van vertraging. Daarom kom je niet in aanmerking voor GTBV.

Voor jou is die vertraging er wel, voor NS international niet.


Je ticket is omgeboekt, Er is dus (nog) geen sprake van vertraging. Daarom kom je niet in aanmerking voor GTBV.

Voor jou is die vertraging er wel, voor NS international niet.

Nee, zo werkt het dus niet. Er is ook nog niet omgeboekt. Dat is ook niet de bedoeling, want je hebt al een kaartje. 


Een omgeboekte/ aangepaste reis dient via een zo gelijk mogelijke of hetzelfde traject worden aangeboden. Via een andere grensovergang mag niet. Ook een alternatieve reis met meerdere ICE’s is niet toegestaan omdat je een ticket hebt voor de IC Berlijn.

Dit is incorrect. Het is immers niet in overeenstemming met wat de EU-verordening daarover zegt. Daarin staat niets over "een zo gelijk mogelijke of hetzelfde traject", maar "langs een andere route naar de eindbestemming bij de vroegste gelegenheid en onder vergelijkbare vervoersomstandigheden". Zie artikel 18, in het bijzonder artikel 18 lid 1 optie b. "Vergelijkbare vervoersomstandigheden” gaat niet over het traject maar over het aantal overstaps, de reistijd en dergelijke. De gevolgde route is niet van belang zo lang je dezelfde vervoerders gebruikt en dat is bij de route met de ICE’s zo.

Je hebt geen recht op een Geld Terug bij Vertraging vergoeding omdat je van te voren op de hoogte bent gesteld van de extra reistijd.

Dit is ook incorrect. Het gaat om de vertraging t.o.v. de dienstregeling zoals bekend bij boeking.

In sommige gevallen is het mogelijk om jouw reis te wijzigen of te annuleren maar dat ligt aan het soort ticket dat is aangeschaft. Hiervoor dien je contact op te nemen met onze klantenservice NS International. Service & Contact | NS International

Omboeken van het ticket is hier niet nodig. De gebruikte treinen hebben geen van alle verplichte reservering en door de te verwachten vertraging van minimaal 60 minuten op de eindbestemming is de treinbinding automatiscch opgeheven. Het enige wat @wadloper DH1 graag wil is omboeken van de reserveringen, zodat die daarvoor niet extra moet betalen.


En dit soort reacties geven precies aan waarom je bij de DB moet boeken. DB staat je wel toe om de ICE te nemen en je bent ook niet gebonden aan de grensovergang. 

Dat de geplande reistijd bij boeking geldt en niet het feit dat ‘je vooraf op de hoogte bent gesteld’, daar heeft NS ook geen boodschap aan. 

Dat volgt allemaal al uit de EU-verordening, die DB kennelijk toch al iets beter begrepen lijkt te hebben.


Even voor alle zekerheid: bij "Zugbindung aufgehoben" van een IC staat DB dus toe een ICE te nemen?


Even voor alle zekerheid: bij "Zugbindung aufgehoben" van een IC staat DB dus toe een ICE te nemen?

Jawel hoor. "vergelijkbare vervoersomstandigheden” uit de verordening legt zo'n beperking ook niet op.


Een omgeboekte/ aangepaste reis dient via een zo gelijk mogelijke of hetzelfde traject worden aangeboden. Via een andere grensovergang mag niet. Ook een alternatieve reis met meerdere ICE’s is niet toegestaan omdat je een ticket hebt voor de IC Berlijn.

Dit is incorrect. Het is immers niet in overeenstemming met wat de EU-verordening daarover zegt. Daarin staat niets over "een zo gelijk mogelijke of hetzelfde traject", maar "langs een andere route naar de eindbestemming bij de vroegste gelegenheid en onder vergelijkbare vervoersomstandigheden". Zie artikel 18, in het bijzonder artikel 18 lid 1 optie b. "Vergelijkbare vervoersomstandigheden” gaat niet over het traject maar over het aantal overstaps, de reistijd en dergelijke. De gevolgde route is niet van belang zo lang je dezelfde vervoerders gebruikt en dat is bij de route met de ICE’s zo.

Je hebt geen recht op een Geld Terug bij Vertraging vergoeding omdat je van te voren op de hoogte bent gesteld van de extra reistijd.

Dit is ook incorrect. Het gaat om de vertraging t.o.v. de dienstregeling zoals bekend bij boeking.

In sommige gevallen is het mogelijk om jouw reis te wijzigen of te annuleren maar dat ligt aan het soort ticket dat is aangeschaft. Hiervoor dien je contact op te nemen met onze klantenservice NS International. Service & Contact | NS International

Omboeken van het ticket is hier niet nodig. De gebruikte treinen hebben geen van alle verplichte reservering en door de te verwachten vertraging van minimaal 60 minuten op de eindbestemming is de treinbinding automatiscch opgeheven. Het enige wat @wadloper DH1 graag wil is omboeken van de reserveringen, zodat die daarvoor niet extra moet betalen.

Ik zou hier toch wel graag een reactie vanuit de NS moderatie willen ontvangen. Zoals rvdborgt hier aangeeft slaat het gegeven antwoord van Melissa dus eigenlijk nergens op, maar is dit dan wel het juiste verhaal? Reizigers en forumbezoekers willen graag duidelijkheid.


Ik ben ermee bezig, Henkpeetersen. Ik kom er zo snel mogelijk op terug.


Ik heb het voor jullie uitgezocht en wat Melissa NS zegt klopt wel volgens onze voorwaarden. De reis kan niet via een ander grensovergang omgeboekt worden. Ook als dit vooraf is gecommuniceerd aan TS dan heeft hij/zij geen recht op een compensatie. Uiteraard mag TS wel zijn ticket gratis annuleren, maar de kosten voor een nieuw ticket zijn dan ook voor hem/haar zelf.


Ik heb het voor jullie uitgezocht en wat Melissa NS zegt klopt wel volgens onze voorwaarden. De reis kan niet via een ander grensovergang omgeboekt worden. Ook als dit vooraf is gecommuniceerd aan TS dan heeft hij/zij geen recht op een compensatie. Uiteraard mag TS wel zijn ticket gratis annuleren, maar de kosten voor een nieuw ticket zijn dan ook voor hem/haar zelf.

Voorwaarden zijn leuk en aardig, maar dat houdt op zodra ze strijdig zijn met de geldende wetgeving.

  1. Op welke manier volgt dan volgens NS uit de EU-verordening dat je bij een te verwachten vertraging van minimaal 1 uur nog steeds dezelfde grensovergang moet gebruiken? Met name artikel 18 is hier van belang.
  2. Waarom zou omboeken nodig zijn? Het ticket blijft immers geldig. Het gaat hier alleen om de optionele reserveringen.

Ik kan geen antwoord geven op juridische vragen. Dat zal ik echt uit moeten vragen, maar ik denk dat TS met het antwoord wat nu is gegeven is geholpen. Omboeken is niet nodig als TS op hetzelfde traject blijft reizen. Mocht TS dat niet willen is annuleren van de ticket een optie.


Ik heb het voor jullie uitgezocht en wat Melissa NS zegt klopt wel volgens onze voorwaarden. De reis kan niet via een ander grensovergang omgeboekt worden. Ook als dit vooraf is gecommuniceerd aan TS dan heeft hij/zij geen recht op een compensatie. Uiteraard mag TS wel zijn ticket gratis annuleren, maar de kosten voor een nieuw ticket zijn dan ook voor hem/haar zelf.

@Erryt NS Misschien ben je in verwarring door de woordkeus van TS. Er kan inderdaad niet via een andere grensovergang omgeboekt worden. Dat is ook niet nodig, want TS heeft al een kaartje. 

Door de werkzaamheden kan TS met andere treinen van NS en DB naar zijn bestemming reizen. Dat heet in het Duits ‘Zugbindung aufgehoben’. Hierbij is leidend wat de reisplanner adviseert. Dat is ook logisch, want als een bepaalde grensovergang eruit ligt, dan moet je wel via een andere grensovergang. 

Voor de vertraging geldt echt de vertraging op het moment van boeken. Vooraf communiceren over vertraging heft de vertraging niet op. 

Dit staart ook zo op de site van NS International

Geld terugvragen | NS International


Met andere woorden: hier gaat echt iets mis in de voorwaarden die jullie te zien krijgen. Wil je er nogmaals achteraan gaan?


Als je van de reis mag afzien omdat die meer dan 60 minuten langer duurt dan het reisschema zoals bekendgemaakt bij boeking heb je recht op GTBV wanneer.je de reis wel maakt en de reis duurt meer dan 60 minuten langer t.o.v. de geboekte reis.


Op zich wel interessant dat DB gewoon 120 minuten vergoedt als je je geplande reis niet kan maken en daarom een uur eerder vertrekt en een uur later aankomt. Waarom zou dat bij NS (International) niet zo werken?

En waarom zou je volgens NS geen IC+ICE+ICE alternatief (zonder vertraging) mogen volgen als DB dat prima vindt ?


Ik ga er even achteraan, Jan Haverkamp.


Vertrekvervroeging telt niet mee voor GTBV als de aankomsttijd ongewijzigd of minder dan 60 minuten later is. 


Vertrekvervroeging telt niet mee voor GTBV als de aankomsttijd ongewijzigd of minder dan 60 minuten later is. 

GTbV hoeft natuurlijk niet als…

Als ik wel zou worden omgeboekt op de kortste route zou de alternatieve reis trouwens liefst 1 uur en drie kwartier korter duren; ondanks dat er voldoende zitplaatsen beschikbaar zijn in beide ICE's wil men dat toch niet doen.

Maar je hoeft dus niets om te boeken.. behalve eventuele zitplaatsreserveringen.


Ik kan geen antwoord geven op juridische vragen. Dat zal ik echt uit moeten vragen, maar ik denk dat TS met het antwoord wat nu is gegeven is geholpen. Omboeken is niet nodig als TS op hetzelfde traject blijft reizen.

Omboeken is NOOIT nodig als je ticket geldig blijft voor de reis.

Zou je wel kunnen aangeven waar in de voorwaarden van NSI zou staan dat je bij vertraging dezelfde route moet volgen? @Melissa NS en jij verwijzen een paar keer naar die voorwaarden maar zonder aan te geven waar precies die bepaling zou staan.

Wat ik zie is dat de voorwaarden grotendeels van de GCC-CIV/PRR uitgaan (hoofdstuk 2 op dezelfde pagina). Daarin staat letterlijk:

10.1.1 Indien een trein wordt geannuleerd of vertraging heeft en indien de vervoerder uit ervaring objectief gezien meent dat de in de vervoerovereenkomst vermelde bestemming met een vertraging van meer dan 60 minuten wordt bereikt, kunnen reizigers overeenkomstig punt 10.1.3 hieronder:
a) de terugbetaling eisen van de vervoerkosten voor de reis die niet is uitgevoerd of het gedeelte van de reis dat niet is uitgevoerd en/of het gedeelte dat is uitgevoerd maar niet langer een doel dient, samen met kosteloze terugkeer naar het vertrekpunt van de reis, of
b) de reis, zo nodig langs een andere route, voortzetten bij de vroegste gelegenheid en ten laatste binnen 48 uur.

Ik kan niet anders concluderen dan dat ook volgens NS een andere route mogelijk is, zeker als dat de vroegste gelegenheid is.


Even voor alle zekerheid: bij "Zugbindung aufgehoben" van een IC staat DB dus toe een ICE te nemen?

Sterker nog: Ook Fernverkehr i.p.v. Nahverkehr is toegestaan. Ook op het traject waar het originele kaartje NV voorschreef. Je mag letterlijk met de eerste en/of snelste verbinding je reis beginnen of voortzetten. Genoeg persoonlijke ervaring daarmee, en zelfs uren eerder aangekomen omdat mijn geboekte reisroute enigszins beperkend was maar niet meer mogelijk was vanwege werkzaamheden.

 

Dat NS maar blijft vasthouden aan hun beperkende en incorrecte uitleg van de EU reizigersrechten is echt te gek voor woorden. NS, get your act together.


Ik heb het voor jullie uitgezocht en wat Melissa NS zegt klopt wel volgens onze voorwaarden. De reis kan niet via een ander grensovergang omgeboekt worden. Ook als dit vooraf is gecommuniceerd aan TS dan heeft hij/zij geen recht op een compensatie. Uiteraard mag TS wel zijn ticket gratis annuleren, maar de kosten voor een nieuw ticket zijn dan ook voor hem/haar zelf.

Ik verbaas mij helaas hier telkens met wat voor gemakzucht hier serieuze vragen worden afgehandeld. Dit alleen maar bevestigende antwoord is echt niet voldoende. Wanneer gaat  NS de reiziger een serieus nemen.

 

Ik verwacht bij een antwoord dat NS haarfijn uitlegt met Algemene Voorwaarden waar dat staat. De hierboven gegeven reactie van @rvdborgt voldoet daar wel aan. Waarom kan NS dat niet.


Reageer